Jump to content

kass oljetryck


Challe

Recommended Posts

Hej alla

Har precis avverkat en dag på Knutstorp med mycket körning och detta resulterade i ett turboras 30 min innan dagen var slut.

Har problem med fallande eller inget oljetryck alls i vänster sväng.

Har en volvo motor b 230fk med kortad sump behöver verkligen hjälp från någon med erfarenhet att tipsa mig om ur tråget skall se ut så

jag inte sabbar fler delar eller den nya turbon.

Har svetsat u formade väggar runt pickupen för att hindra oljan men detta hjälper inte tydligen.

Snälla kom med något som funkar.

Tackar MVH Challe

Som jag skrev tidigare så har jag bytt till Protech coilovers detta kapade varvtiden med 1,5 sek blev riktigt bra kan rekomendera dessa nu skall man bara

lära sig justera dom så kan det bli riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också sviktande oljetryck i vänsterkurvor till jag slog i en en halv liter extra olja, så försvann problemet.

Men tillslut är man ju uppe i vevaxeln med nivån, så jag provar en ny modell i år.

Har inget bra tips på hur det ska se ut tyvärr, jag experimenterar fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också sviktande oljetryck i vänsterkurvor till jag slog i en en halv liter extra olja, så försvann problemet.

Men tillslut är man ju uppe i vevaxeln med nivån, så jag provar en ny modell i år.

Har inget bra tips på hur det ska se ut tyvärr, jag experimenterar fortfarande.

Har följt ditt bygge måste säga att det är en riktigt välbyggd bil och ett riktigt bra hantverk.

När du byggde ditt förra tråg såg det lovande ut tyckte jag i alla fall.

Vet inte hur du tänker göra nu vore intressant om vi kunde komma fram till ngt tillsammans eftersom vi har samma spec på motorerna.

Ett par frågor hur mycket olja rymde ditt gamla tråg med plan botten.

Tror du att det har med att göra att motorn lutar åt höger sett från föraren så att oljan har lättare för att pressas upp i motorn vid vänstersväng.

Du monterade en kan runt tråget på förra modellen den kanten skulle jag vilja göra bredare så att oljan inte kastas upp i motorn på samma sätt.

Sen vet jag inte om jag har rätt för mig men jag kortade min pickup lika din och då blir väl resultatet att den kryper mer till vänster om cc i tråget och detta blir till fördel i högersväng.

Min tanke är att försöka centrera pickupen bygga själva behållaren i sumpen mer centrerad och sedan montera en plåt som leder ner oljan mitt i tråget med ett hål på ca 120 mm i diameter detta för att oljan inte skall kastas upp i motorn lika mycket. >Sen finns det en perforerad plåt som artikel på volvo som placeras mellan sump och bottendel för att få oljan att lämna veven så snabbt som möjligt denna verkar intressant.

Har du någon aning om hur mycket olja som pumpen ger i minuten vid olika varvtal med tanke på hur ofta den omsätter oljan ca 4 liter.

Jag skall göra en skiss och lägga upp hur jag tänker. Och riva ner turbon och sumpen och komma igång för detta är trist.

Link to comment
Share on other sites

minutliter är nog svårt att räkna på för det som blir minutliter är ju det som gått genom lager och turbo. pumpen har mkt mer i kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag köpte den i panik inför kinnekulle förra året, men det räckte ju som sagt med lite extra olja, kullen runt utan ett enda blink på oljetryckslampan. :thumbsup:

Jag tycker att det SKA gå utan en accusump.

Link to comment
Share on other sites

jo jag har varit inne på torrsump men är lite orolig att drivremmen till den är utsatt för stenar m.m.

jag håller med kilkenny där om att det ska gå.

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt denna aluminiumsump med baffelplåt i. hoppas det blir bättre än min förra. den var nästan ok. bara ett litet dipp på 1-2 bar på oljetrycksmätaren vid tvärnit.

http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Systems/Sump%20Pans/Sump_Pans.htm

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Vid bankörning tvärnitar man bara 4-5 gånger per varv... Det är väldigt sällan remmen hoppar av eller falerar på torrsumpsinstallationer, men visst kan det hända.

Link to comment
Share on other sites

Borde man inte kunna bygga en sån själv?

Ett stående fett rör med lock och en slang i botten...

Det finns sådana varianter, men då är de ju redan halvfulla med olja innan det blir något tryck.

En "riktig" Accusump (finns även andra varianter med liknande konstruktion) har en kolv som separerar luften från oljan, och "luftsidan" är helt sluten, så att man kan pumpa upp ett grundtryck där. På så sätt börjar den inte ladda med olja förrän grundtrycket överskrids, och därmed är hela kapaciteten tillgänglig med användbart oljetryck.

Sedan kan man ju ha solenoidventil/backventil med tryckswitch och grejer också, så att man får oljetryck så fort man slår på tändningen. Kanske speciellt intressant för turbos och annat känsligt, men definitivt ingen nackdel för motorn heller. Funkar även med manuell kran - och båda varianterna borde väl funka även om man kör utan kolv.

Link to comment
Share on other sites

hur länge kan en accusump ge tryck när det faller i sväng naturligtvis beroende på storlek men på ett ungefär.

hur stor accusump har du Kilkenny.

Var kopplar man in den.

MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...