Jump to content

Spyder VX


Recommended Posts

Har du testat att sätta hydraulrör i ett skruvstycke och böja? Fundera sedan på vad du väger i 90 km/t vid en jättekort inbromsning. Kan du göra en triangulering på tornen så skulle det hjälpa en hel del. Det blir väldigt olika belastning i fästpunkterna. Det där kommer i värsta fall att böja fram dem till att bli vågräta rör.. Och till följd av att de blir lägre och längre fram, även en ihoptryckt ryggrad och näsan i ratten vid en träff med nåt hårt.

Link to comment
Share on other sites

Dom senaste dagarna har det klurats på hur jag ska lösa det med säkerhetsbälte. Eftersom SFRO inte gillar midjebälte så blev det att fundera på hur jag ska lösa ett övre fäste för trepunktsbälte.

Svarvade lite gängade hylsor och kapade lite 25x3 hydraulrör som punktades ihop och monterades mot ramen med buntband för att testa.

IMG_20160331_183811_zpsgy1eroa7.jpg

Kommer borra hål genom övre ramröret och låta rören gå genom och ner till nästa rör där dom svetsas fast.

Förövrigt har det blivit gjort lite smågrejor såsom några bromsrör,slangar,handbromsvajrar och lite annat smått.

Ska försöka få gjort SFRO 1 innan semestern så håller på att fixa alla punkter inför det.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Det där kommer inte att hålla alls ..böjjkrafterna i rören kommer att böjja rören väldigt enkelt vid en krock :( .

Sfro kommer med stoor säkerhet att inte godkänna den lösningen.

Klart du ska ha båge i bilen,ser ju mkt bättre ut då :)

Link to comment
Share on other sites

Har varit i kontakt med Uno på SFRO och han trodde det kunde fungera om jag får dit snedsträvor som går bakåt.

Men eftersom jag inte kan få till en sån lösning så kommer jag svetsa dit en huvudbåge med bakåtsträvor som jag ska beställa från finess, och sätta bältena i den. Vill ju inte tumma på säkerheten.

Är väldigt bra när man får kritik för det får en att tänka om och göra saker rätt.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått tillbringat en stund i garaget idag.

Blev lite gjort, bl.a. Alla bromsrör bockade och konade,bromsslangar på plats,handbroms klar.

IMG_20160403_192122_zpsxiuilojx.jpg

IMG_20160403_192112_zpslgbxwg3c.jpg

IMG_20160402_112716_zpsvownolt9.jpg

IMG_20160402_112706_zpsagsxjxfj.jpg

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för möjlighet att fästa bältena på utsidan stolen istället för mellan dom? Samt om du sätter öglan vågrätt så kan du kapa röret 5 cm och ändå vara på samma höjd med själva bältesläget. Dock kanske hela fyrkantsröret böjer fram.. kanske bäst med en båge ändå, ytterligare säkerhet på köpet.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för möjlighet att fästa bältena på utsidan stolen istället för mellan dom? Samt om du sätter öglan vågrätt så kan du kapa röret 5 cm och ändå vara på samma höjd med själva bältesläget. Dock kanske hela fyrkantsröret böjer fram.. kanske bäst med en båge ändå, ytterligare säkerhet på köpet.

Har ingen bättre möjlighet att sätta det på utsidan av stolen istället. Så nu blir det en riktig båge från finess med bakåtsträvor. Vill ju inte tumma på säkerheten.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag min insugsfläns som fått fyra stosar och två fästen för spridarbrygga ditsvetsat.

IMG_20160404_065330_zpsfml2b2wq.jpg

IMG_20160404_065318_zpsufejadey.jpg

IMG_20160404_065308_zpsu4dfbkfl.jpg

Kommer bygga ett plenum på 3-4 liter i svartplåt och ansluta med slangbitar mot insuget.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Går och funderar på höjden på min båge.

Har ingen hjälm att prova med men kan det va lagom att göra bågen 10cm högre än huvudet när jag sitter i stolen?

Är på gång att göra en skiss och lägga beställning hos Finess på båge och strävor.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har fått gjort lite småsaker på bilen. Svetsat dit ryggplåtar för att styva upp lite mer.

IMG_20160409_114926_zpszmb3nwkm.jpg

Fått punktat ihop några rör till kylsystemet.

IMG_20160412_193023_zpssyvt0hxq.jpg

Har fått mailat en skiss av min båge till Finess så inväntar svar från dom om leverans.

Tänkte svetsa fast huvudbågen och sen ha bakåtsträvorna med skruvförband för att lättare kunna tillverka karossen i bak.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Man pratar ju ibland om sound pipe för att få lite gött motorljud in i kupén.

