Jump to content

Köpråd,ny på forumet.


Micke g

Recommended Posts

Hej!

Har nu börjat kolla runt efter Locost bilar och blir bara mer och mer fundersam.

Vad ska man köpa ? Har tänkt en färdig bil eller nästan färdig,

1:kommer mestadels gå på gata,kanske någon bandag,

2:Vad är det för skillnad på alla bilar i stora drag,tiger,westfileld,,,,,,,,,,,

3:Vad ligger byggkostnad på ungefärligt om man köper det mesta färgigt,typ en westfield.

4:Är det lätt att få tag i reservdelar.

Är det värt att köpa en klar Westfield,typ den 2011 som ligger på blocket för 159000 kr ?

Många frågor men är ny på forumet och börjar bli sugen på en Seven. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har nu börjat kolla runt efter Locost bilar och blir bara mer och mer fundersam.

Vad ska man köpa ? Har tänkt en färdig bil eller nästan färdig,

1:kommer mestadels gå på gata,kanske någon bandag,

2:Vad är det för skillnad på alla bilar i stora drag,tiger,westfileld,,,,,,,,,,,

3:Vad ligger byggkostnad på ungefärligt om man köper det mesta färgigt,typ en westfield.

4:Är det lätt att få tag i reservdelar.

Är det värt att köpa en klar Westfield,typ den 2011 som ligger på blocket för 159000 kr ?

Många frågor men är ny på forumet och börjar bli sugen på en Seven. :racesmile:/>

Hej,

Kan bara tala för mig själv eftersom jag precis själv köpt en bil. Eller ja, nästan färdig bil.

Allt beror ju på budget och delvis kunskaper. Mycket kunskap får man här på forumet, så den största begränsningen är nog endast pengar.

Jag valde en nästan färdig bil med komponenter som är vanliga. Köper du t.ex. en med en Ford-motor är oddsen extremt höga att du hittar alla svaren här på forumet. Köper du något med en mer udda motor så behöver du söka mer. Detta gäller även reservdelar.

De stora tillverkarna typ Westfield och MK gör ju bra chassi men kostar kanske därefter också.

Köpa en som är klar kan ju vara en god idé, men då missar du lite av det roliga om du själv vill sätta ihop den.

För min del valde jag ett projekt som var nästintill komplett och välbyggt. Slipper det stora svetsjobbet och kan koncentrera mig på det jag tycker är kul istället.

Vad du behöver ha i bakgrunden när du köper ett påbörjat projekt är att SFRO besiktningarna är personliga, så dessa måste du göra om. Visserligen får du en stämpel på att bygget är bra och är på rätt väg, men som sagt, personliga besiktningar.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Du måste ta ställning till om du vill bygga eller köra. Eller: hur viktigt det är att en dag kunna köra en bil som du själv byggt?

Jag tror inte du sparar något på att bygga själv. Dock kan du ju sprida ut kostnaderna över en längre tid när du bygger, så det kanske känns billigare än att slänga fram 150000 på ett bräde. Mest pengar att spara finns nog om du köper något nästan färdigt eller en färdig bil som är något defekt. Men vad du än väljer så måste ju bilen kännas "rätt" för dig.

Reservdelar är inga problem när du väl vet vad du ska köpa... Det är ett plus om bygget är väldokumenterat så du vet exakt vilken bil (märke, modell, år, motoralternativ) du ska fråga efter när du behöver olika delar. Det kan bli en del detektivarbete annars, men forumet och google löser det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Väkommen till LocostSweden forumet Micke g. DEt är alltid svåra val att göra just när alla möjligheter är öppna som det är för dig just nu. Fast det är också en del av "bli med Sevenbil".

Tittar man på prisbilder för färdiga bilar så Blocket en rätt bra vägvisare.

Bygger du själv och utgår från att du redan har svets och de verktyg som du behöver så är mitt tips att prisbilden från start till regplåtar blir från cirka 55-60kkr till 90kkr. Där den lägre summan gör att du har kundkod på lagabasen / bildelsbasen eller bra med kompisar som har billga delar tex donator som du får eller ger väldigt lite för samt att du använder det mesta av donatorn. Väldigt lite nya delar utan restaurerade delar är det som är ledande på din bil. 90kkr då har du köpt mycket nya delar från tex Biltema eller kanske England.

