Jump to content

Amatörradio på webben


cealm

Recommended Posts

Amatörradiostation.

För er som ännu inte provat eller för er som redan är amatörradiotelegrafister så finns det en web-tjänst som gör att ni kan lyssna på ett antal olika amatörradioband via datorn.

Föreslår att ni provar 80m eller 20m. Sidan är skapligt självinstruerande.

Lycka till i etern. Vi kanske hörs.

73 de SM5FXG

Link to comment
Share on other sites

Amatörradiostation.

För er som ännu inte provat eller för er som redan är amatörradiotelegrafister så finns det en web-tjänst som gör att ni kan lyssna på ett antal olika amatörradioband via datorn.

Föreslår att ni provar 80m eller 20m. Sidan är skapligt självinstruerande.

Lycka till i etern. Vi kanske hörs.

73 de SM5FXG

Tänker bara på Filip o Fredrik när dom var med några radionördar som hade möte o kopplade massa radioaparater o antenner i en stuga. Men fick alldrig in något, bara massa störningar. Sen när dom gav upp så kom man på att det var ett gigantiskt elkostängsel runt hela stugan :notworthy: och då frågar Fredrik.. Har ni hört talat om nånting som heter internet. Där kan man också kominicera med folk över hela värden :) men dom bara stod och surade.. Fantastiskt roligt ögonblick..

Sänder man digitalt eller analogt idag?

Link to comment
Share on other sites

Näsbypatrik: Analogt = ja Digitalt = lite osäker där. Finns en massor av olika "trafik" och någon eller några är säkert digitala men jag är så gammalmodig (tog cert för drygt 37 år sedan) Huvaligen, 37år har inte tänkt på det förut, kändes som igår, eller gör det verkligen det? Hmmm. Fast nu har jag inte varit radioaktiv på länge men det känns som det är något på G här igen. Jag gillar "soundet" i SSB och CW trafiken. Måste koppla upp anläggningen och få upp lite fler antenner. Har bara en 2m antenn uppe. För lite, på tok för lite.

SSB = prata CW = telegrafi. Paketradio har jag kört för kanske 25 år sedan så jag har varit digital en gång i tiden.....utrustningen är kvar för paketradio så den kan också köras igång.

Edit Tillägg:

från Wikipedia:

Trafiksätt [redigera]Förutom vanlig analog kommunikation såsom telefoni med amplitudmodulering (AM), frekvensmodulering (FM) eller enkelt sidband (ESB), på engelska SSB = single sideband och telegrafi (något oegentligt kallat CW, continous waves) m m används idag även en rad olika digitala trafikslag såsom D-Star,TCP/IP via radio, APRS, Echolink via Internet, paketradio, Telex, PSK31 m fl. Stillbildsöverföring, television, satellitkommunikation samt sändning med studs mot månen, meteorer och norrsken förekommer också.

//73 de SM5FXG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Och för oss flygintresserade finns det en sida man kan lyssna på flygtrafiken från ganska mpnga större flygplatser.

http://www.liveatc.n...earch/?icao=arn

Samt http://www.flygradar.se som visar all världens stora flygplan i luften.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...