Jump to content

BOE7 med Zetec & R1-brygga


Recommended Posts

Hej alla,

En pojkdröm är på väg att bli sann. Efter att länge ha drömt om att själv bygga en bil så har det äntligen blivit dags. Har hängt här på forumet sedan 2006, funderat på olika modeller, drömt, vänt och vridet på allt, bestämt mig för att inte bygga, bestämt mig för att bygga osv. NU har det dock blivit ett beslut och ett inköp.
Eftersom jag har begränsade kunskaper inom bilbyggeriet kan jag inte bygga en från grunden. Köpa en helt färdig ville jag inte heller då det innebär mer pengar på en gång och framför allt, jag missar skruvandet som jag gärna ville.
Så, för en vecka sedan dök det upp ett intressant objekt på blocket. Som tur är är jag vän med Rikard Larsson här på forumet så han och jag körde iväg och tittade på bygget.
På vägen hem konstaterade vi att det var ett bra objekt och att alla delar var av hög klass. En slant senare var jag så ägare till en nästan klar BOE7 och kan äntligen starta min egen projekttråd.

Planen med bilen är mestadels glassåkande.

Om jag nu kommer ihåg receptet rätt så är det ungefär följande.

Chassie: BOE7
Motor: 2,0 Zetec med dubbla Weber 45:or (alla detaljer för insprutning medföljer)
Bakaxel: Volvo med nya lager och torsendiff
Spindlar: Volvo
Bromsar: Skivor med helt nya ok runt om
Däck & fälg: 17" från Volvo C70. Bakfälgar breddade för att klara 275-däck
Kylare: Volvo 740
Växellåda: Sierra med speedshift

Alla andra detaljer medföljer också, såsom instrument, stolar, Sabelt-bälte, racetank, bränslerör osv.

Nu kommer jag att behöva massor med hjälp för att inte belasta Rikard för mycket, så jag hoppas forument kan vara till hjälp.

Hämtar bilen den 7e juli och kommer att bjuda på fler bilder då, men just nu får ni hålla tillgodo med bilderna från annonsen.

Just det, en presentation av mig kanske är på sin plats. Har sett många gör det. Ja, jag heter iaf Fredrik, bor i Malmö, 32 år gammal. Är kontorsnisse, men är ganska händig ändå. Har jobbat på samma företag som Rikard tidigare, så elbiten på bilen är jag inte så orolig för smile.gif/>/>/>/>/>

post-1143-0-61148100-1372317305_thumb.jpg

post-1143-0-75779100-1372317327_thumb.jpg

post-1143-0-61800300-1372317341_thumb.jpg

post-1143-0-72418700-1372317357_thumb.jpg

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

Yes. Äntligen! Nästa sommar kör vi hårt och mycket :)

Bilen är efter vad jag kan bedöma mycket välbyggd och kändes precis som säljaren mycket bra.

Får väl se vad SFRO 1 säger.

Att den inte redan var såld tyckte jag nästan var konstigt.

Spindlarna fram var nog Ford sierra, inte Volvo.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen in med din byggtråd Frena.

--- kommer att bjuda på fler bilder då--- Du har helt greppat forumet såg jag. Bra!

Vi ser fram emot nya bilens vandring mot små regplåtar. Du har ett vältummat ex av VVFS 2003:22 på nattduksbordet, eller hur?

--- så jag hoppas forument kan vara till hjälp. --- Behöver du fråga ens? Självklart!

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen in med din byggtråd Frena.

--- kommer att bjuda på fler bilder då--- Du har helt greppat forumet såg jag. Bra!

Vi ser fram emot nya bilens vandring mot små regplåtar. Du har ett vältummat ex av VVFS 2003:22 på nattduksbordet, eller hur?

--- så jag hoppas forument kan vara till hjälp. --- Behöver du fråga ens? Självklart!

JO, jag har ju själv hängt här i många år och gillar när folk lägger upp med bilder. Så jag skall såklart också göra det!

Nja, men i Ipaden finns den ;)

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Härligt med fler Boe 7 or Grattis.

va det den från skåne hållet som han med den lilla mekaniska värkstaden hadde ?

Då har vi likadana chassin :) i grundutförandet....... (Jag lånade giggen till ramen o svetsade i hopp min själv) tycker att min är riktigt snäll & trevlig att köra.

giggarna till a armarna fram ligger i garaget här o lika så giggen till bakaxlen. kanske kan va bra för dig att veta.

mot slutet så anv boe 740/940 fjäderben som han kapade av & svetsade i en kona i för att få den övre infästningen, till den undre infästningen va det en platta med kona insvetsad som bultades mot orginal fästpunkt på fjäderbenebn.

