Jump to content

Håldiameter?


Martin

Recommended Posts

En nybörjarfråga till.

Vad väljer man normalt för borr för att passa en viss skruv (m-dimension). Inte för gängning utan ett genomgående hål. Tex om jag har m10 skruv vad väljer jag för borr då? 10.1, 11 .... ?

Link to comment
Share on other sites

"Borrsiffran" brukar ge en till två tiondelar plus. 10mm = ett intervall 10,1 till 10,2. Vill du ha exakt så blir det en mindre borr och sedan brotsch.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog valt lite större hål, eventuellt ett eller två hål som styr och sedan en till två milimeter större på resten.

Det kommer bli bökigt att få det att passa sen annars om du har mer än ett hål.

I jobbet så är de flesta konsoler jag är i kontakt med konstruerade med ca +1 mm på två styrande hål och ca +3 mm eller ovalhål på resten, men då ska det gå fort i produktion.

Tänk även på att färg bygger, speciellt runt hål, ska du måla konsolen behöver du någon tiondel extra.

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Enligt min verkstadshandbok: Frigående hål för skruvar med Metriska gängor.

Fin; Ø10 =>10,5 Medel; Ø10 =>11,0 Grov;Ø10 =>12,0

I större konstruktioner kan det ju vara nödvändigt med ett större hål, men i det

här fallet så hade jag valt max Ø10,5mm till en 10mm bult.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Det gamla djungelordspråket: Ett hål passar alltid, två hål ibland, tre hål aldrig :)/>

Jag tänkte mest när det gäller singelhål.

Sannerligen! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eftersom jag inte är kapabel att borra ett hål på rätt ställe så undrar jag om det finns något "enkelt" sätt att göra ovala hål med "vanliga" verktyg?

Typiskt när godset i stålplåten börjar bli några millimeter. Aluminium eller tunn plåt går ju att fila upp men om man har tex 4 mm stålplåt känns det jobbigt. Ett hål kan jag sätta på rätt ställe om det är tillåtet att flytta plåten efter att hålet är borrat men två eller fler finns inte på kartan.

Link to comment
Share on other sites

--- enkelt" sätt att göra ovala hål med "vanliga" verktyg ----

Vad skall de ovala hålen vara till? Har du någon bild på stället där de skall "borras"?

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett generiskt problem men i detta fall så skall jag sätta en plåt på motorblocket (skall bli motorfäste). Att få alla hållen att matcha hålen i motorblocket är för mig omöjligt. Jag kan ha tur och lyckas men det är som sagt tur i så fall. Alltså vill jag ha ett runt "masterhål" och de övriga ovala så att de passar. Min tanke är att man måttar hålen, borrar dem och sedan justerar två av dem genom att göra dem ovala i rätt riktning.

Link to comment
Share on other sites

Det skall väl inte behövas? På B230 är det tre hål med dia cirka 8mm. Borra alla 10 för du drar ju ändå åt så inte rör sig det förbandet. Eller om du vill borra ett 8 mm och de övriga 10. Det kommer passa utan problem.

Det enklaste för dig är att ta ett A4 papper tryck hål i motorfästhål på pappret med en körnare. Lägg pappret på plåten som skall borras. ta en tuschpenna "fyll hålet med färg på plåten. Ta körnaren och sätt den mitt i "färgbadet, det måttar du in lätt, smacka till med en hammare och borra sedan i körnslaget. Risken att du får hålen rätt är överhängande skulle något inte passa ta det hålet tex 10 mm om de andra två passar. Eller gör en ny plåt och sikta bättre i "färgbadet"

Ett "best practice tips" från mig skall väl tilläggas. Självklart är mikrometerprecision att föredra men kanske inte på alla ställen.

Link to comment
Share on other sites

Ett bra hjälpmedel:

622.jpg

Transfer screws kallas de

Skruvas in med spetsen utåt. Lägg sedan plåten i position och knacka lätt så har du märken exakt i centrum.

Det finns spetsiga stoppskruvar man kan använda till detta S6SS har jag för mig beteckningen är.

Är det inget bottenhål kan man använda dessa istället för att hitta centrum, transfer punch

image_18450.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett bra hjälpmedel:

622.jpg

Transfer screws kallas de

Skruvas in med spetsen utåt. Lägg sedan plåten i position och knacka lätt så har du märken exakt i centrum.

Det finns spetsiga stoppskruvar man kan använda till detta S6SS har jag för mig beteckningen är.

Är det inget bottenhål kan man använda dessa istället för att hitta centrum, transfer punch

image_18450.jpg

Jag håller med cealm, markera körnslå och borra först med en smal borr exempelvis 2mm, därefter med 4mm och vidare upp till den diameter som du behöver - under "resan" med hålen så kan du ju jämföra - blir något fel så brukar det gå att korrigera i tid

kenneth

Link to comment
Share on other sites

@Cealm: Tekniken att mäta rätt är inget större problem. Typ att använda ett papper först (iofs är en av mina hål inte i nivå vilket gör just det svårare men det kan man ju lösa genom att sätta en bult i den och markera centrum på papperet. Skitenkelt.

Men jag är inte kapabel att få hålen rätt i alla fall.... Jag är rätt säker på att det är en genetisk defekt som gör att alla mina hål alltid hamnar fel. Somliga är tondöva jag är håldöv (eller kanske hålblind i detta fall).

@Anders: Precis så tänkte jag också man borde kunna göra men innan jag han försöka bygga egna sådana skruvar så han jag glömma bort det.

Link to comment
Share on other sites

---- Jag är rätt säker på att det är en genetisk defekt som gör att alla mina hål alltid hamnar fel. Somliga är tondöva jag är håldöv (eller kanske hålblind i detta fall). ---

Jag får säkert inte säga så men det var faktsikt rätt roligt sagt. Men jag tror dig inte helt. Ok jag håller med det är inte alltid lätt att träffa rätt men jag har inte mikrometerprecision så det finns många lösningar en av de bra är om du har originalfästet då är problemet löst bara att "körna på". Eller borra ett hål stick en en krita i övriga hål och vrid plåten, ett bra sätt är att vässa kritan. Kritor vill jag minnas passar bra att gänga in i M8 hål eller håldia kring 8mm. Är det M10 kan du linda på maskeringstejp eller eltejp. På med plåten som har ett borrat hål för det äe alltid rätt..... vrid plåten lite och du har cirkelsegment som kritorna ritar upp så kan du trycka lite då ger kritan en punkt. Körna och borra, blev det inte bra gör om, rätt som det är det kalrt och passar exakt som du vill det skall göra.

Noteras att det är dock skillnad på att vara "tondöv" och inte alls kunna sjunga. Sjunga kan de flesta ibland inte så vackert men efter lite övning så hamnar både en och annan ton rätt eller i förekommande fall hål..... så borra på.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en papp-mall på "plattan", kletade lite fett på platserna jag ville fästa, tryck till papp-mallen så det kletar av sig på pappret så ser du var hålet skall vara. Blir kanske inte någon millimeterprecision men dög för mig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...