Jump to content

Volvo Locost i Umeå


Recommended Posts

Finns inte som "standard standard" och tex Sellholm är rätt dyr på sina styrväxlar men kortar du en 240 växel så blir det färre varv alla kuggar är ju inte kvar längre. Så har jag på CealmSeven.

På 6x4 är det en ny Escort växlar LHR på Rallydesign som gäller. Vill minnas klaset kostade runt 1500 inkl frakt (plus minus något).

Link to comment
Share on other sites

Finns inte som "standard standard" och tex Sellholm är rätt dyr på sina styrväxlar men kortar du en 240 växel så blir det färre varv alla kuggar är ju inte kvar längre. Så har jag på CealmSeven.

Antalet varv är ju ointressant om man inte gämför med en std från samma bil.

Minskar man atalet varv genom att korta styrväxeln så ökar man ju bara vändradien.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma uppsättning på mina bilar så när som på kortning av styrväxel kontra standard.

Den 240 jag har på första bilens styrväxel är endast kortad så jag har cirka 2,5 rattvarv fullt höger / vänster.

På bil nr 2 var det en helt i original styrväxel vilket gav drygt 4 rattvarv fullt höger / vänster.

Båda bilarna har samma uppsättning spindlar, inre och yttre styrled och samma spårvidd och ungefär samma axelavstånd.

Vändradien är lika bra eller dålig på båda oavsett om styrväxel är kortad eller inte.

Det rätta att göra är att köpa en som i original har runt 2,5 varv fullt höger / vänster men en kortad har gett bra resultat hos mig utan att försämra en redan dålig vändradie.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har samma uppsättning på mina bilar så när som på kortning av styrväxel kontra standard.

Den 240 jag har på första bilens styrväxel är endast kortad så jag har cirka 2,5 rattvarv fullt höger / vänster.

På bil nr 2 var det en helt i original styrväxel vilket gav drygt 4 rattvarv fullt höger / vänster.

Båda bilarna har samma uppsättning spindlar, inre och yttre styrled och samma spårvidd och ungefär samma axelavstånd.

Vändradien är lika bra eller dålig på båda oavsett om styrväxel är kortad eller inte.

Det rätta att göra är att köpa en som i original har runt 2,5 varv fullt höger / vänster men en kortad har gett bra resultat hos mig utan att försämra en redan dålig vändradie.

Det borde den göra efter som du tappar 37,5% styrutslag (37,5% mindre utslag på styrstaget).

Som Christer skriver är det mm/varv som är intresant.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Kan nämna att inga av bilar hade några "utslagsstopp" på styrningen dvs det går att "ratta fulla varv" om man vill och det enda märkbara var antal rattvarv allt övrigt mekaniskt i styrning och hjulupphängning var lika. Kan ju varit så enkelt att det sista halvvarvet eller trekvartsvarvet på den med drygt 4 vare se gjorde till eller från i svängradie utan hjulen släpade lite mer bara om man rattade fullt så egentligen var skillnaden bara drygt ett halvt rattvarv men som uppfattades som nog så besvärligt därför man blev tvungen att byta tag om ratten. Det är egentligen omtaget som gör att man inte "hinner med" att ratta och därför uppfattar rattningen som ohemul mot en 2,4 varvare.

Eller så är det något annat som gör skillnaden. Det som är bra för mig är att jag har haft och kört båda varianterna och är helt på det klara med att en fyra varvare inte är ett alternativ för kommande projekt. Därför har jag två 2,4 från RD på lager.

Link to comment
Share on other sites

Skroten har en 240 men den stod så dumt till att de måste lyfta fram den innan jag kan skruva loss styrväxeln.

Jag har en kardanaxel från min 240 automat kan jag använda den? (visst är det den bakre av de två som man använder :icon_oops:)Och hur passar den mot en 740 växellåda?

Eller skall jag passa på att plocka växellåda och kardan från 240 på skroten?

Roligt det här med att bygga bil :prop:

Edited by peder02
Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul att bygga även fast jag själv inte alltid presterar så mycket i verkstaden. Fast det räknas nog när man tänker på Sevenbilar och då ligger jag bra till igen....

--- kardanaxel från min 240 automat (visst är det den bakre av de två som man använder )Och hur passar den mot en 740 växellåda? Eller skall jag passa på att plocka växellåda och kardan från 240 på skroten? ---

240 automat går kanske att ha men den är om jag minns rätt kortare vilket kan ställa till det för du behöver hela kardan. I en byggtråd 2013 har just din fråga diskuterats, dvs vilka delar som använda = alla och vilken bit som hamnar var på kardanen. Dessutom behöver du ta isär två knutar för att få in splinesaxeln rätt. På både vanlig och automat sitter väl splineshonan på den kardandel som är mot växellådan vilket gjorde att den delen inte räcker. Det bästa är att hitta vemsbyggtråd det var. Mitt minne trots att jag skrev en del i den tråden är helt blankt, å andra sidan skriver jag mycket så det är kanske därför som uppgiften föll bort. Har du kollat i F.A.Q Samlingstråden jag kanske länkat upp den där......