Link to comment
Share on other sites

Härligt med fler Boe 7 or Grattis.

va det den från skåne hållet som han med den lilla mekaniska värkstaden hadde ?

Då har vi likadana chassin :)/> i grundutförandet....... (Jag lånade giggen till ramen o svetsade i hopp min själv) tycker att min är riktigt snäll & trevlig att köra.

giggarna till a armarna fram ligger i garaget här o lika så giggen till bakaxlen. kanske kan va bra för dig att veta.

mot slutet så anv boe 740/940 fjäderben som han kapade av & svetsade i en kona i för att få den övre infästningen, till den undre infästningen va det en platta med kona insvetsad som bultades mot orginal fästpunkt på fjäderbenebn.

Tack!

Låter bra!

Link to comment
Share on other sites

Ta dig upp till Knutstorp på Svenskt Sportvagnsmeeting nästa helg om du vill få inspiration :racesmile:

Bästa racehelgen för året med ca 300 bilar anmälda och fullt öppen depå med garanterat bra stämning :)

www.sportvagnsmeeting.se

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna hälsa på för lite inspiration.

En åktur i en något obekväm räser-Sjua kanske?

Rikard pratade om din, så det tar jag gärna en dag!

Link to comment
Share on other sites

Ta dig upp till Knutstorp på Svenskt Sportvagnsmeeting nästa helg om du vill få inspiration :racesmile:/>

Bästa racehelgen för året med ca 300 bilar anmälda och fullt öppen depå med garanterat bra stämning :)/>

www.sportvagnsmeeting.se

Dessvärre bröllop och bilhämtning i helgen, annars hade jag nog gjort det.

Jag kommer förresten också bygga i Höllviken, så kom gärna förbi när bygget är igång.

Link to comment
Share on other sites

Idag är det dags att hämta projektet, känns som julafton!

Skall bli spännande att packa upp alla lådor med delar som följde med!

Återkommer med bilder när den är hämtad.

Link to comment
Share on other sites

Då var bilen hämtad och på plats i garaget där jag skall bygga den.

Transporten löste jag med släp från Shell Rosengård, vilket jag absolut inte rekommenderar folk att göra. Endast EN lampa på hela släpet som fungerade, ett dubbdäck på och en broms som funkade sisådär.

post-1143-0-66951400-1373274302_thumb.jpg

Bygget var ordentligt dokumenterat och såvitt jag kunde se fanns alla dokument som behövdes. Även kvitto på allt.

Lägger upp lite bilder på delar som följde.

Bland annat:

Sabelt-bälte

Revotec hastighets- och varvräknare

2 kvm vanlig plåt (vet ej tjocklek)

4 kvm aluminium (vet ej tjocklek)

Dunnel box för tändning - tror den hette 3D Clubmans Ignition Management System

Alla rör, slangar, klämmor, skruvar, säkringshållare, reläer och annat som kan tänkas behövas. Även ett gäng pallbockar fick jag med.

,post-1143-0-96893200-1373274671_thumb.jpg

post-1143-0-56194200-1373274678_thumb.jpg

post-1143-0-37702200-1373274688_thumb.jpg

post-1143-0-30433200-1373274696_thumb.jpg

post-1143-0-54875900-1373274704_thumb.jpg

post-1143-0-18109200-1373274719_thumb.jpg

post-1143-0-51693100-1373274725_thumb.jpg

post-1143-0-03498800-1373274733_thumb.jpg

post-1143-0-04425400-1373274750_thumb.jpg

post-1143-0-19472700-1373274828_thumb.jpg

Avslutningsvis en bild på obligtoriska torrkörningen!

post-1143-0-91439900-1373274834_thumb.jpg

Fick även med nya SFRO-boken. Så nu får jag ta och läsa på alla regler för SFRO1, vilket bör kunna göras relativt snart.

Vad tror ni? Kan det bli något vettigt!?!?

Link to comment
Share on other sites

---- Vad tror ni? Kan det bli något vettigt!?!? ---- Klart att det kommer bli bra. Varför tvekar du ens?

Glöm inte att läsa i VVFS 2003:22 då blir allt så mycket enklare med bygget. Rubrikerna i innehållsförteckningen är bra. skall du tex fixa bilens belysning slå upp rätt kapitel. Första paragraferna i varje kapitel är "grunderna" sedan är det bara att fortsätta steg för steg för det som berör tex bromsljus, där hittar det som behövs för att bygga korrekt. OBS även 41 kap som är ett speciellt kapitel för amatörbyggda bilar måste läsas parallellt.

