Jump to content

Nybörjare


moberg

Recommended Posts

Hej på er.

har snöat in mej på detta och mitt garage är snart färdigbyggt så tanken är nu att fixa hem rör till ramen.

men hur jag än surfar runt på detta forum så hittar jag alla möjliga svar på samma fråga.

tanken är en 442e ram eftersom jag ligger på 100kg och 194cm i längd.

25x25x2 till ram.

25x3 till bärarmar.

plus lite annat järnskrot.

bekymmret jag har är ju detta med materialspecen på ram och armar.

kan nån hjälpa mej att förstå vilka 2 olika stålsorter jag skall lägga pengen på?

har sugit info på forumet i veckor nu utan att visa mej men nu kunde jag inte hålla mej längre.. :)/>

//Moberg

Link to comment
Share on other sites

Välkommen moberg till forumet och som bilbyggare / bilfabrikör!

Vi är många som gjort den resan med bilbyggeri och sett vad kul det är så vi förstår helt och hållet att du "snöat in på det" och vill börja själv.

25x25x2 är vanligt konstruktionsstål finns med räta kantvinklar och lite rundade, precisionsrör kallas de ibland. KKR eller VKR är andra namn.

Gå in på tex Bröderna Edstrands sida eller Tibnor även r lite "svårläst" så kan du läsa mer om kvaliteerna där. Det är inga konstiga rör alls. Vet dock inte var du har din närmaste "rördepå" från där du bor.

Till bärarmarna använder du hydraulrör som är normaliserade. Det finns både normaliserade och icke. Tex Hydroscand kan förse dig med rätt rör. Som sagt se upp så du verkligen får de normaliserade kvalitén.

Du har kanske sett denna tråd redan om inte ser du den nu.

F.A.Q Samlingstråd för bilbyggare

Link to comment
Share on other sites

Kollade i Bröderna Edstrands katalog och upptäckte KKR Kallformad hålprofil S355J2H EN10219, kvadratiska inte fanns i katalogen som 2mm, bara 3mm. I och för sig är inte 3mm något fel, bara lite kraftigare och något ynka kilo till. Lättare att svetsa också. Du får nog leta leverantör för det finns med 2mm gods också fast inte hos "Bröderna".

KKR Bröderna Edstrand

Link to comment
Share on other sites

:)/> Tackar.

Ja för min del kanske ja ska gå upp till 3mm för då finns de inget som stoppa där om man vill hysta i lite mer power.

Tänkte först sätta i en Bmw 320i motor från en e30 men ju mer man funderar så lutar de kanske åt en volvospis. hmmm :unsure:/>

är fortfarande lite kluven men en liten bmw-sexa låter å går helt fantastiskt.

är det nån här som plockat drivlinan från en 320 alt 325?

Link to comment
Share on other sites

25x25x3 är fina rör att jobba med och när man bestämt "sin spec" och 3mm gods inte hindrar, då är det "bara att åka". Visst det är något kilo till.

Jag vet en som tog stora delar av en BMW bil med dess BMW upphängning. DEt var länge sedan han var aktiv. Finns tråd också. Nickname = Pulvermannen.

Sedan vilka BMW e-motorer han använde kommer jag inte ihåg men det finns nog i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hittade inte några trådar för "Pulvermannen" via forumets sökfunktion men om du kollar på hans profil så kan du lätt komma i kontaktmed honom namn och adress finns att läsa där.

Link to comment
Share on other sites

Hittade inte några trådar för "Pulvermannen" via forumets sökfunktion men om du kollar på hans profil så kan du lätt komma i kontaktmed honom namn och adress finns att läsa där.

Tror att man skall göra allt under byggnadstiden för att hålla ner vikten, engelska ramar har 1,6 mm gods, SFRO vill att vi skall ha 2 mm - om inte det räcker utan du vill ha en starkare ram så tror jag att du vinner mycket mer i styrka att gå upp till 30 mm fyrkant och 2 mm istället för 25 fyrkant och 3 mm. Bilen kommer troligen att bli tyngre än du tror.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det ju inget banåkande för min del (tror ja) så frågan e ju då om man skall jaga kilo.

hur räknar man ut viktskillnaden på detta egentligen?

gå upp i dimension men ner i tjocklek borde väl nästa gå jämt upp.

sen kan ju kilo vara bra att ha får jag läste nånstans 15kw/100kg

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste är att kolla i Bröderna Edstrands katalog eller vilken annan stålkatalog som helst

Eller så räknar du själv hur stor "volym stål" du har på en meter rör och med densiteten på stål så får du vikten. Ett 25x25x2 rör utvikt blir 100x2 mm och 1000 mm ger 100x2x1000 = 200000mm3 stål är det gods 3mm blir det 100x3x1000 = 300000mm3 stål. Dessa volymer gånger densiten får du vikten / mm eller meter vad du nu väljer.

Väljer du 30x30x2 blir volymen per meter 120x2x1000 = 240000mm3

Förhållandena blir per meter.

25x25x2 får mm3 200000

25x25x3 får mm3 300000

30x30x2 får mm3 240000

Innebär att mm3 ökningen blir 40000 respektive 100000. Det finns en bra poäng med kengrens förslag på 30x30x2 stället, måttlig viktökning och men kraftigare och stabilare ram mot en 25x25x3. Å andra sidan håller alla tre varianter om du har normal skattevikt när bilen är klar dvs cirka 700 till 850kg och upp till 150hk eller något plus hk om du väljer den övre skattevikten.

Det här är lite resonemang kring rördimension, det viktigaste nu är nog att du bestämmer en spec på vad du vill uppnå med bilen i form av rymlighet, körsätt och användning, motor, bakaxel kort och gott drivlina. Framvagnsval mm. När du har den specen är det dags att antingen säga. Klart så skall jag bygga för alla krav är uppfyllda elle så får du kompromissa tills det blir = Klart så här skall jag bygga.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kollade i Bröderna Edstrands katalog och upptäckte KKR Kallformad hålprofil S355J2H EN10219, kvadratiska inte fanns i katalogen som 2mm, bara 3mm. I och för sig är inte 3mm något fel, bara lite kraftigare och något ynka kilo till. Lättare att svetsa också. Du får nog leta leverantör för det finns med 2mm gods också fast inte hos "Bröderna".

KKR Bröderna Edstrand

http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Stal_ror/Sortiment/Ror/DIN2395/

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att signaturen "Eslöv" här på forumet byggde en sjua med BMW-sexa. Det finns nog till och med en byggtråd nånstans.

Dags att leta efter Eslöv men söka i forumet tycker jag e lite svårt men men ja e nybörjare :)/>

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Material beställt :thumbsup:/>/>

Blev 25*25*2 å lite 20*20*2 eftersom de va smidigast å få tag på.

känns fruktansvärt skönt att va på G.

Sen ska de bli en sväng till Michael här i byn för provsittning :)/>/>

Å sen kommer ja å ställa alla dom där frågorna som alla redan ställt till alla här.

//Moberg

Link to comment
Share on other sites

moberg: Vad bra. Då får vi snart se bygget växa fram.

--- Å sen kommer ja å ställa alla dom där frågorna som alla redan ställt till alla här. --- Bara att fråga, du har ett helt forum att få svar från.

Fast en del svar finns i F.A.Q Samlingstråd. Du kanske redan sett den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...