Jump to content

Hjälp med beräkning av I-balk till Garage


AlfaRonny

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon på detta eminenta forum som kan hjälpa mej med en lite beräkning?

Håller på att bygga nytt garage, takstolarna är designade för att få en inredningsbar vind. Men på grund av den stora spännvidden (7,2m) så måste jag ha en vägg under. Men det vill jag inte ha. Så jag tänkte att det borde gå att ersätta med I-balk. Sen är det inte fel om det går att använda den till att lyfta ur bilmotorer med oxo.

-Balken behöver vara 8,5 meter lång(inte hela garagets längd eftersom det blir två smårum längst bort).

-Skall hjälpa takstolarna att bära upp innehållet på vinden (kommer att fungera som förråd till allt från bildelar till utemöbler)

-Skall klara en punktlast från bilmotor ca 250 kg

post-407-0-62407400-1365839256_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte "överdimensionera" takstolarna så du slipper I-balk. Känner en person som har ett garage med 7 meters bredd, han satte en limträbalk på undersidan av takstolarna för att stadga upp - så här efteråt var det nog inte så smart. Limträbalkar är inte så dyra i "normala" dimensioner, kan du inte använda sådana till takstolarna, det är inte billigt men du löser många saker på ett enkelt sätt. Lyftöglor kan du sedan montera i takstolarna.

kenneth

ps skulle också vilja bygga ett nytt större garage ds

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är en bra idé. Fick faktiskt en annan bra idé oxo. Att mellan varje takstol sätta tre st 220mm reglar rakt över (det går att köpa extra långa som är fingerskarvade). Då blir det cc30 med 220 reglar i golvet på vinden, en polare berättade just att dom gjort så på sitt garage som har 7,5m spännvidd och det vindsgolvet känns jättestadigt. Skall kolla med takstolstillverkaren vad som blir billigast.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är en bra idé. Fick faktiskt en annan bra idé oxo. Att mellan varje takstol sätta tre st 220mm reglar rakt över (det går att köpa extra långa som är fingerskarvade). Då blir det cc30 med 220 reglar i golvet på vinden, en polare berättade just att dom gjort så på sitt garage som har 7,5m spännvidd och det vindsgolvet känns jättestadigt. Skall kolla med takstolstillverkaren vad som blir billigast.

För varje millimeter som du ökar höjden på takstolsvirket får mycket bra utdelning, samma vinst får man inte om man ökar tjockleken på takstolarna. Ett alternativ kan ju vara att "spika" på takbjälken med exempelvis 95 mm, spika och limmma. Att däremot öka antalet takstolar tror jag inte är någon smart lösning.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Vill inte höja virket i takstolen (som redan är 220mm) eftersom det stjäl för mycket utrymme, och byggnaden är redan max höjd på enl bygglov. Vad menar du med att ""spika" på takbjälken med exempelvis 95 mm"?

Här är ett exempel på idén med fler 220mm reglar mellan takstolarna, inte fler takstolar alltså.

post-407-0-68391200-1365881941_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vill inte höja virket i takstolen (som redan är 220mm) eftersom det stjäl för mycket utrymme, och byggnaden är redan max höjd på enl bygglov. Vad menar du med att ""spika" på takbjälken med exempelvis 95 mm"?

Här är ett exempel på idén med fler 220mm reglar mellan takstolarna, inte fler takstolar alltså.

Jag trodde att du skulle kunna öka/höja virket i takstolen, går inte det så kan man ju inte "spika på" tjocklek - då är det väl bara flera reglar mellan takstolarna som gäller. Under resans lopp kanske du också kommer på ett annat sätt att lyfta motorer också och då är ju allt löst på ett sätt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

En annan grej man kan göra är att sätta Wirar mellan hammarbanden för att förhindra att byggnaden vill tryckas isär och sen kanske bygga på hanbjälken i takstolen för att klara lasten bättre?

Om det det största problemet är att golvet på ovanvåningen skulle bli att svikta så tror jag på att lägga i en extra regel från hammarband till hammarband mellan takstolarna enligt din ritning och nöja sig med cc600 och sen skruva vanligt golvspån uppe på det.

Kortlingar är att rekommendera, gärna i samma dimension som det övriga regelmaterialet för max hjälpverkan. 2-3 st jämt fördelade mellan alla takstolar hela vägen bort borde fungera bra. :)

Jag kanske är otydlig i mina formuleringar, fråga om nått e oklart så får jag försöka skissa mina tankar :)

Har hållit på lite med sånt här tidigare men kan inte utnämna mig till nån expert heller då ja bara är 21 :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror dom gröna skulle kunna ersätta kortlingar. Ska kolla med takstols leverantören i morrn om dom kan räkna på dessa alternativ så får vi se vad som är smartast, och om dom tycker att det blir tillräckligt bra utan stålbalk.

post-407-0-10317200-1365966922_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Håkan!

Det blev så här:

2st 6meters 315x90 limträ (den ena delades i två). 2st st stolpar (vid skarvarna) och lite vattenskuren plåt vid ena stolpen för att det skulle se snyggt ut, den andra blir inbyggd i vägg.

Egentligen skulle det vart en stolpe på mitten också(för att kunna lasta 220kg/meter2 på vind) men jag skippade den för att få bättre yta i garaget.

Bifogar en bild utifrån också, blir ganska bra utrymme på vinden också.

post-407-0-75582600-1370587445_thumb.jpg

post-407-0-23102200-1370587460_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag valde att lägga en IPE300 balk i taket H=300 B=150

CC 400 mellan 2"x9" i bjälklaget gör att det nog kommer tåla att man hoppar

jämfota även på övervåningen.

111028-002-large.jpg

Men balken går inte ända ut till gaveln i ena änden, för mellan gaveln

och balken ska en trappa till övervåningen gå.

(dock inte på samma håll som stegen står :prop:/>/> )

111028-001-large.jpg

Valde takstolar av samma modell som dina för att få utrymme på vinden, men leverantören och jag

hade olika uppfattningar om lämpliga mått så jag ritade om dom och han körde dom i sitt program

som gjorde beräkningar för att se om de dög hållfastighetsmässigt. Efter några vändor på det viset

så hittade vi ett bra utförande som jag var nöjd med. men bökigt var det....

1111028-009-large.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stiligt! Vad har du för spännvidd? Smart med trappen utanför balken. Det där med trapp är ett stort bekymmer i mitt fall. Funderar på en fällbar egen konstruktion. Alt. en svängd men då måste jag fimpa en takstol. Trappa på utsidan är också ett alternativ men det vill inte tjejen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...