Jump to content

Videos om hur man gör saker i kolfiber


Martin

Recommended Posts

Tack för tippset!

Lyckades han få vacuumplasten så tät med bara vanlig dubbelhäftande tape i video 1?

Det är inte vanligt dubbelhäftande utan speciell som är gjort för detta, det är mer en kladdig massa, alltså den har inte 2 sidor med lim utan hela skiten är kletig. (iaf använde jag sådan vid min utbildning för några år sedan)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte vanligt dubbelhäftande utan speciell som är gjort för detta....

Det finns säkert riktigt dyra fina specialgrejor att använda om man vill. Jag brukar använda byggplast och butyltejp när jag gör vakumpåsar. Funkar hur bra som helst! Jag har använt diverse olika vakumpumpar och den bästa någonsin var gjord för att suga vakuum i en AC-anläggning, ungefär samma som den här.

Han har några riktigt bra grejor som är svåra att hitta DIY:

- "Uppsamlings hinken" innan vakumpumpen tillåter att man suger ur luftblandad epoxi utan att få in det i pumpen. Det har väl hänt att man skrotat pumpar för att man fått in epoxi i dem... :icon_oops:

- Distansmatrialet var helt grymt på att kanalisera ut epoxyn! Det där hade jag köpt rakt av bara på grund av videon! Det är fruktansvärt viktigt att distansmatrialet inte förhindrar att epoxin flödar fritt.

- Hans avlastningsremsor, de gröna gjorde ett riktigt bra jobb!

- "Peel ply" kommer man inte undan, det finns inget alternativ mig veterligt. Någon som vet ett alternativ?

Injicering verkar ruskigt coolt. Jag har hitintills enbart lagt det blött och använt "diverse" filtar/tyg/... ovanpå peel-ply'en(med ett lager perforerad byggplast emellan) för att suga upp den lilla överskottsepoxi som blir. Fördelen med injicering är att man får lång tid på sig att fixera mattorna och bagen där de skall vara och kan jobba utan stress när man positionerar laminanten. Jobbar man blött vill det till att man är ruskigt noggrann och händig. Eftersom jag är varken eller kan jag behöva kompensera med tid. :racesmile:

Jag är förvånad över att han inte har en ram som fixerar ytterformen. Det har jag alltid haft för att säkerställa att inte hela biten blir skev. Det känns jättekonstigt att han inte verkade behöva det??? :blink: Det där förstår jag inte.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det jag märkt med alla dessa videos på nätet är att dom glömmer en skit viktig grej. Postcure heter de. Epoxy härdar till 80-85% i 25grader och resten ska härdas avformad i 80grader i ca 5h (varierar från tillverkarna). Detta är innan man ens ska kantskära den. Detta gäller även vissa sorters polyester plast men var vanligare förr.

Det finns andra alternativ till peelply och infusion mesh (flödesnät). Infuply heter de och den har en belagd yta istället som peelply har. Anledningen man kör med peelply är att man inte behöver slipa för att limma eller gjuta vidare på laminatet. Dock man peelplyn sitta som fan så jag kör med infuply så slipper man krångel och sen får man en "blöt" look på baksidan också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...