Jump to content

Recommended Posts

Inte någon som har bullerprov på gång som man skulle kunna få hänga med på?

Äntligen!

Det var minsann på tiden. :thumbup:

Jag kommer och kollar om det blir en tid som funkar och vädret är fint.

Link to comment
Share on other sites

:P

Har nog litat för mycket på en besiktningsman... Missade ett för ganska exakt ett år sedan, han mailade ut 23.15 på fredagkvällen att det var prov på söndagen.

Han skulle höra av sig när nästa blev av, men det har tydligen inte varit fler på ett helt år ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var i Svedala sker bullerprovet? Är det fler än din bil som kommer att mätas?

Kan man komma och kolla för att göra en egen subjektiv bedömning av bullret?

Vi bor ju bara 10minuter från Svedala.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: livefeed på forumet går bra,,,,, om du skriver och postar väldigt fort

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- 70,7 dB --- Var motorn igång? Det måste vara ett lägsta notering på hela forumet. 74dB tror jag redovisats förut men 70,7dB....

Link to comment
Share on other sites

Motorn var igång, men gick inte riktigt bra. Vet inte om det beror på "relativt" tätt luftfilter eller fel mängd soppa. Har bytt spridare och kanske ändrat till fel värden i programvaran.

Annars var receptet turbo, en 13x60 cm rund biltemadämpare och en slutdämpare från s40.

Insugsida bestod av ett saab 9-5 original luftfilter med tejpad botten och resten inlindat i dämpmatta (sådan man har i basreflexlådor).

3,5 bar i alla däcken.

Link to comment
Share on other sites

Blev nästan lite pinsamt :)

SFRO-killarna tyckte mest det var kul och fotograferade slutdämparen: "Den här bilden ska in i den roliga boken med kreativa lösningar vi ska göra".

Tror att jag klarat mig med bara en ljuddämpare, men varför chansa, 1250:- extra vill man ju inte lägga i onödan, plus tiden till nästa prov :)

avgas02_640.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 months later...

Haha, snygg lösning! =D

Någon som vet om det är godkänt att skruva fast en "pryl" på ändröret som uppenbart är till för att klara bullerprovet?

Börjar nojja lite inför provet nämligen.....

Link to comment
Share on other sites

Många ljudkillar godkänner inte sådana saker som sen uppenbarligen tas bort efter prov, men det bästa är att ringa och prata med honom vad som gäller.

Sätter du något i ändröret som exvis "db-killer" så riskerar du att fär högre värden pga att gashastigheterna ökar och därmed ljudnivån,

har hjälpt många hojjar och en del bilar som gjort så , jag sa till att ta bort dessa så mäter jag igen.

Rekordet var nog på ,var det på förraårets locostträff på kullen blink.gif ? hmm, jo ,mätte upp en bil till 102 dBa och gick sen till honom och kollade och såg en db-killer , sa till att

ta bort den så blir det bättre men han var tveksam, den lät ju mullrigare men mätvärdet blev 91 dBa ,en stor sänkning, han kunde knappt tro det men men thumbsup.gif.

Avgas sidan är inte det svåra utan det är på insugssidan då luften kommer upp i ljudhastigheten och det kan krävas en del för att få ner detta.

Öppna webrar är bla det bästa om man vill ha högt värde prop.gif.

Ljud är ju en subjektiv upplevelse men mätaren mäter ljudtrycket så den luras inte racesmile.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

--- men varför chansa, 1250:- extra vill man ju inte lägga i onödan, plus tiden till nästa prov ---

Ajdå är reglerna ändrade numera då gäller det att satsa rätt direkt.

Vid de besiktningar jag gjorde 2008 och 2009 för respektive bil gällde att SFRO bullerprov kostade 1250 oavsett antal provomgångar, man fick köra till man klarade sig. Däremot fick jag betala "min del" av platshyran. Flygplatsen i Västerås kostade 200 kr i hyra per omgång. Kommer ihåg att jag speciellt frågade 2008 om de 1250 var per provomgång. SFRO var mycket tydlig med svaret. Engångs 1250 men hyran var per gång plus besväret och eventuell kostnad att ta sig till Västerås.

Jag klarade bullerprovet för båda bilarna i Västerås. Fast klarade inte provet i Kolmården, det kan väl nämnas, fick 91dB eller om det var 93dB. Kolmårdenprovet behövde jag inte betala kan väl också nämnas.

Link to comment
Share on other sites

Ljudet mäts inte vid full last på motorn, så tror att en db killer kan fungera vid ett bullerprov.

Tillverkade en muff med en hålborrad platta för utblåset och ljudet blev markant dovare och tystare. Men får hitta på en annan lösning alt byta ljuddämpare.

Link to comment
Share on other sites

En sk db-killer har jag ljudtestat säkert 70ggr och ingen fungerar och om den skulle göra så det upplevs

tystare så brukar motorn knappt gå att gasa med och då får du göra om provet för motorn ska kunna gå att

fullgasacca med ,inte hosta till eller köva sig.har sett detta på några sfro tester och dom fick åka hem igen och åtgärda.

Gör om Gör rätt ..är det bästa thumbsup.gif

Jörgen B

t

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...