Jump to content

Spyder VX


Recommended Posts

Har blivit gjort lite av varje med bilen under helgen.

Först gjordes bromsokfästen klara på hjullagerhubbarna i bak, sen pressades det i nya hjullager.

DSC_0567_zpsdwiapcmr.jpg

Bakskivorna fick sig en omgång i bromssvarven på jobbet så det blev rätt tjocklek.

DSC_0568_zpsaur8mgg2.jpg

Sen monterades nav med hubbar, skivor och bromsok på bilen, satte även dit handbromsvajrarna.

DSC_0569_zps36hpeblg.jpg

DSC_0570_zpscwjxwuzq.jpg

DSC_0573_zpsihoyf6pi.jpg

DSC_0574_zpswibsc0zj.jpg

Sen lyftes motorn i än en gång.

DSC_0576_zpsxe9bpunl.jpg

DSC_0579_zpsqa8vkxol.jpg

Ett fäste till bromsvätskebehållarna gjordes. Och rör mellan behållare och bromscylindrar konas till.

DSC_0580_zpscn7yjhjo.jpg

DSC_0581_zpsp9enpakb.jpg

DSC_0585_zpsxkf4v7su.jpg

Sen monterade jag buren,stolarna,backspeglar. Som ni ser på bilden så har jag även fått dit innerbackspegel.

DSC_0584_zpsodvk2vnr.jpg

Sen fick jag till några helhetsbilder.

DSC_0586_zpsp5vsjj3l.jpg

DSC_0587_zpslusep2u5.jpg

DSC_0588_zpsc73at812.jpg

Har även svetsat färdigt torpedväggen. Även gjort ett y-rör för att ansluta expansionskärlen på en kylarslang.

DSC_0565_zpslrpjq7qc.jpg

Det va allt för denna gången.

Link to comment
Share on other sites

Om du tittar tidigare i tråden, inlägg nummer 95 tror jag så finns det en skiss på hur den kan tänkas se ut. Ej helt bestämt hur bakdelen kommer se ut än dock.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Idag gjorde jag det sista på mina nav till framspindlarna. Har svarvat ner ytterdiametern,svarvat ny styrning för bromsskiva, svarvat fälgstyrning och sist borrat och gängat ny bultcirkel.

Monterade ihop nav med spindel.

DSC_0589_zpsujcwpid7.jpg

Monterade även bromsskivorna som mäter 256x20mm

DSC_0590_zpselthrwb8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har blivit lite motgångar i byggandet just nu.

Först visade det sig att jag inte kunde köra med mina vw passat bromsok fram då det inte går att få till en fungerande adapter, så då letade jag fram ett par bromsok från Volvo 740 och konstaterade att dom sadlarna går att använda ihop med brorsonen från Passaten och med en 16mm adapter till spindeln. Så nu ska det bara göras adaptrar och sen handla nya bromsok till passat då kolvarna i mina ok e kassa.

Nästa motgång är att garaget som jag är i just nu är ju min svärfar som hyrar och han har fått problem med ekonomin så är risk att han kommer säga upp de snart, så det blir till att flytta bilen och alla min saker till mitt lilla garage som ligger i anslutning till min lägenhet. Kommer montera ihop hjulupphängningen och styrning så jag kan bogsera bilen dom 600m som det är mellan garagen.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag fått rensat i ordning i mitt lilla garage som ligger i anslutning till lägenheten så jag kan få in bilen där, så i helgen blir det att flytta den. Nackdelen med mitt lilla garage är att det är mindre och sen finns det inget 3-fas där.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo det kommer kännas bättre att ha det hemma. Behöver bara gå ut från köket så är jag i garaget :-) ska kolla möjligheterna att koppla in ett 3-fas uttag i garaget så det finns möjlighet att svetsa lite när det behövs.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

--- bara gå ut från köket så är jag i garaget :-) ----

Spisen brukar ha en 3-fas anslutning, det kanske till och med är en av "kontakttyp" och inte av fast typ. Då är det lätt att få 3-fas snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Jo spisen är av trefas typ säkrad till 10a per fas. Va lite inne på att lägga en 2,5 kvadrats 5- ledare ut till garaget från säkringscentralen och sen sätta upp en extra central i garaget så jag kan dela upp trefasen till några enfas uttag också.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo spisen är av trefas typ säkrad till 10a per fas. Va lite inne på att lägga en 2,5 kvadrats 5- ledare ut till garaget från säkringscentralen och sen sätta upp en extra central i garaget så jag kan dela upp trefasen till några enfas uttag också.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Sorry som gammal elektriker så måste jag kommentera ;)

2,5mm får du bara säkra med 16A så om selektivitet ska fungera så får du bara säkra med 10A på utgående grupper i den nya centralen i garaget.