Undrar hur det låter med luftburken precis bakom nacken :)

Kul att se att det går framåt!

/T

Link to comment
Share on other sites

Man pratar ju ibland om sound pipe för att få lite gött motorljud in i kupén.

Undrar hur det låter med luftburken precis bakom nacken :)

Kul att se att det går framåt!

/T

Får väl hoppas att det inte blir för mycket ljud från luftburken. Tänkte sätta en 90° krök neråt där den suger in luften för att minska ljudet lite.

Jo det är skönt att kunna få greja lite, har bestämt mig att SFRO 1 ska vara gjord innan semestern och nu är det inte många grejer kvar att ordna för att det ska bli möjligt :)

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Insugsljud är roligt i det att det "bara" låter när motorn belastas, på vanlig landsväg e det ganska tyst fram tills du kliver på gasen.

Så det kanske kan bli sådär trevligt att du har fint ljud med originalluftburk och sbp är glada.

Kör hårt och lycka till med sfro!

/T

Link to comment
Share on other sites

Då är båge och strävor beställt från Finess.

Ska ringa till Uno Germsjö i nästa vecka för att boka tid för Byggbesiktningen.

Några punkter återstår innan sfro1 bl.a. Bågen ska dit, övre bältesfäste samt fäste för bältesrulle, boxa bärarmsfästen fram och stötdämparfästen bak samt kolla så jag inte missat att svetsa nånstans.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag kom ett litet paket från England. Innehöll en packningssats till hela motorn, så nu kan jag riva isär den motorn som står i ett hörn och börja göra ordning.

IMG_20160425_165657_zpsdq1bfpif.jpg

Väntar även på ett paket från CBS som innehåller rattaxelknutar och bälten.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Efter att fått grejat några timmar per dag i veckan så har det blivit lite gjort.

Har fått helsvetsat bågen och fått dit strävorna. Gjort färdigt bältesfästen, gjort om rattaxeln då det blev lite låsningar i den gamla så styrningen gick trögt. Kollat över alla svetsar och hittade några ställen där det inte va svetsat. Lite bilder på diverse.

IMG_20160430_153303_zpsteyjioxr.jpg

IMG_20160430_153241_zpsvfsbzwvx.jpg

IMG_20160428_131043_zpslfouphon.jpg

IMG_20160427_195549_zpsog82bvhv.jpg

IMG_20160427_195539_zpsropnj3ir.jpg

IMG_20160430_141528_zpszaddr95a.jpg

Har även haft kontakt med Ludde på SFRO om byggbesiktning. Ska slå honom en signal imorgon bitti för att boka tid för SFRO 1.

Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tackar för det trevliga garagebesöket när jag hämtade stötarna..

lycka te med sfro1:an

Ser att du har städat i garaget åxå :banana:

//Moberg

Tack själv för pratstunden.

Jo har rensat ut lite

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Då va SFRO 1 bokad med Ludde den 20/6 så nu kommer man väl kolla över allt flera gånger så man inte glömmer något.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag rivit isär motorn jag köpte till bilen så visade det sig att alla cylindrar har rost i sig,kolvringar sitter fast, lagren till mellanaxeln är slut så nu står jag inför ett val där jag har 3 alternativ.

1: renovera hela motorn med honade cylindrar, nya lager och ringar. =Kostar en slant att göra.

2: få tag i en annan gti motor som går att provköra före köp. =inte det lättaste eller billigaste.

3: köpa en komplett bil med 1,8t motor i och flytta över allt som har med motor och insprut. Får mer effekt per krona med turbo.

Just nu lutar det åt alternativ 3. Kan då försöka sälja 16v gti delarna och även mitt Microsquirt då jag tänker köra med originalinsprutet från 1,8t motorn.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fick hämtat hem en Volkswagen Passat -98 igår som får donera motor och insprut. Motorn är en 1,8 liters turbo på 149hk så är lagom effekt för att regga med.

Kommer även plocka hela styrsystemet till motorn och även försöka använda immobilizern och eventuellt kombi instrumentet.

Bild på bilen.

IMG_20160504_063046_zps9vprnmmw.jpg

Efter 3 timmars rivande idag.

IMG_20160504_201256_zpsd96qnrem.jpg

IMG_20160504_201310_zps1ufdvgcr.jpg

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag fått plockat ur motorn och hela elsystemet ur bilen. Ska ta med motorn till jobbet i början av nästa vecka och tvätta av den ordentligt.

