Jump to content

SH NERO


Recommended Posts

Snygg placering av handbromsen, min Zero har den precis där armbågen landar.

Det konceptet har stört mig hela tiden och jag har funderat på att montera handbromsspaken vertikalt ståendes på passagerarsidans tunnel, men din ide ser mycket enklare ut och är dessutom snygg!

Nu vet jag vems ide jag ska stjäla!

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev fortsättning följer torsdag men det blev visst fredag också, inte för att det stod stilla igår på nåt sätt utan jag måste bli sams med min styrningskonstruktion som jag har gått o sneglat på länge nu.

Vet egentligen inte vad jag tycker, ena stunden vill jag bara köra vidare på grejerna jag har hemma och andra stunden vill jag beställa två styrleder till, den ena splinesad då.

Inget är väl ristat i sten för den delen så jag kan ju bygga klart o sen bygga om........eller.........inte......ja......nä😳

Lite bilder på det.....

post-5324-13887632585021_thumb.jpg

post-5324-13887632712429_thumb.jpg

post-5324-13887632810627_thumb.jpg

post-5324-13887632942563_thumb.jpg

Sen fick jag ett ryck och gjorde grejer till att flytta bromsvätskebehållaren, och oavsett vad jag tycker om styrning så tror jag "flytten" blir bra iaf.

post-5324-13887634367726_thumb.jpg

post-5324-1388763446156_thumb.jpg

PS. Om man skarvar styrstängerna efter konstens alla regler enligt den röda SFRO, finns det något som hindrar att man helsvetsar skarven också, för vattentäthet.

(och lite estetiskt förstås)

Link to comment
Share on other sites

--- hindrar att man helsvetsar skarven också ----

Ja, SFRO hindrar eller rättare sagt gör en koll med din utvalda SFRO för att lyssna hur han ser på frågan. Trots boken råder det vitt skilda åsikter i SFRO led om just styrningen och hur man skarvar och svetsar.

Frågan var uppe i en forumtråd förra året helt baserat på verkligheten hos två byggare.

I det fallet var pluggsvetsning ála röd bok kontra genomgående borrhål och skruvar som låsning. Hade bilbyggarna bytt SFRO med varandra på just denna punkt hade båda bilarna gått igenom. Nu fick båda bilarna bakslag. Endast en borde fått bakläxa och det var den med genomgående hål när det nu är avklarat hur man gör enligt röda boken.

Jag har helsvetsat på min första bil och godkänt vilket jag av princip ställer mig lite frågande till hur det gick igenom men det var före röda bok så det får väl skivas på "ännu inte färdig röd bok kontot". Bil två är ett skolexempel på röd bok dvs pluggsvetsat och godkänt.

Summan av ovanstående är --> Ring SFRO besiktaren.

Link to comment
Share on other sites

Hade precis ett både givande och nedslående samtal med "min" SFRO-man, givande på det sätt att jag fick konkreta tips på hur jag ska gå tillväga.

Jag känner mig dock lite nedstämd när jag har lagt 17 tim vid maskinerna och tillverkat delar som inte kommer att godkännas, plus de utgifter för knutarna som jag inte kan använda, i vart fall till det här bygget.

Men men, det är bara att spotta i nävarna och ta nya tag.

Ska beställa nya knutar och visst är det så att till sierra styrväxel heter spliensen 9/16-36?

Det blir nykonstruktion med tre knutar istället och bara en svetsskarv, det komiska i sammanhanget är att det är enda stället som jag borrat enligt den röda boken för tre punkter men enligt SFRO ska det stumsvetsas runt om för det som står i boken är fel enligt honom.

En vacker dag blir det nog en bil........

Link to comment
Share on other sites

---- det komiska i sammanhanget är att det är enda stället som jag borrat enligt den röda boken för tre punkter men enligt SFRO ska det stumsvetsas runt om för det som står i boken är fel enligt honom. ----

Tråkigt och för-#%#¤%&&%-igt.

