Jump to content

Spyder VX


Recommended Posts

Om du letar efter lämplig tape för att tejpa in kablarna sen kan ja tipsa om svart "hockey" tape. sådan man har på klubb bladet. Skyddar kablarna mycket bra mot både skav och värme. Den är ju klibbig på båda sidor till en början men efter några veckor avstannar klibbigheten :)

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7900&view=findpost&p=103919

Link to comment
Share on other sites

Ännu bättre är Tesas kabeltejp. Gjord för ändamålet och mycket trevlig att jobba med.

En rulle på 25 m räckte till hela min bil.

http://www.ebay.com/itm/TESA-51025-3-4-x-27-5yds-Adhesive-Cloth-Fabric-Tape-cable-looms-wiring-harness-/221068606236?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3378b73b1c

Link to comment
Share on other sites

Kommer bli nått liknande Rikard länkade till. Jobbar som bilmekaniker och använder en del av den sortens tejp så det har jag redan planerat. Sen kommer jag stifta ur kontakterna på en del och dra över kabelstrumpa. Vill ju inte att det ska skava hål och skada kablarna.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ till kabelstrumpa och "robotslang" är det som på swedol kallas slangskydd. Finns i internetbutiken under hydraulik/hydrauliktillbehör.

Stadigt, snyggt, flexibelt, kembeständigt och lättmonterat. Du slipper ta bort kontakter.

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju smidigt. :) det tåls att titta närmare på när det väl blir dags. Ska få kopplat motorelen och provstarta den först så jag vet att det funkar.

Sitter även och planerar en helt annan bakdel på bilen ;) kanske kommer några nya skisser om nån är intresserad :D

Link to comment
Share on other sites

Fått dit alla stötdämpare och bilen fick även luftas lite utomhus medans en snabb städning gjordes.

DSC_0403_zps3d473979.jpg

DSC_0404_zpsc262a0e3.jpg

DSC_0405_zps15ec7f63.jpg

Modifierade även en Volvo 740 elcentral och monterade i tunneln. Blir en lucka i sidan på tunneln så jag kommer åt säkringar och reläer.

DSC_0406_zps8e10c864.jpg

DSC_0407_zpse7096976.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Eftersom jag strävar efter ett speciellt utseende på bilen så fick min dedion stryka med och ersättas med dubbla bärarmar istället. Men just nu är jag i Turkiet på lite semester men fick punktat ihop båda bakre uprightsen och punktat ihop den nya bakdelen av ramen innan jag for iväg :-)

Sent from my LT25i using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter ett litet uppehåll i byggandet så tänkte jag att det vore dags för en liten uppdatering.

Har blivit stora förändringar i bygget då jag bestämde mig för att byta drivlina då jag räkna ut att viktfördelningen skulle hamna en bra bit över 60% bak hur jag än skulle gjort med placering av olika saker i ramen.

Det nya valet föll på en liten 1,8 liter 8 ventils motor från vw tillsammans med en vw 02a låda och drivaxlar.

Kommer tjäna ungefär 35 kilo i bak genom att byta drivlina.

Motorn kommer troligen överladdas och få ett eftermarknadssprut.

Blir även byte till fyrbultade fälgar och kommer köra på 15 eller 16" fälgar.

Även bromsskivor blir lite annorlunda. I fram går jag från 280x26 till 256x20 och kommer tjäna 3,6kg på bara skivor, blir ju lite på bromsoken också. I bak blir det 256x13 som svarvas ner till 10mm och kommer tjäna ungefär 2kg på skivorna och även lite på bromsoken.

Sen har jag gått på Dedion bakaxel igen för att jag hade alla stag till fyrlänken klara och även dedion röret som bara kapades rent och svetsade dit lite nya plåtar. Kommer även få bli nya fjädrar i bak sen när jag vet vikten över bakdelen.

Kommer även få bygga om växelreglaget och lite andra grejor.

Kommer några bilder på bakaxeln när den punktas ihop.