Summeringen enligt den erfarenhet jag har säger att 70 till 80kkr egenbyggt med regplåtar. Sedan kan man välja däck och fälg så bara det kostar 25 eller 30kkr och man kan beställa motivlack för dyra pengar (fast det kan bli fint också) mm mm. Det är inga problem att spränga 90kkr-vallen om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Tycker cealm å GKA har summerat mina tankar rätt bra.

Bygga eller köpa färdigt spelar ingen större roll konstnadsmässigt. Det är bara hur mycket man behöver slänga ut på ett bräde.

Men har du väldigt höga krav på att de ska se ut å fungera som DU vill, ja bygg själv. Vill du bara att de ska funka å komma igång å köra fort köp en färdig.

Min bil gick på ca 170 tusen när ja byggde den, å då kan ja säga att min "byggsats" ja köpte från tiger gick på ca 80k så besiktningar och byggdelar är nästan 100k bara de.

En rolig grej som visar på hur fort de springer iväg är att motorn kostade 3500 på skroten men innan avgas och bränslesystem va klart och motorn startade så är bara de nästan 21 tusen å då har jag inte använt några speciella grejer eller renoverat motorn nått. En annan grej är besiktingarna som bara dom är över 10 tusen, 4500 för SFRO, 1200 har jag för mig för bullerprov och 3300 för enskillt godkännande (regbes). bara detta är 9000 men sen behövde jag även besiktningsblinkers, extra ljuddämpare för bullerprov samt hyra av trailer.

Men å andra sidan tog min bil bara 1 år att bygga och ca 5-600 timmar. Har inte räknat exakt men i genomsnitt har jag räknat med att ja byggde ja en kväll i veckan (4 timmar) och varje helg (7ca timmar) . Egentligen va den totala tiden ca 2 år men första halvåret hände nästan inget och sissta halvåret va att vänta ut vintern så jag kunde besiktiga.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svar !

Det lutar nog åt att köpa en färdig bil,skulle självklart villa bygga en egen men vet att det inte finns tid för det.

Sen är ju frågan om vilken modell man ska ha ?

Vad är det för skillnad på bilarna,vilken är mer "påkostad" av dem,är inne mer på race än touring.

Prisnivå mellan 90-150 000.

Det finns ju Tigrar för 95 000 och Westfield för runt 150 000,är en Westfild värd ca 60 000 mer ?

Efter att ha läst på forumet så verkar en motor på runt 150-200 hästar lagom, eller?

Mikael-Västerås.

Link to comment
Share on other sites

Du har kommit rätt när du ställer frågan på detta forum, här finns mycket kunskap och erfarenheter.

Jag byggde min bil efter "lösvirkesprincipen" alltså ingen byggsats.

Allt handlar om filosofi och möjligheter.

Personligen tyckte jag att det var utmanande att bygga allt med många egna konstruktionslösningar - jag fick mycket hjälp från forummedlemmarna.

I min yrkesroll har jag ingen som helst utbildning i svetsning, hållfasthetslära, design och allt som hör till ett bilbygge. Trots det gick det bra och har varit mycket trevligt och spännande.

Mitt bygge har knappast kostat över 80 000 SEK. Hade jag utgått från en byggsats har det nog inte funnits någon gräns uppåt.

Tiden är en annan faktor. För mej tog det ca 7 år och jag har inte ångrat en enda sekund av projektet. Själva byggandet har varit ett nöje i sej.

