Jump to content

Volvo Locost i Umeå


Recommended Posts

740 axel= ja

Fälgarna är i grunden original Volvo dvs ET43

Sedan är fälgtallriken ursvarvad och vänd samt tillagt cirka 5mm. Så ET på Sevenbilen är 43+43+5=ET91

På nyare bilar som skall byggas kommer jag undvika kravet på "fälgtallrikvändning" alternativt "space-ning" genom att jag flyttar bärarmarna infästning något inåt.

Link to comment
Share on other sites

Ta din 740 bakaxel och sätt på de däck och fälg du kommer använda. Mät mellan däckens insida och dra bort minst 20mm frigång på var sida. Det måttet är det maximala utvändiga mått du får mellan bärarmsrören. Du kan utan problem "spacea" lite, 5 eller 6mm Biltema spacerbricka utan att du behöver byta bultar och krångla.

Även om jag mäter på min bil så är det bättre för dig att göra som ovan får då får du exakt mått för just din bil. Hoppas det fungerar så du slipper vända tallrikar eller stora Al-spacers.

Link to comment
Share on other sites

Tack Cealm. Det där borde jag ju kommit på själv men man (jag) tror ju nästan alltid att allt är krångligare än det i verkligheten är.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Oj vad tiden går fort ibland.

Byggde vidare fram till i maj 2014 sedan så hade jag fullt upp med annat. Stormen Hilde tippade 4 träd över stugan. Efter rivning och röjning slog en stroke till så att jag blev temporärt blind på höger öga. Det släppte med tiden men har fortfarande en synnedsättning, som ett lite moln som svävar i ögat. Fortsatte bygga fram till våren -15 men sedan tog annat över igen. Har byggt upp en ny stuga så till hösten hoppas jag kunna fortsätta med detta bygge. Han också med att fylla jämt och fick då en svets av frugan. Så håller jag till hemma i garaget i stället för hos grannen. Allt blir ju mycket enklare när man snabbt kan smita ut och jobba en stund. Fick även presentkort på Biltema så numera har jag deras sportstolar.

Flyttade in bärarmsinfästningarna ca 20 mm och har skaffat 25 mm spacers. Håller på med fästen för motor och växellådan och försöker lära mig Casim så att jag kan börja med framvagnen. Avvaktar med att göra bärarmar bak tills jag ser att allting passar. Motorn mot växellåda som skall passa mot kardanen osv, ja ni vet ju själva vilket piller det är att få allt att rymmas.

/Peder

post-5288-0-34895900-1436796618_thumb.jpg

post-5288-0-95732100-1436797079_thumb.jpg

post-5288-0-39875700-1436797128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det hann bli vinter innan det fanns tid. :-D men nu håller jag på igen. Har fått in ett mågämne i familjen dom är svetsare och jobbar på en mekanisk verkstad B-). Han har svetsat bärarmarna bak då nu sitter bakaxeln där. Har en fundering dock. Vilket avstånd behövs mellan däck och ram och däck och bärarm? Har idag 23-24 mm. För lite? Mellan ramen och bulten som håller bärarmarna i bakaxeln är det endast 5 mm. 5b8f575f0faed67e39a9521b05232f4c.jpg59a365f29fcd5b4e623f19cca495ce49.jpg

Skickat från min E2333 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du har både flex i bussningarna och i däcket. 5 mm är för lite marginal, inte säker på hur mycket som behövs men hade nog kännt mig trygg med 23 mm till en rundad eller slät yta.

Tänk på att däck har ganska olika form på sidan, olika slitbanebredd (för samma breddsiffra i milimeter) och dessutom påverkas formen av  hur bred fälg du använder.

/T

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att 5 mm är för lite. Får flytta in det röret. Ingen större svårighet att göra det nu. Kan eventuellt använda spacers om jag behöver lite mer än 23 mm. Vet inte vilka däck jag skall ha bak. Lutar åt 205/55 15 så jag kör så här så länge då. Tack för svaret.

Skickat från min E2333 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

nja...så som du har på din bakaxel så ser det ut på min sjua och det har fungerat bra under 7 säsonger nu.

Krängningen är inte så mkt som man kan tro ,1-2 grader ,mer brukar det inte vara och sen håller ju panhardstaget bakaxeln mer eller mindre helt still i sidled.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har börjat med framvagnen men fastnat på Casim.....

Tänkte göra som Stefan Berglund och Christer J men kan inte bestämma var jag skall sätta fast fästena. Tänker mig att jag först måste köra Casim för att få de måtten eller kan jag bestämma måtten och sedan köra Casim med de måtten som blir?? Blir moment 22 för mig....

Tacksam för all hjälp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...