Jag blir upprörd av sådan här vittnesmål men det är som du säger det är bara att gilla läget. Du kan byta SFRO besiktare eller kanske ett annat bytesalternativ om inte det interna regelverket hålls.....

Det skall vara enhetligt kring bilens viktiga punkter tex pluggsvetsning av styrning, det blir lekstuga annars.

Vore det någon detalj som inte tillhör "bilens viktiga organ" då finns det väl plats för viss lokal SFRO tolkning men styrning, nej det skall vara enhetligt och klockrent överallt i Sverige.

Lycka till med nya konstruktionen och det är både bra och dåligt när sånt här kommer fram. Jag har som sagt sett många likande olikheter inom SFRO bedömningen. Det bra att det kommer fram för då kan SFRO internt hantera fråga och det är man tvungen till att göra för detta är bara "en gång till i ordningen inom styrning". Så har vi en röd bok som kan vara felaktig. För CealmSeven V8 som fick sin styrning enligt röda boken och godkändes i alla instanser utan ens ett påpekande. Vi hade olika SFRO-män...........

Det som styr amatörbyggnationer är Transportstyrelsens regler. Dessa skall sedan erfarenhetsmässigt mm tolkas av deras utsedda förbesiktningsinstans SFRO. Så långt allt ok men om SFRO har fastställa och "sålda" tolkningsregler tex röd SFRO bok och sedan inte inom organisationen går efter erfarenhetsreglerna då är det mycket anmärkningsvärt. Det är väl tur att Transportstyrelsen inte har kännedom om dessa konstigheter.

Link to comment
Share on other sites

Visst blir man upprörd, men tänk på hjärtat Calle, det är döda stålbitar vi pratar om.

Det hade varit betydligt värre om vi hade varit ett gäng doktorer som diskuterade hjärttransplantationer på samma sätt.

Jag står i skrivande stund med en fot i varje läger, å ena sidan är det rent ut sagt fördjävligt att vi ska gå efter en för ändamålet skriven bok samtidigt som vissa personer tar sig friheten att tolka fritt, å andra sidan så är det ju så när kreti & pleti ska dregla lite halvdant med sin precis nyinköpta svets så kan det av olika anledningar leda till att det som är tänkt att bli trafiksäkert kan bli rent livsfarligt om det inte bränner in på rätt ställe.

Eftersom allt detta går att dividera om i evigheter beroende på bakgrund och erfarenhet så tänker jag lägga in MIN åsikt vänligt men bestämt.

Kom ihåg att detta är min åsikt som jag står för efter 25 år i verkstadsbranchen.

En korrekt och ren fogberedning i skarven samt en fjädrande rörpinne som borras igenom efter i kallt tillstånd är enligt mig hängslen och livrem.

Link to comment
Share on other sites

Sådärja, nu är förvirringen total.

Efter ytterligare ett samtal med SFRO ska jag sätta tillbaka de grejer till styrningen som jag tänkte från början för att sen göra min SFRO 1, risken är fortfarande att styrknutarna blir utdömda men bedömningen skulle ske på plats och inte över telefon enligt det senaste modet.

Jag kan nog få fram siffror på de styrknutarna jag har köpt men behöver någon referens, vet någon därute vad det är för spec. på de man köper tex från Borgeson och då syftar jag i första hand på brottgräns?

Link to comment
Share on other sites

Ni kan bortse ifrån den sista frågan, jag har funderat på saken och jag tror det är dumsnålt att inte köpa tre nya knutar från Borgeson och bygga om med stystången genom pedalstället.

Snåltarmen får vrida sig hur mycket som helst men det känns som jag kommer ångra mig annars.

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå håller så vad fasen.......

Bort med pedalställ o hela torpedväggen, gör om o gör rätt.

Bromsservot får vika hädan liksom det hängande pedalstället.

Det är aldrig för sent att ångra sig och Cealm hjälpte mig på traven.

Det blir att skära ut stående pedalställ på jobbet enligt Gibbs ritningar och även bygga hydraulisk koppling.

