Jump to content

Bränsleföbrukning på era sjuor med Zetec


Recommended Posts

Då jag upplever min bil rätt törstig 1L/milen i prinsip oavsett hur jag kör så undrar jag hur era zetecs ligger i förbrukning?

Jag har en zetec 2.0 silvertopp med GXSR 1000 spjällhus och megasquirt sprut.

Både MS och lambda mätaren visar att lambda ligger på runt 14,7 med bensin vid låglastkörningar, så då borde väll ändå bränsleförbrukningen vara lite mer "normal"

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: du har nog en helt normal förbrukning. Våra bilar är ju som en "ladugårdsdörr" i aerodynamik. I alla fall generellt och speciellt min bil, din är nog kanske bättre än min.

Vad grundar jag mig påståendet på?

Jo, När jag är på väg hem från Arboga Downtown och kommit högst upp på "krönet" cirka 80 meter över "Downtown" då har jag ganska exakt 3km hem med en lutning i olika etapper till runt 40 meter eller 35 meter. Spelar inte så stor roll. Tar jag V70 och håller exakt tillåten hastighetsbegränsing kopplar ur och rullar vinter som sommar (röjd väg) så rullar jag hem och har ofta kvar mellan 30 och 50 km/h att hantera för att kunna svänga in på gården hemma. Över 40 km/h är det svårt att klara 90 grader svängen. Saab 9000 rullar ändå bättre jag hade kvar (den är skrotad häromdagen) 40 till 55 km/h, Volvo S80 ungefär som V70 och Volvo 740 har nog bara 25 km/h kvar.

Samma operation och test med CealmSeven innebär att den står still cirka 1,5 km hemifrån.

Jag tolkar detta som att luftmotståndet är helt avgörande, alla andra bilar i åratals körning och test väger dubbelt så mycket som i och för sig skulle kunna ge längre sträcka pga mer energi i vikten men de som avgör tror jag är att bruksbilarna har ett "mer optimerat" luftmotstånd. Min B230 drar också 1 liter eller kanske mer men jag lär inte komma ner om inte fristående framhjulen integreras i en kaross mm mm.

Prova gärna själv med brukisen och håll en exakt fart 70 / 90 km/h koppla ur och rulla till stopp. Gör om samma med Sevenbilen på samma ställe förmodligen stannar den betydligt tidigare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Om jag fortsätter resonemanget skulle det kunna vara mer effektivt att fixa luftmotståndet kontra lättningsborra hela bilen. Det jag märker på V70 bilen som jag mest kör. Efterom jag nästintill reglebundet kopplar ur och "snålrullar" sista tre km så vet jag att det spelar väldigt liten roll om jag har lass i bilen eller. Så liten att jag inte noterat skillnaden. Skulle vara kul att "rullkontrollera" min CealmSeven vid två i anslutning till varandra tillfällen, ena gången med passagerare, gärna en tung passagerare och andra gången utan passagerare för att se skillnaden. Om det blir någon skillnad. V70 ger ingen direkt skillnad.

Skall väl tillägga att luftmotståndet gör ett språng vid cirka 80 till 90/95 km/h. Kolla era färddatorer. V70 referens på färddatorn påstår cirka 1dl extra från cirka 75/80 till 90/95 km/h. Enligt färddatorn 0.36L/mil och vid den högre hastigheten 0.46 till 0.49L/mil.

Hemska tanke om luftmotstånd är viktigare än vikt för att få bättre fart på bilarna som i sin tur betyder bättre bantider........ Eller?

Link to comment
Share on other sites

Hemska tanke om luftmotstånd är viktigare än vikt för att få bättre fart på bilarna som i sin tur betyder bättre bantider........ Eller?

Att nå snabba tider på bana är inte svart/vitt. Det är altså inte "arodynamik eller lätt" utan "aerodynamik och lätt" om man vill nå bra varvtider. Lågt luftmotstånd resulterar i hög toppfart och det är en av faktorerna till att det går fort på en bana. Men de flesta banorna i Sverige är för korta för att hög toppfart skall slå igenom, här är det väghållning och balans som ger de verkligt snabba varvtiderna.

