Jump to content

Mjölner söker ny ägare


Pac

Recommended Posts

Jag stötte på en kille som hade Turboladdning på hjärnan på Chalmers. Han brann för sin turboladdade Yamaha RD500 och den gjorde honom alltid besviken. Han plockade bestialiska effekter ur den lilla motorn men var inte nöjd. Han ville ha mer. Då byggde han sin första trehjuling kallad mjölner.

Några år senare stötte jag på honom i korridorerna på Volvo Powertrain engineering och han hade just deltagit i en lansering av den starkaste 12l dieselsexan som fanns i världen och var glad som en speleman. Killen jag pratar om heter Lennart Zander och är en ruskigt kompetent ingenjör på turboladdning. Jag har inte haft kontakt med Lennart på några år, men jag hör med jämna mellanrum att bekanta stöter på honom. Han håller fortfarande på med turboladdning.

Idag såg jag en annons som drog mitt intresse på blocket: Mjölner -95. Japp det är samma kille och det är nog andra generationen "Mjölner" som nu är till salu.

Det som gör att jag skriver är dessa ord

Fordonet registrerat med turbo varför effekten är ganska justerbar.
Man skall inte misstolka vad det rör sig om här, det där är ett grovt under statement. Det här är inte den typen av vedbod-trimmning som vi vanligtvis ser på amatörbyggda fordon. Jag skulle tippa på att lennart tar ut hiskeligt höga effekter när han skriver så där och effekten kommer nog inte så där linjärt och fint som man skulle vilja. Han skriver också
Jag letar efter en värdig ny ägare som kan hantera denna missil.
Det här är nog också ett under statement. Jag skulle bävat för mitt liv om jag satt i förarsätet på den där. :o

P.S. Innan jag klickade post gjorde jag en google sökning. Lennart hade ju en Miata medans vi jobbade på samma ställe! Mer om den här!. jag hittade också Lennarts hemsida, BoostBusters

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...