Då finns det bättre förutsättningar samtidigt att få till styrningen så t o m SFRO applåderar.

post-5324-13890302356995_thumb.jpg

Fascinerande vad effektiv en vinkelslip kan vara.......tog en halvtimme ungefär att backa ett år i tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Pedalställ målat o klart, fästsvetsat så det duger till en provtur innan färdigsvets.

Nu inväntar jag min sista styrknut så det också kan göras färdigt.

Fram tills dess får det bli lite småpill här o där.

post-5324-13923292568803_thumb.jpg

post-5324-13923292820119_thumb.jpg

Edited by Mattias Lindvall
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

]Grattis Mattias, det ser jättebra ut hittills. Glöm inte sätta tillbaka plåten på brädan, den ger massor med vridstyvhet.

Du är inte den ende som får brottas med SFRO. Ingen där är utbildad bilbyggare eller utbildad i hållfasthetslära.

Dom har tidigare kanske byggt en Hot Rod eller likn. Därför kör man Safety First. Det vore ju olyckligt om det kom ut en massa livsfarligt skrot på vägarna och då blir det förr eller senare förbjudet att bygga sin egen bil. Det vill vi inte.

Vad gäller dina bärarmar så skall de bli godkända. De har en stor bas, vilket är viktigt när man bromsar bla. Bilen kommer kanske att väga runt 600Kg så varför överdriva. Massor av Seven har den dimensionen du har. Krånglar dom så ring till mig.

Fortsatt lycka till med bygget. Jag följer dig.

Svenharry

Link to comment
Share on other sites

Varför skall det vara så för.....de svårt att få iväg något på forumet för oss som inte är datanördar?

Har precis skrivit till dig men det gick inte att skicka utan en fil??????

Jag städar verkstan då vi måste sälja gården nu då min sjukdom jävlas. Klarar inte mycket längre då jag knappt kan stå.

Men jag hittade två st nya P-ändar Ford Transit med stoppmuttrar och gängade hylsor för övre bärarm. M128x1,5 helt nya samt en jättefin kuggstång Morris 1000 som är perfekt för 7en då axeln kommer ut i en bra vinkel samt är den lätt att korta.

Vet du nån som behöver/skall bygga så når man mig på svenharry@telia.com och jag kan mejla bilder.

Håll mig a´jour på forumet vad som händer med bilen och ha inte för bråttom, då blir det bara fel.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare SvenHarry.

Är delar som bör fungera till mitt 7 bygge. Vad betingar de för pris? Vet inte om du kommer ihåg mig, men vi hade kontakt för en massa år sedan angående rutor till min Sethera.

Bor numera i Dalby.

Med vänlig hälsning,

Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har mina styrknutar kommit hem så nu ska bara axlarna tillverkas o yxas till i ändarna, får se om det blir tid till det i veckan.

Annars har det inte hänt så mycket, jag har lagt många timmar i garaget men de flesta har varit på "tänkarstolen".

Börjat fundera på instrument, fick tag på ett fräscht från en -92a men jag vet inte vad jag tycker än så det får väl sitta där med tvingar och mogna lite.

Har försökt söka på om någon har använt sig av wire men kan inte hitta nåt, originalet är ju typ en km för lång så den går ju bort liksom.

Tar gärna emot tips i ämnet.

post-5324-13949900010146_thumb.jpg

Ett par skärmfästen har det blivit också.

post-5324-13949900625596_thumb.jpg

Det var väl allt för den här gången, och så hoppas jag vi ses nästa helg?

Och är det någon på vägen hem från Trollhättan till Västervik som vill visa upp sitt bygge så stannar jag gärna och tittar.

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja, nu är styrverket färdigt, bara lite putsning på axlarna men det får tillhöra listan efter SFRO 1.

Den uppmärksamme ser även att instrumentpanelen är borta, man skulle lätt kunna tro att jag har blivit påverkad Cealm som jag hade en intressant diskussion med härom kvällen men äran får gå till min fru som även får pris för dagens kommentar.

Glad i hågen skulle jag bara visa att styrningen funkar varpå hon säger: Och sen kan du ta bort den där j.... panelen, det måste ju finnas nåt flashigare att köpa.