Första länk i denna tråd är VVFS 2003:22

Link to comment
Share on other sites

---- Vad tror ni? Kan det bli något vettigt!?!? ---- Klart att det kommer bli bra. Varför tvekar du ens?

Glöm inte att läsa i VVFS 2003:22 då blir allt så mycket enklare med bygget. Rubrikerna i innehållsförteckningen är bra. skall du tex fixa bilens belysning slå upp rätt kapitel. Första paragraferna i varje kapitel är "grunderna" sedan är det bara att fortsätta steg för steg för det som berör tex bromsljus, där hittar det som behövs för att bygga korrekt. OBS även 41 kap som är ett speciellt kapitel för amatörbyggda bilar måste läsas parallellt.

Första länk i denna tråd är VVFS 2003:22

Bläddrar både i den och SFRO-boken :)

Link to comment
Share on other sites

idag har bygget officiellt startat!

Var nere i garaget och började göra det lite komfortabelt. Hittade massa saker i lådorna, bland annat en sensor for TPS - throttle position sensor. Denna skall monteras på förgasarna, dock inte listat ut riktigt hur ännu men det kommer.

Började bygga en arbetsbänk som skall färdigställas imorrn.

Nästa steg är att plocka bort allt onödigt inför SFRO1, så man får en bättre bild av bilen. Därefter skall det göras fäste till bälten samt fastsättning av gaspedel. Det är här jag skulle vilja att ni bidrar med lite tips och idéer. Hur tjockt gods behöver man till bältesfästena? Skall låna svets av Rikard för att göra dessa.

Skulle även vilja lite förslag på gaspedelmontering. Någon som vill bidra?

Kommer lite bilder imorgon när bilen är mer "naken".

Link to comment
Share on other sites

--- tjockt gods behöver man till bältesfästena? ----

Jag förmodar att du menar de undre fästena? Allt under 4mm är för klent. Övre fästet kommer du ha i bågen? Borrat i ett tvärgående rör? Kom ihåg att svetsa in rörhylsor där du tar upp 12mm hålen i bågen om du bygger på det sättet.

Det finns gott om exempel i byggtrådar hur olika fästen kan se ut. Mina två byggtrådar plus en mängd andra.

Även gaspedalfastsättning finns i många trådar, så och i mina trådar. Personligen föredrar jag stående koppling och broms men hängande gaspedal. Förmodligen beroende på att jag har valt Volvos original gaspedal. Enkelt att installera och fungerar bra.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då börjar jag pilla med bilen inför SFRO1 så nu kommer frågorna att hagla. Vissa frågor är inre kopplade till SFRO1 men vill ändå ha hjälp.

Först och främst, hur skall bromsarna kopplas? Dels inför SFRO1 men även efter det? Lite osäker på vilka öppningar som skall gå var. Kan ni hjälpa mig?

Servon är från en Nissan Micra och cylindern från en Volvo 740.

post-1143-13743233171507_thumb.jpg

Sedan är det ju det här med kopplingen.

Se bilden. Det är från en Ford men blir inte klok på hur man skall montera ihop det. Någon med en bild på hur det skall monteras?!?!? post-1143-13743234504346_thumb.jpg

Tack så länge!

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter att pilla med bilen.

Nu har jag plockat ner instrumentpanelen och kollat hela rättstången.

Det som gör mig tveksam är att där inte finns nått stödlager. Behövs det när stången är så här kort?

Längst fram Volvo knut och Volvo kollapsbar del.

post-1143-13743278598323_thumb.jpg

Själva stången är pluggavetsad både upp och nere.

post-1143-13743279089617_thumb.jpg

post-1143-13743281027184_thumb.jpg

Övre knuten är från en Corolla om jag inte missminner mig.

Vad säger den samlade kompetensen?

Detta verkar väl OK hos SFRO?

Eftersom delarna kommer från en Corolla och jag hade tänkt använda blinkersspak och tändningslås så undrar jag om någon har kopplingsschema?

post-1143-13743282851368_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Svårt med mer övergripande bild när hela bromsarrangemanget är i vägen.

Bromsarna är kopplade som du säger, men övriga anslutningar? Vakuum från insuget både till servon och kärlet?

