Jump to content

Förändringar Bilsport & MC


Recommended Posts

Hej,

Fick idag en ny faktura från Bilsport & MC och även en villkorsändring som gör att jag ställer mig frågan, är Bilsport & MC det bästa försäkringsbolaget (för mig)?!

Tidigare har vagnskadeförsäkringen gällt med undantaget:

Försäkringen gäller inte för skada som sker vid tävling eller träning inför tävling.

Nu är det tillagt:

5.6.1 Vagnskadeförsäkringen gäller inte

...

E: Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

F: Fordonet framförs på motorbana, inhägnat eller avlyst tävlings- eller övningsområde. T ex Ring Knutstorp, Nürburgring.

E i fet text blir ju mycket en tolkningsfråga. Är en olycka i samband med "dragracing vid stoppljus" tävlingsliknande former?!

F tar ju bort f-skyddet på Kinnekulle, inget snack.

Betalar för denna försäkring 2367 kr helår.

Täcker Er försäkring vagnskada på bana (ej under tävling eller träning inför tävling, dvs vår Kinnekulle-träff)?

Om ja, vilket bolag har Ni och vad betalar ni?

Link to comment
Share on other sites

Har Bilsport & MC verkligen gällt vid trackdays när det kommer till kritan...?

Jag kör iofs mest sådana där tidtagning, kameror mm är officiellt tillåtna, och då betraktas det nog ganska genomgående på samma sätt som "träning inför tävling" i de flesta sammanhang.

Har iaf förutsatt att försäkring INTE gäller på bana, och kör på principen att inte köra med något som försätter mig i konkurs om jag skulle skrota. Krascha en bil som ägs av ett finansbolag, och sedan upptäcka att försäkringen inte gäller är ju inte så ballt...

Link to comment
Share on other sites

Olofson: Absolut, håller med dig och inga finansbolag finns inblandade ;)/>

Ställde frågan tidigare:

Skickat: den 10 augusti 2011 17:01

Till: info@bilsport-mc.com

Ämne: Köra på bana

Hej,

Jag har några frågor om mitt amatörbygge (Super Seven replika) som jag idag har garageförsäkning på hos Er. Den är godkänd av SFRO (2:an/slutbesiktning) och bullerprov är klart.

I klubben (Locost Sweden) skall vi ha en ban-dag på Kinnekulle Ring den 26:e Aug och därav mina frågor. Jag har tagit SMA-licens/försäkring

Man får köra med bilar som har godkänd SFRO 2 besiktning.

Om jag inte hinner registreringsbesiktiga

- Gäller vagnskadeförsäkringen i garageförsäkringen vid körning på bana? (bilen dras på släp dit/hem)

- SMA-licensen är väl motsvarande trafikförsäkrningen?

Om jag hinner registreringsbesiktiga

- Som jag förstår så gäller Er försäkring vid bankörning (eftersom detta inte är tävling eller träning inför tävling), är det korrekt?

--

// Joacim

och fick svaret:

Hej Joacim.

Garageförsäkringen gäller vid uppställning och vid transport, aldrig när du kör med fordonet.

Licensförsäkring brukar innehålla personskadeskydd, men för vara hundra på innehållet så måste du kolla i villkoret för den försäkringen.

Hinner du reg.besiktiga och vi kan få reg.nr och besiktningsprotokoll innan du ska köra på bana, så gäller vår försäkring vid bankörning som du beskriver.

Med vänlig hälsning

Tony Bogren

Hur som haver så är detta gammal info och inte gäller längre. F-punkten kan inte misstolkas, vilket i sig är bra då tveksamheter/bedömningar är borttagna. Man skall nog som du säger utgå ifrån att det inte finns någon vagnskadeförsäkring.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg det också i min senaste faktura - är ju en försämring helt klart.

