Jump to content

Vilken Kamera: Tycker ni är ett bra val?


PeerO

Recommended Posts

Ja då var det dags att planera för inköp av kamera för sjuan.

Har sett en del olika alternativ på nätet och i diskussioner på forumet.

Men det är ju ändå så att jag ock kanske flera är lite fundersam på vad det fins och används för alternativ.

Då jag inte kan något ifråga så är det ju svårt att ställa en krav specificering på utrustning.

Men ett krav är att det fins möjlighet för anslutning av extern mikrofon.

Så nu ber jag er som använder kamera att berätta för oss noviser vad ni använder och eventuellt var man hittar dessa till ett bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag kör med GoPro iaf, har en av varje generation faktiskt och har fram till trean varit otroligt nöjd med allting egentligen. Den fungerar ju förvisso suveränt den också men batteritiden är högst tveksam så jag såg till att köpa 2st extra-batterier.

Som du säger är extern mikrofon i princip ett måste om man vill höra någonting öht annat än vindbrus.

En fördel med GoPro tycker jag är att det finns en så vansinnig mängd tillbehör och originalgrejerna är av väldigt hög kvalité. Men så kostar det ju därefter också.

Jag har köpt alla mina från USA, två av dem medan jag varit i Australien där man slipper tulla. Blir brutalt mycket billigare då.

Men mer prisvärda alternativ finns garanterat, har bara koll på GoPro eftersom det är det jag själv kör med.

Gott om exempelvideos: http://www.youtube.com/user/fiskhandlaren

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med en GoPro Hero 2 (nu ersatt av 3:an) och har numer en extern mikrofon. Allt inhandlat på ebay. Kamernas pris kommer jag inte ihåg men det ca hälften av dåvarande pris i Sverige. Micken plåg på hela 10 kr inkl frakt.

Mina filmer finns här: http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid

Det är faktiskt bara den senaste som är filmad med extern mick. De andra är körda med det helt täta huset och intern mick.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Jag fattar det bara inte....en mic som kostar 10 kr inklusive frakt från Hong Kong....visst att dom kan vara underbetalda och tjänar på volymen men detta är ju nästan löjligt. Nästan så man måste köpa en bara för att :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar det bara inte....en mic som kostar 10 kr inklusive frakt från Hong Kong....visst att dom kan vara underbetalda och tjänar på volymen men detta är ju nästan löjligt. Nästan så man måste köpa en bara för att :)/>

kanske göra ett grupp köp

jag är med sugen på en

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Go Pro Hero 3 inköpt i år och är grymt nöjd. Dock som sagts tidigare är batteritiden ganska dålig. Skall köpa 2 batterier extra.Dock har jag inte hittat en extern laddare för 220V.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ja ha inga andra förslag då får man ju gå på gopro då.

220 usb laddare fins om man använder i-phon. "nej nej inga svordomar"

12 volt usb laddare med två uttag fins redan. " Standardutrustning i en Sjua". ersätter cigarett tändare då det ju är näst intill omöjligt att röka i en öppen farkost om man använder hjälm.

Och nu till frågan vad behöver man mer av standard utrustning utöver vad som följer med i paketet???

Minne storlek???

Bartterier?

Fästen/hållare?

Är ju onödigt att köpa sådant som inte behövs.!

Link to comment
Share on other sites

Tror jag såg en 230V laddare till GoPro3...beställde ett extra hus...men då jag har 2:an så skippade jag denna

http://www.ebay.co.uk/itm/Wall-Car-Battery-Quick-Charger-AHDBT-301-AHDBT-201-Gopro-Camera-Hero3-HD-New-/310717073917?pt=UK_Camera_Chargers_Docks&hash=item48582e49fd

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett ställe där de säljer tillbehör från Kina med fri frakt och billigare än jord.

De har också 220v ladfare för extra batterier. Typ 20 $..

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Gopro 3 levererad och uppackad.

Så nu kommer frågorna.

1: Vilka inställningar använder ni på kameran?

2: Vad behöver man för tilläggsutrustning,program alternativt App för att få till detta med hastighetsmätare och G-kraft visning?

Gopro cinema och App för för wifi redan ned-laddat:

Kanske kunde någon av er som avverkat flera modeller av Gopro kamera skulle kunna skriva lite bra att veta om inställningar och tillägg som kan tänkas att behövas?

Mina kunskaper i fotografering och bildhantering är ytterst begränsad till att ta kort titta på dom och sedan delita dom igen.

Link to comment
Share on other sites

1. På mina filmer där jag monterat kameran på huvudbågen filmar jag i 1080p med "Medium" vidvinkel. Får man problem med att bilden blir simmig kan det kanske bli bättre att gå ner på 720p men för mig iaf så fungerar 1080p alldeles utmärkt. Men mycket är ju en fråga om tycke och smak och om du har Wifi-appen till telefon så kan du ju se hur vinkeln blir och hur mycket bredd du får redan innan du filmar.

2. Finns många olika lösningar men vad jag använder och vad nog kan anses vara mest "bang for the buck" är en Android-telefon + Qstarz BT818XT 10Hz-puck. Den interna GPS:en i telefonerna funkar någorlunda för varvtider och hastighetsmätare men om du kollar på min Gelleråsen-film så ser du att både hastighetsmätaren och G-mätaren beter sig lite underligt, något som helt avhjälpts sen jag började använda extern GPS-puck.

