Jump to content

Haynes roadster. Med c20xe Opelmotor


Recommended Posts

Jag börjar min byggdagbok i fel ordning. När jag är nästan klar. :)

Det är aldrig försent...

Har precis gjort SFRO2 och bullerprov som gick svinbra. Fick några små anmärkningar, nån bult som va lite kort osv. 78db mättes upp vid bullret. Jag som va så nervös innan.

Får väl ta och lägga upp lite bilder. Kanske ska kör dom baklänges också.

Så här såg det ut i onsdags.

post-1574-13699210266124_thumb.jpg

post-1574-13699210563776_thumb.jpg

post-1574-13699210739285_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fått tid för enskilt godkännande den 10juni, bara jag hinner få alla papper från SFRO i tid. post-1574-13699212216205_thumb.jpg

post-1574-13699212513859_thumb.jpg

Har skissat lite i Photoshop hur stripen ska se ut.

post-1574-13699212761391_thumb.jpg

post-1574-13699213468117_thumb.jpg

post-1574-13699213810704_thumb.jpg

post-1574-13699214070201_thumb.jpg

Ventilgaller, Locost:)

post-1574-13699214356678_thumb.jpg

Fler bilder kommer så småningom.

Slut för nu.

Link to comment
Share on other sites

Bra att du lägger upp en byggtråd, mycket bilder och gärna en beskrivning på din bilbyggarresa - det är alltid kul att sitta och läsa byggtrådar

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Fint bygge!

Jag tycker att kombon gult och naken plåt var riktigt snygg på denna bil. Du har inte övervägt att skippa stripningen? Dumt att dölja fint hanverk bakom lack eller folie :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har hållt på i fyra år eller är det fem? till och från, som dom allra flesta tror jag. Byggt på vinter/ höst mestadels. Inspirationen kommer och går. Har två barn 7 och 9 nu så man vill ju inte vara i garaget hela tiden.

Men nu anar man ljuset i slutet av tunneln. Nu börjar jag nästan tro att det kommer att bli tomt utan att tänka på hur man ska lösa en massa bil-problem.

Men man blir nog aldrig riktigt klar antar jag. Alltid nåt som man kan förbättra.

Forumet har varit fantastiskt att ha på resan. Den samlade kunskapen är otrolig. Många problem jag haft har läst mig till här eller fått hjälp med.

Därför vill jag tacka alla er bilnördar som hänger här.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags för enskilt godkännande imorgon. Vad ska man tänka på?

- Fråga om man kan få en bra slutsiffra på regnummret så man kan besikta på vår/sommar

- Säga till om små skyltar

Nån som kommer på nåt mer?

Link to comment
Share on other sites

Det gick skitbra på besiktningen! Kan verkligen rekommendera Opus bilprovning i Librobäck Uppsala.

3300 gick det loss på och det känns helt okej.

Nu är det bara att vänta på skyltarna.

:) hurra.

Link to comment
Share on other sites

Fick skyltarna idag. Små skyltar både bak och fram. Har åkt några svängar.

En lätt känsla av overklighet. Nu är jag "klar".

Underbart att dra ett sånt här långt projekt i hamn. Mår som en kung efter några glas rödvin. post-1574-1372107438271_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dessa packningar tycker jag är bäst till XE motorn.

http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Red-Top-C20XE-let-PAIR-OF-SUMP-GASKETS-Redtop-/400444355957?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d3c57f575

Gummi=skräp korg= sådär är mitt tycke

Har du "windage tray" plåten

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag har en typ 9 låda som läcker lite grann.

Jag har en adapter (bellhousing) mellan låda och motor. Har för mig att jag läst att man ska ha tätning i gängorna på bultarna mellan bellhousing och lådan.

Stämmer det?

Kan det läcka där?

Min backkontakt gick sönder när jag la i lådan, kan det läcka där också?

Tänkte byta alla packboxar och packningar om jag bestämmer mig för att riva ur lådan. Vart köper man ett packnings-kit lämpligast?

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Som gängtätning så är det inte kritiskt vad du använder för det är inget tryck på oljan. Gänglåsning funkar med men då stryker man bara lite på skruven o inte i hålet för då får duy in det i lådan.Vanlig silicone för motorer brukar funka med. Men med gänglåsning så sitter skruvarna bättre.

Packningar skulle jag köpa via Ebay eller annan Engelsk firma.

Link to comment
Share on other sites

jag kan bara säga det att denna anv jag till allt där jag vill att bultar ska sitta fast men va demonterbara & där det kan vara kritiskt för läckage olja, bränsle, bromsvätska, vatten & är mycket nöjd med den. har dock inte anv enbart den som packning kanske ska tilläggas.

4000T är en lösningsmedelsfri anaerob (härdar i frånvaro av syre) tätningsmassa som ger en snabb och läckagesäker tätning som ersätter lin, teflonband och konventionella packningar. 4000T är tixotrop (rinner ej) och kan således appliceras på vertikala ytor. 4000T används med fördel på gängor, rör, pluggar och flänsar. 4000T är

efter härdning demonterbar. 4000T är beständigt mot drivmedel, olja, kylmedel och lösningsmedel.

scantech gängtätning

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

Har beställt packningar till oljetråget, via länken som jag fick från Thomas. Tack!

Har även beställt ett packningskit till lådan med alla packboxar och packningar.

Tror jag testar att silikona bultarna.

Extremt tråkigt att lyfta ur motor och låda igen :(

Men det är väl bara att bita ihop, tur att jag går på semester nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

post-1574-1373005252829_thumb.jpg

post-1574-13730052679479_thumb.jpg

Nu har jag lackat Sidorna och huven, satt dit stripes. Vilket va svårt som fan i början men blev lättare när jag fick in snitsen.

Har även lyft ur motorn med allt vad det innebär och bytt packboxar och packningar i lådan. Tog en evighet. Känns som ryggen ska gå av, bilen är ju så låg.

Hoppas allt funkar som det ska, tänkte åka 26 mil till Hälsingland idag :)

Henke.

Link to comment
Share on other sites

post-1574-1373005252829_thumb.jpg

post-1574-13730052679479_thumb.jpg

Nu har jag lackat Sidorna och huven, satt dit stripes. Vilket va svårt som fan i början men blev lättare när jag fick in snitsen.

Har även lyft ur motorn med allt vad det innebär och bytt packboxar och packningar i lådan. Tog en evighet. Känns som ryggen ska gå av, bilen är ju så låg.

Hoppas allt funkar som det ska, tänkte åka 26 mil till Hälsingland idag :)/>/>

Henke.

Grattis! Riktigt snygg blir den med den lackningen. Jag har själv tänkt gul med svarta/kolfiber ränder. Jag får väl lacka skärmarna svarta också så de inte blir för lika :)/> .

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Kul med beröm.

Resan till Hälsingland gick som en dröm. Superstabil och allt känns kanon.

Däremot var jag inte riktigt beredd på vindstyrkan och vägbruset. Lätt chockad måste jag erkänna. Som att åka motorcykel.

Tack och lov så hade jag köpt en skinnhjälm och glasögon sen tidigare.

Stannade på en mack och köpte öronproppar.

Stort leende på läpparna mest hela tiden i alla fall.

post-1574-13730969332163_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...