Vad har du för huvudsäkring till din bostad? 16A? 20A? 25A?

Om du har 25A huvudsäkring kan du säkra av med 20A på kabel ut till garaget och då kan du på utgående grupper i garaget ha 16A.

Om du bara har 20A så kan du installera en kabel med samma area som din inkommande på huvudbrytaren och sedan säkra med 16A på utgående grupper i garaget.

Om du har lediga grupper i din central i huset så är nog det billigaste alternativet att dra ut 2st kablar från den centralen 1st 5G2,5 till 3-fas uttag och 1st 3G2,5 för vanliga uttag och säkra av inne i din central.

Dessa kablar är inte speciellt dyra heller finns på Jula, Biltema, Clas Ohlson osv.

Anledningen att jag skrev 3G2,5 är att i dag så är de flesta vanliga uttag (230V) godkännda för 16A så man kan köra lite kraftigare 1-fas maskiner.

Ska du upp på 20A eller mer så behöver du min 4mm kabel vilket i realiteten blir 6mm då den är billigare än 4mm (säljs för lite 4mm så den är dyr)

Om jag var luddig be mig om en bättre förklaring:-)

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Förstår precis vad du menar. Har ju redan några 1-fas uttag i garaget så blir bara en 5g2,5 ut till ett 3-fas uttag och säkra den i befintlig central.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eftersom bilen inte blivit flyttad än utan står fortfarande i det andra garaget så sitter jag mest och funderar angående dieselmotor eller ej.

Tänkte lista några fördelar resp nackdelar som jag ser med att välja dieselmotor.

Fördelar:

-Slipper gasvajer, då dieselpumpen styrs elektronisk.

-allt med turbo och oljeledningar är klart från början.

-Slipper elektrisk pump i tanken, vilket betyder färre kablar.

-min växellåda kommer från en dieselbil så utväxling stämmer bättre.

Nackdelar:

-Skatten blir högre.

-Effekten.Dyrare och svårare att trimma

Kom i kontakt med en kompis idag som ville ha hjälp att svarva lite bromsskivor och då pratade vi lite om bygget och det visade sig att han har en komplett bil med en TDI motor i fast med kass topp (kamremshaveri). Han ville gärna bli av med hela bilen för en liten summa och skulle även skicka med ett extra topplock. Så nu lutar det mer åt dieselhållet om jag kan få köpa hela bilen för en rimlig peng eller kanske byta till mig den mot nått jag har i gömmorna.

Och största anledningen till att byta till dieselmotor är att jag gillar att göra saker annorlunda mot andra :-)

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Igår tog jag hjälp av min svåger och bogserade hem bilen.

DSC_0018_zpsrw7ppkvu.jpg

DSC_0020_zpswl80fifs.jpg

Så nu står den i mitt lilla garage.

DSC_0021_zpsalmqkndp.jpg

DSC_0022_zpsfmwbid1x.jpg

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Ett stort steg att kunna bogsera bygget, jag längtar tills jag också är där. Ser ut att vara ett bra garage att vara i fast det inte är så stort, skönt att ha nära. Bygget är kul att följa och det ska bli intressant när det är dax för karossen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo det kändes enormt att åka i den för första gången. Fick ju även möjlighet att se hur fjädringen betedde sig och tycker den funkar bra. Visst garaget är inte stort men spelar ingen roll. Är skönt att ha den hemma så jag kan greja lite när lusten faller på. Kommer börja med karosspluggarna snart så jag förhoppningsvis kan gjuta formar och kaross till sommaren.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Diesel har ju alltid varit smutsigt i Sverige!!!

Men varför skulle det vara svårare att trimma en diesel?