Fick konstaterat att mina motorfästen från den gamla motorn passar direkt.

Trodde att jag skulle få bygga om oljetråget som är i aluminium då det inte passar alls men visar sig att dom tidigare oljetrågen som är i plåt ska passa på 1,8t motorn så det blir lite lättare att bygga om.

Kommer nog få bygga om insuget och eventuellt ändra turbons placering för att underlätta dragning av slangar och då lutar det åt ett eget grenrör.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den motorn du har där är 058 motorn . Det är en bastard som kom precis innan 06x motorn kom.
058 har den antika designen med oljepump driven av en mellanaxel och utanpåliggande vattenpump (samma som din gamla 16v motor) hade du däremot fått med en 06x motor hade inget passat vad gäller oljetråg och motorfästen.

Har du VCDS eller liknande utrustning så att du kan koda bort allt onödigt tjaffs som du inte vill ha med?

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Den motorn du har där är 058 motorn . Det är en bastard som kom precis innan 06x motorn kom.

058 har den antika designen med oljepump driven av en mellanaxel och utanpåliggande vattenpump (samma som din gamla 16v motor) hade du däremot fått med en 06x motor hade inget passat vad gäller oljetråg och motorfästen.

Har du VCDS eller liknande utrustning så att du kan koda bort allt onödigt tjaffs som du inte vill ha med?

Jo jag blev glad när jag märkte att mina motorfästen kommer passa och även när tråg från tidigare motorer passar.

En arbetskamrat har VCDS som jag kan låna om jag vill. Har du koll på vad som går att koda bort med VCDS?

Link to comment
Share on other sites

Jag har VCDS själv men har aldrig försökt mig på att koda bort grejer. Vanligtvis vill folk bli av med startspärren. det är inte helt säkert att man kan ta bort en med VCDS utan då får man nog gå på med VAG-Tacho.
Nu var du ju inte intresserad av att ta bort den så det var ju ett problem mindre..

Link to comment
Share on other sites

Okej. Tanken va att köra med startspärren men då den är inbyggd i kombiinstrumentet och det vill jag helst slippa så finns tankar om att slippa startspärren också. Har läst massa trådar om att ta bort startspärren och verkar som att man måste göra det med en chipläsare av nått slag.

Du känner inte till någon som sysslar med sånt?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Då är det ett motronic äldre än me 7.5

Om du signar på gtiklubbens forum så finns det en kille som kallar sig för Snook.

Han kan nog hjälpa dig att reda ut vad och hur du ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är äldre än 7.5.

Då får jag nog signa mig där och höra med Snook. Tack för tipset.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Haft kontakt med Snook på GtiKlubben och han skrev att det går att nollställa mätarställningen i Passatens kombiinstrument så just nu lutar det åt att använda det just för att få alla funktioner och kontrollampor i samma instrument.

Har även fått gjort några saker på bilen. Byggt om ett oljetråg med oljeretur. Byggt ett mellanrör till turbon. Gjort om fästet till wastegate.

Har även beställt en annan oljefilterhållare då oljefilter ville krocka med främre motorfäste.

Har även fått hem min vattenkylda intercooler som jag köpt på EBay.

IMG_20160513_185300_zpspmtkgaks.jpg

Nu ska jag bara hitta en pump som flödar tillräckligt och en bra kylare att placera framför motorkylaren i noskonen. Funderar på om det kan funka med en stor oljekylare till intercooler systemet, samt hitta en bra plats för intercoolern.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det går att nollställa de flesta digitala mätare. Antingen med ebay verktyg, eller genom undermenyer i instrumenten. Själv lyckades jag återställa en golf genom att råka lägga airbagen mot tripp och klock knapparna när jag skulle byta tändkåskontakten. Förklaringen var att om man håller in båda knapparna tillräckligt länge så nollas det..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

vatten är galet mycket bättre på att värmeväxla än luft så en vattenkylare till en laddluftkrets behöver inte vara speciellt stor eller fantastisk.

Du kommer inte heller behöva några enorma flöden, så en liten pump räcker långt...

Det går att räkna på hur mycket värme som ska bort, det är inte raketforskning.

Allmäna gaslagen, vattens värmevärde samt totalt luftflöde in i motorn (slagvolym x varvtal x ladtryck) räcker långt.

Sen kan du dessutom räkna på att du inte lyckas ta ut fullefekt kontinuerligt så en viss tempökning i vattnet kan vara ok, tänk på att vikt är fienden och funkar det inte med små lätta billiga bitar kan du alltid köpa den stora dyra senare.

