Jump to content

BOE7 med Zetec & R1-brygga


Recommended Posts

Fortsatte fixa lite med bilen igår. Har påbörjat ett nytt motorfäste på ena sidan men även pillat lite med växellådan.

Förra vintern bytte jag ju packboxen till utgående axel, men tänkte att jag gör det nu igen eftersom jag har ny kardan och om den tagit stryk av den gamla är det lika bra att byta. 
Passade på att stoppa i den nya kardanen för att känna om det var något glapp i hylsan som den vilar på, kändes stabilt och knappt märkbart glapp, så den behöver inte bytas vilket känns skönt.

Det var uppe tidigare att kolla om det var olja vid växelföraren och om det var glapp där. Bilderna att dömma känns det inte som det är så farligt, eller?
Det kändes inte heller som det var glapp i växelföraren. 
Var det klykan som sitter på växelspaken som skulle vara i metall eller var något på växelföraren?

IMG_4254.JPGIMG_4253.JPGIMG_4251.JPGIMG_4255.JPGIMG_4257.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Näsbypatrik sade:

Det är en sådan här.http://www.bearingkits.co.uk/METAL-RACE-SPEC-TYPE-9-GEARSTICK-SADDLE/170.htm

Som klykan på växelspaken går in i.

Blir mer precisa växellådan, absolut värt.

Mvh

Tack!

Får beställa en sådan tillsammans med en ny packning till utg axel. Mer känns inte som det behövs. 
Nu har jag ju quickshift i min, men man kanske inte bytte den då.

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Längesen jag uppdaterade, men det har hänt en del. 

Kuggstången blev till slut bytt mot en snabb, 2,4 varv tror jag det var.

Nya svänghjulet och koppling är monterat, skall bli spännande att se hur det blir, väldigt stor viktskillnad.

Nytt motorfäste byggt för att göra det möjligt med ett nytt grenrör.

Eftersom min scuttle är så bred fanns det ingen färdig aeroscreen att köpa och Aerodynamix har slutat svara på mail efter att jag skickade måtten till dem. Fick således tillverka en egen vindavvisare. Kapade sönder den tillränkta rutramen och nyttjade bara fästet till den. Köpte en bit reptålig plexiglas och började kapa. Blev inte helt 100 eftersom det inte fanns något bra att mäta mot, allt var lite snett. Tyckte mig få till det rätt bra, men när den skulle skruvas fast fick jag det någon mm snett. Får duga detta året dock!

IMG_5489.JPG.36f80778f7800f0d30d093ef4cc61284.JPG

IMG_5490.JPG.ba568a4291016c44801eaa4756fb35d5.JPG

IMG_5491.JPG.e5f88d5a2e1c054d3fa554e19bbbb598.JPG

 

Nu är det "bara" grenröret kvar för att få igång bilen igen, men nu börjar man snegla på en ny motor med insprutning, men vi får se vad som händer i höst om det dyker upp något. De som jag hittat i sverige tycker jag är för dyra. Ibland dyker det upp fina projekt i england.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Gött mos!

Det syns ju inte på lite håll, men om du vill täcka den lite ojämna springan så kan du trycka dit en gummilist. Antingen ett U på glaset eller ett T i springan kanske.

U på glaset funkar ju, men då ligger den inte dikt an mot ramen....

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns nån dekorativ list som bara lägger sig framför och kanske lite under plexiglaset?

Angående lättat svänghjul så har jag gjort samma grej gissar jag. Bytt från 1.8-ans svänghjul till ett i aluminium och det var ju en skillnad på närmare 10 kg tror jag men det märks inte nämnvärt när man kör. Jag trodde det skulle bli stor risk för motorstopp men den låter väldigt annorlunda när startmotorn går och så är bilen lite ryckigare på låga varv när man kryper i stan, men det är allt.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Just nu, DomiSeven sade:

Det kanske finns nån dekorativ list som bara lägger sig framför och kanske lite under plexiglaset?

Angående lättat svänghjul så har jag gjort samma grej gissar jag. Bytt från 1.8-ans svänghjul till ett i aluminium och det var ju en skillnad på närmare 10 kg tror jag men det märks inte nämnvärt när man kör. Jag trodde det skulle bli stor risk för motorstopp men den låter väldigt annorlunda när startmotorn går och så är bilen lite ryckigare på låga varv när man kryper i stan.

Japp, skall försöka hitta något som är tunt nog, men inte så lätt. Ibland kör man halva Skåne runt för att köpa en list för 50 kr. Har inte tid med sånt :)

Skall bli spännande och se hur det känns i min bil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Såhär blev det till slut, inte nöjd, men man är inte duktigare än såhär.

Det är som sagt snett upptill också, men man ser det nog mest om man vet om det och man gått med tumstocken :)

klar.jpg.1247e102697b28ba007d7ab962359de6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser bra ut.

