Jump to content

Längd på ingående axel Typ9


DomiSeven

Recommended Posts

Jag tänkte köpa en reservlåda och eventuellt ge mig på att renovera den, annars bara byta packningar och köra med den medan jag försöker hitta felet på den jag har.

Hur som helst, jag har försökt hitta info om längden på ingående axel (utanför lådan så att säga) där växellådan kommer från 4-cyl bensinbil. Jag har läst det tidigare men lyckades inte hitta infon igen.

Jag vet att det ska vara den kortare axeln och att diesel skiljer sig på nåt sätt.

Hur lång ska axeln vara och hur vet jag att det inte är från en diesel om man nu tänker sig att skroten inte vet vilken bil lådan kommer från?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte köpa en reservlåda och eventuellt ge mig på att renovera den, annars bara byta packningar och köra med den medan jag försöker hitta felet på den jag har.

Hur som helst, jag har försökt hitta info om längden på ingående axel (utanför lådan så att säga) där växellådan kommer från 4-cyl bensinbil. Jag har läst det tidigare men lyckades inte hitta infon igen.

Jag vet att det ska vara den kortare axeln och att diesel skiljer sig på nåt sätt.

Hur lång ska axeln vara och hur vet jag att det inte är från en diesel om man nu tänker sig att skroten inte vet vilken bil lådan kommer från?

Lådan med den längre axeln sitter väl på V6-motorn

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag fick lite siffror av Björn Nilsson.

Från lådans vägg:

Totallängd ~17,6cm

Hylsan ~10,3cm

Tappen sticker då ut ca 7,5cm.

Tappdiameter 15mm

Splinesdiameter 25,5mm

..och efter det hittade jag även infon jag letade efter tongue.gif

Alltså, om axeln är 17,5cm är det den "vanliga lådan".

Om den är ~20,5cm är det en V6 om det är en liten plåt under hylsan, utan plåt är det från en diesel.

Säkerligen med några undantag..

typ9.jpg

Från http://croydon.amphi...6/pdf/type9.pdf

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...