Jump to content

Ny app - Utmärkta vägar


BeLo

Recommended Posts

Hej!

Som Seven-åkare är man alltid på jakt efter vackra krokiga vägar med bra asfalt, vilket inte alltid är lätt att hitta. Speciellt inte när man inte är på hemmaplan. Eftersom jag även åker båge så har jag nyttjat några MC-kartor, vilket fungerar utmärkt även för oss. Problemet med dessa papperskartor är att de snabbt blir inaktuella.

Jag jobbar till vardags på Sogeti, ett av sveriges största IT-konsultbolag, vilket naturligtvis öppnar möjligheter.

Vi kommer under våren att köra ett ex-jobb som syftar till att bygga en app med just "Utmärkta vägar". Jonas och Tobias som gör ex-jobbet tar gärna emot era förslag och tankar runt vad en sådan app borde innehålla.

Givetvis bygger upplägget på att vi alla lägger in och bidrar med våra favoritsträckor!

Några exempel på funktionalitet:

- Visning av vägsträckor samt egenskaper på dessa (beläggning: grus, asfalt - kvalitet: gropig, grov, slät - sträckning: knixig, kurvig, rak - omgivning: vacker...) Förslag på andra egenskaper som kan vara intressant att filtrera på?

- Filtrering av visade vägsträckor baserat på önskemål.

- Visning av vägsträckor nära aktuell position

- Visning av intressanta sevärdhet/objekt: bilmuseum, bensinmack, verkstäder, café, restaurant, camping, pensionat, hotell, turistmål, (övrigt). Fler förslag?

- Till varje vägsträcka och objekt kommer allmän information att finnas som t.ex.: datum för registrering/uppdatering, beskrivning, användarnamn på den som registrerade (på sikt kanske även foto och film?)

- Rating av vägsträckor och objekt. På så sätt kommer förhoppningsvis det som är felaktigt registrerat snabbt hamna långt ner i sökningar.

- Registrering av sträckor och objekt via karta.

- Registrering av vägsträcka genom "inspelning". (Slå på GPS-spårningen och kör, ungefär som Runkeeper)

Vad mer borde ingå? Förslag mottages tacksamt!

Givetvis kommer inte vad som helst att hinnas med, men killarna är duktiga och taggade så jag ser med spänning fram mot resultatet.

Appen kommer att byggas för Android och den kommer att vara gratis enligt våra nuvarande planer.

Om det kommer att byggas versioner för andra plattformar vet jag inte i dagsläget.

Hälsningar,

Bengt

PS Ja, vi vet att det finns likartade appar internationellt, men de är varken gratis eller lika kompletta som denna kommer att bli med er hjälp! ;-) DS

Link to comment
Share on other sites

Underbart!

Har haft samma tanke, att göra en app som digitaliserar Ducce-klubbens karta "Utmärkta vägar" och med GPS funktioner etc...sen är det vanliga problemet med tid.

Så att involvera Ducce-klubben (eller hojåkare i allmänhet) borde vara ett säkert kort också.

Vid en snabb titt ser kravlistan bra ut.

Blir det native-, hybrid- eller HTML5-app?

Hybrid har ju fördelar om ni senare skall lägga till plattformar

Lägger ni upp en publik projektsida någonstans där man kan följa arbetet och diskutera löpande?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Jocke att Ducce klubbens karta är utmärkt att utgå ifrån. Jag har haft den i åratal och jag tror de kommer bli glada om den kommer som app. Spridningspotentialen är ju stor både för hojåkare och oss.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Vi har nu kommit en bra bit på vägen med appen och har nu en fungerande prototyp som vi tänkte visa och skriva lite om.

När man startar appen för första gången får man välja vilket Google-konto som man vill knyta sin användare till, appen känner av vilka Google-konton som finns sparade i mobilen. När man valt konto får man även välja ett användarnamn som är synligt utåt i appen.

SelectAccount_zps6fe4c4e7.png

CreateUsername_zps7d8d843b.png

Efter inloggning kommer man direkt till en lista med sträckor där man ser sträckors namn, längd, avstånd från nuvarande position och betyg. Här kommer man ha olika valmöjligheter för vilka sträckor man vill visa i listan, som exempelvis: Sträckor inom en viss radie från nuvarande position eller vald position, sträckor inom ett visst län, sträckor med start/slut i viss ort, nyligen tillagda sträckor eller sträckor med höga betyg.