/T

Link to comment
Share on other sites

Kapade sönder insuget då spjällhuset hamnade på helt fel ställe.

IMG_20160514_171537_zpsfaicd7c2.jpg

Sen gjordes en CAD ritning (CardboardArtDesign)

IMG_20160514_171532_zps9tj8nv1t.jpg

Måste bara få tag i en bit aluplåt så jag kan skära ut några bitar för att lappa ihop insuget igen och få spjället på ett bättre ställe.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det går att nollställa de flesta digitala mätare. Antingen med ebay verktyg, eller genom undermenyer i instrumenten. Själv lyckades jag återställa en golf genom att råka lägga airbagen mot tripp och klock knapparna när jag skulle byta tändkåskontakten. Förklaringen var att om man håller in båda knapparna tillräckligt länge så nollas det..

Jo visst går det att göra men eftersom jag inte visste hur det ligger till med VW:s instrument så kändes det rätt att fråga nån som kan de.

Link to comment
Share on other sites

vatten är galet mycket bättre på att värmeväxla än luft så en vattenkylare till en laddluftkrets behöver inte vara speciellt stor eller fantastisk.

Du kommer inte heller behöva några enorma flöden, så en liten pump räcker långt...

Det går att räkna på hur mycket värme som ska bort, det är inte raketforskning.

Allmäna gaslagen, vattens värmevärde samt totalt luftflöde in i motorn (slagvolym x varvtal x ladtryck) räcker långt.

Sen kan du dessutom räkna på att du inte lyckas ta ut fullefekt kontinuerligt så en viss tempökning i vattnet kan vara ok, tänk på att vikt är fienden och funkar det inte med små lätta billiga bitar kan du alltid köpa den stora dyra senare.

/T

Har läst en del och också fått den uppfattningen om att vatten är bättre. Kommer bygga med ett ganska stort kyl i fronten och en tillräckligt stor pump så jag slipper bygga om senare, och sen gör det inget att det blir några extra kilo i fronten.

Link to comment
Share on other sites

H.

Har även beställt en annan oljefilterhållare då oljefilter ville krocka med främre motorfäste.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Nu vet jag inte vilken oljefilterhållare du beställt (3:e part eller VAG) men då oljefilterhållaren på de gamla längsmonterade som i din passat sitter "snett" jämfört med de som sitter i äldre golfar så finns det en orginal hållare som håller filtret rakt (jag har sånt på min motor) det har art no: 053 115 417A.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vilken oljefilterhållare du beställt (3:e part eller VAG) men då oljefilterhållaren på de gamla längsmonterade som i din passat sitter "snett" jämfört med de som sitter i äldre golfar så finns det en orginal hållare som håller filtret rakt (jag har sånt på min motor) det har art no: 053 115 417A.

Har beställt en från skroten som sitter på tdi motorerna och tror den hade det numret du skrivit.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Oljefilterhållare och oljekylare på plats.

IMG_20160522_100546_zpsx35vkcxb.jpg

Ett laddluftrör påbörjat.

IMG_20160521_171756_zpsbkczyibt.jpg

Laddluftkylaren på plats.

IMG_20160521_171747_zpsfj0mylkc.jpg

/Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det snickras på för fullt ser jag :thumbsup:

Ser att du har kvar vattenstosen i plast på toppen.
Ett tips är att byta ut den då dessa är mindre bra. Är du kompis med TIG svetsen löser man det lätt... Är man inte det finns denna att köpa:

06A121133ACAL_M.jpg

http://www.uspmotorsports.com/Engine/Cooling/Cast-Aluminum-Coolant-Hose-Flange-1.8T.html

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Det snickras på för fullt ser jag :thumbsup:

Ser att du har kvar vattenstosen i plast på toppen.

Ett tips är att byta ut den då dessa är mindre bra. Är du kompis med TIG svetsen löser man det lätt... Är man inte det finns denna att köpa:

06A121133ACAL_M.jpg

http://www.uspmotorsports.com/Engine/Cooling/Cast-Aluminum-Coolant-Hose-Flange-1.8T.html

Vad är det som händer med plaststosen? Kommer nog köra med den i början.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med lätt modiferad original plaststos hela tiden. Inga problem för mig, men allt kan hända. På ovanstående alu.stos behöver man plugga en eller två av utgångarna för att använda den i en typisk "seven" installation.

Link to comment
Share on other sites

Kör man med en ny stos i plast så funkar de nog fint men min erfarenhet av plast i kylsystem är att gammal plast suger... 1.8t och vr6 maskiner har jag fått byta massor av kass plast

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...