Jump to content

Ev svetsa tank


Recommended Posts

Hej,

Eventuellt är min fuelcell inte godkänd för besiktning. Behöver därför någon som kan svetsa en enkel tank. Skall inte vara i aluminium, stålplåt skall gå bra för att bli så billig som möjlig.

Någon i Skåne som kan göra detta?

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt och billigt sätt är att ta en jeepdunk, gassvetsa locket så det är tätt, hålsåga cirka 50mm och gassvetsa en stos som påfyllningsröret kan ansluta mot, hålsåga 50mm sätta in en stos som till sist blir till en lite "catchpotta" i botten med ett rör ut med hål cirka 6 eller kanske 8mm som bränsleslangen kan ansluta mot.

Funkar jättebra, jag tog bort min proffs-TIG-svetsade tank till förmån för jeepdunken. Kommer använda jeepdunk i samtliga kommande bilar. 20L kan tyckas lite men jag har en 5L i reserv med som sitter fast baktill och om det behövs kan jag tanka 20L dunken med innehållet i 5L dunke, Nu har Jula också kommmit med en 5L plåt jeepdunk, som är sååå snygg. Köpt en sådan och kanske kommer plast 5L reserven bytas ut mot den fina plåt 5L istället.

Eller så låter du någon TIGsvetsa en tank.

Fast allra allra först säkerställ med Fordonstekniksa byårn på Transportstyrelsen om din tank är eller inte är godkänd. Plus vad säger Dalhem om tanken för det var väl där den kom från? Bygg inget om du inte behöver det är billigat....

Link to comment
Share on other sites

Så skulle man kunna göra! Kanske ett alternativ.

Har mailat Bilprovningen, Transportstyrelsen och tillverkaren (om intyg) så vi får se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Någonstans har jag sett en konstruktion med 2st 20 lit jeepdunkar, en på vardera sidan av diffen. Med denna lösning borde det finnas en eller två "kommunikationsslangar" mellan dunkarna.

Knappast något för de som vill spara vikt, kan vara en lämplig konstruktion för "tyngre" byggare som t.ex. cealm.

Själv har jag en ca 25 år gammal båttank i rf-mtrl. Hittade den på en soptipp, tog tillvara den pga mycket rf-plåt - passade perfekt till Rörhögen,

ca 30 lit + catch på ca 1,5 l.

Hustrun protesterade å det grövsta när jag tog hem tanken men såsom varande husets Herre slog jag näven i tanken och meddelade vad som gällde!

Iofs fick jag gömma tanken i 25 år innan jag upptäckte dess perfekta användningsområde - dessutom Locost.

31,5 lit kan tyckas mycket men eftersom jag inte tävlar med Rörhögen anser jag tom att bränslevolymen kunde vara större. Motorcykeln (Intruder 1400) rymmer ca 14 lit så jag är van vid att beräkna räckvidder.

En nackdel finns och det är att tankmätaren går långsamt neråt när tanken är full men djä.... vilken fart den får när den har passerat ca 1/2 tank! Detta pga tankens triangulära form. Tankmätaren är Biltemas givare och mätare för båt - har fungerat och fungerar bra.

Antas

Inte tanklös.

post-291-0-91728000-1373444842_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hittat aluminiumtank på KL Racing för 1200 kr. Som hittat anser jag! Om jag får nedslag på plasttanken handlar jag en där istället. Behöver då bara svetsa om fästena till min nuvarande tank.

KL Racing 40 l

Denna bör bli bra!

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- en lämplig konstruktion för "tyngre" byggare som t.ex. cealm --- Du överdriver, eller? En 20L jeepdunk är lättviktsgrejor.

Frena: Oj 40L stor tank, jag hade 36L innan jag plockade bort den tanken och bytte till en jeepdunk. Till V8-bilen hade jag 59L men den borde bara haft 36L. DEt hade räckt gott till den.

Link to comment
Share on other sites

Stor tank är bra för vikt/effektförhållandet, då tjänstevikten ökar. Sen beror det ju på hur man tänker använda bilen, jag ska köra min mycket och har 2x20 liter, vilket jag tycker borde vara lagom, kommer väl runt 45-50 mil på en lugn landsvägskörning med det. kanske 30 på Autobahn, och där vill man inte få soppatorsk..

Ska man köra några varv bana behöver man ju inte tanka fullt, och vill jag kan jag ju alltid ta bort ena tanken.

Link to comment
Share on other sites

30 eller 40 l får det bli eftersom de passar bra med befintlig montering. Bara smärre ändringar tror jag skall behövas.

Men visst borde de i alu vara godkända?

Link to comment
Share on other sites

Kör du plåt och plåttanken är "tillfredställande" så handlar det inte om godkända med någon typ av certifikat utan godkänt betyder att besiktningsorganen "tycker" tanken verkar tät och ser bra ut.

Men visst kan du får frågor såsom, al eller stålkvalité, godstjocklek, tillsatsmaterial, mm. Jag har aldrig sett eller hört om någon som fått frågor eller bakslag av ett besiktningsorgan på en "plåttank". Däremot vet jag via forumet att en del hemgjorda tankar fått justeras dvs tätas med svetsen när man kollat med såpvatten.

Tvivlar på att någon ens skulle fundera över din plasttank men visst kan saker inträffa som man aldrig trott.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag svängde ihop i bonnplåt. Efter många svordomar, brinnande byxor, etc så fick jag den tät. Har funkat sen 2006.

Följde tipsen i boken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...