Jump to content

Recommended Posts

Hej,

På mitt projekt sitter det en sådan här tank, http://dalhems.se/Product.aspx?guid=a1ea39bc-fac5-4254-972c-caca3b417ed6 . Om jag förstått allt rätt kan det bli problem att regga med denna tank eftersom den inte är FIA-godkänd, iaf inte vad jag vet.

Där sitter någon lapp på den, men eftersom jag inte är vid bilen vet jag ainte vad det står på den.

Kan någon hjälpa mig på traven för att kunna regga med denna tank?

Tidigare byggare var väldigt noggrann så han borde ha haft koll på vad man fick regga med, men det är ingen garanti.

post-1143-0-50163300-1373350981_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

--- Kan någon hjälpa mig på traven för att kunna regga med denna tank? ---

Om du menar reggning för att få svenska registreringsskyltar behöver du inte bry dig om FIA-reglementet. Däremot behöver du bry dig om att tanken är av en tillfredställande kontruktion, den är tät, den sitter på ett lämpligt sätt och den är ordentligt fastsatt samt att påfyllningsanordningen är placerad korrekt.

Läs VVFS 2003:22 6 kap. Bränslesystem. Kolla även 41 kap och det är något extra där för amatörbyggen.

Så jag tror inte du har något problem om placering och tank är ok.

Vanligtvis "hemmabyggs" tankarna i Al- eller stålplåt men även "köpetankar" är vanligt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Förstår din undran Frena. Har något i bakhuvudet om att plasttankar är ett frågetecken. Var det inte uppe i samband med båttankarna för utombordare på Biltema? Tycker dock din tank som uppenbarligen är gjord för bil borde vara ok.

Link to comment
Share on other sites

--- Kan någon hjälpa mig på traven för att kunna regga med denna tank? ---

Om du menar reggning för att få svenska registreringsskyltar behöver du inte bry dig om FIA-reglementet. Däremot behöver du bry dig om att tanken är av en tillfredställande kontruktion, den är tät, den sitter på ett lämpligt sätt och den är ordentligt fastsatt samt att påfyllningsanordningen är placerad korrekt.

Läs VVFS 2003:22 6 kap. Bränslesystem. Kolla även 41 kap och det är något extra där för amatörbyggen.

Så jag tror inte du har något problem om placering och tank är ok.

Vanligtvis "hemmabyggs" tankarna i Al- eller stålplåt men även "köpetankar" är vanligt.

Där står mest om ECE reglemente osv, vilket bland annat säger hur materialsammansättningen skall vara. Det är mest detta jag är orolig för.

Vad säger SFRO-personerna här på forumet om tanken? I mina ögon så borde den vara minst lika säker som en hemmasvetsad alu-tank.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag läst lite till och försökt sansa mig i läsandet och ta allt i rätt ordning. Vi börjar med VVFS 2003:22. I kap 41 11 § står det följande:

”11 § Bränslesystem skall uppfylla kraven i 6 kap. 4 och 5 §§ samt 9 och 10 §§ om tanken är av plast” - således inget jättegivande. Då tittar vi vidare under 6 kap 4§.

Där står följande:

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum. - Ja detta är ju inget problem med min placering. Där den sitter lär väl knappast klassas som bagageutrymme.

Eftersom 4 § inte verkar vara något problem tittar vi på 5 § där följande står: 5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för. Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls. - Ja detta är ju absolut inget problem. Därmed går vi vidare till 9 § - särskilda krav för plasttankar. Där hittar vi:

9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34. - Berör inte mig med anledning av årsmodell.

Då tittar vi på 10 §.

10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall

uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank

av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi

eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.

2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och

högst 55 viktprocent.

3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgö-

ras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.

4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och

vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring - Berör inte heller mig eftersom min blir nyare.

Då borde ju min tank fungera, eller måste jag även titta på 6-8 §§? Inte helt säker på hur jag skall läsa VVFS2003:22. Eftersom det är amamtörbyggt behöver jag väl inte följa 6 kap 6-8§§?

Kan någon rätta mig? Nu har jag inte SFRO-boken framför mig, men med stöd av ovanstående borde väl min tank gå?

Link to comment
Share on other sites

Ja det går ju också....

Har mailat tillverkaren om ECE-intyg eller om de intygar de andra fyra punkterna som krävs. Då borde det gå vägen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...