Jump to content

Är allt verkligen bättre nuförtiden?


cealm

Recommended Posts

Som rubriken antyder --- Är allt verkligen bättre nuförtiden? ---

Jag själv och många fler har MixMegapol som underhållning i bilen. Kanalen är reklamfinansierad, så chansen att missa ett reklambudskap kan nog ses som rätt liten även om jag väldigt ofta drar ned volymen när det är dags för reklam.

Ett känt bilmärke kör reklam just nu, aktuella bilmärket har som tjuren, ringar i nosen.

Reklamen säger bland annat att min läkare skulle förundras över hur många "organ" det finns i bilmärket man säger även att

en datatekniker inte skulle kunna skruva med bilen för det finns för många it-system i bilen.

Är det här bra eller dåligt? Frågan har nog fler än ett svar. Så länge garantin gäller dvs bilen är rätt ny är det nog bra men när kärran är 5 år / 10 år / eventuellt 15 år och mer..... hur är det då?

När man gör reklam så är avsikten att konsumenten skall imponeras och välja det bästa dvs aktuellt bilmärke med synnerligen komplicerad elektronik mm. Hur längre kommer det dröja innan andra bilmärken gör samma sak eller gör de redan det?

Vart tog KISS vägen Keep It Simple Stupied?

Kanske bara CealmSeven Industries som tillämpar det förhållningssättet, med konventionella brytarspetsar och Pierburg-förgasare, nej det finns nog några till i genren. Där till och med min läkare och en datatekniker skulle kunna skruva med bilen.

Jag har till och med köpt en drivaxel (downgrade kit) att montera till drivning av en vertikalfördelare så jag slipper insprut mm på 6x4 bilen. KISS!

Link to comment
Share on other sites

fege: Din "Vilda gissning" känns trolig.

Tänk sedan när (eller är så kanske redan nu) Norton Security System for bilmärke 4-O samt X och Y. Finns även som bundle med uppdaterad Brandvägg (läs torped) så inte din läkare eller din datatekniker förstör det synnerligen komplicerade invändiga datasystemet i din "4-ring-bil". Årsavgift xxxx SEK.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte döma i det aktuella fallet, men nog har bilarna blivit driftsäkrare med tiden.

Tycker det är ganska skönt att slippa rundsmörjningar och fallerande kondingar.

Men visst, ibland går det överstyr med tekniken, kolla bara på Aston Martin Lagonda...........

Link to comment
Share on other sites

Micael: Finns poänger med synpunkten. Det jag noterar är reklammakarens vilja att få allt så komplicerat att vi alla skall unisont ropa "Ohhhhhh denna dära skall vi ha" (ref tjuren Ferdinand utan nosring) och reklam kan ju vara en spegling av tiden (läs oss).

Men som du säger det finns kanske grader i h-vetet......ett lite lagom stort insprut med en lagom stor styrbox i en alldeles lagom stor bil det kanske är mellanmjölklandets melodi. Eller en Weber och vertikalfördelare!

Link to comment
Share on other sites

Tekniken som sådan är väl teoretiskt inget större problem, även om det så klart krävs mer kunskaper när teknologi från alla discipliner (mekanik, elektronik, pneumatik, hydraulik,...) ingår i samma system. Ska det vara mycket finesser så blir det komplicerat oavsett hur man bygger det. Med elektronik blir det iaf tillförlitligt och långlivat, jämfört med motsvarande mekaniska lösningar.

Problemet är väl snarare att elektroniken är "stängd", hemlig och odokumenterad, saknar källkod till mjukvaran osv. Den går ju inte att plocka isär och studera på samma sätt som mekanik! Det kan ställa till det när saker pajar efter att allt gått ur tillverkning, eller om man vill trimma och modifiera. Förhoppningsvis kan man i det läget hitta något eftermarknadssystem som klarar alla sensorer och aktuatorer - men det är varken billigt, snabbt eller enkelt att få ihop.

Link to comment
Share on other sites

Olofson: --- Med elektronik blir det iaf tillförlitligt och långlivat, jämfört med motsvarande mekaniska lösningar. ---

Jag skulle vilja ha ett original Volvo insprut på bilen men jag drar mig för att klippa och jobba med kabelhärvan. Får väl bli något att önska i 60-års present. Så gör jag nog.

Det jag har nu är en B230A i Sevenbilen som togs från en 1984 års bil med 30000 mil på mätaren. Nu är Pierburgaren slut i nål och nålsäte. Kommer inte under 8 till 10 i CO = klarar inte en besiktning. Byta nål och nålsäte på Pierburg kostar nog runt 5-600 kr i reservdelar. Det blir 0,02 öre/mil i kostnad tills nu. Det blir nog en Pierburg-renovering. Då kanske den går 15000 mil till innan förgasaren behöver göras något med. Fast då ökar kostnaden 100 procent till 0,04 öre/mil. Kör jag 200 mil per år så blir nästföljande renovering om 75 år. Ibland är kanske mekaniska lösningar rätt ok. Fast just denna mekaniska lösning drar nog allmänt mer soppa med Pierburg än mot insprut så jämförelsen haltar en del............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...