Jump to content

BEC bränslesystem


Packalen

Recommended Posts

Hur har ni som byggt med MC motor gjort med bränslesystemeet? På de äldre Hojar jag skruvat på så har det funnits en tryck och en returlednign. På R1 -09 motorn går det bara en tryckledning från tanken till insprutet. Då borde jag ju slippa returlednignen. Eller är jag helt ute o trampar???

Hur har ni gjort med bränsletrycket? Har ni regulator eller blåser ni in det som pumpen levererar. Jag tänkte använda en Bosch 044 pump.

Mvh

Patrick

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju jag förgasare men jag har använt originalpump från hojen. Den sitter bak vid tanken och så är bränsleledningen bara förlängd fram till motorn.

Jag var och tittade på Jorpes bygge härom veckan och hans Hondaspis hade ingen retur den heller så det skall nog vara så..

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

En retur o b regulator måste du ha,annars blir de nog inge bra.

en bra ide kan nog vara att leda tillbaka returen i en chache tank som sitter under (som en extra potta) under tanken .

ang pumpen de bästa är väl o ha en pump som har ungefär samma flöde som org men i ditt fall sitter den i tanken o funkar ju inte o använda.

Men jag kör med nån liknande pump på min o de funkar.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja vi får väl se. Jag får läsa på lite om hur systemet funkar. Jag tror nog jag har en orginalpump liggande. Kanske fäller in den i tanken. Är ju inte fel att använda hela hoj systemet fullt ut. Då snackar ju allt med varanda. Eller göra som Micke säger. Ha en liten potta inder tanken, där kan jag ju fälla in hojpumpen. Då lär jag ju inte behöve oroa mig för att bli tom på soppa vid långa svängar. Cach tank plus att pumpen i sig är en liten catch tank.

Jaja vi får väl, kanske finns det en 044 pump med alu bracket till salu snart...

Ha en bra dag

Link to comment
Share on other sites

Om jag gör en liten catchtank med orginal soppapump som sitter under den stora tanken, räcker det att jag låter det självrinna genom en AN8-AN10 slang från tanken till catchtanken eller måste jag pumpa med en pump för att säkerställa fyllnaden i catchtanken? Självklart ska catchtanken luftas.

//Patrick

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag skulle inte krångla med org pumpen som är byggd för att sitter i hojtanken !

Jag skulle svetsa dit en potta under tanken på lägsta punkten o borra 2 st 10-12 mm hål som själv fyller den o köra med 044 pumpen,dock viktigt att returen sitter i pottan.

Testade o ha returen i toppen på tanken då funkar de mindre bra vid låg bränsle nivå pga att de

de kommer massor av soppa i returen o då töms pottan o sooppan i returen inte hittar ner tilbax

tillräckligt fort i kurvor mm mm

Jag skulle undvika en massa matar pumpar o jox

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade också gjort som micke r1 föreslår. Keep it simple!

Här är en bild också. Jag har ingen retur då det är en förgasarmotor jag har. Ännu enklare om man tar ett alu-rör så slipper du svetsa en låda och kommer undan med att endast göra en botten.

post-621-0-72206000-1361114847_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Jag har lika på min, R1 -06. Fast jag har org. Ford Sierra pumpem och returen i toppen. Däremot är min tank inte platt i botten, bara problem vid extremt lite soppa i tanken.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jag har lika på min, R1 -06. Fast jag har org. Ford Sierra pumpem och returen i toppen. Däremot är min tank inte platt i botten, bara problem vid extremt lite soppa i tanken.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Om jag inte mins helt fel så var det så på 04-06 R1:an att man använde sig av retur i trottle bryggan. Alltså har du regulator och retur någonstans i trottle bryggan. Men då -09 och framåt satte regulator och retur i pumpen så som jag fattar det så finns det inget färdigt uttag för returen. Klart att man skulle kunna fixa det men jag har ingen lust att börja riva i den biten. Jag vill hellre mata motorn med vad den är van vid.

Rätt mig om jag har fel, det kan ha hänt förr. Kanske, fast då var det nog inte mitt fel :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte krångla med org pumpen som är byggd för att sitter i hojtanken !

Jag skulle svetsa dit en potta under tanken på lägsta punkten o borra 2 st 10-12 mm hål som själv fyller den o köra med 044 pumpen,dock viktigt att returen sitter i pottan.

Testade o ha returen i toppen på tanken då funkar de mindre bra vid låg bränsle nivå pga att de

de kommer massor av soppa i returen o då töms pottan o sooppan i returen inte hittar ner tilbax

tillräckligt fort i kurvor mm mm

Jag skulle undvika en massa matar pumpar o jox

Ok, tillbaka där jag började då :unsure: Det är ju bra eftersom jag redan köpt pump. Men hur ska jag tänka med tryckregulatorn då och returen, vart drar jag det. Måste det sitta som ett utlopp i fuelrailen? Jag tänker att jag sätter en tryckregulator på slangen mellan pump och motor och på regulatorn sitter en returslang. Så det som inte motorn förbrukar går tillbaka. Eller är jag ute o cyklar igen?

Bränsle system.pdf

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

så där har jag på min.

Edit !

Alltså har du regulator och retur någonstans i trottle bryggan.

Ok jag kan köpa att regulatorn sitter på fuel railen men returen måste väl tillbaka till tanken ?

Jag skulle tro att allt detta sitter i tanken på dom nyare insprutade ?

Edit 2 så här ser hayabusa pumpen ut med inbyggd reg. Har du org pumpen kanske de inte är en dum

ide att bygga in den i en burk som du va inne på. En juste reg kostar ju ett par tusen lappar.

post-3782-0-00221200-1361215814_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

så där har jag på min.

Edit !

Ok jag kan köpa att regulatorn sitter på fuel railen men returen måste väl tillbaka till tanken ?

Jag skulle tro att allt detta sitter i tanken på dom nyare insprutade ?

Edit 2 så här ser hayabusa pumpen ut med inbyggd reg. Har du org pumpen kanske de inte är en dum

ide att bygga in den i en burk som du va inne på. En juste reg kostar ju ett par tusen lappar.

post-3782-0-00221200-1361215814_thumb.jpg

Jaha, då vänder det igen : :516: tanken var väl att man kommer billigare undan vad gäller slangar, kopplingar, pumpar och en svindyr regulator. Sätter jag en potta o tanken med denna i så har man ju allt och att hela systemet känner igen sig.

post-5021-0-17358100-1361223203_thumb.jpg

Edited by Packalen
Link to comment
Share on other sites

så här brukar man göra på bilar. Och det är inte fel att ha ett filter på pumpens sugsida så man inte får in nåt skräp och ödelägger pumpen som jag gjort.

http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Fuel_injection%20_Set_up_instructions/2.0L%20Taper%20instuctions%20Print%20All/Fuel%20system%20without%20swirl%20pot.htm

http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Fuel_injection%20_Set_up_instructions/2.0L%20Taper%20instuctions%20Print%20All/Fuel%20system%20with%20swirl%20pot.htm

Och sätter man in en pump med större flöde än original så måste man byta regulatorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...