Jump to content

Få ner ljudnivån på BEC


xtimmyx

Recommended Posts

Även om det tar emot så skulle jag nog behöva få ner ljudnivån lite i min R1-Indy i år när det mesta talar för skärpta kontroller på 95db-gränsen.

Mättes bara upp en gång förra året och då till 98db på motsatt sida från avgassystemet, och på avgassidan lär det ju inte låta mindre direkt.

Har sen dess stoppat om ljuddämparen (men inte provstartat sen dess för att se hur stor skillnad det gör) och kommer även ha med mig en dämparinsats "i nödfall" om nu det hjälper.

Sitter här nu och funderar på om det kan vara värt att sätta ett lager ljuddämpningsmatta under huven också. Vad tror ni om det?

Törs man köpa nedanstående eller ska man satsa på deluxe-varianten som är 5 gånger dyrare på Demontweeks? Några andra tips som kan hjälpa?

SJälv älskar jag ljudet och får regelbundna komplimanger för det på trackdays, men om det är avgörande för att få köra eller ej så kanske man måste krypa till korset. :banghead:/>

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/

Edited by xtimmyx
Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut på insugssidan? Insugsljudet brukar spela en stor roll idet hela. Någon form av luftburk bör man nog ha. Själv använder jag original luftburk som moddats lite för att gå in under huven. Ljuddämpande matta kan säkert hjälpa till om man ligger på gränsen. Annars är original R1-ljuddämpare erkänt tysta.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Besiktning är en sak verkligheten en annan Jag skulle köpa en extradämpare och hänga den bak och dra en flexislang från befintlig dämpare. Det var även vanligt tidigare när sfro inte mätte att man begränsade trotelns rörelse så man inte fick fullgas :icon_oops: .

Link to comment
Share on other sites

Besiktningen är jag inte orolig för, den är besiktigad ett år till och förra besiktningen gick galant trots utbränd ljuddämpare utan insats, det är ute på banan i 11.000rpm som är bekymret. :racesmile:

Jag har två stycken insatser jag kan stoppa i ändröret med mig vid behov, hittills har jag inte behövt testa dem men skulle helst slippa då de säkert snor lite välbehövd effekt.

Tror jag börjar med att förlita mig på att ompackningen av ljuddämparen gjorde susen och peta i lite ljuddämpningsmatta på insidan av motorhuven så får vi se vad det leder till. Stöter jag på patrull lär jag återkomma. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic, din luftburk är ju platt och fin ut på ovansidan och bygger inte så mycket i höjd jämfört med -01 förgasar luftburken.

Har du någon aning om en sådan som din luftburk passar på -01 R1 motor?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, prova med en instats.

Jag brukar ha med mig insatsen (som beredskap) som följde med dämparen/bullerförstärkaren jag har på min hoj.

Det är en Leovince-dämpare och db-killern ser ut som den övre på bilden här under.

post-2043-1204304343_thumb.jpg

Sorry, det tog lite tid innan jag fick tid att skriva klart, så du hann svara imellan..

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Lite off topic, din luftburk är ju platt och fin ut på ovansidan och bygger inte så mycket i höjd jämfört med -01 förgasar luftburken.

Har du någon aning om en sådan som din luftburk passar på -01 R1 motor?

Det vet jag faktiskt inte, vet inte ens vilken luftburk det är men antar att det är den som sitter original på 02-03 R1, och den har ju insprutning så om den passar på -01 med förgasare har jag faktiskt inte en aning om. Om intresse finns kan jag ta bilder på den när jag kommer hem från Australien i slutet av Maj.

Fick en insats till bilen som jag bara testat att torrköra med och den gjorde iaf ljudet dovare, så den kommer bli del av standard-kitet på trackdays, köpte även nedanstående som ett alternativ men den måste kortast ganska rejält om ag ska kunna ha den i slutröret så frågan är hur effektiv den kommer vara då.

