Jump to content

Kallare insugningsluft...NACA duct??


Recommended Posts

Tjena,

Har ju haft funderingen på att förbättra lufttillförseln så den bli kallare och lite mer effekt men är det värt jobbet/pengarna??

Så som det ser ut idag så suger det motorsumsluft och det blir ju varmt :)/>/>

IMG_1016.JPG

Funderar således att sätta ett NACA duct, typ som detta:

naca-air-ducts-carbon-448x336-7.jpg

på högersidan, ungefär här

IMG_1007-duct.JPG

och koppla det till typ ett:

RC-5052AB.jpg

Är det en förbättring värd att göra??

Link to comment
Share on other sites

Du ha en turbo med laddluftkylare, det kanske går att testa fram hur det skulle funka? Kan du mäta någon temperaturskillnad på luften in i motorn med och utan huv en varm sommardag? Hur är luftflödet runt det området du vill ha den i, har du under- eller över- tryck där? Är det risk att du suger in vatten från hjulet om det regnar?

Link to comment
Share on other sites

Du ha en turbo med laddluftkylare, det kanske går att testa fram hur det skulle funka? Kan du mäta någon temperaturskillnad på luften in i motorn med och utan huv en varm sommardag? Hur är luftflödet runt det området du vill ha den i, har du under- eller över- tryck där? Är det risk att du suger in vatten från hjulet om det regnar?

Tror att det finns en enkel regel som säger att 10 graders sänkning av lufttemperaturen ger en effektökning på 7%. Jag har inte mina böcker där jag vistas nu men det är rätt stora effektökningar med kallare luft till motorn. De effektökningar som man uppnår med denna metod är ju gratis och följer alltid med konstruktionen. Jag har siffrorna i någon bok hemma.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tror att det finns en enkel regel som säger att 10 graders sänkning av lufttemperaturen ger en effektökning på 7%. Jag har inte mina böcker där jag vistas nu men det är rätt stora effektökningar med kallare luft till motorn. De effektökningar som man uppnår med denna metod är ju gratis och följer alltid med konstruktionen. Jag har siffrorna i någon bok hemma.

kenneth

Nja, nu är det här en turbo-motor med laddluftkylare. Det gör att inloppsluften till motorn blir förhållandevis frikopplad från luftfiltertemperatur. Laddluftkylet tempererar inloppsluften till motorn i förhållande till omgivningstemperaturen vilket gör att effekten av friskluftsintag blir helt beroende på hur effektiv laddluftkylaren är.

Så Jocke, ut och testa utan huv! Och om man skall tro på filmen så skall du också ta bort ditt luftfilter och skaffa en orginal filterbox från en saab. :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ja, får testa lite... smile.gif Någon SAAB filterbox blir det dock inte 515.gif

det där är nog inte renaste stället att ha ett intag på ??? eller ...

för övrigt har jag två sådana kolfiber intag liggande som jag sjäv inte vet var jag skall sätta, ett kanske är över

Link to comment
Share on other sites

Inte så konstigt att det knappt ger någon effekt med laddluftkylare... Det är ju temperaturen in i motorn det handlar om, och kallare luft in i laddluftkylaren gör ju bara att den kyler mindre p g a mindre temperaturskillnad, så det får vara rejält mycket kallare om det ska märkas över huvud taget. :)

Scoopet på Westfields "V8-huv" verkar dock funka i min erfarenhet; det blåser in rejält med insekter där, och boxar man in det och kopplar det till insuget (som jag hade det med gamla motorn) så får man aningen högre tryck i insuget i höga farter - så det jobbar iaf åt rätt håll; dvs inget undertryck!

Det innebär två saker:

  1. Scoopet trycker in luft på fel ställe, och kan möjligen försämra kylningen en aning.
  2. Det är ett bra ställe att hämta kallluft till insuget! :)

Link to comment
Share on other sites

David: scopet i mitt fall går inte använda för ventilkåpan sitter i vägen (första bilden).

EDIT: man ser det även tydligt på 3:e bilden

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Scoopet på Westfields "V8-huv" verkar dock funka i min erfarenhet; det blåser in rejält med insekter där, och boxar man in det och kopplar det till insuget (som jag hade det med gamla motorn) så får man aningen högre tryck i insuget i höga farter - så det jobbar iaf åt rätt håll; dvs inget undertryck!

Scoopet är ett bra ställe! Där är det med största sannolikhet övertryck och man får fri luft som inte passerat kylarpaketet.

