Jump to content

Skillnad på Omega lådor?


Martin

Recommended Posts

I vänta på byggstart läste jag åter igenom byggtråden för Neozeven. Det senaste inläggen i denna tråd behandlar Omega lådan. I min naivitet trodde jag att alla var likadana och hade siktat in mig på en R25 variant 2 som jag sett finns på skroten. Samma utväxling som R30 vilket verkade attraktivt. Nu tolkar jag det dock så att denna inte har samma kåpa som de andra lådorna. Stämmer det?

I denna länk: http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html är det vairant 2 i sista tabellen (Motor 25DT, X25DT och aplhacode JP).

Om det nu är så, klarar en icke mekaniker utan specialverkyg och begränsade kunskaper, dvs jag, att byta inanmätet i en "vanlig" Omega låda mot det som sitter i en R25 variant 2?

Här är ett exempel på lådan: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=16692883

Link to comment
Share on other sites

Som jag har tolkat syftet med din kommande bil så är det gata som gäller primärt och att köra trackdays någon gång.

Jag vet också att du vill hålla nere varvtalet/ljudnivå och återigen är det inte varvtalet som genererar (o)ljudet vid normal gat-körning.

Är det inte att "klyva hår" att lägga det merjobb om ens görbart för skillnaden?!

Lådan du länkar till har startmotorn på fel sida.

Mina 20 cents :)

Link to comment
Share on other sites

Jo du har helt rätt Jocke. Samtidigt vill jag ju göra saker "på bästa sätt" utan att göra det för krångligt. Just nu har jag gått om tid att fundera och då trillar man in på både dumma och mindre dumma saker :) Du anar inte vilka tokfunderingar jag haft som jag sedan vid lite efterforskning dumpat :)

I detta fall tänker jag inte alls på ljudet utan mer på "känslan". Har idag alldeles för korta växlar på min Miata och nu när jag bygger själv ser jag en möjlighet att förbättra den biten så även 1:an och 2:an är bättre i denna låda.

Lådan verkar även finnas på 2.2 liters motorn på Omega B Face Lift.

Ett exempel: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17643099

Fungerar denna tror ni eller måste man hålla sig till Omega B (94-99)?

Dumma Opel som har samma namn på olika lådor. De skulle tänkt på oss hobbybyggare och sett till att de hade olika namn om de inte var likadana.....

Link to comment
Share on other sites

Attans..

Verkar som jag får gå på en variant 1 på R25 eller en R28 med andra ord. Sedan kan man ju fundera på svårare lösningar i framtiden. Man får lära sig krypa innan man går sägs det så blir inga konstiga modifieringar denna runda.

Link to comment
Share on other sites

Exempel 1 passar inte på SAAB men det gör 2

Man skiljer på CIH och OHC motorerna. CIH är cam in head med vippor 4-6 cyl

OHC kammen ligger direkt mot tryckarna- NE XE XEV till exempel är alltså den man ska ha om man kör SAAB eller Opel GSI motor

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag var lite snabb där OHC lådorna har startmotorn på motorns högra sida = som SAAB (om man har den längsmonterad)

CIH har startmotorn på motorns vänsrra sida

Hur vet jag vilka motorer som är OHC resp CIH? Finns det någon bra tabell?

Link to comment
Share on other sites

Omega A o B med OHC o Dohc motorer som 2,0 ohc xev dohc m.fl. Mv6 men ej raka 6:a 2,4 2,6 3,0

Omega A har Wire koppling. Omega B ohc Dohc mv6 har hydraul koppling

Det viktigaste är att start motorn sitter på motorns högra sida. sedan finns R25 R25-28 R28 R30

Men en kompis till mig hade en R25 på en turbo volvo med 480 kusar i och inte rasade den.

Link to comment
Share on other sites

Omega A o B med OHC o Dohc motorer som 2,0 ohc xev dohc m.fl. Mv6 men ej raka 6:a 2,4 2,6 3,0

Omega A har Wire koppling. Omega B ohc Dohc mv6 har hydraul koppling

Det viktigaste är att start motorn sitter på motorns högra sida. sedan finns R25 R25-28 R28 R30

Men en kompis till mig hade en R25 på en turbo volvo med 480 kusar i och inte rasade den.

