Jump to content

Saab7a med gener från flyget


Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Insåg att jag missat att svara på gratulationerna.

Tack!

Har dragit en hel del el till.

Fy F*n vad mycket kablar det blir trotts att det inte finns "någon" el på bilen..

XVYmt1El.png

Har dock dragit så pass mycket el att det nu går att starta bilen!

Så självklart har jag gjort det :D

Har även hunnit med att brumma en sväng på grusgården. Dock går motorn som en tunna skit just nu så blev inte mycket till körning. Har efter klippet leana ut den så nu går den fint på tomgång. Men vid minsta belastning så vitrycker den något fruktansvärt och dör.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack ni!

Har fortsatt byggandet lite. Håller fortfarande på att dra el.

Varvade dock med lite plåt arbeten. Kände vid provkörningen att pedalstället fjädrade när man trampade hårt på bromsen.

Så har försökt att bygga bort detta med två förstärknings plåtar.

FrXjzjkl.pngDLKH9Hsl.png

Har motsvarande plåt på andra sidan. Missade dock att fota denna.

I övrigt så börjar elen bli klar. Har lite kablar kvar till diverse lampor och strömbrytare.

Letar även efter snygga framlampor men är svårt att hitta några som är godkända.

Har ni några förslag? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har hänt lite smågrejjer den senaste tiden.

Har mappat lite på gatan. Mest för att kunna se så allt fungerar innan man rullar in den till en bromsbänk. Spridarna är för små så behöver byta dessa.

Har även köpt mig en till stol och monterat denna.

3QBWxATl.png

Står dock i kvalet och valet ifall jag ska mappa motorn innan jag river den inför lack eller efteråt.

Fördelen med att göra det nu innan är att det sedan bara är att montera ihop den. Samt att jag kan provköra den och ev. hitta något som bör ändras/läggas till i chassie väg.

Hur har ni gjort?

Mvh

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Håller med Lupus trots att jag gjorde tvärtom Jag provstartade inte ens motorn innan jag målade ramen och gjorde färdigt. Sparade på så sätt tid på att slippa spilla tid på vätskorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hållit på med lite små saker som dock tar sin lilla tid.

Har fått hjälp med att svarva och fräsa en kuggkrans till hastighetsmätaren. Gjort fäste till detta och monterat. Lite putsande sen kan man bocka av detta från listan också :thumbsup:

FzLQk7xl.pngSc1DtaWl.png

6BmqJ3Ul.png

Givaren till stacken funkar utmärkt. Dock så strular signalen till Maxxecun. Kör jag med oscilloskopet så har jag fina värden och tydlig signal. Loggar jag signalen i sprutet så ser jag att den kommer och går. Ska prova att köra med en annan givare och se ifall det blir bättre. :)

To be continued

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Forsättning följer var det ja. Ett halvår senare! :banghead:. Måste blir bättre på att uppdatera! 

 

Hur som helst. Har hänt en hel del grejer!

Bilen har fått framlampor med fästen. Har dock problem att de vibrerar när motorn igång. Så de behövs modifieras lite. 

hPOURwhl.pngK5F4mbxl.png

Bakskärmarna är monterade. Och baklampor med tillhörande fästen i form av en "ving" profil. 

buOAUTil.png5JtCNi7l.png
keTtl5cl.pngB1XIW38l.png

Instrumentpanelen börjar bli mer och mera komplett. Nu med diverse varningslampor kopplade till sprutet för olika varningar. 

V53cwVVl.pngUTJlWVNl.png

Vevhusventlilationen är ombyggt till sluten i stället för öppen som innan. Tankarna har även fått dränering pluggar för att tömma dem på vätska. 

QaKKZgpl.pngibrSihdl.png

Har även börjat med diverse plåtar. Jobbar mig inifrån och ut. Kardantunneln är täckt så när på två stycken plåtar. Bagageutrymmet är så gått som klart. 

FRMD17bl.png0XiHrWdl.png
i8fcRqnl.png8wWRQ5Wl.png
TytzN2jl.png3s1hjVOl.png
jiZUdvil.png

Det riktigt stora som har hänt är dock att jag har kunnat vara ute och kört! Har gjort en lättare gatmapp så har efter många års slitande nu kunnat "gasa av mig lite" (Självklart så skedde detta på en privat avstängd väg och allt vad det heter mm) :biggrin:

 

 

/Henke

 

 

Edited by Henriksvantesson
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 29/12/2016 at 09:19, Rikard Larsson sade:

Grattis till provkörningen :)

Intressant bygge detta med mycket ovanliga detaljer!

Ja det kännes stort att äntligen kunna köra det man byggt! 

