Jump to content

Motorolja


rollexe

Recommended Posts

Jag har en fråga om motorolja till min Saab, vad är skillnaden på GM-LL-A-025 och GM-LL-B-025 ? Vad jag förstär så ska det vara A till bensinmotorer och B till disel. Men har kollat på olika oljor och ser att vissa oljor uppfyller båda kraven i en och samma olja, det jag skulle vilja veta är om det går att använda B oljan till min Saab 93 1.8t biopower -08? Där jag kollat verkar det bara finnas B oljan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga om motorolja till min Saab, vad är skillnaden på GM-LL-A-025 och GM-LL-B-025 ? Vad jag förstär så ska det vara A till bensinmotorer och B till disel. Men har kollat på olika oljor och ser att vissa oljor uppfyller båda kraven i en och samma olja, det jag skulle vilja veta är om det går att använda B oljan till min Saab 93 1.8t biopower -08? Där jag kollat verkar det bara finnas B oljan.

Du har ju svarat på din egen fråga. GM-LL-A-025 till bensinmotorerna. Gå någon annanstans och titta.. Bildelsbutikerna/verkstäder har rätt olja till bilen och köper du en märkesolja så har dom rekommendatioiner, följ dom. Det ÄR skillnad på olja och olja.

Link to comment
Share on other sites

Dagens motorer är tillverkade och utprovade med oljor som har väldefinierade egenskaper. De egenskaperna beskrivs av en "testkod", dvs oljan skall uppvisa ett välspecificerat beteende när man testar den. "Testkoden" benämns något med tillverkarens namn i och är därmed mönsterskyddad, tex GM-LL-A-025

Det är olika hur motor-tillverkarna utnyttjar mönsterskyddet. Men man kan vara 100% säker på att om oljetillverkaren märkt sin olja med "testkoden" så uppfyllskraven som motortillverkaren ställer på oljan för att få bära just den "testkoden".

Om en olja inte bär en viss "testkod" så kan det betyda en av två saker:

1. Den är inte testad enligt den testkoden.

2. Den kan inte uppfylla den testkoden.

Riskbedömningen är din men jag hade valt en annan olja.

P.S. Efter vad jag förstått är SAAB billiga på orginal-oljor, har du kollat med dem?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... oljan kan knappast vara "mönsterskyddad".

Mönsterskydd försvann sedan många år tillbaka. Numera är det "designskydd", kan låta som att det endast är bokstäverna som skiljer. Rent juridiskt är "designskydd" annorlunda än det tidigare mösterskyddet.

"Designskydd" skyddar utseende, inte innehåll. Finner det svårt att kunna se på oljan och därmed särskilja den från andra oljor enbart med avseende på utseendet.

Förmodligen föreligger istället patentskydd e.likn.

Enl mitt förmenande torde nog varumärkesskydd vara sannolikast.

Antas

Pensionerad lagvrängare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hmm.... oljan kan knappast vara "mönsterskyddad".

Mönsterskydd försvann sedan många år tillbaka. Numera är det "designskydd", kan låta som att det endast är bokstäverna som skiljer. Rent juridiskt är "designskydd" annorlunda än det tidigare mösterskyddet.

"Designskydd" skyddar utseende, inte innehåll. Finner det svårt att kunna se på oljan och därmed särskilja den från andra oljor enbart med avseende på utseendet.

Förmodligen föreligger istället patentskydd e.likn.

Enl mitt förmenande torde nog varumärkesskydd vara sannolikast.

Antas

Pensionerad lagvrängare.

Så som jag har fått det förklarat för mig kan vem som helst koka en olja som uppfyller testkoden, men de kan inte skriva ut testkoden på behållaren eller på annat vis hävda att de uppfyller den utan GMs medgivande. Det är altså beteckningen "GM-LL-A-025" som skyddas, inte oljans egenskaper i sig självt. :)

Kul att du jobbade med IP Antas! Bra att veta, det är en snårigt och intressant område som jag gått vilse i tidigare. :icon_oops:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vad testkoden/specifikationen GM-LL-A-025 omfattar? Olja som uppfyller den koden rekommenderas till i princip samtliga GM's bensinmotorer och jag har väldigt svårt att tro att GM's motorer från Opel, Saab, Chevrolet m.m. Skulle vara så lika men ändå unika att de kräver en speciell olja. Jag använder själv Castrols olja med den specen till min Saab, men skulle inte tveka att fylla en kvalitets olja med samma viskositet om jag behövde.

Link to comment
Share on other sites

LL står för Longlife och A för bensin, B för dieselbilarnas krav. Jämför VAG 505.00 och 505.01 tex.. BMW LL 01 och 04 , nyare bilar har andra krav än äldre. Inte alltid nödvändigtvis högre, men miljöbiten blir större och större.

På en (äldre) bil man byter oftare på så betyder det kanske inte så mycket, men man ska verkligen passa sig för att använda fel olja i tex nyare dieselbilar med partikelfilter pga svavelhalten i olika oljor,

Största anledningen är väl egentligen att oljan ska klara kraven under hela livslängden, många oljor uppfyller kraven, men kanske bara i 800 mil av som idag, upp till 3000 mil och två år.Gör dom inte det så sitter ingen tillverkarrekommendation på flaskan. Samt att FE oljor bevisligen sänker bränsleförbrukningen såpass mycket att det är värt mellanskillnaden i drivmedelspris, kontra oljans pris. Även på en gammal 850. Något som biltillverkarna tycker är bra i bränsledeklarationen, och sätter då sina krav och oljetillverkarna lägger mycket energi på att få in oljorna under flera tillverkargodkännanden för att kunna sälja med bibehållen garanti på bilen. Ja, det gäller att man inte tippar i fel olja i bilen under garantitiden om man får ett haveri så kan dom kolla oljan och fyller den inte tillverkarkraven, så faller garantin iom att du inte skött den enligt tillverkarens krav.. Observera att det gäller all garanti på bilen, inte bara om motorn skulle haverera.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Inget av ovanstående förklarar vad specifikationen GM-LL-A-025 innebär. Mätvärde, viskositet, filmstyrka, innehåll, ej tillåtna substanser etc. är en specifikation. Det andra är subjektiva bedömningar.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet skillnaden på A och B oljan förutom att A är till bensin och B är till disel. Kollade på mekonomen och där är oljan godkänd för både A och B.

Motorolja

MPM Dexos II, helsyntet 5W-30

En unik motorolja som helt och hållet är anpassad för de GM- och Saab-bensinmotorer som kräver en Dexos II olja. Dexos II är bakåtkompatibel och kan ersätta GM-LLA-025/GM-LLB-025 vilket betyder att den kan andvändas i äldre Saab- och Opelmodeller. ACEA C3, API SM/CF, GM-dexos 2 License No. RR2B0331046, BMW LL-04, MB 229.51, VW 505.01 / 505,00 / 505,01

- Syntetisk

- Flaska 1 liter

- Premiumkvalitet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...