Jump to content

LED-strålkastare från Biltema Art 35-010


cealm

Recommended Posts

"Provköpt" en Biltema 35-010 LED-strålkastare. Jag valde den minsta och billigaste, 129kr. Jag köpte också en färdig sladd med rak jordad stickpropp, en artno 46-168 á 35kr vilket ger en totalsumma på 129+35=164kr.

Jag måste berömma ljusflödet på den lilla rackaren, plus att den bara drar 4,5W. Jämför man typeffekten, 4,5W mot halogenstålkastare av lilla sorten på 150W så kan denna lampa lysa 33,3 timmar för samma pris som en 150W lampa tar för en timmes drift. Det är både för och nackdel att LED strålkastaren inte blir varm. I en ouppvärmd verkstad så blir det både ljus och värme av en halogenlampa. En LED bidrar bara med ljus.

Det finns en lite kraftigare variant av LED strålkastare med 18 dioder och 9W, den jag köpte har bara 9 dioder.

Min summering hittills: Det inte längre finns argument för att köpa 150-200W halogen strålkastare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu ar LED strålkastaren lyst cirka 2 timmar och glaset är bara lite ljummet. Jag skall prova ikväll när det är mörkt hur upplevd skillnad är mellan LED-strålkastaren och en 150W halogen som jag har monterad utomhus.

Link to comment
Share on other sites

Skall beställa ett gäng (7 st) LED spottar att sätta under takfoten på entré-sidan och tanken är att styra dessa lite intelligent :)

Köpte även idag ett 10 pack LED G4 lampor att ersätta dom halogen jag har i köket som måste bytas i tid och otid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...