Jump to content

Motorfäste, dämpade eller ej


Jonas

Recommended Posts

Ska snart börja knåpa på motorfästena och funderar på att använda Polyuretan bussningar likande dom man använder till A-armarna.

Har fått för mig att jag vill minska vibrationer från motorn (R1)...

Någon som jämfört, åkt eller kört, stumt monterad motor vs någon form av dämpad upphängning?

Är det vettigt eller bara meningslöst överarbeta, finns det kanske till och med något negativt med dämpad upphängning?

Link to comment
Share on other sites

Första frågan är väl, vad ska du använda bilen till? Huvudsakligen bankörning och jakt på prestanda eller huvudsakligen gatkörning.

Om du bestämmer dig för att bygga avvibrerat, gör en lösning där du kan konvertera till stumt enkelt eller det omvända.

Jag har personligen aldrig sett en BEC med avvibrerad drivlina. Men jag har kanske titta på fel evenemang.

Link to comment
Share on other sites

Man kan t.ex. dra bultarna genom en liten PU bussning typ spitfire:s länkarmabussn.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=polyurethane+spitfire&_nkwusc=pouyrethane+spitfire&_rdc=1

Då är inte rörelsena stora alls men lite avvibrerat och kan användas bäde på gata o bana.

Link to comment
Share on other sites

Bilen kommer troligtvis användas 95% på gatan.

Kollat lite på locostbuilders oxå och det verkar variera med majoritet mot stumt monterat.

Om det inte blir onödigt krångligt så sätter jag bussningar, annars blir det stumt monterat.

Link to comment
Share on other sites

Min sitter stumt monterad. Men kan inte relatera till hur det vore om det suttit bussningar men är tveksam till om det skulle göra så stor skillnad.

Känns som en droppe i havet av dålig komfort när det kommer till min bil. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Dämpad eller ej ?

Min sitter med matalastic bussningar (samma som sitter org på westfield i a armar mm mm)

o den sitter tämligen stumt !

Skulle tro att de ser ut så på dom flesta megabusor ?

Är de "stumt monterat" ?

Eller är de när man bultar fast motorn med en bult genom ett platt järn el dyl ?

Menar ni avvibrerat när man kan ruska runt motorn lika som på en gammal amazon ?

Link to comment
Share on other sites

Min sitter med matalastic bussningar (samma som sitter org på westfield i a armar mm mm)

o den sitter tämligen stumt !

Det är det jag kallar "dämpat"...(även om det är tämligen stumt)

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Ok ! då skulle jag vilja påstå att det inte spelar nån stor roll,tror inte du behöver bygga om bilen från avvibrerat till stumt om du får för dig att åka 95 % procent bana eller börja tävla.

Däremot så !! Hur du bygger motor fästerna tror jag spelar mkt större roll (för hela chassit i fram).

Link to comment
Share on other sites

Hur f-n ska man få plats med allt under huven/scoopet? :wacko:

Står mest och glor och dricker kaffe för tillfället...

Är det ok att sumpen sticker 25mm under ramrören eller är det risk att man tömmer motorn på olja vid första vägbula?

Har kommit fram till att jag måste kapa toppen på luftburken som "fege" gjort, ändå måste jag sänka motorn min 25mm under ramrören...

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Är det ok att sumpen sticker 25mm

Så hade jag på min när jag åkte r1,hade inga problem med de (hade en hasplåt)

Dock är de ett minus om man ska tävla,när dom mäter höjden på bilen på den lägsta punkten M.A.O måste bilen va 25 mm högre.

Inte kul heller o ha ett JÄTTE scoop....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som har de två långa bakre bultarna till motorfästena bak på R1 liggnade?

Vill helst inte använda gängstång eftersom M12 är för stort och M10 glappar för mycket.

Vad hos den lokala MC skrotaren igår men han hade inga inne för tillfället (fick intrycket att dom slängdes vid demontering av motorn...).

Link to comment
Share on other sites

Någon som har de två långa bakre bultarna till motorfästena bak på R1 liggnade?

Vill helst inte använda gängstång eftersom M12 är för stort och M10 glappar för mycket.

Vad hos den lokala MC skrotaren igår men han hade inga inne för tillfället (fick intrycket att dom slängdes vid demontering av motorn...).

http://www.ebay.com/itm/06-Yamaha-R1-B-Engine-Mounting-Bolts-04-05-06-2004-2005-2006-YZFR1-YZF-Frame-/281064928780?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item4170c6760c&vxp=mtr

Men jag nästan 100 på att orginalbultarna är 10mm och hålen i blocket är 11mm. Fråga mig inte varför det är så.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...