Jocke, en liten "låda" vid sidan av ventilkåpan och samtidigt sätta något på huven som tätar till runt "lådan" och ventilkåpan borde sitta som en smäck och ge lite extra luffarturbo! Går det inte att "pappslöjda" till något i det området?

Link to comment
Share on other sites

Jocke, du har ju ett hål i huven ovanför filtret, varför inte bygga in det i en låda som isolerar från motorrumsluften och suger uppifrån?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag som har nästan identiskt bygge tänker i Christers banor om att boxa in filtret så det tar luft från hålet i huven. Sedan är ju frågan om det gör någon praktisk skillnad....

Link to comment
Share on other sites

Är det för trångt att dra om insugsslangen, så att du tar luften framför motorn istället?

Så har jag på min, men har ju visserligen turbon åt andra hållet så att det blir naturligare på min motor.

Link to comment
Share on other sites

Pac: En låda bakom scopet är nog nästan omöjligt, det är inte mycket plats där även om det såklart hade varit perfekt.

Christer: Hade detta som tanke och sen var det nog Martin som satte griller i huvudet på mig :)/> Att det tenderar att bli undertryck vid detta galler; men kanske om man satte nåt scope på detta och kanske inte det snyggaste...eller kanske. Sen finns det ju en evakuerande effekt där idag och det är ju inte helt oviktigt heller (ur andra perspektiv)

Jari: Dra det fram är kaaanske möjligt men fasiken så trångt ..

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Var nog iofs en undran snarare än ett påstående från min sida angående undertryck. Just nu leker jag med tanken på att sätta en låda där undertryck eller inte och sedan göra hål i sidan på huven precis vid turbon för utluft. Mitt fall skiljer sig dock lite från ditt då jag tänk ha insuget på samma sida som turbon vilket ju skulle täcka för det hålet som är närmast turbon. Därav extra hål vid turbon för utluft.

Än så länge bara tankar, långt kvar innan det skall realiseras, men jag följer detta med spänning.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det var tankar/spekulationer från din sida men de satte igång andra tankar hos mig.

Sen är det hur många fler pållar jag behöver....men det är väl kanske snarare att det går att förbättra än att få mer effekt ;)

Link to comment
Share on other sites

Om det går att logga genom Trionicen så ta fram loggar på inloppsluftstemperaturen. Kör som en biltjuv en varm sommardag(du kan ju simulera en extra het sommardag genom att flytta luftfiltret till precis bakom kylaren). Om du inte ser någon förändring av inloppsluftstempen vet du att din intercooler funkar och du kan lungt åka vidare med luftfiltret där du har det idag.

Link to comment
Share on other sites

Passa på att kolla insugstemperaturen om du sätter för hålet i scoopet också, där pressas ju luften in i motorrummet och genom att det genererar lite mer övertryck så medför det samtidigt sämre flöde genom kylarna, visserligen kommer det in lite kalluft också till luftfiltret, men jag törs nog satsa en slant på att det gör större verkan att ha flödet genom kylarna istället. Det borde vara vänt åt andra hållet egentligen så att luft sugs ut ur motorrummet den vägen.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra idé Per, har inte botaniserat så mycket i T5Suite men det sitter ju en givare strax innan spjällhuset och borde kunna plocka ut detta värde och jämföra olika setuper innan förändring :)

Link to comment
Share on other sites

Kyl- och ambient-temp påverkar inloppsluftstemperaturen så försök logga dem samtidigt så att du jämför "äpplen och äpplen" mellan dina olika set-uper.

Link to comment
Share on other sites

Sätt dig på dass och skit före du kör och kör naken alternatift i minimala kalsonger (och glöm inte att köra utan hjälm). Det ger bättre vikt/effektförhållande än att hålla på tramsa med CAI :prop:/>

Link to comment
Share on other sites

Sätt dig på dass och skit före du kör och kör naken alternatift i minimala kalsonger (och glöm inte att köra utan hjälm). Det ger bättre vikt/effektförhållande än att hålla på tramsa med CAI :prop:/>/>

:)

Har ju förbättrat vikt/effektförhållande genom att deffa föraren 16 kg sen 1/1 så viss effekt lär det nog ha :)

Link to comment
Share on other sites

Tramsigt? Att få grejorna att lira på bästa sätt är väl snarare motsatsen? :)

"Add lightness." är aldrig fel! :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Har precis haft besök av Lupus och sparkat lite däck och druckit kaffe, tack för besöket.