- Ja, men det kostar ju liksom ett par tusen...........säger jag då.

- Och..........

Den åkte bort direkt kan jag säga, jag måste nog ha varit snäll i förra livet som fick tag i henne;-)

Kanske skulle fråga Mia om en hydraulisk koppling också, men det får nog vänta till minst måndag för att inte utmana ödet........post-5324-1395344674_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det är väl bäst att ge sig till känna så ni inte tror att jag har gett upp.

En o annan pinne har det kommit till i aktern men det är med en viss tvekan, det är ju inte direkt självklart var, hur, när o varför.......

Men nu har ja suttit o stirrat tillräckligt så jag bygger nåt så får vi se.

Ska låna en rullbock nästa vecka så förhoppningsvis kan jag få till ett par skärmhållare av något slag.

post-5324-1397156468025_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten uppdatering så här vid lunchtid........

post-5324-13980777058845_thumb.jpg

Nya stötdämparfästen ditsvetsade så numera står bilen i våg, skönt.

25x25 rullade till skärmstag bak, plastar ihop allt sen och skruvar dit istället för svets.

Blir konflikt med stötdämparna så det får bli den här lösningen även om det drar med sig några extra gram.

post-5324-13980780326666_thumb.jpgpost-5324-13980780418258_thumb.jpgpost-5324-13980780600131_thumb.jpgpost-5324-13980780708803_thumb.jpgpost-5324-13980780831274_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det blir inget gjort här trots fint väder, jag får ingen ordning på hjulinställningen så jag har beställt tid på verkstad för att göra det enkelt för mig.

Under tiden får det bli lite annat och jag är ju bara tvungen att lägga ut en bild.

Jag ska nämligen montera grillen på bilen......

Göteborgsvarning på den.........;-)post-5324-14003182860594_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

2014-05-17, det var visst länge sen, fick t o m söka efter min tråd......

Jaja, nåt har väl hänt under tiden.

Jag åkte iväg till verkstaden och gjorde den berömda hjulinställningen och kunde konstatera att hjulen inte satt där de skulle, vilket jag fick lära mig på Kinnekulle utav Tommy att jag kunnat kompenserat bort, men då hade jag redan skurit ner större delen av ramen så nu har jag gjort om och förhoppningsvis gjort rätt.

Ville ändå byta ut infästningarna bak så det fanns väl en mening med det som hände/händer.

post-5324-14166842047537_thumb.jpgpost-5324-14166842219556_thumb.jpg

Så fick det bli, nu sitter dom svetsade och de undre bärarmarna fram är blästrade och flyttade så de lirar med bakvagnen, de övre ska få sin beskärda del när tid är.

post-5324-14166844463936_thumb.jpg

En annan detalj som inte blev som jag tänkt från början är den döpta rotatorn, den skulle ju bara vara tillfällig och bara så länge jag skulle svetsa på ramen.

Men jag har märkt flera fördelar så nu finns det permanenta fästen så jag kan nyttja den hela vägen.

post-5324-14166846905024_thumb.jpgpost-5324-1416684698829_thumb.jpgpost-5324-14166847082426_thumb.jpgpost-5324-1416684715895_thumb.jpg

Fortsättning följer..........

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu kan vintern komma, mig kvittar det, chassit är på "hjul" igen så nu kör jag på.......

post-5324-1416738804949_thumb.jpgpost-5324-14167388287067_thumb.jpg

Här någonstans emellan ska vi studsa runt på gator och banor.......

post-5324-14167388853401_thumb.jpgpost-5324-14167388980975_thumb.jpg

Blir att färdigställa framvagnen och få på hjulen så jag kan bestämma totallängd på bilen.

Sen antar jag att det börjar närma sig tankbygge, SFRO 1 kräver väl bl.a det.

Ska läsa på checklistan en gång till men så långt borta känns inte besiktningen just nu, antar att det lär ändra sig ett par gånger i vinter.