Angående oljan så använder jag precis samma.
Jag har tidigare haft läckage men det löstes genom att använda en packning från Burton insmetad i Hylomar istället för Fords packning. I framänden på lådan, det är som en kon runt ingående axel, mellan den koden och lådan satt packningen.


Link to comment
Share on other sites

Ser väl rätt skapligt ut. men byt till rostfria skruvar med kulrigt huvud eller. Aluskruv. Om det är vad jag tror svartoxiderade skruvar, bra hållfasthet, men du behöver nog inte 12.9 där. Dom kommer bli rostfärgade om du bara säger regn?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är en säkerhetsdetalj men jag köpte en komplett aeroscreen och med den kom det plastskruvar.
Dessa bröts dock snabbt av när jag skjutsade folk runt Gröndals Motorstadion. Barnen gjorde rätt men de vuxna trodde man kunde använda vindavisaren som handtag för att kliva i .
Nu sitter det guldeloxerade aluminiumskruvar där istället.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, Christer J sade:

Hur skulle det bli med rutan bakom den svarta delen? Jag dolde min vinda kapning ungefär så. Ovansidan fixade jag till hyfsat med en fil och sedan våtslipning.

Nu ser man ju inte undersidan eftersom listen sitter där, gick inte med skivan bakom pga scuttlens utformning.


Tack för tipset med ovansidan!

Link to comment
Share on other sites

57 minuter sedan, DomiSeven sade:

Jag tycker det ser bra ut.

Angående oljan så använder jag precis samma.
Jag har tidigare haft läckage men det löstes genom att använda en packning från Burton insmetad i Hylomar istället för Fords packning. I framänden på lådan, det är som en kon runt ingående axel, mellan den koden och lådan satt packningen.

 

Tack!

Min läcker eller iaf läckte på utgående axel, ingånde har jag löst ungefär som du säger.

Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, Näsbypatrik sade:

Ser väl rätt skapligt ut. men byt till rostfria skruvar med kulrigt huvud eller. Aluskruv. Om det är vad jag tror svartoxiderade skruvar, bra hållfasthet, men du behöver nog inte 12.9 där. Dom kommer bli rostfärgade om du bara säger regn?

Nej behövs inte 12,9 men hittade bara de som var svarta. Vill ha svarta skruvar, men det är rätt, kan bli rostiga.

 

46 minuter sedan, Näsbypatrik sade:

Jag hade målat den med svart färg. På insidan efter konturen på den svarta delen så hade man inte sett den genom plasten. 

Det skulle man kunna göra, bra ide!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsätter jobba på bilen, som vanligt tar allt 100 ggr längre tid. 
Rikard hjälpte mig med grenröret så det är i princip klart. Skulle forts med avgassystemet i helgen. Stärkt av framgångarna i lördags var jag riktigt taggad att komma igång på söndagen, med anslutningar för avgasrör på plats skulle jag plocka ur grenröret och helsvetsa sista biten. Då visade det sig att jag inte fick ut det, blev ett par cm för stort. Fram med kapen och börja om med anslutningarna. Någonstans där tappade jag tålamodet och höll söndag.

Det kommer bli ungefär som bilden.

 

avgas.jpg.1974ce96624cae04e5f662cb19f4a550.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte alls hur du har tänkt det här kanske du har planerat redan. Men glöm inte att det kan vara bra att kunna plocka isär grejerna utan att behöva använda kap.

Jag fick såga upp ett extra stort hål så att jag kan tråckla ut grenröret ur motorutrymmet utan att ta ur motorn först. Sen har jag en täckbricka över hålet så det ser bra ut.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just nu, DomiSeven sade:

Jag vet inte alls hur du har tänkt det här kanske du har planerat redan. Men glöm inte att det kan vara bra att kunna plocka isär grejerna utan att behöva använda kap.
Jag fick såga upp ett extra stort hål så att jag kan tråckla ut grenröret ur motorutrymmet utan att ta ur motorn först. Sen har jag en täckjacka över hålet så det ser bra ut.

Det är en av anledningarna till att jag bygger nytt, att kunna plocka isär enkelt :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2017-01-18 at 10:24, Näsbypatrik sade:

Det är en sådan här.http://www.bearingkits.co.uk/METAL-RACE-SPEC-TYPE-9-GEARSTICK-SADDLE/170.htm

Som klykan på växelspaken går in i.

Blir mer precisa växellådan, absolut värt.

Mvh

Precis kört för första gången denna säsong och ovanstående klyka blev inte alls bra på min bil. Spaken går att lyfta upp och ner ett par cm samtidigt som backspärren där inte funkar längre. Kan det bero på att jag har quickshift-kit? 
Se filmen.

