Jump to content

Avrostning med fosforsyra.


Antas

Recommended Posts

Har ett svagt minne (åldern?) att jag har läst om avrostning med fosforsyra.

Nu har jag fått tag på 1 liter 75% fosforsyra, den specifika vikten vid 65% uppges vara ca 1,7. Jag antar då att den är högre för 75%.

Hur förfara vid avrostning - är det lika som med citronsyra. Ska man ha elektrolys - vilken anod/katod?

Spädning av syran enl vikt eller volym?

Antas

Alkemist (person som under medeltiden försökte framställa guld mm)

post-291-0-25504400-1363875028_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lägg på, låt verka tills det svartnar, gör rent med stålborste/stålull eller annat , tvätta rent med vatten. Upprepa vid behov.

Minns inte vilken koncebtration som fungerar bäst men googla på Naval Jelly så hittar du en del i ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Bra beskrivning av behandlingen fanns på länkarna dessutom stod det om utspädningen.

Antas

Nej, jag håller inte på med annan kemi i garaget t.ex. hemtillverkning av destillerade drycker.

Link to comment
Share on other sites

Första rostborttagningsförsöket (vilket ord!) med utspädd fosforsyra.

Gjorde en blandning på ca 15-20% syra som späddes i varmt vatten.

Lade i ca 30 st bultar med rostiga skallar.

Djä.... vad det började bubbla! Och vilken stank, stickande lukt som medförde att jag måste flytta hinken utomhus trots -2c. I hinken bildades en vit "rökliknande" dimma som luktade skarpt.

Får väl se om det lugnar ner sej längre fram. Spännande att se resultatet.

Antas

Ännu oförgiftad - troligen.

post-291-0-54791500-1364063490_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här kommer resultatrapporten efter 20 tim behandling i utspädd fosforsyra.

Personligen är jag imponerad och nöjd över resultatet - so far!

Enl informationen i länkarna som sign "Thomas" bifogade ska man inte skölja av fosforsyran. Den ger ett visst rostskydd och utgör bra underlag för senare målning.

Tyvärr fotograferade jag inte bultar, kupolmuttrar och annat gods före behandlingen.

Jag kan försäkra att den bult och kupolmutter som du ser på bilderna var rejält rostiga före behandlingen.

Som jag skrev tidigare så bubblade det ordentligt i badet när jag la ner de rostiga detaljerna, förutom den stickande lukten och rökaktiga "dimman".

Kommer nog att använda denna avrostningsmetod i fortsättningen.

Antas

Ringorostig.

post-291-0-72907400-1364140675_thumb.jpg

post-291-0-78398600-1364140687_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag håller på och provar fosforsyra. Har blandat en 5% lösning och lagt i en ventilerad bromsskiva. Det luktade inte bra, men inget bubblande.

- Efter några 10tals sekunder kunde man se att slitage-ytan sakta blev gråmatt och att rosten på flänsen började ändra färg.

- Jag tog upp skivan och stålborstade på rosten efter ca 5 min. All "skrovlig rost" försvann och man kunde se svarvmärkena där man tidigare enbart såg en "rostig massa".

Jag har ställt ut min hink med skivan i för att slippa ha gaserna inomhus och tänkte inspektera imorgon då den fått lite mer tid i badet. Jag återkommer med resultat.

Vänligen, "Aspirerande allkemist", Per :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ställt ut min hink med skivan i för att slippa ha gaserna inomhus och tänkte inspektera imorgon då den fått lite mer tid i badet. Jag återkommer med resultat.

Ser en dimma dra österut över Alingsås.....är det Egon som inte ger sig eller är det möjligen Pac ;) :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...