Tack, Ja det blir många roliga små detaljer, med det är lite det som är charmen med att bygga en bil själv också! :)

On 29/12/2016 at 19:59, Christer J sade:

Kul med en till sladdprovkörningsfilm :)

Vad är den röda blinkande lampan till? Och hur länge tror du att det dröjer innan du kapar ner växelspaken till en bekvämare höjd?

haha ja, måste ju lära bilen från dag ett att den ska brukas! :tongue: Det är oljetrycksvarningen. Den var lite väl hårt ställd i början och så var det kanske lite väl mycket etanol i olja. Detta var ju första gången den fick riktig arbetstemp. Blev bättre efter oljebytet. 

On 30/12/2016 at 07:07, Mattias Lindvall sade:

Inspirerandeemoji1303.png
Tror jag gör samma sak inom kort.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack! :) 

Vad kul, lycka till :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter provkörning. Så är det nu dags för det roliga.... Att riva hela bilen igen. 

Men innan det påbörjas så tog vi med bilen till en kompis plåtverkstad. Underlättar att bocka och rulla plåt när man har rätt maskiner. 

Plåten bearbetades men finslipades aldrig på plats. detta för att hinna med så många plåtar som möjligt.

1P8tQprl.pngBLu940Tl.png
eppUcw5l.pngLY37Q2xl.png

Finpassningen gjorde vi sedan hemma igen. Bakre hörnet gjorde vi en knäck på strax innan radien och en i slutet vid bagageluckan. Detta för att få lite liv i den annars ganska tråkiga bakdelen samt att kunna få ut plåten från att vara instucken mellan rören till att gå utanpå runt hjulhusen. 

0l5McWNl.png

Efter en massa försiktigt slipande och provpassande så börja den ta mer och mera form.

uDEjklrl.pngI4pakTil.jpg
Txu2ZPhl.png

Och nu som bilen ser ut idags läget. 

Itiir0tl.png?1 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 27/03/2017 at 13:41, pacman sade:

Läckert stuk.

Tack, ja sakerna börjar ramla på plats. 

On 27/03/2017 at 12:20, family guy sade:

Fränt! Skönt med ordentliga resurser.

Ja, gör sån jäkla skillnad! blir så mycket mer lättarbetat!

 

Har fortsatt lite mer med alla plåtar. och de börjar likna en bil nu. 
Snart dags att riva allt :tongue:

Men innan dess så ska det göras fästen
4vlBA5Ll.png

Klippa och fin trimma plåt. -
EsuZuVql.png

Montera ett 50 tal skruv.
ueJExDcl.png

Och Beskåda helintryck-
K74Gz3el.png
DRK2sqFl.png

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu är det dags för en välbehövd uppdatering. 

Bygget går sakta framåt och för varje garagebesök så liknar det mer och mer en bil. 

Motorn har fått sig en omringande plåt.

kBORs3jl.pngYAQdd6jl.png

Torpedväggen har blivit version 2 , denna ska nitas istället för att svetsas. Det har även kommit en täckplåt över elcentralen. Denna sätts fast med nedsänkta duze skruv för optimal aerodynamik :biggrin:

uqtXyICl.pngZuRHbeEl.png2

I nuläget så byggs det en helt ny luftburk. Som i stället för att skruvas fast i motorn blir fast monterad i chassiet. Insuget ovan noskonen blir istället av typ "shaker scoop". 

YHQl0uTl.pngFaX0Xctl.png

/Henke

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 07/11/2017 at 21:30, Jocke4U sade:

Snyggt - gillar stuket!

Tack så mycket! :smile:

 

 

Nu jäklar! 

Karossen klar!

eller iaf om man bortser finliret och inpassning (och lackring och detaljarbete osv) :biggrin:
YzFyfOXl.pnguFDxjBNl.png

Kvar är att hitta på något fräsigt besiktningsskydd för motor och turbo. För är tveksam att de godkänner att en glödgande turbo sticker upp genom huven. Hur fränt det nu än är :tongue:
tnOQSgNl.png

Har även hunnit med lite detalj arbeten. Då locket för expansionskärlet ligger i bilens centrumlinje så är det forfarande täckt när man öppnar huvarna. Fördelen med detta är att man då får ursäkt till att installera en inspektionslucka. 
r7TLEeol.pngNqVIoeil.png
Fxbd9UJl.png1dHuuqgl.png

 

 

/Henke

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tillhör inte dem som är de bästa på att lägga upp nyheter på forumen. Men såg nu att det var ett tag sedan förra uppdateringen. Även om bygget inte går i raketfart framåt så rör det på sig. 

Här nedan kommer ett inlägg fyllt av bilder från då till nu. 

Om vi ska ta vid där det förra inlägget slutade så: 

Uttag för NACA scoopet i ena sidoplåten gjordes. Förhoppningsvis så är luften tillräckligt ostörd för att det ska fungera. Utsläppet under bilen bör även ge lite venturi effekt som nog kommer hjälpa till. 

