Jump to content

zf låda med ford bellhouse


jonne

Recommended Posts

Bilder?

Finns det någon beteckning på lådan?

Z.F. GEARBOX 5 SPEED ZF Type S5-18/3

enligt uppgift ska lådan suttit i vissa fiat/abarth bilar samt eftermarknad i rallybilar och är licens tillverkad av zf. stålsynkringar orginal och hålla för 400 hk. finns att läsa om den på massa engelska forum där den får bra kritik för hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

Aha, sitter i Volvo TGB20 också.

De finns med olika utväxlingar. Har för mig att TGB-versionen har 1:1 på 5ans växel. De med överväxel på femman är nog mer intressanta.... Jag tror att utväxlingarna står på skylten på sidan.

Link to comment
Share on other sites

Aha, sitter i Volvo TGB20 också.

De finns med olika utväxlingar. Har för mig att TGB-versionen har 1:1 på 5ans växel. De med överväxel på femman är nog mer intressanta.... Jag tror att utväxlingarna står på skylten på sidan.

0,87 på femman dvs överväxel, du har ingen ide om vad dessa lådor betingar?

Link to comment
Share on other sites

Nej tyvärr inte.

Jag visste det där med TGB:n eftersom jag kikade efter en sån för några år sen till ett annat projekt. La dock ner idén nästan omedelbart då de hade 1:1 på femman vilket jag inte ville ha. Den version du har verkade svår (omöjlig) att hitta tyckte jag då....

Skulle ju vara ett intressant alternativ till en vanlig typ 9 i en Locost. Starkare och lättare? Fast jag misstänker att det blir dyrare också?

Link to comment
Share on other sites

Den där Bedford lådan är inte speciellt användbar satt i dieslarna och 1:an är sjukt låg.

Hade ZF i min rally Ascona ett tag, och ett par Bedford lådor att plocka reservdelar ifrån.

bla så kunde man byta synkdelen på dreven , dom satt pressade på splines på drevet.

Men man var tvungen att skrota Bedford drevet för att få loss synk delen.

Link to comment
Share on other sites

Men om den är ovanlig och svår med delar och kan inbringa en del pengar så hade jag nog sålt den och skaffat nåt vanligare och billigare lika stark.

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju som att den kan vara attraktiv för historisk racing, t ex i Fordar. Kan vara en idé att sätta ut den på RHKs forum och se om du får napp där.

Den är nog värd mer för en kundkategori där man är styrd av ett reglemente än för de som kan välja vilken låda de vill.

£3000 för en orenoverad låda (som i länken) känns som väldigt mycket pengar. Fast vad vet jag?

Link to comment
Share on other sites

Passar sprängkåpan mot Ford crossflow? I så fall kan jag ta den för 800 kr, förutsatt att du kan tänka dig att skicka den (bussgods kanske?). Jag står för fraktkostnaden så klart.

ja, det gör den ring på 0735406033

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...