Listan går sedan att filtrera på olika attribut som vägunderlag, kvalitet och om sträckan är rak eller kurvig. Här skulle vi behöva förslag på vilka attribut en sträcka kan ha och vad man vill kunna filtrera på.

InomRadie_zps69d19b8f.png

Filtrering_zpsd89c6f1e.png

När man väljer en sträcka i listan får man upp ett fönster med mer detaljerad information om sträckan, här kan man betygsätta sträckan eller visa den på kartan.

VisaInfo_zpsa8a8dac1.png

VisaStracka_zpse54418b2.png

För att lägga till egna sträckor kommer det att finnas två alternativ, att rita in sträckan manuellt i appen eller att spela in den live när man kör. I nuläget har vi endast manuell tilläggning där man sätter ut ett antal markörer på kartan, appen räknar sedan ut närmsta sträcka mellan dessa markörer och ritar ut den. När man sedan sparar sträckan så får man fylla i namn, attribut och beskrivning.

NewRoute_zps017e21e1.png

Save_zps15a53618.png

Det är hur appen ser ut i nuläget, det vi nu planerar att lägga till är:

- Förbättrad design och användarvänlighet

- Fler alternativ för vilka sträckor man vill lista

- Spela in sträckor under körning

- Objekt längs sträckor(fik, sevärdheter, bensinmackar, fartkameror, väggupp osv) Här skulle vi gärna vilja ha förslag på vad man kan tänkas vilja ha för objekt

- Kommentarssystem för sträckor

- Dela upp sträckor i delsträckor som kan ha olika attribut(så man enkelt kan ange vilken del av en sträcka som har dåligt underlag exempelvis)

- Webbsida(tveksamt om vi har nog med tid).

Det skulle vara roligt att få höra lite feedback och tankar kring det vi har gjort hittills, och även förslag på ytterligare funktionalitet som vi kan lägga till.

//Tobias & Jonas

Edited by TobiasOlofsson
Link to comment
Share on other sites

Ser ut att bli jättebra tycker jag.

Filtreringsattribut: Kuperad, viltstängsel, poliser :)

Webbsida tänkte jag också på, att kunna planera och rita in nya bra sträckor.

Sen funderar jag på framtiden och planerna då ni skriver "tveksamt om vi har nog med tid". Självklart har alla projekt/releaser en tidslinje men skulle vara trist om detta släpps i en första bra version men sen inte har någon förvaltningsorganisation för underhåll och vidareutveckling.

Kommer ni fortsätta arbetet själva eller tar Sogeti hand om det eller kommer det släppas som open source?

Gissar att detta inte direkt hör hemma i Sogeti's affärsmodell ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att bli jättebra tycker jag.

Filtreringsattribut: Kuperad, viltstängsel, poliser :)/>

Webbsida tänkte jag också på, att kunna planera och rita in nya bra sträckor.

Sen funderar jag på framtiden och planerna då ni skriver "tveksamt om vi har nog med tid". Självklart har alla projekt/releaser en tidslinje men skulle vara trist om detta släpps i en första bra version men sen inte har någon förvaltningsorganisation för underhåll och vidareutveckling.

Kommer ni fortsätta arbetet själva eller tar Sogeti hand om det eller kommer det släppas som open source?

Gissar att detta inte direkt hör hemma i Sogeti's affärsmodell ;)/>

Tack för ditt svar!

Planerna för framtiden är inte så väl definierade ännu då vi ligger i ett relativt tidigt skede av utvecklingen. Om det visar sig att appen får ett väldigt bra gensvar så tvivlar jag dock starkt på att vi kommer låta den "gå i graven". Huruvida Sogeti har som intresse att förvalta detta låter jag för tillfället vara osagt och passar frågan vidare.

Angående attributet poliser så har vi lite planer på att kunna visa vart olika fartkameror finns. :)

Link to comment
Share on other sites

Du glömde "Arg bonde med hagelbrakare." :prop:/>/>

Det vore en bra att ha varning även för utelandande segelflygare

Vi har nu haft ett krismöte och har valt att implementerade dessa funktioner omgående. Katastrof att vi inte inkluderat detta från början. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Bra idé------Ducce-kartan är ju en gammal klassiker, men en app är ju kanon!!!! Har en hel del vägförslag i Jönköpings län som passar fint både till hoj och seven !

