Jump to content

Diameter på fälg och däck??


Biiren

Recommended Posts

Hej skall göra dämparfästen bak, och undrar då vad folk har för diameter på sina däck.

Så att man kan göra sina fästen.

Med vänlig hälsning, Björn

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt hur du menar? 13,14,15,16 och 17 tum finns på Sevenbilar. Fästena blir i förhållande till din rideheight, däckdimension mm.

17 tum är nog inte så vanligt men alla övriga finns det gott om. Från början var väl 13 det salig allenarådande. Jag har 16 tum på de jag byggt / bygger.

Eller läser jag frågan fel?

Link to comment
Share on other sites

Jag har 14" stötar med 90 mm i stal och då är gummit borträknat.

Jag undrar vilken ytterdiameter man brukar å ha.

Vill ju veta detta för att fästena skall hamna rätt, med 100 mm från backen till ramen

Och att dämparen får 1/3 slag ut och 2/3 slag in.

Så diametern på däcken blir väl avgörande?

Link to comment
Share on other sites

Christer J: Finns inga "drop eller bumpkrav" någonstans i besiktningsorganisationerna. Det som finns är det gamla vanliga. 41 kap amatörbyggt hänvisar till 9 kap. Samma för alla. Rättvist!

9 kap. Hjulsystem

1 § Bil och släpvagn som dras av bil skall vara försedd med tillfredsställande fjädringsanordning mellan hjul och chassi. Har fjädringsanordningen otillfredsställande dämpning mot svängningsrörelser skall den vara kompletterad med väl av-passade stötdämpare.

Däremot borde alla ha 60mm drop fast det är svårt att få till det och ändå ha kvar 40 bump. Många dämpare har inte mer än 80 eller 85mm rörelse inkluderat dämpgummit.

Link to comment
Share on other sites

Sellholm i Köping gav mig rådet när jag skulle välja mina millimetrar.

- Prioritera drop för det är farligat att ha för lite av.

Vore din bil min skulle jag ge 50 drop och 40 bump eller kanske till och med 50 plus drop och 40 minus bump.

Har du för lite drop kan du få en ostyrig "trehjuling" när dropet inte längre räcker. För lite bump blir mest en "dj...a" smäll och man tror bilen gått sönder plus att man kan bli rätt rädd. Jämför om du kör i ett tjälskott. Oftast när "chocken" lagt sig så upptäcker man att bilen ändå fortsatte som planerat men det gör inte en "trehjuling",

Men som sagt det är om din bil var min...

Link to comment
Share on other sites

Har inte SFRO krav på 60 mm drop? det var så när jag besiktade i alla fall, jag har 125 mm slag bak.

Det var en av kommentarerna jag fick på SFRO1, minst 60 mm drop.

Link to comment
Share on other sites

--- Vill ju veta detta för att fästena skall hamna rätt, med 100 mm från backen till ramen

Och att dämparen får 1/3 slag ut och 2/3 slag in.

Så diametern på däcken blir väl avgörande? -----

- Ställ ramen i rideheigt dvs det mått du bestämt att bilen skall ha över marknivå. Mät in detta både fram och bar exakt eller i alla på en millimeter när.

- Bestäm vilka fälgar och däck du skall ha. Mät höjden på däcken. Ofta cirka 630mm plus mins runt 10mm

- Hälften av måttet tex 630 = 315 är centruk på ditt hjulaxel. Har du en stel bakaxel kan du göra som jag gjort dvs hänga upp axeln i två plåtar som är exakt borrade så hjulaxelcentrum ligger på däckhöjden / 2

- Svetsa dina fästen på bakaxeln (om det är en stel axel) tillverka en fast stötdämpare. Den dämparen skall vara lika lång mellan fästhålen som din nuvarande dämpare är när du mäter fästhålens cc-mått och ställt in vilken drop/bump du skall ha. 90 mm och om du väljer tex 55 drop mät cc-måttet för det.

- Svetsa den fasta dämparen med valt mått ställ in stötdämparvinklar mm

- Allt blir klart lätt och enkelt.

I 6x4 tråden finns lite bilder på hur jag går till väga med plåtarna mm

Link to comment
Share on other sites

Christer J och Jocke4U: --- Det var en av kommentarerna jag fick på SFRO1, minst 60 mm drop. ---

Jag delar helt åsikten om 60 mm och jag vet också att Sellholm i Köping har samma syn på helst 60mm drop. Min kompromiss fick bli 50 drop och det har fungerat bra.

Att sedan besiktningsorganisationer har enskilda åsikter det kan ju finnas vilket ni båda är bevis för. De skall ju också bedöma helheten och inte bara en detalj som drop/bump. Men regelmässigt sett finns bara orden "tillfredställande" att stödja sig på i VVFS 2003:22. På något sätt så åkte ni ändå på ett påpekande pga det. Vad det nu kan ha varit. Mina båda åkte rakt igenom utan ens en fråga hos någon av besiktningsorganisationerna vilket drop och bump jag hade.

Link to comment
Share on other sites

Men om man har 50 drop och 40 bums så bord det väl gå bra eller.

Men brukar ni ha som minst 600 i diameter på era däck då.?

Tackar för snabba svar

Link to comment
Share on other sites

Biiren: Säg så här,

- 60 drop eller mer = Mvg om du forfarande har 30 eller 40 bump.

- 50 drop och 40 bump = VG

- 40 drop och 30/40 bump är väl ett G då

under 40 borde bli IG då.

Sedan kan säkert lokala avvikelser förekomma men jag stävar att alltid nå 50mm drop som minst. Genom att luta dämparen får du mer belastning men en utväxling som kan göra att du har 50mm drop och 40 bump fast dämparen fysiskt bara flyttar sig kanske 80mm. DEt där från man mäta sig fram med. Eller så köper man dämpare med helst 100 eller mer i slag (exkl dämpgummi).

Link to comment
Share on other sites

--- Men brukar ni ha som minst 600 i diameter på era däck då.? ---

För mig är en diameter på 600 rätt smått. Det är nog 13 tum däck och fälg, eller?

Jag har runt 630 på bilarna. Bestäm först vad bilen passar med för däck, 13,14,15,16 därefter bredd och profil. När du valt dessa tre för de hör ihop då får du ett mer noggrant värde på diametern eller ett mer noggrant värde på spannet.

För mig med 16 tum 205 mm låg däcken i spannet om jag minns rätt 628 till 640mm. Det jag väljer till 6x4 bilen blir 630mm dvs beräknat rideheight för.

Link to comment
Share on other sites

Det mest korrekta borde ju vara att säga i ett % värde inte Mm, exvis infjädring ca 60-70 % och utfjädring 30-40%.

Alla har vi ju olika fjädringsväg och styvhet på fjädern smile.gif

Ett vanligt påstående är ju 2/3 in och 1/3 ut..

MvhJörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...