 

I övrigt gick bilen bra den korta rundan jag körde. Mitt nya grenrör och avgassystem läcker lite, det får åtgärdas.

Köpte Biltemas svarta avgaslinda, höll ungefär 5 minuter sedan var den vit. Vilken jävla skit!

IMG_5881.JPG.2b078e2e3d44515a44c095ba5f8d62a9.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att det har mer med quickshift-lösningen att göra tycker jag. Jag vet inte vad det för nåt du har men locost-varianten är ju att flytta leden har jag för mig. Är du säker på att det är rätt längd på delen som går ner och drar i "växeltjofräsen"?

Alltså att den kommer åt och kan göra det den ska. Det här var ju lite svårt att förklara när man inte kan namnen på prylarna.

 

Trist med bandaget.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, DomiSeven sade:

Det låter som att det har mer med quickshift-lösningen att göra tycker jag. Jag vet inte vad det för nåt du har men locost-varianten är ju att flytta leden har jag för mig. Är du säker på att det är rätt längd på delen som går ner och drar i "växeltjofräsen"?

Alltså att den kommer åt och kan göra det den ska. Det här var ju lite svårt att förklara när man inte kan namnen på prylarna.

 

Trist med bandaget.

Haha ja det är svårare när man inte har terminologin, känner det också :)

Köpte ju mitt projekt som påbörjat och då var det någon quickshiftspak från Burton på den. Gör nog det enkelt och byter tillbaka till plastbiten. Den funkade ju faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Denna har jag. Det är ju så att spaken inte når hela vägen ner till växelföraren uppenbarligen. 

www.burtonpower.com/quickshift-gearlever-kit-type-9-5-speed-ford-sierra-qs03k.html

Skall testa ta bort mellanlägger i shortshiften imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat felet med växellådan tror jag. Det märkliga är att det funkade helt okej förra sommaren, eller jag tyckte det iaf. 

Jag saknar nylonbussningen som skall sitta precis under spaken och trycka neråt.

59294df389925_QS03K_Quickshift_Kit(1).jpg.44fbd5e741240b6e49a40757e3ce54ad.jpg

 

Jag är inte helt säker på att jag har metallclipset på bilden eftersom jag köpte projektet påbörjat. Kan någon med en typ 9 låda se om jag har clipset på min spak eller inte? Det känns som att mässingsringen som sitter där motsvarar clipset på bilden ovan.

type9.jpg.278d19130a6cedc62c09914bd9d3f14a.jpg

Frågna är om man skall köpa ett nytt kit och testa med eller om man skall köpa en riktg quickshift-spak....

 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett sådant där kit och den vita ringen saknades men jag mailade och de postade en ny. Den borde ju säkert gå att köpa lös.

Jag tog inga foton vid montering men enligt minnet ser mössingsbiten ut att sitta på rätt ställe.

kan skruva isär och kolla när jag kommer hem från landet, om du vill...

/T

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

Jag köpte ett sådant där kit och den vita ringen saknades men jag mailade och de postade en ny. Den borde ju säkert gå att köpa lös.

Jag tog inga foton vid montering men enligt minnet ser mössingsbiten ut att sitta på rätt ställe.

kan skruva isär och kolla när jag kommer hem från landet, om du vill...

/T

Beställde ett helt kit, för att vara på säkra sidan.

det hade varit världsklass om du kunde göra det, så jag kan se hur det skall se ut. Skulle nästan kunna offra min ena tå för en bild på korrekt montering :)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med locost-lösning förrut men fick problem vid snabba växlingar, jag vet inte men det kändes som att det gick att växla snabbare än växellådan hann med :P

Jag var med i ett raktframrejs och när jag skulle växla från tvåan till trean fastnade liksom spaken så att säga nånstans mellan ettan och trean, alltså själva spaken i själva växelrörelsen. Jag fick rulla in till vägkanten och rycka ett par riktigt ordentliga tag med bägge händerna för att det skulle släppa. Efter det köpte jag en spak till och lät den vara orginal i utväxlingen men att spaken blev något kortare.

Efter det har även jag köpt Burtons kit men det ligger oanvänt.

Men nog känns det lite långsamt när man växlar.

Vad tycker ni andra om denna quick-shift-lösning?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit ute och skruvat.

Tydligen kunde jag inte låta saker se ut som det var tänkt för den vita nylondutten är oanvänd och ersatt av en svart dutt som jag snedsågade till en annan längd.

bild 3 visar den svarta dutten mellan gummidamask och ny spakdel brevid den vita dutten som kom med kittet.

jag har tydligen en vit dutt över också om någon behöver...

passade på att fota beskrivningen som kom med kittet också.

 

IMG_4244.JPG

IMG_4245.JPG

IMG_4246.JPG

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, tpau sade:

Nu har jag varit ute och skruvat.