Någen, kanske den byggtrådsägaren, har bra minne. Får vi inte fram tråden att länka till så tar vi kardanbyggningen här istället.

Link to comment
Share on other sites

Med 740 låda menar du M47 eller M46 med OD? Dessa båda satt på 240 också. Det är väl växellåda med Hardyskiva eller växellåda med medbringare som frågan rör egentligen?

Det enklaste är att ha medbringare men det kan vara svårt att få tag på dessa lådor eller lösa medbringare. Medbringarna finns men jämför man med Hadyskiva-växellådor vinner dessa med små många hästlängder i antal att man nästan får rätta in sig en Hardy-konvertering.

Jag har sån tur att jag fått köpa två medbringare lösa och behöver inte Hardykonvertera på tre obyggda bilar framåt.

Då går det att göra så här.

M47 Hardy till medbringare

Ritning till adaptern har jag också om du behöver.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

Nu har jag varit på skroten och botaniserat.

Jag har nu en kardanaxel från en 240 med M47 växellåda, endast kardanaxeln. Vidare har jag en kardanaxel och automatväxellåda från en 240 automat samt en kardanaxel och M47 växellåda med hardysakiva från en 740. Nu hoppas jag att jag kan få ihop nått vettigt. Tänkte använda M47 lådan om jag kan byta medbringaren. På automatlådan satt denna medbringare, nån som har koll på om den passar? Har inte M47 lådan hemma än så jag kan inte prova.

Cealm, du skrev i ett inlägg om en viss kardanaxel från 740 som man inte skulle kunna använda men jag hittar inte igen inlägget. Vilken modell var det?

Vore även tacksam om någon med koll kan säga vilka delar och hur de skall användas, blir inte riktigt klok på detta just nu. I och för sig har jag inte börjat med ramen än men vill försöka få grepp om detta så att jag vet när jag börjar hur jag skall göra.

post-5288-0-90702500-1390919822_thumb.jpg

post-5288-0-62566700-1390919862_thumb.jpg

Edited by peder02
Link to comment
Share on other sites

Så här såg min hardy-del ut och när jag byter till "vanlig" medbringare så ser den delen som skall in i M47-an likadan ut. Den bild du har på medbringare ser längre ut. Mätte på en medbringare jag har och det är 25 mm "linjalmätt" kanske är 1 tum egentligen. Jag kan gå ut och mäta på en hardy-del men det är kallt ute, bara så du vet...........och det är kallt i verkstaden också, bara så du vet det också...... Äh.. bara att säga till så mäter jag såklart.

Bild på hardy-del plus lite till.

http://i301.photobucket.com/albums/nn41/cealm/Medsbringare-Hardyskiva-M473.jpg

Precis det du behöver göra för att få till en kardan finns i två trådar, jag vet för jag har skrivet samma sak på två ställen. Inte jag heller kommer på när och i vilken tråd och jag har ställt frågan förut om någon på forumet kom ihåg. för det är i byggtrådar. Du var ju inte klar än att hugga in på kardan så jag kör ett "allmänt anrop" om någon kommer på var detta med 240 kardan behandlades. Två möjligheter, minst, finnas att hitta rätt....

Du skall ta en kardan, Den delen som hon-splines sitter i är det rör du skall använda. Sedan tar du bort medbringaren från den andra delen. Så tar du bort han-splinesdelen. Så sätter du medbringaren du nyss tog bort ihop med han-splinesdelen. Med den manövern har du ett kardanrör med en medbringare i ena änden och hon-splines i andra samt en del med medbringare och en direkt ansluten han-splines del. Tryck in han-splinesdelen i hon-splinesdelen så långt i botten det går. Backa sedan isär cirka 20mm. Mät sedan exakt hur långt i mm du har mellan växellådans medbringare och bakaxelen medbringare. Kapa eller slipa eller svarva sedan bort kardanrörets medbringare och kapa röret till rätt längd. Sy ihop allt igen, balansera och klart.

Förresten om knutkorsen dåliga, passa på och byt när du ändå måste krångla isär det mesta.

Sedan finns en liten genväg...... ta kontakt med Michael på Northwest propshaft. Säkerställ att han rätt medbringare för det har han, ge honom måttet mellan din växellådas och bakaxels medbringare. Beställ, betala, vänta ett kort tag och du har en kardan. Så kommer jag göra snart när CealmSeven 6x4 skall kardanekiperas......

