Jump to content

Tig svets


Karlskrona

Recommended Posts

Standard Kinesisk TIG.

Jocke4U har storebror, 3-fas, till just den så han kanske kan kommentera.

Utan att kunna området, total nybörjare, så tror jag att så länge man väljer ett av de större märkena som JASIC, Sthalwerk etc så får man nog en tillräckligt bra svets till ett bra pris. Jag valde Sthalwerk när jag köpte men tror det är same same.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag har en sådan och jag har varit väldigt nöjd så här långt. Tror det duger gott till hobbygaraget där man inte svetsar dagligen eller ens varannan vecka. Tror även att vedde har en likandan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittils inte hört någon som varit missnöjd med den typen av kina tig

Det går bra utan vattenkylning under 250A

Brännarna som är vanligast här går allmänt under benämningen lilla resp stora Linde. Båda finns i vattenkylt och gaskylt utförande.

Satsa på den lilla brännaren gärna med flexhuvud och komplettera med gaslins.

Kör man med vattenkyld brännare så glöm för allt i världen inte att slå på vattnet, inte ens om man bara skall köra minsta lilla svets.

Slangarna smälter direkt inne i brännarhuvudet och det är ett riktigt mickel att reparera dem. Har jag hört....hypocrite.gif

Jag använder brännare från Parweld som denna och är mycket nöjd med den:

http://verktygsboden...fi-esab-okc-4-m

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Vad får du ge med frakt, moms och tull då? Tullen är nog inte så farlig, men momsen... Åker du på att betala den så är det även på fraktkostnaden. När jag räknade lite på det för ett tag sedan kom jag fram till att det inte blev så mycket billigare att köpa från Kina jämfört med t.ex benroyal.se eller svetsshop.se.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta får man betala tull och moms? Har aldrig behövt betala något extra när jag köpt något från Kina, men jag kanske har tur :) jag tro jag chansa livet blir så mycket spännande då;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Jag har aldrig beställt något dyrare än en hundring från Kina, och då tror jag inte de bryr sig även om de inspekterar paketet. Du kanske har tur. Jag räknar med det värsta för min del... Dvs jag får betala tull och moms och svetsen går sönder i frakten ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt 3-fasaren (315 nåt) och är helnöjd. Jag är inte en duktig svetsare men personer som 2fast4u och Ajdén kör även denna och dom gör riktigt snygga grejer. Så jag tror man behöver komma upp i stora produktioner innan denna inte klarar av det. Har även vattenkylt slangpaket kopplat till vattenkranen. Glöm inte heller fotpedal, jag tycker det är suveränt, kostar nog inte mycket extra.

Den jag handlade av skrev också ner värdet så tullen+moms hamnade ca 900 kr

Link to comment
Share on other sites

Hej

För sent kanske men jag har 200:an och den funkar för ganska tjockt gods och är kul att svetsa med. Jag är novis men klarar redan att lägga relativt snygga "dimes". Jag köpte på mig massor med olika tillbehör på en gång då de är väldigt billiga och frakten blir ju samma ändå. Ett litet vattenkylt paket tycker jag är suveränt då det är så mycket lättare att hantera än det stora klumpiga som följer med. Se till att du beställer adaptern bara.

Min fotpedal var ganska värdelös då den bara är på eller av, ingen steglös reglering av strömstyrkan som jag trodde det var.

Jag bad säljaren att skriva ner det deklarerade värdet vilket gjorde att tull och moms blev överkomligt. De går med på nästan vad som helst men det måste vara rimligt för tullen med annars tar de en schablon.

Jag är störtnöjd men fan va dyrt det blir med gas!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

--- Dra tigen mer gas? --- Mig-svetsen kör jag på cirka 6L/min (8L/min) och jag undrar om inte Tig-en ligger där i närheten också. Skillnaden är hur lång tid som behövs för att svetsa tex 100mm svetslängd. Det tar åtskilligt längre tid med Tig jämfört med Mig.