/svenne

Link to comment
Share on other sites

Ser skit bra ut, kul vore som ni var inne på tidigare om man kan se andra 7 åkare i den. T ex användar namnen på kartan om man aktiverar att bli sedd.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ser skit bra ut, kul vore som ni var inne på tidigare om man kan se andra 7 åkare i den. T ex användar namnen på kartan om man aktiverar att bli sedd.

/Fredrik

Även kanske att kunna trycka på den åkare man ser, för att skicka ett medelande vore kul. Tex ( Ser att du är på väg mot Rosenhill, ska vi mötas och ta en fika där?)

Kanske en val möjlighet att välja vilka man vill ska visas live på kartan. 7ar, Mc osv. Annars kanske det blir plottrigt en varm sommar dag me mycket åkare på samma väg.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte kunna lägga in en banåkardel i appen. I banåkardelen skulle alla banor i sverige ligga inlagda så när man är på tex kinnekulle så ser man banan och en prick där man befinner sig live. Start/mål kordinaten skulle vara inlagd så tider kommer upp automatiskt när man passerar. Då skulle man kunna gå in och kolla va andra har för tider och tex. dagens bästa tid eller ban recordet och av vem mm.

Det kanske redan finns en sådan app?

/Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har vi en closed beta-version som vi ger ut till lite folk. I dagsläget är det otroligt mycket skräp-sträckor registrerade då vi och andra har buggtestat och dylikt. Databasen kommer med största sannolikhet att tömmas helt innan första releasen (Eventuellt att vissa sträckor som är vettiga är kvar).

Min fråga till er är nu; är det någon som är sugen på att testa appen, samt lämna lite feedback?

Om så är fallet, maila mig på jonas.ullstrom@gmail.com och skriv erat användarnamn här på forumet, så får ni en länk med vidare instruktioner. :)/>

Edited by ullstrm
Link to comment
Share on other sites

Bring it on! ;-)

Ja, ja - jag vet att min gamla Android 2.3 fortfarande lider av Google Maps-buggen. :mad:

Jag har sett appen växa fram och kan intyga att det ser bra ut!

Givetvis finns det massor mer man kan göra av detta, men det är en start och borde vara tillräckligt för att vi ska kunna dela våra favoritsträckor med varandra. Perfekt timing att få denna klar lagom till sommaren! :notworthy:

Kom igen nu och testkör och bidra med era briljanta idéer!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag "anmält" mig.

Nexus One, Nexus S, Galaxy Nexus och Nexus 7 kan provköras om det så önskas.

Stock 2.3.6

Stock 4.1.2

Stock 4.2.2

Cyanogen 4.2.2

Låter ju utmärkt. :) Bara att köra på! Om vi släpper en uppdatering så meddelar jag det här, så kan ni finna denna via samma länk jag mailat till er.

Link to comment
Share on other sites

Igår (måndag) när vi åkte hem från Särnaheden fick jag fc varje gång jag var i läget för att skapa en rutt och bytte till google maps och sen tillbaka. Samma sak idag (tisdag) när jag skulle återskapa felet, men när jag startat om telefonen ett par gånger för att få en ren logcat att skicka var felet borta.

Tyvärr kan jag inte säga mer än så.

Det var med Galaxy Nexus (Cyanogen 10 Experimental M2, 4.2.2)

Jag har inte lyckats återskapa felet sen dess, inte på nån enhet.

Link to comment
Share on other sites

Igår (måndag) när vi åkte hem från Särnaheden fick jag fc varje gång jag var i läget för att skapa en rutt och bytte till google maps och sen tillbaka. Samma sak idag (tisdag) när jag skulle återskapa felet, men när jag startat om telefonen ett par gånger för att få en ren logcat att skicka var felet borta.

Tyvärr kan jag inte säga mer än så.

Det var med Galaxy Nexus (Cyanogen 10 Experimental M2, 4.2.2)

Jag har inte lyckats återskapa felet sen dess, inte på nån enhet.

