Jump to content

lämpliga spjällhus?


Recommended Posts

Tjena!

Jag funderar på att sätta separata spjällhus på min b230. Är det nån som har nått förslag på lämpliga kandidater?

Jag vill ju ha nått med lämplig storlek, enkelt, delbart och prisvärt.

Hittill har jag kollat på dessa:

- Suzuki GSXR 750 tidiga; innerdiameter 49-41 mm, delbara, konstigt extra spjäll. (exempel: http://www.ebay.co.uk/itm/37281-Suzuki-GSXR750-K1-K3-01-03-Throttle-Bodies-/300853919271?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item460c4a7e27)

- Yamaha FJR1300; innerdiameter 44, delbara, lite konstig form mot insuget. (exempel: http://www.ebay.co.uk/itm/33828-Yamaha-FJR1300-FJR-1300-2008-Throttle-Bodies-/300803192556?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item46094476ec)

Kommentarer om dessa?

Finns det några andra jag missat?

Link to comment
Share on other sites

Den första länken till GSX-R750 husen är de vanligaste vad jag har sett. Har sådana själv. De är 42mm. Extra spjället plockar du enkelt bort och pluggar hålen. Gummi mellan spjällhus och insug kan du ta från en Audi/VW ADR motor, passar perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt:

Busa och GSXR Gen1 är ganska lika. De har samma diameter emot cylinderhuvudet(42mm), men taper-vinkeln är större på Busa. Bägge är delbara.

Effektivt:

Senare års GSXR1000, K7/8 eller K9/10. Inte delbara, men flödar något så in i... :thumbsup:

Mer info här!

Priserna är lägre i USA.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon! Tror jag satsar på spjällen från GSXR 750.

Ett par frågor till:

Är originalspridarna användbara överhuvudtaget? Jag kör Megasquirt, så jag funderar på om man kanske kan köra "staged injection" med dom. Inte för att jag tror det behövs direkt...

Ska man se till att få med TPS, eller kan man trixa dit nån annan? Jag har en från Volvo 850 just nu, men den är rätt stor.

Link to comment
Share on other sites

Pac, jag kör med en Bosch spridare 0280155830. Sitter i bl.a. Volvo V70 T5, flödar 375cc vid 3,0bar. Jag kör 4,0 bar.

Placering:

post-696-0-88086700-1363475223_thumb.jpg

Bäst måste vara att du försöker att få med TPS - fungerar bra. Skall du eftermontera och beställa en ny så tror jag att den kostar cirka 1500 kr

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Bäst måste vara att du försöker att få med TPS - fungerar bra. Skall du eftermontera och beställa en ny så tror jag att den kostar cirka 1500 kr

kenneth

Mja inte riktigt den prislappen va... billigare på skroten, Volvo 850 är vanlig donator till bil-spjällhus

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-94-98/elektriskt/givare-och-sensorer/spjalllagesgivare/101538.html

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag har kört både med original gixxer spridare och med duratec dito. Det funkar med både och. Men dom har ju sina begränsningar i flöde. Så det beror ju på hur mycket mos man planerar att ta ur.

Givetvis ska du ha med TPS:en. Den funkar rakt av i Megasquirt. Den är också liten och smidig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Jo, det gick bra tycker jag, har kört hela sommaren.

Spjällhusen sitter mot rören med slangstumpar och vanliga slangklämmor.

Utanpå sitter en filterlimpa från Pipercross. Inne i filtret finns det plats för ganska långa trattar.

Jag använder basreflexrör från nån hifi-butik som är inbankade en bit i spjällhusen.

Spridarhålen är pluggade med kemisk metall som lossnar ibland. Måste hitta på nått bättre.

Det blir ganska högt insugsljud.

Är det nått särskilt du undrar om, eller vill ha en bild på?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hej!
Lyfter en gammal tråd, vet inte ens om du är kvar här.
Jag skall också använda sådana spjällhus och har funderingar på hur du har löst att förlänga spjällkopplingen, alltså mellan de olika delarna när du särade på husen?
//
JEK

Link to comment
Share on other sites

Danst säljer ett kitt där de bara har några plåtbitar som de tycker ska svetsas.

Jag gör likadant men använder en metallvinkel som jag silverlöder på.
kom ihåg att ta bort konsolen tätningarna och lagrerna gillar inte värmen.

Så här såg min ut innan jag började slipa till slutformen

C91E6A1D-17BA-4A52-A42F-239A2C10027A.thumb.jpeg.ce918b3b46d0d700838d0cadbbd5a74b.jpeg

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...