Jump to content

Race overall (locost)


Krolleg

Recommended Posts

Idag fick jag hem min nya race overall, som vanligt ett fynd på eBay för ca 700:- inkl frakt hade jag overallen hemma, inkl balaklava, handskar och skor. Passade mycket bra och storlekarna som fannsi tabellen vid beställningen stämde perfekt.

Trodde först kvaliten skulle kännas lite sådär med tanke på priset men är mycket glatt överraskad, tog 10 dagar från beställning till overallen va klar och skickad sen tog de bara 3 dagar med dhl hem till dörren.

Så behöver ni en overall för kommande bankörningar så kan jag rekomendera denna, fanns även andra modeller/stilar och olika säkerhetsklassade, även nomex overaller dock lite dyrare men fortfarande bra pris enligt mig. Den är tillverkad i cordura och vad jag kan hitta så är det ett starkt matterial som är i klass med bomul vad gäller brandsäkerhet.

Visst kanske inget för er som tävlar, men för bandagar känns detta som ett bra alternativ.

Sen att grejjerna är tillverkade och kommer från pakistan kanske kan duskuteras utifrån ett etiskt perspektiv men det är inte en diskution för detta forum smile.gif

post-1164-0-78996000-1368548336_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man kan ju bli lite skeptisk till "Made of cordura 100 % polyester fabric" så jag tog helt enkelt och testade.

Efter ca 5sek eldning med en tändare på samma ställe så va de enda som hände att de började ryka lite smått så det känns ju som att de ska vara i klass med bommul i brandsäkerhet som jag läste om på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Beställde en Nomex overall från samma ställe, kostnad med frakt ca. 800kr. Fick även den lite speciellt sydd till mig i svart/vitt :)/>

Har inte fått den ännu, men hoppas att jag får snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Köpte en overall och fick hem den efter en dryg vecka. Mailade och frågade om jag kunde få en med bara svarta sömmar, gick bra, så den är helsvart. 470:- för overall, handskar och balaklava.

Mycket nöjd! Verkar vara ganska regntålig också.

Angående storlekar, jag är 188 cm lång och väger 85 kg, tog storlek XXL och det hade inte gått med XL. Snarare att XXXL hade varit bättre. Men det ska ju sitta lite tajt.

Tack för tipset Krolleg!

Link to comment
Share on other sites

Mailade tidigare med dom (nedan). Som jag fattar det så är Cordura ett material liknande "Gore-Tex", dvs det finns äkta och kopior. Det dom säljer på Ebay verkar vara en kopia. Nu är ju tvättråden försiktiga men inte säkert att dom gäller för just detta material.

Dear jocke4u,

This codura fabric is not that you are looking on this website. this codura 100% polyester fabric is imported from china.

From: jocke4u

To: shayan.hassan

Subject: Re: Details about item: jocke4u sent a message about Go Kart Race Suit (Free gifts included) #171031049747

Sent Date: 22-May-13 22:34:50 BST

Dear shayan.hassan,

Hi,

You have specified "cordura 100 % polyester fabric" on this item. What I can understand there are several types of Cordura (see URL below).

http://www.cordura.com/en/fabric-technology/index.html

Which type is used in this suit?

/ Joacim

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...