Det låter mycket märkligt. Menar du alltså att du gick från skapa sträcka-aktiviteten, tillbaks till aktiviteten med lista-karta-profil och sedan in till skapa sträcka-aktiviteten igen? Eller vad menar du med "bytte till google maps"? Bytte du till maps-appen?

Tack för allt engagemang!

Svara gärna på enkäten som ligger länkad i dokumentet jag skickat till er som mailat mig.

Link to comment
Share on other sites

Det låter mycket märkligt. Menar du alltså att du gick från skapa sträcka-aktiviteten, tillbaks till aktiviteten med lista-karta-profil och sedan in till skapa sträcka-aktiviteten igen? Eller vad menar du med "bytte till google maps"? Bytte du till maps-appen?

Tack för allt engagemang!

Svara gärna på enkäten som ligger länkad i dokumentet jag skickat till er som mailat mig.

Jag var i skapa sträcka-aktiviteten, tryckte på knappen för att komma till hemskärmen, startade appen Google Maps sökte efter en adress, bytte sedan tillbaka till Utmärkta vägar genom att klicka på knappen för senast aktiva appar, då stängdes Utmärkta appar ner.

Jag fick sedan samma fel om och om igen när jag växlade mellan skapa sträcka-aktiviteten och appen Google Maps, varje gång jag kom tillbaka till Utmärkta vägar.

Jag hade tänkt fylla i enkäten när jag hunnit använda appen lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Två korta så här långt

Samsung S2 och önskar :

1. En riktigt stäng av knapp ( så det inte ligger i bakgrunden) hitta ingen sådan blir tokig på program som måste skjutas ner med "gröna trollet".

2. hämta rutter texten var längre än min telefon bred ?

Annars ser det bra ut med det lilla jag kört thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

1. En riktigt stäng av knapp ( så det inte ligger i bakgrunden) hitta ingen sådan blir tokig på program som måste skjutas ner med "gröna trollet".

Androids egna taskkiller stänger ner appar när det behövs så att ha en avstängningsknapp "bara för att" gör ingen nytta så länge det inte är processer som ligger och nöter i bakgrunden i onödan, och i det fallet är det fel på appen, inte Android.

HTG Explains: Why You Shouldn’t Use a Task Killer On Android

515.gif

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Androids egna taskkiller stänger ner appar när det behövs så att ha en avstängningsknapp "bara för att" gör ingen nytta så länge det inte är processer som ligger och nöter i bakgrunden i onödan, och i det fallet är det fel på appen, inte Android.

HTG Explains: Why You Shouldn’t Use a Task Killer On Android

515.gif

Kan det isåfall vara så att android och apparna blivit mycket bättre de två senaste åren . Med min gamla htc fördubblades batteritiden och tiden den ."tänkte." Var mycket kortare med en vettigt inställd grönis. Men hur som helst låter ju bra. Får väl övertyga mig själv med ett aba test .

Link to comment
Share on other sites

Det vet jag inte, jag har kört Android sen HTC Hero var ny och aldrig haft problemet.

När telefonen varit seg eller haft dålig batteritid har det berot på för många appar med bakgrundsprocesser, att bara stänga ner processerna tar ju bort syftet med appen och då har jag gallrat bort de appar jag behövt minst så att säga.

Androids taskkiller har funnits med sen start.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Appen är nu publicerad på Google Play Store! Den är inte hundraprocentigt testad mot vår nya externa server men det lär inte vara några problem!

Sök på "Utmärkta Vägar" i Play Store så finns det möjlighet att ladda ner en gratisversion (som dock innehåller reklam), eller en Pro-version där reklamen är borta!

Vi behöver er hjälp att lägga in lite schyssta sträckor runt om i Sverige. :notworthy:

I dagsläget existerar det endast någon enstaka sträcka som jag själv har lagt till.

Annars hoppas vi att appen fungerar bra, och är det några problem eller buggar ni finner så vore det grymt om ni kunde rapportera dessa till oss (tryck på report bara om appen mot förmodan crashar, annars maila: jonas.ullstrom@gmail.com).

Happy Driving! :racesmile:

Edited by ullstrm
Link to comment
Share on other sites

Så nu har jag köpt appen, tycker ja kan visa mitt stöd till något som kan bli riktigt bra :)

Om jag lägger in en vägsträcka kommer den komma automatiskt till alla då?