Önskar alla därute en inspirationsfull säsong oavsett om det gäller nybygge eller ombyggnad.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen Mattias, kul att prata med dig ! Har studerat ditt chassie mer ingående och som du säger, det finns en rad intressanta lösningar och vinklar. Hoppas du får mer byggtid för bilen thumbsup.gif

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Köpte en viskodiff som jag tänkte anpassa men som tur är så har jag inte satt vinkelslipen i chassiet än.

Efter vad jag förstår så ska det kunna gå med tripodknut ytterst för att slippa uppgradera till skivor om man hittar 27 mm axlar och använder Scorpioknutar vid diffen.

Men det verkar vara lättare att vinna på lotto så det projektet lägger jag på is så länge.

Har ni drivaxlar som ligger eller vet om några får ni gärna tipsa.

Annars har jag mest gjort om en massa saker som jag inte har varit nöjd med, även det ska jag lägga på is.......att vara nöjd alltså.

Jag kommer inte framåt om jag ska hålla på så här hela tiden så beslut är taget att nu ska skiten ihop så man får köra nån gång.

Det går ju alltid modifiera på vintrarna har jag sett.

Det jag däremot vill bygga in från början är torrsump och jag är helt övertygad om att det ligger kompletta system ute i hyllorna som inte har blivit monterade.

Hör gärna av er ni som känner er träffade, motorn är en Pinto från mitten på 80-talet.

Mvh Mattias

Link to comment
Share on other sites

Har punktat ihop lite rör som ska utgöra nån form av båge, allt är kapat för långt just nu och liknar mer ett grisbås än nåt annat men det kan vara roligt att ha bilder under resans gång.

post-5324-14453685808_thumb.jpgpost-5324-144536859151_thumb.jpgpost-5324-144536860051_thumb.jpg

Får fortsätta nån dag när man kan ha en medhjälpare så man får det så lågt det bara går

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Vill du komma framåt-gå i cirkel säger ju en gammal slogan.

Det har jag gjort............gått i cirkel alltså........runt bilen och fotat och funderat.

Då betyder det att jag har kommit framåt.........eh........tror jag.

Köpte på mig en jädra massa bråte till julhelgen för jag tänkte det skulle bli mycket gjort då, och visst, lite har ju hänt, även om det har gåtts mycket i cirklar.

Buren får se ut som den gör tills vidare, har gjort den demonterbar ifall jag bara vill åka med bakre bågen,inte lätt med alla beslut när man är ömsom schizofren och ömsom full

Hittade en U-profil som jag har fastnat för, har även gjort ett verktyg så den kommer nog bli mitt signum i fortsättningen.

Tänkte bara använda den till rutramen först men den kommer återkomma både här och där.

Låter bilderna tala för sig själva, kommer knappt ihåg vad jag har gjort och inte...........

Kommande projekt blir i alla fall defroster och vindrutetorkartransmission, hoppas det inte blir ett lika stort projekt som ordet, då blir det många cirklar.

post-5324-145294587199_thumb.jpgpost-5324-145294590836_thumb.jpgpost-5324-145294591784_thumb.jpgpost-5324-145294593056_thumb.jpgpost-5324-145294594192_thumb.jpgpost-5324-145294596591_thumb.jpgpost-5324-145294598875_thumb.jpg

Har genom åren eftersökt diverse delar både härigenom och på Facebook, har fått väldigt lite respons dels på drivaxlar till viskodiffen och torrsump till min Pintomotor så jag ber igen..........

Om nån känner nån som har nåt som ligger vore jag tacksam för tips.

Mvh Mattias

Sent from my iPad using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ny dag nya bryderier.......

Skulle bara gå emellan och kasta dit bälten......

Det blir fullt på rullen så dom skulle behöva kortas 30-40 cm.

Får man göra detta och vem gör i så fall en sådan operation?post-5324-145304606456_thumb.jpgpost-5324-145304608173_thumb.jpg

Har provat med att sänka rullen motsvarande men då är det fler saker som strular.

För övrigt klarar jag mig utan scoop, får se om det blir ett för utseendets skull.

post-5324-145304630383_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...