DSC_0503_zpsw0iipxoc.jpg

DSC_0504_zpsd5y1hw7e.jpg

Slänger in en bild där motorn och växellådan med drivaxlar står på plats.

DSC_0501_zps4fnsvuqm.jpg

Det var allt för denna gången.

Link to comment
Share on other sites

Har fått beställt lite grejor från rinkaby rör till bilen

Blev 6m elförzinkade rör i 35x1,5mm dimension som ska användas till kylsystemet då kylaren kommer ligga i fram.

Blev även ett gäng svetsböjar som kommer användas till grenrörsbygget.

Blev också några silikonböjar från do88.se

Så till helgen hoppas jag att kylsystemet blir klart ;)/>

Link to comment
Share on other sites

Hej, det där blir fränt !! Ser att du fått dit turbon smile.gif

Finns ett bygge på rejsa som gjort nått liknade som du, han var med i Bilsport för nått nummer sedan. Du kan kanske få nått tips där.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tack. Jo där är tänkt att turbon ska hamna.

Jasså, vilket bygge menar du då? Är medlem på rejsa och läser där ganska så ofta så borde känna till vilket du menar.

Link to comment
Share on other sites

Visst va det ett stort beslut att byta drivlina men känner själv att det kommer bli bra med vw motorn. Och ibland måste man chansa lite. :-)

Sent from my LT25i using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo den tanken har ju funnits att det går att uppdatera sen om de skulle behövas. Men först gäller det att få den klar och godkänd. Planerar att göra SFRO 1 i vår eller början av sommaren. Sen gjuta kaross och färdigställa under höst/vinter 2014 , göra sfro 2 våren 2015 och förhoppningsvis ha en godkänd bil till sommaren 2015 :)

Link to comment
Share on other sites

Då har jag fått punktat ihop hela växelmekanismen idag. Blev VW Passat växelspak och vajrar. Massa hemsmide och även ombyggnad av växelmekanismen på lådan så vajrarna kommer snett framifrån istället för bakifrån.

Givetvis blev det lite bilder :)/>/>

DSC_0526_zps3n8zmscr.jpg

DSC_0527_zpsq71mpoxh.jpg

DSC_0529_zpsyuwkz8gb.jpg

DSC_0531_zpsz51n9izi.jpg

DSC_0528_zpshrdbo4kz.jpg

Sen skulle jag vilja ha lite råd och synpunkter om min styrning. Tänkte snart ge mig på att mäta upp bumpster och få den så liten som möjligt. Då till min fråga. Är det farligt att köra med för stor vinkel på rattaxelknutarna?

Om ni kollar på nedanstående bilder så har jag montera styrväxeln provisoriskt och får då en stor vinkel på nedersta knuten.

Uppifrån:

DSC_0532_zpstafrqarj.jpg

Från sidan:

DSC_0533_zpsomogtlnu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra bilder på ett fint växelreglagesystem, Tack!

Ha inte mer vinkel på knutarna än att du har en "jämn gång" vid vridning.

Om knutvinkeln på bilden är bra i verkligheten kan vara svårt att se via en bild men hur känns den? Hur mycket mer kan du vinkla innan det verkligen är för mycket, ett par grader, 10 grader, mer?

Link to comment
Share on other sites

Axeln pekar neråt. Får bli att vinkla upp den och få till bumpster innan jag syr fast styrväxeln och sen är styrning också klar :D

Idag blir det att förstärka växelmekanismen och helsvetsa den. Även kolla lite på kylsystemet men fick inte alla saker som jag beställde från rinkaby rör så kan inte göra helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Läst tråden nu. Dock så verkar bakaxelkonstruktionen vara en nyhet för mig. Sitter Hö och Vä uppright ihop med varandra plus att du har dubbla länkarmar?

Stiligt bygge!

Med vänlig hälsning, Filip

Link to comment
Share on other sites

Angående bakaxeln så heter den lösningen De-Dion. Den är ungefär som en stel bakaxel fast man har inte differentialen sittande i axeln och på så sett får man lägre ofjädrad vikt. I min konstruktion så sitter höger och vänster hjullager skruvat i axelröret och sen är det upphängt i en fyrlänk.