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/exhaust-accessories/viper-baffle-kit

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har jag börjat förbereda bilen för lördagens 95db-krav. Var och körde på Gröndal i helgen där en db-mätare fanns att låna. Mätte upp blygsamma 110db på avgassidan (förvisso på bara 3-4m avstånd, men det lär knappast sjunka 15db på 6-7m till).

Så jag for iväg till Biltema och köpte 1.5 kvadratmeter ljuddämpningsmatta, inte de roligaste kilona att lägga på bilen men vad gör man? :banghead:/>

Räcker inte ljudisoleringen (vilket jag tvivlar på) så har jag en insats att stoppa i ändröret.

Sen försökte jag vara lite förutseende om nu inte det heller skulle räcka. Så istället för att mecka ihop något skräp i depån så meckade jag ihop det i lugn och ro hemma i garaget istället, en "diesel-krök" i ljuddämpningsmaterial. :icon_oops:/>

Förhoppningsvis ska jag inte behöva använda den, och om jag måste så får vi hoppas att det räcker.

Den stora frågan dock är, kommer den fixa värmen tror ni? Den ska stå pall för 110 grader och ändröret brukar man nästan kunna hålla på efter körning, men avgastempen lär ju vara rätt hyfsad. Tror ni man vågar köra med den?

post-3698-0-23144200-1372773302_thumb.jpg

post-3698-0-75707600-1372773308_thumb.jpg

post-3698-0-58241800-1372773314_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skaffa en riktig ljuddämpare. Original MC borde fungera utmärkt. Jag tror inte din dieselkrök kommer hålla och när du tappar den samt slangklämman och någon annan får den i kylaren eller ännu värre på visiret är det inte så skoj.

Link to comment
Share on other sites

Att den lossnar är som tur är ingen risk. Slutröret har en rejäl krans som inte slangklämman kan komma förbi. Så mitt största orosmoment är som sagt om den ev fattar eld eller nått. Att skaffa en ny dämpare tills på lördag är inte riktigt ett alternativ tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Var ute och provkörde nu med dämparinsatsen i och min ghetto-dieselkrök monterad för att se vad som händer.

"Dieselkröken" hade som här förutspåtts aldrig fixat ett pass på kullen för när jag efter 10min lugn körning i 50-70kmh stannade för att titta till den började den redan se lite brun ut, så den monterades av bums.

Dämparinsatsen däremot har jag visst hopp för, svårt att avgöra om den blev tystare men det är definitivt ett annat ljud, inte lika vasst längre. Dessvärre tyckte jag mig nog inte helt oväntat kunna känna visst prestanda-tapp också, men hjälper det mina chanser på lördag är det vara värt det.

Som ni säger är nog en ny dämpare sundaste lösningen. Samma modell (R1 02/03 original) som du länkade där går att hitta löjligt billigt i England så eventuellt beställer jag hem en sådan.

Edited by xtimmyx
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

ja den va inte spec billig den där går nog att hitta en mkt billigare tom här Sverige.

o inte spec fin med den blåa färgen,tror att - 98 original hade ett ytter hölje i cf.

Har Testat både dessa bafflade org dämp samt mera öppna ! ett litet effekt tapp blir de.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite...

Räcker det med en orginal R1 dämpare (typ kolfibervarianten -98) för att komma igenom bullerprovet vid SFRO/bilprovnings besiktningen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan meddela att jag på Kinnekulle-träffen mättes upp till 92db med ljuddämparinsats i slutröret, och 88db UTAN insatsen. Och igår körde jag hela dagen på Knutstorp utan några svartflaggor (och då var det ändå ett par andra som fick svart pga ljudnivå så mätningar gjordes).

Trots det var det flera som kom fram och gav komplimanger för ljudet i bilen och sa att när jag var ute på banan hörde man ingen annan bil i princip. :P

Intressant vilken skillnad det kan vara på upplevd ljudnivå och uppmätt ljudnivå. Men det är bara hålla tummarna för fortsatta framgångar i decibelmätningarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...