Fines väl större mekaniska spridare och pumpar som går att skruva upp eller byta så man får rätt mängd. "Så har ju Bönderna gjort länge för att få fart på traktorn."En Tdi skulle väl i princip inte vara svårare att få mera fart i än en Saab bensinare. Det klarade ju Seat av och dom vann väl en hel del tävlingar också.

Men man kan väl säga att i locost sammanhang så är det obruten mark vilket innebär att du måste gå utanför ramarna när du söker info om hur du skall gå tillväga.

Så det skall bli kul att följa din väg med diesel power.

Link to comment
Share on other sites

Nja svårare kanske va fel att säga. Visst finns det större spridare och pumphuvud att fixa. Det som blir lite svårare är att hitta nån som kan mappa åt mig sen men inget är omöjligt.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har inte hänt så mycket med bilen det senaste mer än fästen för två bromsslangar bak.

Har mest varit funderingar om vad för motor jag ska välja.

Följande alternativ som jag tänkt på:

Först standard 1,8 bensin med counterflow topp och turbokonvertering.

1,8 bensin med crossflowtopp och turbokonvertering.

2,0 bensin med crossflowtopp, sugmotor.

1,8 eller 2,0 16v sugmotor.

Och till sist 1,9 liters direktinsprutad turbodiesel.

Alla motorer passar mot min växellåda och motorfästen.

Angående diesel så skulle det varit annorlunda motorval och roligt att försöka sig på att trimma en sån.

Har hittat en firma i England som chippar om styrboxen och sen har jag även hittat program så man kan mappa själv.

Och med lite större spridarspetsar,större turbo och en bra intercooler så finns det möjlighet att ta ut runt 150-160hk och cirka 320-360 Nm i vrid. :-) skulle nog röra på sig ganska bra.

Så till en fråga.

Skulle jag bli helt dumförklarad om jag väljer dieselmotor?

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fått arbetat några timmar med bilen idag. Har fått färdigt alla bromsrör och bromsslangar till bakbromsen. Fick gjort fäste för luftfilterboxen också.

DSC_0032_zpscymc9dlr.jpg

DSC_0034_zpsepk0xv3a.jpg

DSC_0035_zpsrbpdqe4u.jpg

Även funderat mycket på det här med motor och kommer nog köra på bensinmotor. Ej bestämt om det blir turbo eller ej.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En liten uppdate fast utan bilder.

Har börjat lite smått med plugg för noskonen och funderat ut hur jag vill ha den och även hur resten av karossen ska se ut.

Även bestämt att det kommer bli en enkel turboinstallation med en lagom turbo och en liten intercooler. Kommer satsa på ett eftermarknadssprut men inte bestämt vad det ska bli än. Lutar lite åt megasquirt eller ett vems. Kommer trigga via fördelaren och köra med en tändspole.

Sen har det varit ganska mycket funderingar på val av fälgar. Vill gärna ha bredare fälgar bak än fram och i dimension 15-17". Tror det kan bli snyggt med lite större fälgar på min bil.

Nackdelen med att hitta fälgar som finns i olika bredder och med högt ET som faller mig i smaken är ju inte det lättaste. Sen vill jag inte lägga en förmögenhet på fälgar heller.

Det var allt för denna gången.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då fick jag grundjusterat camber och toe-in och svetsat färdigt bakaxeln igår. Även börjat fixa med den nya bromssetupen fram som blir Volvo 240 ventilerade skivor och ok.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fått gjort ett rör mellan grenrör och turbo.

DSC_0054_zps8drb8cg3.jpg

Sen slipade jag av anliggningsytan på ett bromsok. Blev helt okej med vinkelslip och sen lite med filen. Dock tog jag lite för mycket så får lägga nån bricka mellan spindel och ok.

DSC_0051_zpsjxlpqu2e.jpg

Testade skiva och ok på bilen. Saknar bara ett par distansringar till naven och har inte hittat nån som vill hjälpa mig att svarva heller då han som brukar hjälpa mig har opererat knät så han har inte möjlighet att görq det på ett tag.

DSC_0050_zpsvitwukoc.jpg

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vinkelslip e bra grejer ;-)

Idag tillverkades en insugsfläns och fyra rörstumpar svetsades dit. Ska bara svetsa ihop ett plenum och dit med spridarhylsor.

