Jump to content

Strömavbrott och Kopparorm (Kopparödla)


cealm

Recommended Posts

Jag tror jag skall sluta förundras över händelser. Det mesta känns helt normalt från och med nu.

Hittade en ””elektriskt ledande (koppar) orm”” som förmodligen orsakade strömlöst hemma på en av faserna en stund.

Jag ringt driftcentralen på Mälarenergi och bett dem ta bort den numera avlidna kopparormen för den hör inte hemma i husets elmätar-elektronik.

Frågade samtidigt om det var vanligt med hembesök i elmätare av kopparormar? Driftcentralen meddelade att detta var det första kända fallet.

Enligt Wikipedia:

Den lever bland buskar, i mossa, bland nedfallna torra löv, under stenar och på andra liknande platser. Ungdjur lever främst under mossa och löv, medan de vuxna djuren rör sig mer öppet[.

Wikipedia kan med fördel kompletteras med Elmätare.

Även om en ”Kopparorm” inte är en orm utan en Kopparödla som inte har några ben så ser den ”ormlik” ut på bilderna

Cu-ormbild0_zps8a8d001f.jpg

Cu-ormbild1_zps987d58b7.jpg

Cu-ormbild2_zps8265acd0.jpg

Link to comment
Share on other sites

En fas försvann och när jag börjar felsöka dvs börjar utifrån och inåt så att alla faser finns med eftersom jag inomhus noterade att endast några lampor (läs en fas) inte fungerade. Så det var inte en "hel 3-fas-utslagning". Våra ingående säkringar är av porslinstyp och varit i drift i många år, 10 år säkert, och någon kunde gett upp. Det jag däremot hittade och inte längre förundras över är en "Kopparorm", Kopparödla.

Bara namnet låter som en säker kortslutning. Vi får se när Mälarenergi kan skicka ut en begravningsentreprenör med rätt att öppna mätarens sigill. Då kan dödsorsaken slutgiltigt bestämmas. Det kan föralldel vara så att Kopparormen legat där ett tag men i alla fall under våren eller sommaren har den kravlat in för jag var in i elskåpet någon gång efter nyår och då var det "ödletomt".

För snart 35 år sedan byggde jag högspänningsställverk åt dåvarande ASEA och de ställverk vi byggde för tropiska länder hade "Tropikskydd" dvs lite mer gummitätningar och lite mer hinderbana för ormar, spindlar och andra tropiklevande djur. Skall nog be Mälarenergi att de installerar ett "Tropikskydd" hos mig.

Link to comment
Share on other sites

Antas: ---- "the global heating"? ---- samt --- ref till ditt inlägg nr2 ---

Tror mer på "the local heating"....... vi får se vad som gäller när Cu-ormen blir utplockad.

Tycker kanske inte det borde vara så mycket ström i mätarelektronik men man vet aldrig. I alla fall ett sammanträffande med strömbortfall på 1-fas av 3-faser och i direkt anslutning till detta hitta en Cu-orm bland elmätarens elektronik.

Undrar just vad jag kan hitta nästa gång? En kängru? Bålgeting?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Förmodligen har hans avsikt varit att försöka ta kontakt med ledningen och för att göra detta följde han bara strömmen.

Helt fantastiskt, precis som i den gamla kulturtidningen "en ding ding värld" så går det inte att tvivla på sanningshalten när det tom figurerar en bild!

Sannolikheten att träffas av blixten lär i sammanhanget vara skyhög i jämförelsen med sannolikheten att hitta en kopparorm i elmätaren...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...