Vad kör ni andra? ingår det i era försäkringar? kanske är värt lite mer så man också kan åka till jobbet de få sommardagar som lämpar sig?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har försäkring hos Trygg-Hansa, iofs veteranfordon men i villkoren står det att trafikförsäkringen ej gäller vid bankörning. Däremot hittade jag inget motsvarande under villkoren för vagnskada.

Hos Trygg får man använda fordonet hur man vill bara man inte överstiger 500 mil/år. 1200 kr/halvår helförsäkring

Har inte kollat om de har motsvarande för entusiastfordon.

Link to comment
Share on other sites

Gissar att det är samma för vagnskada på trygghansa men då jag har dessa för allt annat så kanske man skall kolla upp premien i alla fall.

Trafikförsäkringen är en ännu större "slamkrypare" faktiskt och det är inte specifikt till försäkringsbolag utan reglerat i trafikskadelagen (med reservation för att kalla det fel). När du kör in på det inhägnade området (alltså genom de yttre grindarna till depån) så upphör fordonets trafikförsäkring att gälla. Man behöver alltså inte ut på banan som sådant utan räcker att man kör på någon/något i depån för att det kan bli bökigt.

EDIT:

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,

2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

...

...

ref: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Vad man som bilägare / förare än gör ar att följa villkoren som anges i försäkringen. Det är det man "köper" och är överens om och inget annat. Trist men sant. Väljer man att "bryta" mot dessa regler på något sätt skall man inte bli förvånad om ett försäkringsbolag hävdar villkoren och eventuella kostnader slår tillbaka och som den ansvarige själv får stå för.

Tänkte kanske inte skriva så mycket i tråden men när frågan kommer upp och det finns referenser i närtid så kan ett utdrag och en länk passa bra. Detta gäller för TryggHansa och Folksam våren 2013 det gällde även sensommaren 2012. OBSERVERA även de som gäller för bruksbilar som inträder på Kinnekulles inhängnade område!!!!!!

Från inlägg nr 13 i Kinnekulle 2013 tråden.

--- För att ytterligare förtydliga så alla verkligen förstår vad det innebär att ens befinna sig på en i försäkringsvärlden utpekad racebana t.ex. Kinnekulles område ett så kallat avlyst område. Det är faktiskt så att ingen borde få köra in sin bruksbil på området. Endast bankörningsbilarna bör vistas på området. Det är inte alltid roligt att veta för mycket om vad som egentligen gäller. Just det här visste jag redan innan körning 2012 vilket gjorde att jag var nog den enda som önskade att det var kördag nummer 2 och avslut redan innan vi börjat köra. Det berodde inte på att jag tycker Kinnekulle är tråkigt utan på att jag var ansvarig banchef och reglerna vi skrivit var för dåliga på för många punkter vilket gjorde att formellt hade jag en alldeles för stor ansvarsroll dessa två dagar.

Detta gällde och var kontrollerat med två stora försäkringsbolag i juni 2012. Idag för säkerhetsskull verifierade jag informationen med ett av bolagen. Samma gäller fortfarande.

Hela området Kinnekulle, innanför staketet, är avlyst och där gäller inga vanliga bilförsäkringar. Med inga betyder att om t.ex. två bruksbilar ger varandra en plåtskada = betala själv ingen får något från försäkringsbolaget. Blev det värre än plåtskada alltså en personskada = samma sak betala själv. Ruggigt men sant! Det här tror jag inte många är medvetna om.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga det där med staketet, det finns ju gocart körning "inom" staketet och trafiken dit och tillbaka är ju i de mesta ögonen sedda som transport.

Kan bli intressant tolkning vid plåt bucklor på tex parkering skador

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt LUPUS! Jag frågade även de två bolagen både sensommaren 2012 och våren 2013 en extra fråga som ren kontrollfråga så jag inte missat något.