Där har du den stora skillnaden i kostnad. En av anledningarna till att jag bara kör med Mig. Mig löser i princip alla svetsar på en Sevenram. Däremot på drivlinan såsom grenrör, laddkylare i Al mm kan bli klart bättre med Tig jämfört med Mig. Ibland är Tig enda vettiga möjligheten pga material. Mig gör bra jobb om föraren till Mig-svetsen är bra lustigt nog gäller exakt samma sak för Tig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det finns med plasma. Min har det. Den har potential men jag tror att föraren i detta fall behöver lite bättre koll på inställningarna. Den verkar lite känslig för rätt luftflöde.

TIG drar nog mer gas än MIG, ja. Av flera skäl tror jag. Inte minst att man svetsar färre cm/minut med samma gasflöde. Man kör även gas en stund efter att man är klar för att förhindra att förorena elektrod och fog.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever det så, men då är jag novis, kanske när man är proffs så kan man få ner på samma.

Tigen är inte alls lika förlåtande på underlaget som Mig, minsta förorening och det går åt pipan, så det tar längre tid med tiggen p g a föreberedelser och dylikt men ååååå så snyggt det blir :wub: :wub: .

Roligt, snyggt och bättre kontroll gör det värt det.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Han fundera en hel del när jag luftade mig och V70 idag.

---- ååååå så snyggt det blir ---- Jag har hört samma sak många gånger men blir det verkligen , verkligen snyggt dvs är det nogon som ser en snygg Tig-svets. Tror knappt det. Inte ens en snygg Mig-svets syns.

Hur kan jag nu påstå detta? Det går ju mot allt sunt förnuft, eller gör det verkligen det?

När vi bygger våra ramar, grenrör, bågar mm mm och många till mm. Då syns all svetsning tydligt, vi byggare som kommer på besök ser och njuter av konstverken men byggtiden är en förhållandevis kort tid, 6 till cirka 36 månader, att sedan bilen kanske tar 3 eller 7 år att få klar spelar ingen roll för inom 6 till cirka 36 månader har vi lagt på ett skapligt tjockt lager grundfärg och ofta två lager täckfärg.

Finns inte en svets som syns då, det är en liten (Tig) eller en lite större (Mig) "bulle" där två rör möts.

Tar vi ett Tig- eller Migsvetsat grenrör så brukar många klä detta med avgasbandage och då finns det inte en ynka liten svets som sticker fram och kan göra att vi får njuta av fin svetsning.

Jag vet att jag sagt det till någon i en tråd men kan just nu inte komma på vem det var som hade Tig-svetsat sin ram. Klarlacka ramen då kan vi njuta av snygga svetsar lääääänge.

Jag har en ram Tig-svetsad till två tredjedelar, där svetsoperatören hade någon typ av svensk titel i tig-svetsning. Jättesnyggt. Idag är det ett lager grundfärg och två lager eller kanske fyra lager täckfärg på ramen. Inget syns av "mästarens" jobb. Den bakre tredjedelen är Mig-svetsad av mig. Mig-svets = "bulle" som syns men den är väl täckt med färg. Slät och fin /av färgen).

Sånt här kan man fundera kring när man är ute på transportärenden.

Link to comment
Share on other sites

.....men vetskapen om att det finns en snygg och bra svets under färgen värmer hos den som har det i sin ägo :)

En karossida går att få jättefin med perfekta valsade/hjulade plåtar och minimalt med spackel....en lika fin kaross kan ha måååånga kilo spackel men ändå se lika fin ut på ytan...

Jag vet vilken kaross jag skulle vilja ha ;) :prop:

Link to comment
Share on other sites

--- snygg och bra svets under färgen ---- Fast det vet ju bara den eller de som sett ramen / bilen från början, vi kanske alltid skulle ha bilar utan sidoplåtar och alltid klarlackade ramar. Inskrivet i VVFS 2003:22. Då kan alla njuta eller så har vi färg och plåtar (utan spackel) och så får alla tro utan att säkert veta.....

Personligen väljer jag nog karossidor och färg ........på mina bilar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En karossida går att få jättefin med perfekta valsade/hjulade plåtar och minimalt med spackel....en lika fin kaross kan ha måååånga kilo spackel men ändå se lika fin ut på ytan...

Jag vet vilken kaross jag skulle vilja ha ;)/>/> :prop:/>/>

Jag med. Titta på det här arbetet på några Lotus Seven series 1... :notworthy:/>

1958-lotus-7-series-1.jpg

LotusMk4.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...