Detta ämne diskuterades och Lupus kom med en bra och enkel idé. Ta luften från kupén. Dvs ett "in-line" filter som ovan och en böj ner genom aluminiumplåten (precis under filtret på bilden ovan). Skulle således ge en hel del kallare luft (~fri uteluft) men inget extra övertryck fast effekten av detta är ju också "obefintlig" enligt ovan.

Även idén med NACA duct med placering som min bild diskuterades då Lupus har liknande tanke och risken med att massa skit (sten/grus, damm) kommer troligtvis tryckas/sugas in. Fredagens ofrivilliga körning på grusväg säger mig att NACA duct med placering som ovan är en högst olämplig lösning.

Så kupéluft känns som en mycket bra lösning ur flera perspektiv. :)

Link to comment
Share on other sites

Den ger dock mycket psch ljud och andra snörvel sug . Men spelar ingen större roll tycker jag.

Det enda jag kommer på nu är om det kan vara dumt ur säkerhets synpunkt . Baktändning typ men det händer väl inte på moderna bilar

Gott kaffe föresten

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Kupén? Är det inte undertryck där när bilen rullar?

i teorin JA kanske , men är det ens mätbart ? tror nog det blir ungefär moder natur luft tryck vid fötterna på passageraren.

Skulle tvivla på att man lyckas skapa något slags ordnat sug där

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Testade lite igår.

Utetemperatur 22-23 grader

Landsvägskörning ca 90 km/h

Temperaturmätning med inne/ute termometer, ute-sensorn monterad i räfflorna på filtrets baksida.

Med motorhuv

Temperatur vid luftfilter ca 33 grader

Temperatur insug enligt T5Suite ca 24-25 grader

Utan motorhuv

Temperatur vid luftfilter ca 24 grader

Temperatur insug enligt T5Suite ca 22 grader

Link to comment
Share on other sites

Tror att det finns en enkel regel som säger att 10 graders sänkning av lufttemperaturen ger en effektökning på 7%. Jag har inte mina böcker där jag vistas nu men det är rätt stora effektökningar med kallare luft till motorn. De effektökningar som man uppnår med denna metod är ju gratis och följer alltid med konstruktionen. Jag har siffrorna i någon bok hemma.

kenneth

Jag har inte heller mina böcker där jag är för tillfället men har absolut för mig att det är 1 % högre effekt vid 7 grader lägre temperatur. 7% per 10 grader låter orimligt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en formel som verkar rimlig.

Man ska använda den absoluta temperaturen (Kelvin)

Dividera den ena temperaturen med den andra. Till exempel +40 och +20 = (313.15 och 293.15)

Ta sedan roten ur resultatet.

I exemplet ovanför får man resultatet 1.034, vilket innebär 3.4% effektskillnad.

Slutsats: Kall luft är bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lyfter denna tråd istället för att skapa en ny då det känns väldigt närbesläktat.

Sitter och måttar hur stort luftfilter jag får plats med där jag tänkt ha det. Tanken är att bygga en box över pedalstället och ta luft från hålet i huven som finns precis ovanför. Då jag ändå byggt en box så började jag fundera på om man kanske skulle bygga ett eget filter istället för att stoppa in ett runt K&N eller liknande. Borde ju fungera att göra ett hål i boxen där man drar slang till insuget på turbon och sedan sätta ett "lock" på lådan i form av ett platt filter (typ som det är i filterboxen i de flesta bilar).

Tänker jag helt tokigt nu? Får jag för liten filteryta? Känns som att den kanske kan bli mindre än det blir i ett runt filter. Finns det filtermattor av denna typ som är väderbeständiga? Hamnar ju direkt under ett hål i huven och även om jag inte planerar att ha bilen ute i regn så kommer det ju hända....

Link to comment
Share on other sites

Hmm, allt är inte som man tror. Kollade upp det här när jag byggde ett nytt scoop till Cobran. Jag såg ett test där man ställt in en jänkare i en vindtunnel just för att mäta var det var över resp. undertryck. Det visade sig att det största övertrycket fanns strax framför vindrutan och att det var ett undertryck vid scoopets öppning!!! Minns inte exakt modell nu men det var ett "vanligt" scoop med öppningen framåt.

post-65-0-17690500-1388603750_thumb.jpg

Well, jag tyckte det skulle se fånigt ut med ett bakvänt scoop typ L88 så jag sket helt sonika i testresultaten och byggde ett orginalliknande scoop.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...