Fördelar med "kit car":

-enkelt bygge

-utprovat

-finns flera att diskutera detaljer med

-tidsbesparande

Nackdelar:

-dyrt

-inte så personligt

-en hel del bör göras om innan det blir som man vill ha det

Fördelar med "lösvirke":

-oftast billigare

-egen personlig prägel på allt

-utmanande

-mycket tänkande

Nackdelar:

-tar tid

-finns få byggen att jämföra med

-ej standardiserade

-mycket mera jobb än vad de flesta inser

-mycket tänkande

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Håller med Antas. Ska man bygga helt själv så måste man vara lite nätt galen, så som dom flesta av oss är. Är man någorlunda normal så köper man sig en färdig bil. Det är sjukt mycket jobb att bygga själv, men samtidigt är det oftast otroligt roligt.

Har man sen inte tillgång till bra plats, riktiga verktyg, etc så blir det ännu tyngre. Lägger man till familj och arbete som inkräktar på fritiden så blir det snart ohållbart.

Det är ganska lite jobb att svetsa ramen och få bilen på hjul, det är sen det riktiga arbetet börjar. Det är därför det finns så många ramar på hjul till salu. När bilen står på hjul är 5% klart.

Har man sen valt nån exotisk motor så blir det ännu mer jobb. Bygger man typ en westifield så är det mesta redan uttänkt så då går restarande arbete någorlunda enkelt och man slipper "uppfinna hjulet igen och igen".

Summa sumarum

Tokig = bygg i lösvirke

normal = Kit

geni = Caterham färdig

Jag ligger nånstans mitt emellan tokig/normal i och med att jag köpte en sned ram från England som jag fick bygga om.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svar !

Det lutar nog åt att köpa en färdig bil,skulle självklart villa bygga en egen men vet att det inte finns tid för det.

Sen är ju frågan om vilken modell man ska ha ?

Vad är det för skillnad på bilarna,vilken är mer "påkostad" av dem,är inne mer på race än touring.

Prisnivå mellan 90-150 000.

Efter att ha läst på forumet så verkar en motor på runt 150-200 hästar lagom, eller?

Mikael-Västerås.

Om du skall delta på ban-träffar eller kanske tom i SPVM får du räkna med att du någon gång måste reparera din bil. En liten fenderbender råkar man förr eller senare ut för och det är då du måste ha en bil som funkar efter dina färdigheter/behov. Vidare byggs bilarna individuellt i varenda del så du får ha en kravlista på vad du känner är viktigt:

Nummer ett på listan är vikt:

Det här låter kanske konstigt, men vikten på din bil är det första du måste fundera över.

Om du vill ha en effektiv landsvägsracer eller en trackday-orienterad bil så vill du helst inte ha en bil över 600 kilo, helst ännu lättare.

Jo jag vet att jag kommer att få många mothugg nu. Anledningen till att jag säger som jag gör är

  1. Landsvägarna i Svea-rike börjar se ut som igenproppade schweizerostar vilket gör att bilen måste ha låg ofjädrad vikt för att inte börja "bete sig" när hjulen hoppar åt alla håll och kanter samtidigt
  2. På de svenska banorna med låga toppfarter är varje kilo värt någon del av en tiondels sekund i varvtid

Om en SFRO-godkänd sjua skall hamna under 600 kilo så finns det egentligen bara två vägar att gå:

  1. Köp ett kit från Caterham och sätt i en lätt motor(motorn bör inte väga över 100 kilo vilket begränsar urvalet till de lite "dyrare"/modernare motorerna).
  2. Byggaren måste veta vad han/hon gör i varenda val som man ställs inför och konsekvent välja en lätt lösningen.

När du väl bestämt dig för vilken vikt din bil får ha så är det enkelt att titta på följande delar och välja det som passar dig

Chassie:

Om du håller dig på chassien för fyrcylindriga bilmotorer diffar det inte så mycket i vikt mellan olika lösningar. Det skiljer några kilon och vridstyvheten diffar mellan olika tillverkare. Mig veterligt finns det inga race-chassien som klassar in i SFRO's rekommendationer så om du skall ha en extrem väg gående sjua med ett ett super-optimerat chassie så måste du designa, simulera och bygga chassiet själv.

Kan du göra egna bärarmar, har svets och kan svetsa så kan du välja vilket chassie som helst. Om inte håll dig till någon av de större tillverkarna Caterham, Westfield, MK, Tiger, ... för de har reservdelar till din bil. De två mest välrenommerade tillverkarna är Caterham och Westfield.