Den till vänster är CIH och har starten på vänster sida o den till höger har starten på höger sida och är sån du ska ha. Sedan får du välja om du ska ha nyare med hydraulkoppling? jag har kört en med wire koppling och byggde om o satte Amazon hydraulcylinderkoppling på den

post-238-0-75599200-1360511304_thumb.jpg

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Den till vänster är CIH och har starten på vänster sida o den till höger har starten på höger sida och är sån du ska ha. Sedan får du välja om du ska ha nyare med hydraulkoppling? jag har kört en med wire koppling och byggde om o satte Amazon hydraulcylinderkoppling på den

Här med hydraulkoppling

post-238-0-36894700-1360511518_thumb.jpg

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

Jag leste litt om Opel låder på Engelske sider och der snakkes om at en bra låda til SAAB motor er den som står R25-R28 på.

Det vil si det er en R25 hus med R28 innmat och skal tåle en del...... tallene 25 - 28 - 30 etc/osv er om moment som lådan klarer av i Newton.

R25-R28 skal passe på 2,5 Ltr V6 Opelmotor och hur mycket gjør det motoren av seg i hester og moment!

Det jag har hørt er at R30 lådan passer icke på SAAB 4 cyl linje motor... muligens på SAAB V6, kan nåen bekrefte/avbekrefte det!!

Med hilsen

Ørvar

Link to comment
Share on other sites

Hej , i princip är ju detta "bibeln" http://www.opel-info...etriebe/r5.html och det enda sättet att verkligen veta vad du hittat i R25-R28 är enligt ovan att titta på "alfakoden"

R30 finns med två varianter (som jag ser i länken) och de som sitter på

Y32SE, Y22DTH

skall passa . det finns gott om dessa i tyskland på ebay men frakten verkar vara lite dyr.

För övrigt så är ju opel V6 i saab 9000/9-5 och kort motor 4 cyl + 2.2 diesel (9-3 och 9-5) samma bult mönster, i princip är du hemma om startmotorn sitter på passagerar sidan och skall du handla i sverige/norge är det nog

X30XE motorer du hittar "äkta" R28 från

( hmm förstör man sin egen marknand på r30 nu banghead.gif )

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga lite (eftersom jag missade det när jag köpte min växellåda).

Även om det står "R25-R28" gjutet på sidan behöver det inte vara en R28.

Ovanför "R25-R28" på bilden står alfakoden inristad svagt. Lite svår att se.

Till exempel "HP"

Längst ner på länken Lupus postade står alfakoderna förklarade.

r25_02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu skall vi oxå tilllägga att jag själv åker runt med en R25 av klenaste varianten och på de 3-4 år jag haft lådan har den fått se bra mycket mer än 250 Nm och än så länge verkar mest 3:an sync börja bli lite sliten.

En R28 eller R30 är trevligt om mna hittar en , R25:orna är ju dock nästan gratis, såg att det såldes på opel forumet för 400:- styck i förra veckan

Link to comment
Share on other sites

De tål mycket stryk. Det är växelväljaren man brukar sabba när man rejsväxlar. den fanns förut på opel för nåt över 100:-

Jag tror inte R25 menas 25nm osv. men opelklubbens folk menar det. De tål långt över det och det verkar lite konstigt om man gör växellådor med så lite skillnad i vrid som 250 280 300 nm?

Jag har en bekant som kört med en duktig överladdad, nära 500hp utan att lådan gett upp.

Jag hade en förut på min Dutton och den hade jag nere och bytte växelväljaren och jag kan säga att dreven är mycket kraftiga i dem. min var R25. Anledningen till att jag bytte var att med min slutväxel så vill jag inte ha 5:an som överväxel utan som direktväxel. Nu har jag en BMW låda som är klassad 250nm på ingående axeln konstant. Och den har klenare drev än Opel lådan.

Link to comment
Share on other sites

Kan ge säker info på att 25 är just momentet (russelheim baserat) men sedan hur man specar just det momentet skiljer mellan olika tillverkare.

Det är ju ofta sedan så att de sista Nm får man med samma saker rent visuellt men med lite s.k magik dust --> Bättre material, kulbomb etc.

Tex är 250nm diesel värre än bensin i accumulerat moment

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...