MQQTyOll.pngi5AQQYRl.png

Där efter så var det dags att plocka av samtliga karossdelar för att lättare komma åt och svetsa än fler fästen. Ganska imponerande hur mycket fästen och fästbleck som finns på en sån förhållandevis simpel bil. Om man jämför hur ren ramen var vid inköp och hur "avancerad" den ser ut nu. 

MA4cNUSl.jpg?1ly9DkOvl.png

zPJl4t0l.png

Desto fler fästen som ramla på plats desto fler plåtar kan tillverkas. 4 remsor med massa muttrar, sedan 1 plåt. 

xLn9wbal.pngg1qeanbl.png

uClar6cl.png

Är ju fantastiskt kul att se bilen ta form mer och mer allt eftersom! 

c9PwCehl.pngGlfGAzIl.png

bnKLEZ0l.pngmv2YBhkl.png

LLh1iNal.pngy1Cu5BJl.png

aWrQ2qEl.png

När samtliga plåtar har sina 4 remsor med massa muttrar och plåtarna inpassade, var det äntligen dags för en sista inspektion följt av en helg med slipande och blästrande av ramen som till slut ledde till lackering! Här nedan före --> efter

Y9q4JHGl.pngQAIR49vl.png

oUYKN1Tl.png

 

Nu härnäst väntar att lackeraren ska få lite fri tid så att han kan lägga grundlack på samtliga plåtar och där efter topplack! Dock så ska ni inte behöva vänta två år på den uppdateringen för innan dess måste den verkligen vara klar!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I väntan på lackeringen så har vi påbörjat breddningen av framskärmarna och skärm infästningarna! 


GZTFNvJl.jpg
5HOKC3Cl.jpg

Skärmarna kommer att ha en fästpunkt i ovankant och kommer sedan skruvas fast i de gamla infästningarna som vi har gjort innan. 

QiEr2Egl.jpg
qNuBWA0l.jpg

 

Har även påbörjat ett nytt oljetråg. Tanken är att finna lite mer markfrigång och en större oljevolym. 

pUpu3j9l.jpg

 

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skärmarna del 2. 

Breddningsplåten sänker vi ner en bit i glasfibern för att den ska ligga flush. 

4lXIuGKl.pngMGQM07Dl.png 

Skärmen kommer sedan att skruvas fast i skärmvingen i nederkant för att enkelt kunna välja om man vill kunna köra med eller utan skärmarna. :eclipsee_steering:

r9o8CODl.png

Vi kommer sedan nita och sedan plasta fast plåten i glasfibret. Dock så ska plåtbitarna att lackeras innan detta sker. 

6S7Wx8ul.pngLOQL8osl.png

Snart så kommer en del av plåtarna tillbaka från lackering! SÅÅÅ SPÄNNANDE!! :biggrin:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu ni ska ni få se! Lackerade plåtar på bilden!

Flygtema betyder att även grundlacken måste ha MIL-spec. Den spygröna är mao, gundlacken och den mörka matta är topcoaten. Tyvärr så var det inte möjligt att köpa MIL-spec. blackhawk grön som privatperson. Men färgkoden är ungefär samma! 

tCEvjhCl.png VTRCFzOl.png

De yttre plåtarna som inte är färdiglackerade kommer nitas och sedan lackeras på plats. Motorutrymmet och bagaget kommer ha kvar gundlacken för äkta flygkänsla. 

IgWqKUrl.png

Nu börjar det roliga med att slutmontera samtliga delar! 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. 

Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. 

Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg!
Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. 

 

Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. 

7kU87Mtl.pngEz7uYWsl.png

Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren.

Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade. 

3SIztwsl.pnglHdv635l.png
oBYyh6el.pngkOpt6mel.png

Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer. 

djMZpmDl.pngzs18028l.png
yxC93xHl.jpgdN1XXGFl.jpg

Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad! 

8V0Wqqwl.jpgioJ6xpql.jpg
18usw7wl.jpgukHahiPl.jpg

Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan. 

Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast. 

CUrXkFb.jpgUKiQmVv.jpgimg]

Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp).

JMj62Jk.jpg

Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset. 

FULfqXD.jpg

Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen. 

ouzIjWR.jpgE95ytiP.jpg1sWf1CQl.jpg

Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt.

xEYuvsH.jpg

Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats.

jrJWWzs.jpg[img]fG5jeMpl.jpg

Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd!

kHBXJwDl.jpgHx9jha4l.jpg

Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar.

OW2DUwBl.jpgt0dpewtl.jpg

 

Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den. 

Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid. 

Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning.

v0q4WUnl.jpg

Effekten slutade på hela 213 hjulhästar!

 

Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁

5zp6Xqol.jpg

Edited by Henriksvantesson
  • Like 11
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...