DSC_0061_zpsnhyf3lfk.jpg

Sågade till en instrumentbräda som jag tror blir bra. Satte dit början på min noskon och tejpade lite för att se hur det kan se ut :-)

DSC_0060_zpsyccczmvp.jpg

DSC_0058_zpsbxvenxm6.jpg

DSC_0059_zpspzysecxl.jpg

Sen blev det även beställt lite saker. Lite silikonslangar från do88.se, spridarhylsor från klracing samt ett megasquirt med givare och kabelpiska från protoparts.fi.. :-)

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags för en uppdaterad.

Efter 15 månaders uppehåll i bilbyggandet pga av husköp och renovering så har jag börjat greja lite med bilen igen.

Dock har jag inget riktigt garage att vara i utan bara ett plåtskjul med grusgolv men har bestämt mig att få färdigt bilen för SFRO 1 detta året.

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute och grejat lite med bromsarna fram på bilen.

Kom fram till en lösning som jag tycker verkar bra MEN vad tycker SFRO om att det blir en vridning i bromsslangen när man svänger? :-/

received_10153249952269934_zpssdmuijtf.j

received_10153249952264934_zpsydshxupd.j

Skickat från min D2303 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tänkte också så. Kommer köra på det.

Idag ska det grejas med bromsrören mellan förgrening och ok på höger sida.

Skickat från min D2303 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var hos en trevlig man i Vara och lånade en noskon av honom för att testa på mitt chassi. Fick även se hans super sevenbygge vilket va väldigt roligt att se

Lite bilder på noskonen när den är placerad ungefär som jag tänkte ha den. Är lite för bred i bakkant dock.

A7032324-E696-40A3-9431-A33CC1C475B9_zps

051EBA9B-6D10-49F2-8062-D07C86E43560_zps

Skickat från min iPad med Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Tog en tripp till Mullsjö och hämtade hem en hög med delar. Bland annat 2st VW 16v gti motorer. Rullade ut bilen så den fick luftas lite.

19ACAA1F-B143-4C32-90EE-66E596D4B87E_zps

648131A1-C9F0-4832-A1EB-6AC2797A2304_zps

EC9C6746-1CBE-464C-B89E-66A164A3E8BF_zps

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eftersom vi håller på att renovera huset en del så blir det inte så mycket gjort med bilen, efter mycket funderande fram och tillbaka så beslutade jag att jag inte va helt nöjd med bakänden på bilen och även inte nöjd med min dedion och 4-länk upphängning, så jag satte helt enkelt vinkelslipen i ramen och kapade bort allt bakom sätena och byggde upp en ny bakdel som jag känner mig nöjd med. Kommer även ändras till dubbla A-armar med egenbyggda upprights.

Blev även ägare till en ljuddämpare med måtten 150x300x800mm som kommer från en Nissan Qashqai. Passar perfekt i bak på bilen

IMG_20150927_165220_zpstc4lxmmw.jpg

Skickat från min iPad med Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått svarvat till fyra hylsor till bussningar och två grejer till mina blivande upprights.

IMG_20151010_120542_zpsfno3i2tl.jpg

En till bild på hylsorna och bussningar som kommer hamna ute vi uprightsen vid undre bärarm. Resterande bärarmsbussningar blir Volvo 850 bussningar.

IMG_20151010_141142_zpswk1mzfez.jpg

Även börjat greja med insuget. Kapat loss en fläns och fixat fyra stosar som ska svetsas fast och även fästen för fueilrailen ska svetsas. Sen kommer jag bygga en plenumkammare med trattar som ansluts till flänsen med fyra slangbitar.

IMG_20151010_141148_zpsqtbywrvz.jpg

Även börjat läsa på om insprutning. Blir ett Microsquirt istället för megasquirt.

IMG_20151010_140721_zpsmdhhssdz.jpg

Microsquirt är i baserat på ett megasquirt men byggt för motorcyklar,ATV och snöskotrar.

Det har inte alla funktioner som megasquirt men eftersom jag ska köra sugmotor så behöver jag inte boost control eller launch control tex. Fördelen är att det har en tätad Ampseal kontakt och att det är lite billigare än ett megasquirt av samma version.

