Jump to content

uträkning på fjädrar


Challe

Recommended Posts

Goddagens alla kunniga skulle behöva hjälp av någon kunnig som kan räkna ut vilka fjädrar jag skall använda på min sjua.

Har läst på lite på nätet men känner att jag behöver hjälp med detta av någon med erfarenhet och kunskap.

MVH Challe.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för sjua och vilken motor? Hur vill du ha balansen i bilen?

MK Indy levereras som standard med 350 lb/in fram och 200 lb/in bak och det verkar fungera helt ok med bilmotor. För mig med MC-motor däremot är det alldeles för understyrt för min smak och där rekommenderas att ha betydligt mjukare fjädrar fram så till i år blir det 225 och räcker inte det byter jag plats på fram och bak.

Jag kan nog inte komma med några bättre tips än så, men jag misstänker att de som kan kommer undra samma sak. :hypocrite:

Edited by xtimmyx
Link to comment
Share on other sites

tackar för ditt svar det sitter 225 ib fram på min tunga bil så den känns mjuk kan jag säga.

Förstår att jag inte får något svar utan teknisk spec på bilen.

Hoppades att någon kunnig skulle säga skicka info till mig så fixar jag din uträkning mot en gentjänst eller ngn annan kompensation.

Men såklart kan jag berätta vad det är för bil.

dd7 med volvo snurra tung! 825 kg med mig och vätskor vägde bilen på lantmännens våg.

h fram 202 vf 203 vb 252 hb 223 detta när jag väger hjulen separat.

Användandet av bilen är mer bankörning än glidarkörning så lite mer aggresiv körning är tänkt.

mvh Challe

Edited by Challe
Link to comment
Share on other sites

Vi har "jämntunga" bilar eller möjligen att min är något kilo tyngre med mig i. Om "Volvo snurra" = B230 har vi samma motor också. Jag har M47 låda med Volvo 740 bakaxel efter motorn. Bilen är dock inte vägd för varje hjul eller axel.

Spaxdämpare runt om. 500 fjäder fram och progressiva fjädrar bak. Vill minnas det var 130 / 170 bak. Dvs alldeles för mjuk. Skall byta till 250 eller i trakten av 250. Jag hoppas det blir bättre eller tillräckligt bra som ersättning för de progressiva.

Lycka till med fjädringen.

Link to comment
Share on other sites

Min MK Indy är ganska tung på 685kg fulltankad med mig i. Jag kör idag 550lb fram och 350lb bak. Kommer inom någon dag när nya dämpare trillar ner i brevlådan byta till 400lb bak. Med 350 fram och 200 bak gick bilen på genomslagsgummina bak i långa svängar, dvs när dämparen inte jobbar.

Link to comment
Share on other sites

Min MK Indy är ganska tung på 685kg fulltankad med mig i. Jag kör idag 550lb fram och 350lb bak. Kommer inom någon dag när nya dämpare trillar ner i brevlådan byta till 400lb bak. Med 350 fram och 200 bak gick bilen på genomslagsgummina bak i långa svängar, dvs när dämparen inte jobbar.

Ska du byta ut dina protech dämpare eller bara fjädrarna.Har du haft problem med dom eller ska du bara uppgradera.

Kör du 1,9 eller 2,25 tum fjädrdar.

MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt helt omöjligt att rekommendera vilka fjädrar du ska ha utan att veta hur geometrin ser ut på din bil.

När man ska bestämma vilka fjädrar som är lämpliga ska man utgå från vilken wheelrate som är lämplig och sedan mäta fram förhållandet mellan hjulets rörelse och dämparens rörelse (Motion Rate). Först då kan man få fram ett lämpligt värde på fjäderhårdheten.

En 400-punds fjäder kan vara idiothård på en bil och alldeles för mjuk på en annan, helt beroende på hur hjulupphängningen är konstruerad.

Här finns mer att läsa: http://enderw88.wordpress.com/automotive-theory/spring-rate-theory/

Hur många Hertz man ska sikta på beror mest på vilka däck man har, men också på en himla massa andra saker.

Det är inte lätt med chassiedynamik. Men kul. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt helt omöjligt att rekommendera vilka fjädrar du ska ha utan att veta hur geometrin ser ut på din bil.

När man ska bestämma vilka fjädrar som är lämpliga ska man utgå från vilken wheelrate som är lämplig och sedan mäta fram förhållandet mellan hjulets rörelse och dämparens rörelse (Motion Rate). Först då kan man få fram ett lämpligt värde på fjäderhårdheten.

En 400-punds fjäder kan vara idiothård på en bil och alldeles för mjuk på en annan, helt beroende på hur hjulupphängningen är konstruerad.

Här finns mer att läsa: http://enderw88.wordpress.com/automotive-theory/spring-rate-theory/

Hur många Hertz man ska sikta på beror mest på vilka däck man har, men också på en himla massa andra saker.

Det är inte lätt med chassiedynamik. Men kul. :prop:/>

Har sett dina inlägg om desssa frågor tidigare och du verkar påläst på ämnet.

Är du intresserad av att hjälpa mig med detta man måste inse sina begränsningar.

MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Ska du byta ut dina protech dämpare eller bara fjädrarna.Har du haft problem med dom eller ska du bara uppgradera.

Kör du 1,9 eller 2,25 tum fjädrdar.

MVH Challe

Har inte haft några prolem med mina Protech dämpare, men byter till nya Protech med ledlager istället för bussningar. Kör idag med 1,9" men har extra fjädertallrikar för 2,25" så jag kan byta om jag känner för det.

Mitt inlägg ovan var mest en kommentar till Timmys inlägg om att original setupen från MK skulle fungera på en CEC, det gör den inte...

Link to comment
Share on other sites

Har inte haft några prolem med mina Protech dämpare, men byter till nya Protech med ledlager istället för bussningar. Kör idag med 1,9" men har extra fjädertallrikar för 2,25" så jag kan byta om jag känner för det.

Mitt inlägg ovan var mest en kommentar till Timmys inlägg om att original setupen från MK skulle fungera på en CEC, det gör den inte...

Ok men får man inte problem om man inte har tätningar typ gummibälgar när man har ledlager vet inte om bilprovningen säger ngt men läste ngt när

dom regbesiktigade bilsports golf. Ändrar du dina fästen på bilen eller fyller du ut med svarvade distanser.Vad är din synpunkt med för och nackdel för 1,9 eller 2,25 fjäder.

mvh Challe

Link to comment
Share on other sites

Just den återkommande besiktningen är alltid ett lotteri blandat med kunskap, okunskap, förståelse och/eller illvilja.

Jag ber dem alltid skaka lite extra på mina bilar för att se om där är något glapp i lederna och säga till om det finns något märkbart även om de anser det vara ok. Jag har öppna ledlager på samtliga bärarmar så jag får väl se om jag har tur eller mindre tur..

Anledningen till 2,25" fjädrar är det större utbudet på de styvare fjädrarna. De flesta (utom Rally Design) säljer inte styvare 1,9" än 450 lbs.

Jag svarvar distanser när jag monterar dämparna.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...