Link to comment
Share on other sites

post-1143-13743344536444_thumb.jpg

Så, gick hyfsat, sett från pedalstället.

Sista frågan på ett tag. Så här borde väl vara okej med övre fästet på bältet?

Kanten runt stolen är ju inte vass, utan bältet går fint.

post-1143-13743345553585_thumb.jpg

post-1143-13743345819193_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att du får mer ont vid en krock om du har bältet innanför och nedanför mitten på nacken än om du skulle flytta ut och upp som det sitter i din vardagsbil. Ett litet tips är att kolla vinklarna så du inte blir ihoptryckt och vikt, bältet kommer att sträva efter en rak linje mellan infästningarna OM det tar tvärstopp..

Link to comment
Share on other sites

Tror du ska fixa något som lyfter upp bältet bakom stolen. Antingen två individuella svetsade i chassit eller en tvärslå svetsad i störtbågen. Hade kanske blivit enklast och bäst med ett "torn" att fästa en omlänkare i? Då hade du kunnat tvinga bältet både uppåt och åt sidan.

Link to comment
Share on other sites

Torn är ju ett alternativ, men dom är inte snygga att ha kvar. Skall köra med fyrpunkts sedan tänkte jag.

Så som du gjorde på din bil blev ju godkänt och isf blir det samma lösning på min bil.

Link to comment
Share on other sites

Funderat lite under natten och bestämt mig för att göra som Rikard gjorde på sin bil med bältena. Så i nästa vecka åker jag och handlar lite rör.

Igår blev det inget gjort på bilen, men däremot kom en kompis, som är elektriker, förbi. Han monterade 3-fas uttag och skänkte mig två helt nya lysrörsarmaturer som också monterades. Nu har jag ordentligt med ljus inför höstmeckandet!

Link to comment
Share on other sites

Om du svetsar "torn" hur höga blir dessa? Max 50mm? Stöd bakåt? Det blir en ryslig momentarm redan 50mm och högre om de skulle behöva göra nytta. Nu är inte våra bilar speciellt bra någonstans för "häftiga stopp". Jag har haft ett omlänkat fäste i bågens vertikala del förut men sedan gjorde jag om till en tvärslå, och omlänkaren i tvärslån. En konstruktion som jag gillar. Plus att hela bågens konstruktion, som för min del inkluderar stöttor till nedre delen av ramen, håller fast vid ett ofrivilligt "häftigt stopp".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Även gaspedalfastsättning finns i många trådar, så och i mina trådar. Personligen föredrar jag stående koppling och broms men hängande gaspedal. Förmodligen beroende på att jag har valt Volvos original gaspedal. Enkelt att installera och fungerar bra.

Vilken modell har bra och enkel gaspedal? Vilken använder du?

Link to comment
Share on other sites

Det finns två typer som jag känner till en i (alt 1) "gjuten fackverksplast" och en i (alt 2) metall med lite triangelvikt plåt.

Jag har alt 2.

Link to comment
Share on other sites

Tog två kort så du lätt ser alt 2. Det var nog mer U-vikt plåt än vad jag kom ihåg när verkligheten syntes på bild.

Ber om ursäkt för att det ser ostädat ut på "hemma hos och under scuttlen" bilderna.

CIMG1887_zpse41ac2ae.jpg

CIMG1885_zpsb0241ccc.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack för det, ser sjukt enkelt ut att montera. Du kommersats ihåg från vilka bilmodeller de kom ifrån? 740? 940?

Skall till skroten och botanisera imorrn tänkte jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker på modell, det jag vet är att senare 740 har "plastgas". Jag tippar på 240 ock kanske tidig 740, men 740 är nog osäkert när jag funderar en omgång extra.

Föreslår att du skriver ut bilden och tar med till skroten och på klassigt "Kalle Anka på Julaftonmanér ropar du när du ivrigt pekar på bilden "Dennadäravilljagha"

Då kanske de vet exakt vilken bil du skall söka upp på området.

Eller så går du in på Volvo och frågar om priset på ett pedalgummi och om det finns löst för just denna modell, du tar med bilden och pekar på den. När du får priset så säger du "by the way", Tack för info men förresten vilka årsmodeller på 240/740 satt den här gaspedalen på? När du fått svaret och tackat för hjälpen åker du vidare till skroten.

--- sjukt enkelt --- DEt är inte en sjukt enkel konstruktion, den är ändå enklare än så........