Hjulupphängningar + broms:

Vikt, vikt, vikt! Tänk på den igenproppade schweizerosten och fundera på vad det är som håller hjulen emot ytan... Om det inte bekommer dig så ta kan din bil ha vilka personbilsdelar som helst. Om du däremot bryr dig om sådana saker så måste du välja en bil där det finns lätta fina grejor att hänga på chassiet. Caterham, Westfield, "Bokbil" och MK är ganska enkla att hitta lättviktsgrejor till och det behövs inte specialtillverkas, bara beställa från de engelska special-firmorna. Men, att förvandla en standard Caterham/Westfield/MK/"Bokbil" till en widetrack med OK, Uprights och diverse i aluminium kommer att ta svårt på plånboken. En uppsättning ok+skivor+klossar kostar tex en bra bit över 10kkr från Rallydesign. Att konvertera en standardbetonad bil till en exklusiv pocketrocket med många aluminium/kolfiber/titan-delar kostar många tiotusentals kronor. Belöningen är en bil som ger dig ofantligt mycket känsla på landsvägen och möjliga varvtider på banorna som andra, de utan sjuor, drömmer om

Motor:

Här finns ytterligare ett svart hål man kan slänga ner hur mycket pengar som helst i, det är helt bottenlöst om du drabbas av den så smittsamma "seven-febern". Man kommer fantastiskt långt med vilken motor som helst. Men om du vill få ut upp emot 200Bhp för rimliga slantar så måste du vara förnuftig i dina val(förutsatt att du inte har en bottenlös plånbok).

Turbo motorer:

att ta 200 Bhp med turbo är inte svårt. Nackdelen är högre vikt och att den kan vara svårt att mappa dem så att man slipper lag.

Sugmotorer:

En modern tvåliters sugmotor(GM C20XE, Ford Duratec, Ford Zetec, Alfa/Fiat/Lancia,..?) ger över 150 Bhp med ett bra insugs/avgas-system. Ett exempel: en standard tvåliters duratec med Suzuki GSXR1000 trottelhus, extraktor grenrör och insprutning ger +180 Bhp(utan någon som helst trimning!) och väger 83-86 kilo. Sugmotorer har av naturen inte samma lag-problematik som Turbo-motorerna har.

Det finns många motortrimmare som specialiserat sig på Ford- och Vauxhall/Opel/GM-motorerna så de kan vara ett bra val om du i framtiden vill mixtra lite med spisen. ;)

Övrig drivlina:

Växellådor finns alla möjliga varianter och beror en hel del på vilken motor som väljs. Om man vill ha möjlighet till close ratio är Fords typ9 ett vanligt val. Det finns nämligen flera firmor som erbjuder både renoveringar, ombyggnationer och/eller försäljning av delar.

Diffrential, återigen kan man köra med nästan vad som helst så länge det har "rätt"-utväxling för ditt bruk. Om det är landsväg och bana som du vill köra och du skall hålla dig i spannet under 200Bhp så är inte diffbroms en nödvändighet. Men om du börjar klättra över 200Bhp är det bra om den diffen som sitter i din bil kan utrustas med diffbroms(i min värld: helst en torsen, man vi har alla olika smak.)

Övrigt:

Stolar, däck&fälg, ljus, elsystem, ... varenda bil är unik. Vad är viktigt för dig?

Du får ursäkta att hela det här inlägget bara är en samling frågor och egentligen inte ett rakt svar på frågan du ställer. :icon_oops:

Prisnivå mellan 90-150 000.

Det har sålts extrema bilar i sommar för under 150kkr. För den summan tror jag att du kan få med mycket "godis". :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

En klar westfield för det priset om den är i bra skick är väl inget opris, reservdelar finns till den bilen lättilgängligt.

Som många skrivit ,fundera på om du har tid att bygga själv, för det tar tid, eller köpa en färdig, ut och köra direkt :thumbsup:/>

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...