Om du och jag däremot tog våra bruksbilar och körde ut på gärdet bakom huset i Assartorp för att "leka bankörning" och vi råkar orsaka varandra plåtskador. Gäller eller gäller inte försäkringen då? Jo den gällde eftersom gärdet bakom vårt hus inte är deinierat som "bana". Det är korkat av oss och köra där men försäkringsmässigt om det var en olyckshändelse så tar de hand om frågan. Såklart om vi hade "uppsåt" att buckla bilarna och detta kan bevisas då blir det säkert helt annat.....

Jag var också tydlig på "staketet" eftersom Kinnekulle består av två delar en yttre del och sedan en inre del innanför banan. Deras tolkning av frågan och även en extra kontrollfråga på just staket var att staketet är gränsen alltså "banan Kinnekulle" inkluderar det yttre området..

Därav denna skrivning --> OBSERVERA även de som gäller för bruksbilar som inträder på Kinnekulles inhängnade område!!!!!!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Har iaf förutsatt att försäkring INTE gäller på bana

Hel rätt tänkt,lite förvånad att några tror nåt annat ! sma mm hit o dit mm mm bilen är alltid oförsäkrad,

På bana ....

Tror man nåt annat ska man nog stå över banåka.

Link to comment
Share on other sites

Frågan rent historiskt är väl oavsett vad försäkringsbolagen säger har någon någonsin fått ut något på bana ?

Sett två speedsters gå i räcket på kullen båda täcktes inte av försäkringen när det väl gällde

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
OBSERVERA även de som gäller för bruksbilar som inträder på Kinnekulles inhängnade område!!!!!!

Jag vet inte vad ni Locost gossar har för bruxisar ! men jag är iaf inte spec orolig för o få en bula på min -03 saab på avlyst område.

Personskador o evt air bag skador på föraren kan man nog utesluta iaf ?

Link to comment
Share on other sites

micke r1: Jag redovisar bara vad som gäller inget annat. Jag tror inte många kände till hur två försäkringsbolags syn på "banområdet" var innan det kom upp på forumet. Hur man sedan gör är upp till var och en. Det som dessvärre kan vara trist är om man råkar tro en sak men sedan lite försent få veta att något helt annat gällde.

Link to comment
Share on other sites

Hel rätt tänkt,lite förvånad att några tror nåt annat ! sma mm hit o dit mm mm bilen är alltid oförsäkrad,

På bana ....

Tror man nåt annat ska man nog stå över banåka.

MIcke_R1: Håller med ...better safe than sorry ....MEN som saken primärt handlar om är att man genom Bilsport & MC faktiskt har haft en giltig vagnskadeförsäkring enligt villkoren. Sen hurvida enkelt det blir i praktiken...finns det en annan part som ses som vållande och inte har Bilsport & MC etc etc....eftersom trafikförsäkringen inte gäller.

Men så som villkoren har sett ut så har man tidigare haft skydd om jag på egen hand sladdar in i räcket; sen finns det alltid grå-zoner i försäkringsfrågor där mänskliga bedömningar kommer in i bilden.

Det finns inget 100% binärt reglerverk inom detta; ej heller inom transportstyrelsen eller lagar och förordningar....tolkningar är ofta ett problem

Lite halv off topic: Jag startade tidigare en tråd på rejsa för förstå och lyfta frågan om regler vid bankörning som det blev sådant rabalder om här på vårt forum....allt för att nysta i denna djungel som är långt ifrån klar. På rejsa framgick det att man har man fått ersättning för viltolycka på bana....så som ovan komma med påståenden såsom "alltid"....ehhehehh ...jaha ;)

Ref: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1205023

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Jag redovisar bara vad som gäller inget annat.

Ska väl vara ärlig ! har nog inte äns funderat på detta,skönt att veta vad som gäller om olyckan skulle va framme :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jocke ! fb är nyckfulla ibland funkar det (lite beroende på vilken info dom får) att få ers för en skrotad bil på bana ibland inte,Så är det !

Men räkna med att den inte gäller....

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hur täcker SMA försäkringen oss personligen, på banan helt klart det förstår jag. Men täcker den mig när jag meckar nere där vi parkerar, eller tar våra privata person försäkringar det, är det bara bilarna som inte täcks!