Om jag nu förklarat tydligt och din bil likar mina bilar avseende måttet växellåda bakaxel då skall "bygga själv varianten" stämma men om din bil avviker så kan 240 kardanen vara för kort även den långa kardanen. Om inte jag minns fel är automatlådans kardan kortare än M47ans och det är stor risk om du har en kort kardan att rören helt enkelt inte räcker utan att det är på håret även för M47ans långa kardanrör.

Klart som korvspad, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Tack för den fina förklaringen. Inte klart som korvspad just nu men i helgen skall jag ut i garaget och då skall jag lägga upp kardanaxeln så jag praktiskt kan följa med i din förklaring. Hoppas bara kylan ger med sig. Vi har just nu -21 och det har sjunkit hela kvällen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Får kolla på M47 lådan i helgen. Stämmer dom inte så får jag besöka skroten igen. De hade en 240 med M47 låda inne. Även en med M46 låda. Båda har väl rätt medbringare?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är samma men inte helt säker.

Vi har nästan samma temp här som dina siffror. Möjligen med den lilla skillnaden av var "kommatecknet" sitter. Placeringen här är mellan siffrorna. Du verkar ha kommat efter siffrorna. Tungt......

Innan du gör för mycket mät upp avståndet mellan bakaxelns och växellådans medbringare. Det är helt avgörande om längden räcker. Kanske även skall säga att du kan inte ta en "gummikladdkardan". Det måste vara hela kardanrörmodellen. Gummikladdkardanerna kan bara användas till de bilar de är avsedda för. Kortning och omsvetsning funkar inte.

Det är inte gummikladdvarianten du har, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Sådärja då har jag varit på skroten och hämtat medbringare från en 240 med M47 låda. Den jag tog från automaten så helt annars ut. Så nu måste det bli rätt. Var du fortfarandse på jakt efeter medbringare Cealm? Såg minst två till 240 med M47-låda.

Tur att kommat satt på rätt ställe i morse när man vaknade, -9,5 så det svänger snabbt.

Vet inte om 740 kardanen är en "gummikladdmodell". Får kolla det i kväll. Hur ser man skillnaden på dem?

Edited by peder02
Link to comment
Share on other sites

Medbringare är intressanta.

Om du tänker dig två rör ett yttre och ett inre. Stoppa in det inre röret i det yttre röret och fyll mellanrummet med gummikladd. Låt härda och du har en jättefin kardan som är oduglig att använda till det vi vill ha del till men jättebra till det Volvo avsåg att använda den till. Ger lite rörelsedämpmning även kallat komfort.

Om jag minns rätt är gummidelen på den långa kardandelen och den korta räcker inte. Det är där problemet sitter. Vore det tvärtom skulle det finnas oceaner av kardaner att använda. Nu gör det inte det för gummiversionen kom rätt tidigt och gammelbilarna är i många fall skrotade. Kardanerna finns men inte i mängder och var som helst.

Det du skall ha är lång kardan men två rör och inga istoppade rör mm.

Link to comment
Share on other sites

Tack för den målande beskrivningen. Får kolla i kväll. Hoppas få lite tid över innan innebandy. Hör av dej om medbringarna är intressanta. Jobbar bara 5-600 m från skroten så jag brukar svänga förbi på lunchen om det är något jag behöver. Jag gav 300 kr för min medbringare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Här händer det inte så mycket just nu men har i vart fall knåpat ihop ett byggbord. 4y5aqy8y.jpg

Har även beställt rör till bärarmarna och hoppas att en 6 meters pipa räcker. Blev 25x3 från Hydroscand enligt tips här på forumet. Kan man även använda den till länkarmarna bak? Eller bör man ha en grövre dimension till dem?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Låter kanon. Får hoppas att man lyckas på första försöken så att det inte blir en massa felkapningar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Har du en 6-meters pipa kan du kapa fel många gånger - börja med de längsta först, blir det fel så kan du använda dem till de kortare. Min far var snickare han utgick alltid från att man skulle se efter först om det fanns någon kortare bräda innan man kapade någon längre bräda. Allt för att få så liten materialåtgång som möjligt. Det är enligt honom totalt fel att kapa de kortaste bitarna först...

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det var ett visdomens ord. Det tar jag till mig direkt.

Är det någon som använt Volvo orginal panhardstsg? Om man kan använda det så tjänar man ju både tid och pengar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Edited by peder02
Link to comment
Share on other sites

Äntligen så har jag kommit igång med svetsandet av ramen, Har kapet de flesta rören. Använde en vanlig handgersåg, typ listsåg med metallblad. Gick riktigt bra. De riktigt sneda ändarna körde jag med tigersågen.

post-5288-0-50217000-1395522219_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte köra kapningarna med manuell gersåg då blir du aldrig färdig!