Står i nått inlägg att jag skulle köra med dubbla länkarmar bak men ändrade mig. Har ju även blivit ändring av drivlina också.

Link to comment
Share on other sites

Hej, på sista bilden får du inte lite " tomgångsvridning " eller lite sladder, hur nu jag ska uttrycka mig, när du vrider ratten i och med att du har två knutar och

relativt mycket vinkel på knutarna. Jag skulle försöka vinkla rattstången, om det är möjligt, så att det blir så rakt som möjligt. Styrningen blir mer direkt då.

Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej. Har inte märkt att det är nått sladder utan den känns exakt och reagerar fint när jag vrider på ratten. Och tyvärr kan jag inte sänka rattstången utan att bygga om massa. Kör på som det är så får jag se hur den beter sig vid provkörning.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tänkte först kört med en stång med bara två knutar men sen läste jag nånstans att sfro vill helst se tre knutar med lite vinkel på stången. Går lätt att vrida på ratten när bilen står på hjulen och ingen av knutarna bottnar eller nått sånt.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det här med styrning verkar vara ett högst godtyckligt område där "min" SFRO-man säger si och en annan så.

Likadant när det står som i inlägget innan att man har läst någonstans att SFRO vill det på olika vis beroende på dagsform och humör.

I min tråd SH NERO behandlas också styrningens vara och icke vara, ni har säkert läst det.

Jag har pratat med Cealm i ärendet och jag hoppas detta tas upp på allvar inom SFRO så alla säger lika men framförallt följer samma "bok".

Nu är det kanske svårt att standardisera allt och utformningen blir individuell men infästningar och olika sorters knutar, dimensioner, svetsning osv måste väl ändå följa samma linje.

Det kan ju vara så att det står fel i den röda boken........fine, men ändra det då i så fall.

Frågor på det.......................

Link to comment
Share on other sites

Fick mina resterande delar från Rinkaby Rör så nu kan jag fortsätta med kylsystemet och fick även svetsböjarna jag beställde. Ska beställa lite flänsar när lönen kommer och sen bygga mig ett grenrör och även börja med ett insug snart.

Link to comment
Share on other sites

Beställning av flänsar till grenröret är gjord, även beställt bromsskivor och belägg fram, belägg bak och hjullager bak. Kommer bli en sväng till skroten framöver och hämta två vw passat främre bromsok och två V40 bakre bromsok.

Eftersom jag ska försöka göra sfro1 till våren så gick jag genom vad som behövs vara klart tills dess.

Så här ser det ut hittills.

Chassi: nästan klart, några snedsträvor och lite helsvetsande kvar.

Drivlina: sitter på plats, lite helsvetsning av motorfästen kvar.

Hjulupphängning: bara lite svetsning och förstärkning av diverse fästen kvar.

Bältesinfästning: klart

Tankinfästning: klart

Batteriinfästning: klart

Styrning: kontroll bumpster klart, lite svetsning och fastsättning styrväxel kvar

Bromsar: pedalställ på plats, behållare saknas. Några bromsrören på plats. Ska få dit bromsok och slangar sen e de klart.

Link to comment
Share on other sites

Igår blev det lite gjort på bilen. Fick svetsat färdigt fästet till styrväxeln, svetsat färdigt fästen för växelspak och vajrar,gjort fästen till kylarrör, fixat kylarslangar bak vid motorn och även expansionskärl. :-)

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bild på fästet till växelvajrarna som sitter på vxllådan.

DSC_0544_zpsjwmspez5.jpg

Bild på styrväxel och syns även två av gummiklämmorna som håller fast kylarrören.

