Jump to content

Sierra drivknut!


Recommended Posts

Gaaaa!!! Nu har jag blivit hem bogserad två gånger. Samma drivknut har skjutit isär två gånger, kulorna ligger i damasken. Det är nya från biltema. Min fråga är, ska dom sitta åt något rätt håll? Jag har satt dom me packningen ut mot damasken. När det For isär igår så ställde jag upp bilen rigält och drog på, då sköt det. I dag drog jag på trean och pang! Pappa börjar bli trött att bogsera mig...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Calle nu vet jag va en towbar är... Fick hjälp av tanten... :$ Nej jag ska inte bli me towbar, biljäveln ska fungera! :-S Men jag funderar på att bygga en, för nu drar jag i undre bärarm... Inte bra! :@

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Towbar är ett enkelt och bra sätt att ha en bil på släp. Jag tillhör gruppen kraftigt Towbar-frälsta.

Ser ut som ett liggande stort A där spetsens på A har en kulkopplingshandske till dragbilens krok och respektive ben på A sitter stadigt mot den dragna bilens nos. Längd på A dvs fästpunkter till respektive bil är 110 till 125cm. Bredden på A på den dragna bilen bör eller mer rätt ska inte understiga 60cm.

Inget rattlås utan fritt snurrande styrning och du får en liten bil på släp som följer dig i hjulspåren. OBS det går inte att backa med ett Towbarkopplat fordon orsaken är castervinkeln, hjulen kommer ställa sig tvärs inom 20 till 50 cm av backingsförsök. Planera körningen

Skall fixa några bilder till dig. Jag har vara på att dra två Sevenbilar med var sin towbar efter V70. Fordonståg heter det och är tillåtet enligt Vägtrafikförordninge för jag som bilfabrikant har specificerat mina fordon för detta. Bra va?

Det finns ett speciellt lagrum för just Towbar inom ramne för så kallade efterfordon. Normalt får inte ett efterfordon vara fjädrat men här gör Transportsyrelsen ett udantag för Towbar. annars skulle inte grävmaskin- och skogsentreprenörer kunna ha sin bilar på släp när de är ute på uppdrag. Detta undantag är en lycka för oss Towbar-frälsta.

Jag har hunnit bli stoppad av polisen, jag hann faktiskt inte mer än cirka 2 mil så var det dags men jag hade läst på så polisen tackade för lektionen och var glada över att få lärt sig något nytt de inte kände till.

Du är varmt välkommen in i Towbar-församlingen. Ingen inträdesavgift utan bara roligt och nöje att köra SEvenbil på nytt sätt. Jag har cruisat med Towbar i flera städer i samband med V8 cruisingar. V70 = 5 cylindrar + Sevenbil = 4 cylindrar = 9 cylindrar totalt och V-åttorna ligger back 1 cylinder där.......

Länkar kommer!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- Calle nu vet jag va en towbar är... Fick hjälp av tanten...----

Det är en klok fru/sambo (tant törs jag inte skriva) du har.

Är hon måntro med i Towbar-församlingen?

Link to comment
Share on other sites

En trevlig liten Towbarfilm. ----- Man skall ha Towbar --- eller hur var det nu den där låten gick?

För känsliga tittare kan jag bara nämna att det ser ut som jag kör fort men i själva verket går det i den stipulerade hastigheten för Towbar-Fordonståg. När kameran är riktad bakåt blir det lätt hastighetssynvillor.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag måste få ihop en SEvenbil till så jag har två för det är riktigt kul att köra ett helt fordonståg. Totalt är ekipaget på filen cirka 15 meter långt.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt hur, men de där knutarna är asymmetriska på något sätt. Vänder man den ena fel så vandrar drivaxeln iväg under belastning och går i botten på medbringaren, varvid knuten snabbt blir förstörd. Är det lite för långt mellan knutarna så ploppar väl kulorna helt enkelt ut istället.

I vissa manualer (Westfields t ex) så står det fel och/eller så är illustrationerna felaktiga, vilket skapat en del förvirring runt detta...! :angry:

Spåren i knutarna ska alltså sitta mot damaskerna - dvs båda in mot axeln.

Det ska tydligen funka att sätta dem åt andra hållet också; det viktiga är att de sitter åt varsitt håll.

Link to comment
Share on other sites

Jag mätte på sierran och det va 52 cm mellan medbringarna. Jag har 51 så det borde gå. Spåret på biltemas är på mitten, men det är som sagt en packning på ena sidan, den satte jag på damasksidan. Kanske fel. Nu har jag satt dit en gammal från sierran och ska ut och svina, så får vi se... Uppföljing kommer!!!! :-) Ska ringa pappa och varna också.... :-)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad det är för toleranser, men för kort eller för lång borde ju ge samma problem; enda skillnaden är på vilken sida kulorna ramlar ut.

