Jump to content
Sign in to follow this  
Antas

Fords MT 75 växellåda

Recommended Posts

Jag hade nog skippat spärren. Therealpinto rekommenderade i en annan tråd att steloperera växellänkageuppängningen också.

Sen tror jag som Thomas att du nog får problem med läckage om du behåller täckbrickan gjord av skärbräda. Och det är ett tråkigt ställe att få läckage på. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag tagit "Thomas" och "gka":s synpunkter ad notam och bytt ut luckan av skärbrädan mot en av aluminium, 3 mm ur ett flygplan!

Ny packning kompletterad med ett tunt lager blå motorsilicon.

Har sökt inlägget där "therealpinto" skrev om "steloperation" av backväxelspärr - någon som vet var jag hittar inlägget?

post-291-0-55962900-1379758265_thumb.jpg

Edited by Antas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste någonstans på forumet att man måste ha backspärr, skulle vara ett krav vid besiktning.

Jag har aldrig hört talas om detta. Någon som vet vad som gäller?

Att fordonet ska kunna backas är ett krav men backspärr....?

I VVFS 2003:22 34 kap,§5 står: "Växel- och tillsatsväxelreglage skall vara så placerade och anordnade, att de kan användas bekvämt, lätt och säkert. Osv..."

Kan det vara tolkningen av "säkert" som föranleder ev krav på backspärr? Jag tvivlar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste någonstans på forumet att man måste ha backspärr, skulle vara ett krav vid besiktning.

Är inte det att en bil med automatlåda inte skall gå att starta med backen i

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter rimligt.

Vid en hastig genomläsning av VVFS 2003:22 kan jag inte finna att det står något om automatlåda.

Iofs kan regelverket ha ändrats men jag finner det osannolikt att "backspärr" skulle föreskrivas för manuell vx-låda.

Edited by Antas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan inte hitta inlägget igen, men jag hittade detta:

http://www.rhocar.org/index.php?showtopic=25167

Och sista inlägget här: http://www.fordclubsweden.se/forum/archive/index.php/t-10289.html

Köpe: http://www.kitspares.co.uk/shop/item.php?product=8901

Edited by gka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack "gka" för länkarna.

Gick med i klubben för första länken för att kunna titta på bilderna(krävde medlemskap).

Just nu ser det ut som att det blir en egentillverkad växelkonsoll som kan ses på bilden i "super7":s inlägg ovan. den konsollen ger en ytterligare smalare låda, då kanske den går in i kardantunneln utan ombyggnad.......... om inte Murphy´s law tar över!

Spaken blir nog "stelopererad".

Utan all hjälp från forummedlemmarna riskerar "göraomandet" bli omfattande......... och svärandet!

Ni är guld värda!

Edited by Antas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läser i TFS 2013:63:

Av 2 kap. 6 § fordonsförordningen (2009:211) följer att anordningar

som är avsedda för manövrering av ett motordrivet fordon eller i övrigt för

att användas av föraren under färd ska vara inrättade och placerade

så, att förväxling undviks och föraren lätt kan komma åt dem utan att

trafiksäkerheten eftersätts.

OBS!Denna författning har ännu inte trätt i kraft.

Ska nog ringa Bilprovningen i morgon för att höra om backspärr måste finnas som indikerades i ett tidigare inlägg på forumet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag har jag beställt oljetätningar till in- och utgående axlarna på MT75-lådan samt stödlager (sitter i vevaxeln) från http://www.bearingkits.co.uk/

Pris inkl leveranskostnader 21,62 pund (hur i helve... får man pundtecken?)

Om oljetätningarna behöver bytas vet jag inte men betraktar bytet som ett perverst nöje!

Stödlagret behövs eftersom motorn satt på en automatlåda.

Antas

Växlare, ej SJ.

post-291-0-96473300-1379940591_thumb.jpg

post-291-0-58058300-1379940647_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åh herregud, det är okänd kunskap för en analog gubbe!

Det hade varit enklare att rita ett pundtecken på bildskärmen med en tuschpenna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annars får du leta upp det här och kopiera http://www.asciitabell.se/ :)/>

£££££££££££££££££££££££££££££££££££

Tack, där blev mitt konto rejält påfyllt med pund! Med så många kan jag handla mycket!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ska nog ringa Bilprovningen i morgon för att höra om backspärr måste finnas som indikerades i ett tidigare inlägg på forumet.

Som av en tillfällighet så var jag på besiktningen idag ;)

Volvon gick igenom UA, passade på att fråga om backspärr det var inget dom hört talas om

men däremot så skall en automatlåde bil inte gå att starta med växeln i.

//Nisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att du frågade om detta!

Då utgår jag från att det inte behövs backspärr.

Idag har jag demonterat växelspakskonsollen för att, efter inspiration av dina bilder, göra något liknande.

Men hur i helve... får man lös växelspaken från konsollen????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag fick jag brev från Drottningen av UK.

Trots mitt eländiga hälsotillstånd under påverkan av feberdimmor kunde jag inte låta bli att öppna försändelsen.

Brevet innehöll packboxar och stödlager till MT75-växellådan - (h)julafton!

post-291-0-22723800-1380284334_thumb.jpg

post-291-0-69029000-1380284359_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...