Ett exempel! Jag ska skära av en bränsle slang. Slinter, slår skallen i ramen vilket leder till ett stort jack i pannan, glasögonen går åt skogen, kniven upptäcker jag att den satt sig i magen. Dom här skadorna vill man inte betala själv!

Trevlig Nationaldag. :)

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Hur täcker SMA försäkringen oss personligen, på banan helt klart det förstår jag. Men täcker den mig när jag meckar nere där vi parkerar, eller tar våra privata person försäkringar det, är det bara bilarna som inte täcks!

Ett exempel! Jag ska skära av en bränsle slang. Slinter, slår skallen i ramen vilket leder till ett stort jack i pannan, glasögonen går åt skogen, kniven upptäcker jag att den satt sig i magen. Dom här skadorna vill man inte betala själv!

Bra fråga :)/> Mitt svar är ingen aning men kanske finns svaret här http://www.arcona-forsak.se/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=75

För min del är en vanlig olycksfallsförsäkring självklar ändå.

Trevlig Nationaldag Du/Ni med :prop:/>

svenska_flaggan_95326617.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

japp !

Tar men den ända lagstadgade försäkringen vid bankörning som skyddar 3dje man (arrankörs försänkringen)

Fyller på med sms licensen (försäkring) o evt sbf licensen,har helförsäkring på banbilen som evt kan gälla.

köper till en drulle samt olycksfall,samt toppar med en livförsäkring.

Då borde man ha ett komplett skydd mot de mesta T.O.M en kniv i magen som nallemannen beskriver :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nja micke r1 var inte så säker på det, i alla fall inte förrän du läst allt finstilt i samtliga försäkringar även den försäkringen du toppade med........då möjligen kanske du kan vara någorlunda skyddad. Fast olyckan gör ont i alla fall.........

Link to comment
Share on other sites

Som alltid, försäkringsförsäljaren och skaderegleraren jobbar inte efter samma linje, den ena vill sälja, den andra vill spara för att tjäna mer pengar själv. Ring försäkringssäljaren innan ni anmäler en skada och hör efter rent allmänt vad som gäller OM jag satt en kniv i magen i depån, be honom ringa skadeavdelningen och säga samma sak medan du hör på, tala sedan om att ni ligger på akuten.

Hade själv en liten skada då jag för hand knuffade in en släpkärra i en annans bil och repade en framskärm och hörde mig för innan jag anmälde skadan. Då släpvagnar är oförsäkrade i praktiken, det är alltid dragfordonets trafikförsäkring gäller. Men iom att jag knuffade kärran för hand tog det ungefär 6 månader för dom att reda ut om det var min allriskförsäkring, släpets, min bils försäkring ( men iom att den inte var kopplad så blev det lite svårt ) den olycksdrabbades bilförsäkring osv.. slutade med att dom fick skärmen lackerad och ingen betalade någon självrisk, men det kunde lika gärna varit jag som fått betala 4000 för riktning och lackering.. Lotteri.

Link to comment
Share on other sites

Tack Christer J för släpvagnssvaret. Ställde samma fråga i förebyggande syfte runt 1990 till TryggHansa och till Folksam när jag "blev med släpvagn" men ingen kunde svara då, av skälet inte kopplad till någon bil. Jag fick något vagt svar om "Hemförsäkringen".

Det du råkade ut för blev en "best practice" just i det fallet andra bolag kan agera annorlunda. Det är nog först när det blir ett eller flera rättsfall och prejudikat kan anses vara uppnått som man vet mer. Fast ändå inte helt säkert vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig jobbade för Volvo teamet för ca 10 är sen som ansvarig för chassiesetup. och då berättade han att det fanns ett bolag som helförsäkrade tävlingsbilar på bana och det var Lloyds i England ,i händelse av en totalskrotning.... priset var dock 20 000:- per tävlig/bilblink.gif.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...