Lycka till att hitta, får du tag på två och det är bra pris kan det finnas en intressent till. Undrar just hur jag vet det?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Smart :)

Har kollat runt lite ikväll och det verkar vara 240. Skall finnas några 240 på Returbilen i Malmö. Sticker dit imorrn och kollar!

Plockar en till dig med om det finns några.

Fortsättning följer....

Link to comment
Share on other sites

Idag var första dagen på semestern som INGET var inplanerat, med andra ord gott om tid att fixa delar till bilen.

Stack ner till Returbilen för att bland annat skaffa gaspedal som Cealm tipsat om. Hittade två stycken från 240 som är enkla att montera. Cealm - PMa din adress så skickar jag den ena vid tillfälle!

post-1143-13747590197963_thumb.jpg

Eftersom jag bestämt mig för placeringen av bälte och de som medföljde bilen var sunkiga så letade jag upp några nya från en Ford Focus.

Själva bälteslåset eller vad det heter kommer från mittensätet på en BMW E46a. Förhoppningsvis räcker längden på fästet.

post-1143-13747592383389_thumb.jpg

Passade även på att köpa en brandsläckare eftersom jag inte har någon sedan tidigare.

Allt för idag!

Link to comment
Share on other sites

Håller på bältena på allvar och har lite frågor och tankar.

Det finns en 4 mm tjock plåt som håller länkarmarna bak (heter det så?). Dessa har flera hål och det hade passar sjukt bra att fästa bälteslåset i denna. Vad tror ni? För klent?

post-1143-13751000932763_thumb.jpg

Nästa punkt är då själva bältena. Träskaftet skall motsvara ett rör som skall svetsas som omlänkare.

Ser väl ok ut?

post-1143-13751001791412_thumb.jpg

Vinkeln för bältet blir då såhär.

post-1143-13751002293009_thumb.jpg

Tacksam för era åsikter innan jag kör vidare med bältena.

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut tycker jag (ser ju ut som mitt bältesarrangemang :P )

Kan inte tänka mig att 4 mm-plåten skulle vara för klen, sitter inte så kraftig plåt i originalbilar direkt.

Se bara till att de bältesrullarna fungerar i den vinkeln. Mina var kinkiga på några grader kändes det som.

Link to comment
Share on other sites

Min syster har aldrig varit speciellt händig och eftersom hennes barn inte skall ha samma handikapp har jag bestämt mig för att lära dem mecka tidigt.

Här får jag hjälp av min systerdotter med att skruva av bakdäcken :)

post-1143-13752565349658_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Frena. Kom ihåg att skriva ett tydligt avtal redan nu med din systerdotter så hon inte helt tar över din bil och du bara får låna den någon enstaka gång. Med ett bra avtal kan du få det bästa av två världar.

Vill minnas att min dotter svetsade med MIG första gången rätt tidigt. Kommer inte exakt ihåg om det var strax för 3 eller strax efter hon fyllde 3 år. Någon cm svets tror jag det blev och helt traumatiserad blev hon inte eller i alla fall vill jag inte tro det. Det är ju snart 18 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Hehe!

Nog lugnt med att hon skulle ta över bilen. Värre med hennes två tvillingbröder som dock bara är ett halvår gamla. När de är så gamla att de får köra har jag nog en annan leksak :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag har jag varit nästan hela dagen i garaget. Dock fick jag besök av en annan byggare och av en kompis, så det blev mycket snack.

Rikard lånade ut sin svets till mig, så det stod lite svetsning på schemat.

Har svetsat väldigt lite tidigare så det blev inga snygga fogar, men det går alltid att slipa om det inte är för många.

Fick svetsat ett rör som skall agera omlänkare till bältena.

post-1143-13759743024467_thumb.jpg

Även de inre bältesfästena blev fastsvetsade. Hoppas de håller.

post-1143-13759743556927_thumb.jpg

post-1143-13759743725339_thumb.jpg

Kopplingspedalen har jag haft lite bekymmer med, men tror jag löst det idag med hjälp av delar från ett original pedalställ.

post-1143-13759744419766_thumb.jpg

post-1143-13759744537889_thumb.jpg

post-1143-13759744671054_thumb.jpg

Eftersom själva kopplingen inte är i bilen är det svårt att testa om längden på vajern blir rätt, det finns viss justermån men osäker på om det räcker. I annat fall får vinkelslipen och svetsen fram igen.

Avslutningsvis så pratade jag med Andreas Wilson som kommer ge mig de sista siffrorna som saknas i chassinumret på söndag. Därefter tror jag bilen är klar för ettan!

Det var allt för idag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...