Skumt, det där iaf; om det är packning på ena sidan och man sätter knutarna åt varsitt håll så borde ju det bli likadant som varianten med förskjutet spår, tycker man... Finns det inga monteringsanvisningar med knutarna som kan ge någon ledtråd?

Link to comment
Share on other sites

Nu har bilen fått gott hårt... Mycke svarta spår i trosa kommun vet INTE vem dom kommer ifrån! :whistling: Och fars gubben fick stanna hemma!

Skumt det här! Inga problem me den gammla knuten som har gått 25000 mil i en sierra. Måste vara något fel på den nya från början. Blir att skaffa en ny och prova, synd man inte har kvittot kvar!

Men som sagt, om det är någon som har monterat biltema knutar och fått det att fungera, kanske kan skriva vilket håll packningen ska sitta.

Link to comment
Share on other sites

Men du...! Har du knutar av olika tillverkning inne vid diffen och ute vid hjulen?

Antagligen är ju kulbanorna aningen koniska eller något för att axeln ska centreras under belastning (annars måste man ju ha en annan typ av knut i andra änden - som jag har på min kardan t ex; en CV och ett kors) - men är det då lite olika vinklar på knutar från olika tillverkare så kan det bli lite hur som helst.

Finns det inte någon rekommendation om att både yttre och inre knut bör bytas samtidigt? (Har Haynes-boken för Sierran här, men det är sent, och jag är lat... ;))

Link to comment
Share on other sites

Dom nya är från biltema, tror det är samma knut inne som ute, är inte helt säker på det, ska kolla me biltema under dagen. Igår när jag provade så hade jag en ny knut inne och en gammal knut ute. Det fungerade kanon, körde nog i en timme. Provocerande körning!

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det är samma knutar (vi pratar skruvade drivaxlar nu va?) inne och ute, jag har aldrig hört/sett något annat. Jag har inte heller hört att de ska vändas åt något speciellt håll. Nu har jag knutar från Scorpio (1995 och nyare) på Caprin, de är vända med "packningen" mot medbringarna, jag tror det var så de satt i donatorbilen. Folk brukar ju byta dessa Lobroknutar ute på banorna när de kör sönder och då blandas delar friskt, jah har aldrig hört någon som lyckats få kulorna att hoppa ur.

Det låter nästan som drivaxlarna är väl korta...kanske läge att mäta avståndet mellan medbringarna?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jo då skruvade axlar är det. Nja jag mätte på sierran igår och det skiljer 1 cm mellan sierran och min. Så det ska nog inte vara något större problem tycker jag. Och när jag hade axeln lös så satte jag knutarna på rätt mått som måttet mellan medbringarna för att se hur mycket knuten blev förskjuten, båda stod i stort sätt noll, mitten.

Jag tror att jag också har skorpans knutar. Ska köpa en ny i morgon på cartema så får vi se.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört och läst innan ska drivknutarna monteras på ett visst håll. Det finns en svarvad markering på ena sidan som indikation. Tror bl.a. Kimmen har provat fel håll först med dåligt resultat.

Finns info. på bl.a. REJSA om jag inte minns helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Det tokiga är att biltema har valt att göra den svarvningen på mitten... Grrr! På den gamla som jag tog från sierran igår va spåret på ena sidan.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mina Feltemaknutar håller ännu och jag har ingen aning åt vilket håll dom sitter. Att man skulle ha lyckats få alla 4 åt rätt håll av en slump är väl rätt otroligt. 5 liter V8, 275:or och blyfot. smile.gif

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Dom där knutarna har inte speciellt mycket rörelsereserv, och har du 1 cm för korta knutar, kan faktiskt kulorna hamna med största diametern utanför spåren i knuten och pressa ur drivaxlarna.

683117640s.JPG

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit på Cartema utan kvitto.... Men det gick bta, kom hem med en ny knut! Fick lägga på den stora charmen. :notworthy:/>

Nu ska den bara hamras dit också! Det fungerar ju med den gamla. Har nog kört 15 hårda mil nu, inga problem. Ska bli spänande att se om den nya också hoppar ur, gör den det så är det nog den där cm som gör det! :(/>

Jag uppdaterar när jag prövat!

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

Dom där knutarna har inte speciellt mycket rörelsereserv, och har du 1 cm för korta knutar, kan faktiskt kulorna hamna med största diametern utanför spåren i knuten och pressa ur drivaxlarna.

683117640s.JPG

Crister vet du om det finns något annat märke som har mer tolerans?

Link to comment
Share on other sites

Crister vet du om det finns något annat märke som har mer tolerans?

Nej, det är typen av knut som gör att det inte finns mer reserv. Den är ju bara ett par cm bred och därmed begränsat utslag. Det är en annan konstruktion på en yttre knut för en framhjulsdriven bil där man har mycket större rörelser. Som Thomas sa så är det nog en distans som är lösningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...