Jump to content

Räkna på grenrör


Henke_HJCC

Recommended Posts

Hej.

Första inlägget, men har smygläst här ett bra tag..

Jag har gjort ett excelldokument för att beräkna primärrörslängd och diameter. Den är enbart för 4 cylindriga motorer.

Man petar bara in volym, varvtal där man vill ha max effekt, samt vid vilka grader BTDC som avgaskammen öppnar.

Uträknaren är gjord för 4-1 rör, men jag har byggt ett par 4-2-1 med gott resultat enligt den oxå. Det senaste grenröret va ett 4-2-1 som satt på min gamla 1,82 liter motor som bromsade ut 232 motorhästar..

Nu sitter jag på jobbet, men kan försöka komma ihåg att lägga upp den ikväll när jag kommer hem.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Första inlägget, men har smygläst här ett bra tag..

Jag har gjort ett excelldokument för att beräkna primärrörslängd och diameter. Den är enbart för 4 cylindriga motorer.

Man petar bara in volym, varvtal där man vill ha max effekt, samt vid vilka grader BTDC som avgaskammen öppnar.

Uträknaren är gjord för 4-1 rör, men jag har byggt ett par 4-2-1 med gott resultat enligt den oxå. Det senaste grenröret va ett 4-2-1 som satt på min gamla 1,82 liter motor som bromsade ut 232 motorhästar..

Nu sitter jag på jobbet, men kan försöka komma ihåg att lägga upp den ikväll när jag kommer hem.

Precis vad jag gjort, förutom att mitt baseras på kammens varvtalsprofil. Ska bli skoj och se hur och om resultaten skiljer sig åt. Har jämfört mina resultat med ett par olika MC grenrör och några vassa bilsugmotorer med väldigt lika längd och diametrar. Kommer tyvärr inte åt mitt excel-dokument nu.

Link to comment
Share on other sites

Såhär såg senaste skapelsen ut...

273553-2580068.jpg

Eftersom man är nybliven småbarnspappa så glömde jag såklart det igårkväll. :(

Ja det finns många varianter av grenrörsberäkningssätt. Mitt är väldigt förenklat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...