Ett bättre exempel än en V70 på vad som händer med en sjua när man börjar optimera den aerodynamiskt och viktmässigt är Clubman-klassen som från början var rena sju-ramar med en kaross.

ClubmanMumm.jpg

Det är Stefan Mumms Mallock MK35 som är den röda ursnygga bilen på bilden. :wub: Förra helgen körde Stefan Mumm runt Kinnekulle på 53.827. Samma helg körde en Mazda RX7 på 1.02.764 och Tommy Falk med sin Caterham från 1964(crossflow-spis) körde runt på på 1.00.650.

Så, för att få bra varvtider får man inte ligga på latsidan med något, det gäller att få med allt. :)

Link to comment
Share on other sites

Angående bränsleförbrukning så tycker jag att det låter som att du har en bra bränsleförbrukning på din sjua Krolleg.

Min tiger låg i spannet mellan 1,5 och 2l/mil. Men å andra sidan hade jag inte trimmat den för att gå leant. Den var ställd för att i alla lägen ge så mycket respons som fanns.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Det va just detta jag ville höra egentligen, visst är det alltid roligare om man kan få nått att gå lite snålare men nu vet jag iaf att motorn och dess elektronik med största sannorlighet gör de den skall och de den visar :)

Link to comment
Share on other sites

Det kanske också ska sägas att när man ligger bakom Krollegs bil så märker man att det fullkomligt stinker av

oförbränd bensin laugh.gif (fler än jag som märkt detta ) när han ligger på jämn last ,och inte drar på, för då slutar det att lukta.

Skulle tippa på att vid låg last så går den fett.

En firma med bromsbänk kan nog mappa den så att förbrukningen går ner med den motorkombon som han har nu.

På min egen bil ,visserligen så är det ju en turbo ,men i 110kmh så har jag en förbrukning på ca 0,7l.

Och på kullen kom jag inte över litern, har ca 200hkr i motorn.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: du har nog en helt normal förbrukning. Våra bilar är ju som en "ladugårdsdörr" i aerodynamik. I alla fall generellt och speciellt min bil, din är nog kanske bättre än min.

Vad grundar jag mig påståendet på?

Jo, När jag är på väg hem från Arboga Downtown och kommit högst upp på "krönet" cirka 80 meter över "Downtown" då har jag ganska exakt 3km hem med en lutning i olika etapper till runt 40 meter eller 35 meter. Spelar inte så stor roll. Tar jag V70 och håller exakt tillåten hastighetsbegränsing kopplar ur och rullar vinter som sommar (röjd väg) så rullar jag hem och har ofta kvar mellan 30 och 50 km/h att hantera för att kunna svänga in på gården hemma. Över 40 km/h är det svårt att klara 90 grader svängen. Saab 9000 rullar ändå bättre jag hade kvar (den är skrotad häromdagen) 40 till 55 km/h, Volvo S80 ungefär som V70 och Volvo 740 har nog bara 25 km/h kvar.

Samma operation och test med CealmSeven innebär att den står still cirka 1,5 km hemifrån.

Jag tolkar detta som att luftmotståndet är helt avgörande, alla andra bilar i åratals körning och test väger dubbelt så mycket som i och för sig skulle kunna ge längre sträcka pga mer energi i vikten men de som avgör tror jag är att bruksbilarna har ett "mer optimerat" luftmotstånd. Min B230 drar också 1 liter eller kanske mer men jag lär inte komma ner om inte fristående framhjulen integreras i en kaross mm mm.

Prova gärna själv med brukisen och håll en exakt fart 70 / 90 km/h koppla ur och rulla till stopp. Gör om samma med Sevenbilen på samma ställe förmodligen stannar den betydligt tidigare.

Hej Cealm,

en tyngre bil vs en lättare vid samma fart rullar väl längre om jag inte missminner mig då det är mer energi "lagrad" om du förstår prop.gif

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Jo visst är det så men jag kanske inte nämnde det men jag provade samma sak med CealmSeven V8 och den är ju erkänt Tung! nästan som en vanlig Volvo eller Saab men även den hade samma problem dvs rullade inte speciellt långt på teststräckan. Kanske lite längre än CealmSeven bilen men marginellt. Min nya 3-axlade bil kommer säkert tvärstanna nästintill om jag lägger ur växeln och försöker rulla. Hmm, den borde nog bestyckas med en V8 trots allt. Jag har en sån som ännu inte har en bil att bo i.

