Jump to content

Kardan typ 9


Lejo

Recommended Posts

Hej,

En liten fråga om kardan till Ford lådan typ9,

Kardanen jag har är med hardyskiva...det blir trångt i tunneln med den, vill ha en kardan med "vanligt" knutkors...vilka modeller satt dom på..ja om det nu finns några med knutkors,

#Leif,

Link to comment
Share on other sites

Jag har av många blivit rekommenderad att behålla Hardyskivan, den dämpar oljud och ger "mjukare" transmission.

Följde råden med effekten att jag fick bredda kardantunneln något för att få plats.

Link to comment
Share on other sites

Vill man ändå byta till vanlig knut är det idag enklast att köpa helt ny kardan från England, se tipsen här i forumet. Då får man nya delar som funkar.

Knutar med rätt splines satt annars på en del gamla Ford, vanligast skulle jag säga på Capri (1600 1974-75), tidiga Taunus (1971-75 cirka) och en del Transit. Men det finns olika växellådor och en del har fel splines för typ 9, man måste nästan prova för att vara säker.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken.....

Då jag har en typ9 låda o stel bakaxel så tycker jag att det är bättre med knutar i båda ändarna av kardanen...

Hardyskiva passar bättre om man har fast klump typ sierra, eller har ett stödlager på kardanen,

Jag har motorn lite åt höger o bakaxeln i mitten, då blir det även svårt med hardiskiva då det bryter i den hela tiden,

#Leif,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...