Använd tigersågen till allt. Det är viktigt att alla vinklar blir rätt, men det styr du med hur du spänner fast bitarna på byggbordet. Om du kapat någon tiondel snett med tigersågen spelar ingen roll när du skall bränna ihop rören med MIGen sen.

Punkta alla rör inklusive triangulering innan du helsvetsar. Provsvetsa på spillbitar så du får rätt inställningar på svetsen innan du helsvetsar. Svetsa sedan eväxelvis mellan sidorna på chassiet. Då håller det sig hyfsat rakt.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

---- Använde en vanlig handgersåg, typ listsåg med metallblad. ---

Coolt, fortsätt med handkraft och tigersåg. Du kommer bli superstark och behöver inte gå på onödiga kanske dyra gym, du kan helt koncentrera dig på bilbygget med allsidig muskeluppbyggnad. Kapa till nästkommande bil direkt. Träning ger styrka....

Link to comment
Share on other sites

@ Pelle, gör 90 och nästan 90 gradersvinklarna med gersågen och resten med tigersågen och jag är strax klar. Tog allt som allt en dag. Tack för tipset om svetsningen.

@ Cealm, gillar att träna med lagom är bäst. Börjar med en bil. Vill inte bli övertränad. :D

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ett eget blästerskåp är ju bra att ha. Min vän Google hjälpte mej. Lite plywood, glas från en spis, plastdunk, ett gammalt brogaller och lite diverse pryttlar som låg och skräpade så blev det ett blästerskåp med vattenfilter.

u4epuvy7.jpgqypu7aje.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ni som byggt McSorley, hur har ni löst framvagnsinfästningarna (fronten)? Tänker på det som Stefan B beskriver i sin byggdagbok, att det inte stämmer. Något som sedan Christer J anammar och löst på samma sätt. Blir det problem med kylaren om man rätar upp frontrören som honom? Eller noskonen? Tänker på om man ska använda 240 kylaren. Original så lutar ju rören och då också kylaren vilket gör att den blir lägre mot om man sätter den lodrätt. Ni som följt ritningen trofast, upplevde ni problem som Stefan beskriver?

Jag bygger ju 442E och håller precis på med fronten. hoppas på tips så att man inte bygger fast sig i något som man sedan måste ändra på.

Edited by peder02
Link to comment
Share on other sites

Nästa jag gör så kommer jag vänta med fronten tills dess att jag har bärarmarna klara! :)

Mina passade inte hur jag än gjorde. Hade fått göra om armarna helt isåfall. Så jag har fått kapa både snestaget och främre röret igen. Hoppas kunna få ihop detta i helgen igen.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det är fler som bygger 442E. Jag avvaktar med framvagnen och gör bakaxel mm klart först. Så får vi se. Har skickat PM till Christer J och Stefan B och frågat hur de löste det. Hoppas på svar från någon av dem. Hur gick det med Casim för dej? Jag har inte börjat med det än. Har programmet men har inte börjat leka med det än.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde om min i casim lätt 20 ggr :) Provade massa värden. Tillslut försökte jag få till en framvagn som passade ramen så bra som möjligt :) Är väl hyffsat nöjd nu. Men det får man ju se när man väl kör med den.

Link to comment
Share on other sites

Fick lite mera gjort i helgen. Nu är det snart dags för framvagn.

Har fixat Casim så sitter och leker lite med det. Letar med ljus och lyckta efter ett inlägg där någon skrev om sina mått. Bl.a nämnde hen att hen gjorde framvagnen x mm bredare än bakvagnen, att hen använde 140 spindlar och 740 bakaxel. Någon som känner igen det och kan länka till det? Tänkte planka de måtten då jag även tror att hen byggde ett McSorley chassie.

post-5288-0-09681700-1396275701_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan "hen" vara jag ?........eller så var det någon annan men 140x2, 740x2 och bredare fram mot bak x2 stämmer in. McSorley, nja.....kanske inte helt men....

Link to comment
Share on other sites

Kan ju ha varit du men tror inte det. Tycker mig minnas att det nämndes som ett svar i en av trådarna och inte som en upplysning i en egen tråd. Om det hjälper.......

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

T71K SPÅRVIDD FRAM 1570 MM

T71L SPÅRVIDD BAK 1560 MM

Kollade på bil nr2 och lustigt nog stod inte spårvidden noterad på den bilen men jag vet att jag valde samma skillnad som på bil nr1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...