Link to comment
Share on other sites

Min bil är tung och med Ford V6 2,9.

Förbrukningen vid långa körningar med jämn (relativt) hastighet ligger på ca 0,85 till 0,9 l/mil.

Om jag ligger på ca 110 km/tim ökar förbrukningen till 0,95 till 1 lit/mil.

Troligen blir förbrukningen något lägre med uppfälld sufflett pga mindre turbulens. Bilen känns något mera stabil med uppfälld sufflett vilket indikerar mindre turbulens.

Sevenbilar är ju inget under av aerodynamisk design, de har aerodynamik som en tegelsten!

AFR ligger tämligen konstant 14,2 - 14,8.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Aerodynamik är ju inte enbart bestående av hur "mjuka Former " man har på karossen utan även "drag" påverkar i stor del, våra bilar har mycket drag men har också en liten tvärsnittsyta framifrån som bidrar positivt.

Ofta kan man märka detta vid hård sidvind på bilen om den vill "flytta" på sig lätt i sidled eller blir orolig allmänt.

Största "problemet " med våran aerodynamik är nog annars att om man ska över 200KMh så börjar det krävas lite mer effekt i

övrig så påverkas våra bilar inte speciellt myckett laugh.gif

Jörgen

Ps Cealm ,jag tror att på dina bilar så bör du nog ha ett lufttryck på 10kg om du ska få dom att rulla nån längre sträcka utan v8 power laugh.giflaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Man kan nog likna Sevenbilar med dubbeldäckade flygplan.

Dubbeldäckare har massor med stag och wirar som ökar luftmotståndet. Luftmotståndet minskades först när monoplan utan yttre stag började byggas. Det där med vindkänsligheten har jag märkt av dock inte värre än i min ungdoms VW 1200.

Sevenbilar har friliggande hjul, öppen sittbrunn, bärarmar, störtbågar, ruta, skärmar, strålkastare, förarens huvud sticker upp mm, allt stör en någotsånär laminär strömning runt "fordonskroppen". När det regnar brukar jag roa mej med att se på turbulensen runt de olika detaljerna.

Skulle vara intressant att ställa en Sevenbil i en vindtunnel och se vilka åtgärder som ev skulle minska cv-värdet.

Nåja, jag tror att det är sällan som Sevenbilar körs över 200 km/tim (åtminstone jag)- men kul ändå att fundera runt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att ställa en Sevenbil i en vindtunnel och se vilka åtgärder som ev skulle minska cv-värdet.

Det finns en artikel i ett nummer av AutoCAR (engelsk) där de gör just detta för en 24h nurburgring övning ( ca 10 år gammal artikel nu ) jag har tappat bort numret men med idogt gogglande borde man kunna hitta den.

Så googla någon :-)

EDIT blev tvungen att googla själv prop.gif

http://www.californi...%201%20copy.jpg

http://www.californi...%202%20copy.jpg

(http://www.californi...%203%20copy.jpg

tror tyvärr det fanns en fortsättning oxå men den hittar jag inte

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Hmm.. jaha... dags att plasta nya skärmar mm.

Hmm......... kanske är "to overdo it" eftersom jag aldrig har blivit bötfälld för hastighetsöverträdelse ännu.

Antas

Obötfälld.

Link to comment
Share on other sites

Apropå mitt inlägg ovan om dubbeldäckare. Här syns det tydligt vad som förorsakade luftmotståndet, men vad spelade det för roll det var själva flygningen som var kul inte transporten mellan A och B.

Jag i min ungdoms dar, på bilden är jag "Blue Max" och kompisen "Red Baron".

Alltid spännande att landa, fanns inga hjulbromsar!

Vid motvind kunde man nästan backa i luften.

Motorn måste handstartas genom att dra runt propellern - lika livrädd varenda gång!