Mjukvarumässigt kör jag RaceChrono på telefonen som sköter själva loggningen, sen exporterar jag ut min session och importerar tillsammans med videon till RaceRender (http://racerender.com/). En inte helt streamlinead process och jag tror att till exempel Harrys Laptimer till telefonerna filmar och lägger på mätare och kartor och alltihop i ett svep redan i telefonen. Men jag gillar att ha det separerat, och att filma med min GoPro (du med förmodligen eftersom du just köot en. :)

Har din bil begåvats med OBD2 kan du ju köpa en adapter för att logga datan från den i RaceChrono också så får du ut massa andra roliga saker som varvtal och temperaturer med mera.

Men kort sagt är det lite pill för att få det att fungera, men det är väl precis vad vi har forum till. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tack, fege o timmy det underlättar ju med sådan har information för en novis.

Nej min bil har inte begåvats med ODB 2, men det skulle den ju kunna bli, Men det får övervägas, Vill inte ha någon elektronik som påverkar driften men det innebär ju inte att man skall undvika att ha en loger på vitala parametrar.

Planen är ju att det elektriska och instrument panel skall moderniseras i vinter

Blev kortslutning när jag beställde kamera beställde extern mic men missade vad som behövs för att ansluta den till kameran.

Hittar inte vad jag måste ha så här behövs information.

Kanske är det fler som vågar delge oss andra på forumet vad man använder både hård och mjukvara.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ett stycke sådan här:

http://gopro.com/camera-accessories/3-5mm-mic-adapter

Och gärna en sån här:

http://gopro.com/camera-accessories/hero3-skeleton-housing/

Skeleton Housing fanns inte när jag beställde min så jag fick beställa ett extra case och satte borrmaskinen i. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jo det var ju skeleton housing som jag missade.

Det blir nog att jag gör som du moddar medlevererat hus, kommer att ha ganska gott om tid när jag åker iväg på jobb igen.

Usch hemska tanke.

Skall kolla lite på anslutningar som kan tänkas vara lämpliga för att få till en anslutning som tål dam och vatten spray dock inte vattentätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag gör ett rejält trådlyft och tipsar om en kinakamera som kallas SJ4000. Den ser ut precis som en GoPro, så man kan använda samma fästen.

Recention (länk i beskrivning till där man kan köpa den för 99 dollar)

Jämförelse med GoPro Hero 3 BE

Färgerna är ju lite dassiga, men till en fjärdedel av priset kanske man inte kan klaga. :) Skulle jag köpa en kamera idag så skulle det nog bli en sånhär.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog nästan säkert gå på denna: http://mobius-actioncam.com/

Man kan få hem den för under 500kr (ebay). Den är lättare att placera än tex en GoPro (att dom kom på den formfaktorn för en actioncam begriper jag inte) och man skulle utan vidare kunna ha den permanentmonterad med loopande inspelning. Man kan skaffa linskablage (max 20cm tror jag dock) för spännande montering på olika ställen i bilen.

Nackdelar är bla inget vattentätt skal (finns att få tag på) och ingen mikrofoningång.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Mobius hade jag missat. Bildkvaliteten är ju definitivt bättre än SJ4000!

Men en enda lysdiod istället för en display tycker jag är en ganska stor nackdel. Den har inget utbytbart batteri och 720p blir värdelöst då den kapar ned bilden.

Ljudet verkar inte så bra heller med den framåtriktade micen, men utan separat mic så kan det nog aldrig bli riktigt bra.

Svårt val. Men innan sommaren är här har det väl kommit ut fler alternativ, och de blir inte sämre :)

Link to comment
Share on other sites

Funderar på en extern digital diktafon för att ta in ljudet. Lite mer jobb att klippa ihop, men ljudet är aldrig riktigt bra med de inbyggda mikrofonerna. De flesta diktafonerna idag har väldigt bra ljudkvalitet och möjligheter till inställningar av ljudet. Plus ingång för externa mikrofoner. Är det ingång för en stereomikrofon kan man ju köra in två monomikrofoner och enkelt mixa mellan dem genom att ändra balansen och sedan slå ihop stereosignalen till en mono.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var en Mobius beställd, hoppas det blir några användbara bilder och filmer med den.

Svårt att veta innan jag provat. Den är i alla fall lättare än GoPro kameran.

Link to comment
Share on other sites

Då var en Mobius beställd, hoppas det blir några användbara bilder och filmer med den.

Svårt att veta innan jag provat. Den är i alla fall lättare än GoPro kameran.

Säger han med 6st hjul :)

Link to comment
Share on other sites

Det råkar inte finnas någon liten smidig enhet som klarar att ta in video från 2st USB kameror?

Har nämligen 2st USB kameror som det vore kul att montera fram och bak.

Tänker mig någon liten enhet som en extern USB disk.

Krångligt att släpa med sig en laptop i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Får nog bli något liknande Raspberry Pi i så fall.

Tror den kan få det tungt att ta in 1080p HD film från två USB kameror.

Kanske knappt så min gamla laptop med win7 kommer klara det. Får fundera vad som blir bäst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...