DSC_0545_zpsak5r1hfq.jpg

Idag stannade jag kvar på jobbet och gick över till grannföretaget och lånade deras svarv, tog och svarvade om mina nav till 140-spindlarna så jag kan få på vw-skivorna.började med att kapa av alla pressbultar sen svarvade jag ner ytterdiametern och svarvade bromsskivestyrning samt fälgstyrning. Nu ska det bara borras den nya bultcirkeln som kommer bli 4x100mm eftersom jag har det på naven i bakaxeln. Sen kommer nya pressbultar pressas i alla fyra naven så det blir samma muttrar överallt :)/>/>

Givetvis ett par bilder på naven.

DSC_0546_zpseipm7cv0.jpg

DSC_0547_zpstywampua.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Idag har det blivit en del svetsning. Blev förstärkning av fyrlänksinfästningarna i chassit och svetsning av främre burfästen.

Har också fått beställt bromsvätskebehållare idag.

Två bilder där lite förstärkningar syns.

DSC_0550_zpslkr52xvy.jpg

DSC_0551_zpsvweqzwgk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hållbart och bra.

Nu tror jag faktiskt vi alla behöver några "hela bilen så här långt" bilder. Jag är nog inte ensam och tycka det......

Får jag beställa, och det får jag, är det framifrån, bakifrån och från var sida på bilen. Därefter har du "fri plåtning" från vilken vinkel som helst.

Väntar med spänning!

Link to comment
Share on other sites

Just nu står bilen inträngd i ett hörn så går inte få några helhetsbilder för tillfället. Men så fort den står på hjul så kan de komma några bilder från alla håll och vinklar :) men dröjer ett litet tag så ni får va tålmodiga ;)

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag en sväng till den bästa självplock skroten jag känner till. Skruvade loss 2st främre bromsok från en Vw Passat, 2st bakre bromsok från en Volvo V40 och ett grenrör och insprutningssystem från en Audi 80. Blev också 2st hjulnav från Volvo 140 då jag tabbade mig med mina andra när dom skulle borras om. Och allt till den ringa kostnaden av 500kr :) är en riktig locost-skrot jag hittat :)

Link to comment
Share on other sites

Blev några timmar i garaget idag.

Först gjordes nedre fästen till kylaren.

DSC_0557_zpsmtiqambu.jpg

Sen blev dom övre skruvade.

DSC_0556_zpshvnhu3dm.jpg

Kapade till lite rörbitar och anpassade silikonslangarna så det passar.

DSC_0558_zpswnugo0vt.jpg

Så nu sitter kylet med elfläkt på plats.

DSC_0554_zpslkaylecp.jpg

Sen gjordes den sista plåten till min torpedvägg, eftersom min sfro-man ville att det skulle va en tät skiljevägg till kupén eftersom tanken sitter fram.

Ska dit lite gummigenomförningar för bränsleslang och diverse kablar. Kommer täta runt kylarrören sen när allt monteras ihop.

DSC_0559_zpscevutiew.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igår gjorde jag ett fäste till höger bromsok bak och punktade dit de.

DSC_0560_zpsvhtxrc2m.jpg

DSC_0561_zpsozkjr1ub.jpg

Sen visade sig att jag inte skulle få dit handbromsvajern då den skulle krocka med bakaxeln. Hmm vad gör man då? Jo man tar och plockar vajerfäste och hävarm från ett Nissan Primastar bromsok och "voilà" problemet löst :)/> och samtidigt löste ju sig handbromsen direkt då jag redan har vajrar och att fästet för vajrarna vid spaken redan är klara :)/> ibland har man tur.

DSC_0562_zpsyk84v2tt.jpg

Idag var jag och hämtade mina bromsvätskebehållare som jag beställde i torsdags. Kommer köra med 6mm kopparör mellan behållare och cylinder, dock hade inte min lokala reservdelsbutik 7/16-20 honnipplar hemma men kommer imorgon.

DSC_0563_zps4ymfelyc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående fästet för bromsoket så kommer det inte fästas med några bultar utan det sitter svetsat i hjullagerhubben som även den är svarvad i svetsbart material. Så det är ju inget gjutjärn som fästet är svetsat i. Men på bilden är det bara punktat dit. Kommer bli förstärkningar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...