Tändningen kommer bli ett Edis 4 som jag ska försöka hitta på skroten.. Sprutet är beställt och borde komma i nästa vecka. Då ska jag koppla upp det mot datorn och börja grotta ner mig i TunerStudio vilket är programmet som man använder att mappa systemet med.

Det är väl vad som hänt sen senast. Kommer uppdatering när jag börjat med mina bakre uprights och dom nya bärarmarna.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fick ett litet paket idag som skickats hela vägen från Finland.

IMG_20151016_182902_zpsunkfw4xu.jpg

Det innehöll ett Microsquirt v3 kit. Styrdon, 60cm kabelhärva, datakabel, vattentempgivare, lufttempgivare, varvtalsgivare och kontaktstycken till alla givare. Det enda som saknades va Map-sensorn så fick bli ett mail till dom jag köpte det av.

IMG_20151016_183900_zps5qeovgjz.jpg

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut en uppsättning 17" glassätarfälgar som kom med bussgods från Piteå

IMG_20151022_200226_zpsd5v6b89c.jpg

Har även fått punktat ihop bärarmarna vänster bak men tog inga bilder på dom. Ska helsvetsas härnäst och få fästen för stötdämpare och toe-stag. Sen är nästan bakvagnen kvar.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket. Jo jag har förstått att sfro vi ha boxade bärarmsfästen. Kommer bli en del förstärkningar av fästen mm. Men är ju inte fel att bli påmind,är ju lätt att missa såna småsaker.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Igår fick jag svetsat färdigt dom bakre bärarmarna.

IMG_20151025_120150_zpsqsjogpom.jpg

IMG_20151025_120155_zps7cvdlfin.jpg

Imorgon blir det till att pressa i bussningar och sen ska det göras Toe-stag och övre stötdämparfästen.

Det var allt för denna gången, men ska försöka lägga 10-12 timmar i veckan så jag kan komma nån vart med bilen.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är i stort sett den nya bakvagnen klar. Bara lite förstärkningar av övre stötdämparfästen kvar.

Boxade bärarmsfästen:

IMG_20151105_185632_zpsa0h37mjt.jpg

Några bilder på bakvagnen:

IMG_20151106_190741_zpshqjwug9o.jpg

IMG_20151106_190747_zps9bojsjn9.jpg

IMG_20151106_190754_zpsnuoiylpg.jpg

Provmonterade 17" hjulen

IMG_20151106_193212_zps7pmcxl3o.jpg

Hängde dit noskonen och tejpade lite för att se hur det kan tänkas se ut med lite karossdelar på

IMG_20151106_200323_zpsxbuksoqr.jpg

Det var allt för denna gången.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Efter 4 månaders uppehåll pga av bristande lust och garage utan värme så har jag börjat greja lite igen nu när temperaturen ligger på rätt sida nollan.

Det som har hänt är att jag har lämnat delar av mitt insug till en kollega som ska svetsa dit slangstosar och fästen för fuelrail.

Har fått hem ett triggerhjul som beställdes från protoparts.fi. Ska monteras på vevaxelremskivan.

Sen har jag börjat med en plugg för att gjuta en form för min scuttle. Ska bara spacklas,slipas och målas innan den kan gjutas av.

IMG_20160323_184741_zpsdpqezsxs.jpg

IMG_20160323_184751_zpsg9k99v4u.jpg

IMG_20160323_184815_zpszlk8qdb0.jpg

Det var allt för denna uppdateringen. Hoppas det inte måste dröja lika länge till nästa.

Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dom senaste dagarna har det klurats på hur jag ska lösa det med säkerhetsbälte. Eftersom SFRO inte gillar midjebälte så blev det att fundera på hur jag ska lösa ett övre fäste för trepunktsbälte.

Svarvade lite gängade hylsor och kapade lite 25x3 hydraulrör som punktades ihop och monterades mot ramen med buntband för att testa.

IMG_20160331_183811_zpsgy1eroa7.jpg

Kommer borra hål genom övre ramröret och låta rören gå genom och ner till nästa rör där dom svetsas fast.

Förövrigt har det blivit gjort lite smågrejor såsom några bromsrör,slangar,handbromsvajrar och lite annat smått.

Ska försöka få gjort SFRO 1 innan semestern så håller på att fixa alla punkter inför det.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Edited by janne85
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...