Jump to content

Cyklecart i sverige?


Vidar

Recommended Posts

Hej!

Har lite ryggskott så jag får inget gjort idag utom slösurfande. Ramlade på cykelcarts och blev lite nyfiken - finns det nåt likanade i sverige?

Enkelt och billigt men visst ser dom glada ut?

_MG_2273.jpg

Det är enkla ramar som kläs med plywood och aluminiumplåt. Liten gräsklipparmotoroch mopedhjul räcker gott. Det finns en lång utläggning på deras sajt om varför det inte är större motorer och tanken är väl att en större motor kräver så mycket mer av konstruktion och väghållning att det förtar nöjet.

BB100704.JPG

Det dröjer nåt år innan jag är klar med nuvarande projekt men sen så...

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

I boken "Folkhemmets farkoster" finns en del fantomliknande tingestar fast de flesta är byggda utav nöd och inte för att leka med. Även om jag kan tänka mig att en del var rätt lekvänliga. :)

De estetiska hos en trettiotalsbil kombinerat med enkel teknik och reglemente upprättat över ett fikabröd lockar. Thornads Bugatti Th35-inspirerade bygge är ju otroligt vacket!

Link to comment
Share on other sites

Scannade framsidan på boken.

Ritningar på cykelbilen "Fantom" följer med, de finns i ett kuvert på insidan av framsidan.

Undrar om det går att konvertera till Cosworth?

post-291-0-84707000-1372254337_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Scannade framsidan på boken.

Ritningar på cykelbilen "Fantom" följer med, de finns i ett kuvert på insidan av framsidan.

Undrar om det går att konvertera till Cosworth?

Självklart! Allt går att konvertera till Cosworth!

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

ja o fluganbåten

Ahh... Flugan! Nu blir jag nostalgisk.......igen!

Jag och en kompis, vi var ca 15 år, byggde en Flugan i hans föräldrars sovrum på övervåningen i deras hus. Kompisens mamma morrade men hans förstående farsa flyttade dubbelsängen och gav oss plats till kreativ verksamhet. När vi skulle ta ut båten på våren gick det inte att få ut den (ner via en trappa och sedan vinklad ut genom ytterdörren). Båten fastnade i ytterdörrens karm! Nåja farsan fann på råd, han tog motorsågen och sågade en öppning i väggen så att vi kunde få ut vår stolthet. Farsans kommentar var "har grabbarna byggt båt hela vintern ska dom fan i mej också ha ut den hel!"

Kommer ihåg när vi transporterade båten på en mjölkkärra genom samhället till vattnet (Faxälven), alla beundrade den - självklart var vi stolta som tuppar!

Tom självaste kommunalrådet berömde oss.

Vattenskidor byggdes i flera modeller. Vi hade en mycket duktig och förstående slöjdlärare som uppmuntrade oss att bygga skidor på slöjden.

Jo, det är jag på bilden några år efter att båten sjösattes.

Flugan

post-291-0-66723900-1372342998_thumb.jpg

post-291-0-81281500-1372343019_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Som av en händelse har jag just köpt två mopeder och två gokartar.

Här ska byggas cyclekart, he he.

Kul! Bilder på bygget sen?

Fluganbåten var läcker! Hoppas jag får såna elever också nu när jag ska börja undervisa på högstadiet.

Link to comment
Share on other sites

Googla, hitta massa inspiration.

Och på blocket fanns allt man behövde, läs moped och Gokart. :)

Hittade en massa roligt :thumbsup:

Vad skall du använda för motor och hjul på din?

Link to comment
Share on other sites

Fick tag i två Suzuki mopeder med ekerfälgar och två gokartar med 150cc tvåtakt, tyvärr tror jag att motorerna blir alldeles för ettriga. Såg att det fanns nya 12hk fyrtakts motorer för ca 2990:- på blocket, kanske är ett bättre alternativ. Bak och framaxel borde ju bli perfekt till cyclekarten, sen har jag ju styrning och stol och säkert mer som går att använda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...