Tydligen kunde jag inte låta saker se ut som det var tänkt för den vita nylondutten är oanvänd och ersatt av en svart dutt som jag snedsågade till en annan längd.

bild 3 visar den svarta dutten mellan gummidamask och ny spakdel brevid den vita dutten som kom med kittet.

jag har tydligen en vit dutt över också om någon behöver...

passade på att fota beskrivningen som kom med kittet också.

 

IMG_4244.JPG

IMG_4245.JPG

IMG_4246.JPG

Tack! Det var mycket vänligt. Då kvarstår frågan, om min mässingsbit motsvarar ditt "clip" eller vad man kan kalla det. Det kan man ju utröna om du vill mäta den gröna och den röda linjen i min bild. Från klykans botten till där kulan börjar. Fattar dock inte hur han som började på min bil skulle fått på mässingsbiten eftersom den inte har någon skåra i sig.

tpau.JPG.4c4277e97be62f8c7b49e41424afac60.JPG

 

Surt jag beställd ett nytt kit om du nu hade en nylonbit över och det var det enda jag saknade.....Nåväl, tycker det verkar vara rörigt. Avsaknaden av bilder i beskrivningen gör inte saken lättare :) Egentligen borde det vara ganska simpelt men terminologin gör det svårare :)

 

TACK!

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, DomiSeven sade:

Jag körde med locost-lösning förrut men fick problem vid snabba växlingar, jag vet inte men det kändes som att det gick att växla snabbare än växellådan hann med :P

Jag var med i ett raktframrejs och när jag skulle växla från tvåan till trean fastnade liksom spaken så att säga nånstans mellan ettan och trean, alltså själva spaken i själva växelrörelsen. Jag fick rulla in till vägkanten och rycka ett par riktigt ordentliga tag med bägge händerna för att det skulle släppa. Efter det köpte jag en spak till och lät den vara orginal i utväxlingen men att spaken blev något kortare.

Efter det har även jag köpt Burtons kit men det ligger oanvänt.

Men nog känns det lite långsamt när man växlar.

Vad tycker ni andra om denna quick-shift-lösning?

Jag hade gärna köpt en riktig quick shift spak, kanske inte en quaife utan något billigare, men har läst att de låter en del...Får se om jag får rätt på detta först :D

Link to comment
Share on other sites

Måtten är 52 och 43 mm, men vilka mått du har beror på hur tjock spacer du har. Min spacer är 13 mm.

Det gör inget att din hylsa är solid, när man modifierar spaken sågar man av den vid knölen mitt på spaken. Sen plockar man av alla bitarna tills man har en tom järn pinne.

Sen lägger man på sin lilla hylsa och återmonterar alla plastbitar.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, tpau sade:

Måtten är 52 och 43 mm, men vilka mått du har beror på hur tjock spacer du har. Min spacer är 13 mm.

Det gör inget att din hylsa är solid, när man modifierar spaken sågar man av den vid knölen mitt på spaken. Sen plockar man av alla bitarna tills man har en tom järn pinne.

Sen lägger man på sin lilla hylsa och återmonterar alla plastbitar.

/T

 

Stort tack för måtten - jag har samma mått. Då är det bara plastbiten jag saknar och så skall det vara igång!

Hoppas den hinner fram till helgen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag testat bilen lite, paketet kom inte till långhelgen men jag körde med ett par brickor istället. Nu går växellådan helt okej, mellan tvåan och trean är den lite sådär, men det verkar vara många som har problem där. I övrigt går det kalasfint att växla. Stor skillnad med mässingsbiten till växelföraren, så tack för det tipset!

Avgassystemet är klart, lindat och målat. Blev mycket nöjd! Låter kanske rätt mycket, men kör inte bana så det får vara såhär.

avgas.jpg.9c634cbeff6d958d486cd6d0eeaf43ff.jpg

 

Köpte trattar från Danst Engineering, blev bra!

trattar.jpg.84f49dcbd143b4ecfe266709a2863322.jpg

 

Kuggstången som byttes i vintras var nog den bästa investeringen någosin, helt annan körupplevelse med en snabb.
Koppling och svänghjul funkar fint. Blev mycket bättre med Pintokopplingen än den Zetec jag hade tidigare.

Läckaget från kardanen vågar jag inte säga för mycket om ännu, får köra lite mer först.

Motorn läcker på två ställen, en läcka med vatten och en olja. Borde vara enkel manöver!

Skall boka in en förgasarjustering, sedan är det bara att gasa för fullt, även om den går rätt fint nu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nästan exakt 5 år sedan jag startade tråden så flyttade bilen idag till Klippan. Kändes lite vemodigt eftersom det var första bilen jag byggde, men jag kände mig ”klar” med den.

Kommer garanterat en ny tråd på nästa bil och säkert massa frågor innan köp, när det nu blir!

Edited by Frena
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...