Jump to content

Regeringens utredning om bilar mm


cealm

Recommended Posts

Svenska Dagbladet skriver följande i juni 2013

Frågan är vad det blir i slutänden, med ett sånt här förslag till utredning och eventuellt beslut från vår nuvarande regering kan nog "Skrotbilsutredningen" som det var sånt liv om förut mest vara en liten "ljum västanfläkt" mot denna.

Visserligen säger man i "direktiven" som SvD tolkar dessa skall väl tilläggas:

--- En finess med Robin Hood-skatt är att den är självfinansierande, givet att brytpunkten ligger rätt och törstiga bilar gynnar snålare modeller i samma storleksgrad. Någon supermiljöbilspremie behövs inte, ej heller någon femårig skattebefrielse för miljöbilar. Förslaget riktar också in sig på nybilsförsäljningen (från och med 2015), äldre bilar ska alltså inte få någon retroaktiv skattelag. ---

Undrar just hur regeringens utredare tänker sig amatörbyggda bilar. Denna grupp har ju alltid halkat in i andra grupper på olika konstiga sätt. Jämför med ursprungskontrollen som är en ritkig halvmesyr som amatörbyggen, men så blev det. Vi har många trådar som berör just ursprungskontrollen så jag hänvisar till dessa istället om någon vill läsa mer.

Några andra utdrag från texten:

--- Om det här förslaget vinner regeringens gillande och man törs gå till val med det nästa år kan den nya beskattningen genomföras tidigast 2015.---

--- Om uppgifterna stämmer ska utredningen föreslå ett skattesystem som liknar det Frankrike införde 2008. Det är en typ av Robin Hood-skatt där man tar från de rika (törstiga bilar) och ger till de fattiga (små och snåla bilar). ----

--- kan den nya beskattningen genomföras tidigast 2015. Då bestraffas till exempel en bil med CO2-utsläppet 200 g/km med 30.000 kronor i skatt. Elbilar som har nollutsläpp gynnas å andra sidan med ett skattestöd på 45.000 kronor. ----

--- Förslaget riktar också in sig på nybilsförsäljningen (från och med 2015), äldre bilar ska alltså inte få någon retroaktiv skattelag. ---

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Blev också nyfiken hur detta drabbar oss när jag läste om det.

Min bil kommer ju om allt går i lås bli kra just 2015 så jag kommer ju definitivt drabbas om det nu blir något av detta.

Link to comment
Share on other sites

Martin: Nja, det beror på hur amatörbyggd bil förhåller sig till begreppet "Nybilsförsäljning". En amatörbyggd bil är aldrig försåld den är "byggd". Det som dock är intressant är att regeringen vi nu har har delat ut uppdraget och två utredare skall komma in med ett förslag.

Det är valår nästa år vilket innebär att en sådan här sak kan bli "sprängstoff", kan leda till att de som inte är i regeringsställning just nu säger att ett såndt här förslag kommer aldrig på fråga om vi får möjligheten att regera. Osv osv osv. Eller så är alla överens oavsett block.

Än så länge är det svårt att veta något, eller till och med omöjligt att veta. Tänker man på alla nya bilar som säljs så är SUV eller SUV-liknande bilar populära idag. Var och varannan verkar köpa dessa. Tittar man i SvD texten så finns det en vikt-parameter eller brytpunkt. Många SUV-likande bilar ligger över den. En möjlighet är att det kommer driva upp priset på begagnatmarknaden om man nu inte tar en retroaktiv skatt.

Vi får hoppas att SFRO finns med på remisslistan. Det finns inget heller som hindrar att en privatperson själv lämnar in ett remissvar när det väl finns ett förslag att "tycka till om". Håll utkik!

Martin, kan du "producera din bil" innan 2014-12-31 så regplåtarna sitter fast då behöver du (troligen) inte bekymra dig annat än för ditt nästa bilbygge.

Link to comment
Share on other sites

Det som inte klart framgår (tycker jag) är om det enbart är en försäljningsskatt eller även påverkar den årliga skatten. Det är en eventuell årlig skatt som skulle innebära problem.

Sedan finns givetvis möjligheten att man är så fyrkantiga så att man inte tillåter amatörbyggda bilar eftersom de inte säljs genom de vanliga kanalerna och därmed inte "passar in i mallen".

Annars är jag faktiskt personligen försiktigt positiv om det enbart är en försäljningsskatt på nya bilar (dvs inget retroaktivt trams).

Link to comment
Share on other sites

Det är kopplat till de mål för utsläpp mm som skall uppnås framöver 2020 eller vilket det exakt var. Allt går mot mindre bilar / fordon såvida man inte har råd så klart för då kan man ha vilket fordon man vill eller inom den gruppen fordon som finns vill säga.

Vi får väl se vad direktiven säger och vad utredningen kommer fram till. Våra amatörbyggda bilar är schablon-CO-beskattade med 145G/km . Skulle man använda formeln (145-120)x375 i SvD så skulle alla våra schablon CO-bilar öka till strax under 10000kr i skatt per år. Nuvarande årsskatt för min bil är 920kr ökningen skulle bli cirka 9000kr

Jag känner mer "försiktigt negativ". Fast såklart är miljön en viktig fråga. Inom miljöområdet finns så oändligt mycket att göra. I verkligheten är det bara den icke körda eller "flygna" kilometern som räknas om man väljer bilsidan eller flygsidan........... Och det är just det som är målet dvs man styr med kostnaden för så många som möjligt inte ska ha råd utan verkligen måste prioritera körning och bränsleförbrukning och utgår ofta från att Stockholms eller möjligen Göteborgs lokaltrafik når alla i Sverige.........eller...?

OBS, jag är inte kritisk, jag bara konstaterar ett antal fakta just nu, med det jag hittills läst mig till om utredningen och hur det skulle slå kostnadsmässigt just nu och på min Sevenbil. Det skulle inte vara retroaktivt så det är bara ett räkneexempel..

------ Regeringen har tillsatt en utredning som ska ta fram en ny fordonsbeskattning. Enligt de uppgifter som läckt ut väntar en skattechock för de som har törstiga eller tunga bilar – och detta oavsett hur långt de kör varje år. Att äga en familjebuss eller sportbil med hög motoreffekt kan alltså bli mycket dyrare i framtiden. -----

Med den skrivningen i SvD är det klockrent en årlig skatt

Nåväl, bara att vänta och se.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...