Antas

Numera markbunden.

post-291-0-48227500-1370946835_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Det Mothe ha varit like kul som när jag höll på med segelflyg, där snackar vi framkant i aerodynamik.. En kille i klubben har tom hjälpt Ferrari med aerodynamiken på en av F1bilarna som Shumacher körde.

En Saab 99 turbo krävde 18 eller 19 hästar för att hålla 90 km/h men alla 145 hk för att nå toppfarten 195 km/h, så visst har aerodynamiken betydelse, men inte i normala landsvägsfarter, där är skillnaderna ganska små. Märker du säkert på din Pajero också att över 90 börjar det kosta lite mer per mil.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Citat....."like kul som när jag höll på med segelflyg......".

Jag slutade flyga 1982, livet blev alldeles för hektiskt och det gick inte att hålla på med allt möjligt.

Sista åren var det enbart segelflygning, det är flygning enbart för flygningens skull - allt annat är mest för trp.

På bilden har jag testflugit en polsk Bocian i Tammerfors. Min uppsyn tycks markera en inte alltför entusiasisk inställning till flygetyget.

Jag rekommenderar alla att börja segelflyga, det är flygning enbart för njutningen och de sköna konsternas skull.

Vad nu detta inlägg har med bränsleförbrukning att göra............

post-291-0-08525300-1370950287_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Vad nu detta inlägg har med bränsleförbrukning att göra............

Inget.. Förutom att det ger många mil i förhållande till bränslet som går åt vid bogseringen upp.

Och då har vi nåt mer gemensamt, jag gjorde min första 5 timmarsflygning i en polsk kärra, en PW-5 i Örebro.

Link to comment
Share on other sites

Inget.. Förutom att det ger många mil i förhållande till bränslet som går åt vid bogseringen upp.

Och då har vi nåt mer gemensamt, jag gjorde min första 5 timmarsflygning i en polsk kärra, en PW-5 i Örebro.

Och jag gjorde min 5-timmars på K8. Höjdvinst från 500 m till 3000 m och jag min idiot hade ingen barograf!

Kristallklart väder med torrtermik, fick avbryta eftersom jag blev så pissnö......

Hmm... återigen utanför bränsleförbrukningen.......... flåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Räknade för första gången ut soppaförbrukningen för allmän väg igår. Ganska precis en liter milen, det var ickehysterisk inspirerad körning i 20 mil.

På kinnekulle var det ganska precis två liter milen.

Jag tankar 95.

Link to comment
Share on other sites

Räknade för första gången ut soppaförbrukningen för allmän väg igår. Ganska precis en liter milen, det var ickehysterisk inspirerad körning i 20 mil.

På kinnekulle var det ganska precis två liter milen.

Jag tankar 95.

Jag har liknade siffror

Dock så kör jag på 98 råkade tanka 95 en gång och det var inte bra :banghead:/>

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min bil med Volvo B230FK (turbo) på 220-230hk och dryga 600kg (tom) drar vid blandad landsvägskörning ca. 1-1,1L/mil.

Under mina dryga 90varv på Kinnekulle så låg jag på 2,5L/mil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På onsdagens tur till Växsjö, Lessebo och retur hem på varierande små vägar med mycket växlande och gasande så blev det en snitt förbrukning på 1,48 l/mil kör på 95 oktan.

Volvo B230fb med Weber 45-or och 4,10 i bakaxeln

Ca 130 km/h vid 4000 rpm på femman. I stort konstant hastighet i tio mil på hemvägen.

Vet

Hatstigheten stämmer men har inte kollat tripp mätaren än.

Link to comment
Share on other sites

vid relativt lugn körning men runt 90-120km/h lite blandad körning så ligger jag strax under litern men kan ju förstås dra mer vid mer hårdare körning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej Sjueåkare

Jag gör av med ca 50 liter på 4 X 20 min körning på Knutstorp / Falkenberg / Sturup

Banorna är ca 2km långa och vi åker 10-12 varv på en 20 min stint

Motor Zetec 2014cc 48mm Dellorto 42mm halsringar ca 225 hästar 226 Nm

Blir om vi räknar snällt 4 X 12 X 2km = 96km medför 50 liter delat med 9,6 mil = 5,21 liter / mil

Har jag räknat rätt??

Törstigt

/ Bengt Metz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...