Link to comment
Share on other sites

Så nu har jag köpt appen, tycker ja kan visa mitt stöd till något som kan bli riktigt bra :)

Om jag lägger in en vägsträcka kommer den komma automatiskt till alla då?

Tack! :) Hoppas du blir nöjd!

Ja, alla sträckor man lägger in kan ses av alla andra användare. Sträckor visas inom län/ort eller inom en viss radie antingen från din position eller manuell position. (Just nu ligger det somsagt knappt några sträckor inne så det kan vara lite svårt att hitta inom radie om du inte ökar radien väldigt mycket.) Tanken är att vi ska lägga in sträckor från någon redan existerande karta, t.ex. ducceklubbens kartor (Om ingen annan användare hinner före oss dvs.)

Varje användare har möjlighet att betygsätta och kommentera sträckor, så tanken är att man snabbt ska kunna se vilka sträckor som är bra resp. dåliga.

Om jag tycker att en sträcka är väldigt dålig så finns möjlighet via inställningar göra så att sträckor som jag själv betygsatt med t.ex. 1 eller mindre kommer att döljas automatiskt från kartan.

Det är nu det börjar på riktigt då vi är uppe i drift, och framtida funktioner och uppgraderingar är att vänta. :lol:

Ps. Om det är någon som tankat gratisversionen, så se till att ni upgraderar till 1.01 då det fanns en bugg i den första versionen. Ds.

Pps. Har du testat appen via den gamla länken, så se då till att ta bort den versionen innan du installerar från Google Play Store, annars kommer det inte funka! Ds.

Edited by ullstrm
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att det är ett tiotal som har tankat appen, vilket känns jätteroligt. Vi har ej promotat den på något annat forum ännu, så det är just nu bara locostsweden-användare.

Om ni har några önskemål på designmässiga konstigheter som ni tycker borde fixas, eller om det är någon annan fundering så tveka inte en sekund att skriva det här eller maila (jonas.ullstrom@gmail.com). I detta tidiga skede av den släppta appen så finns det förmodligen mycket designmässigt som vi själva är blinda för då vi utvecklat den.

Så skriv gärna konkreta förslag här! Sannolikheten att de kommer hamna i appen inom kort är väldigt stor! Speciellt om det bara är smågrejer.

Hoppas det verkar lovande i övrigt! :)

Edit: Såg att jag fått mail här på locostsweden av några användare som hade problem med att hitta appen. Det bör gå att direkt via webbläsaren installera via länkarna nedan (om du är inloggad med samma google-konto i webbläsaren som du använder på telefonen)

Gratisversion med lite reklam:

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kau.utmarktavagar

12kr-version utan reklam:

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.kau.utmarktavagarpro

Edited by ullstrm
Link to comment
Share on other sites

Mycket bra jobbat!!! Kul i sommar! :notworthy: Och 12 kr gör inte så stor skillnad på min redan höga tele räkning... :)

Liten fråga! Jag råkade lägga in en sträcka 2 gånger! Hur raderar jag den ena, kan man göra det själv eller är det något du måste göra Jonas?

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra jobbat!!! Kul i sommar! :notworthy: Och 12 kr gör inte så stor skillnad på min redan höga tele räkning... :)/>

Liten fråga! Jag råkade lägga in en sträcka 2 gånger! Hur raderar jag den ena, kan man göra det själv eller är det något du måste göra Jonas?

//Björn

Jag såg det. :) Jag kommenterade på en av dem och skrev "dubblett", och så skrev jag även att det går att ta bort en av dem från profilsidan. Om du trycker upp menyn när du är på din profil så kan du välja "Redigera Skapade Sträckor". Där kan du se vilken av dem jag skrev "dubblett" på och ta bort den. :)

Jättekul att så många valt att bidra med några kronor till oss! Det gör oss verkligen mer taggade på att få det här till en mycket bra app. :515:

Link to comment
Share on other sites

Äntligen!

Runt Karlstad har jag lagt in en del, så nu hoppas jag ni andra tar ert ansvar och avslöjar era favoritsträckor!

Instämmer med tidigare kommentarer - 12 kr är mycket väl använda pengar!

Jonas! När kommer funktionaliteten för att kunna lägga in utflyktsmål som t.ex. justa fik, bilmuséer eller varför inte skrotar och gamla bevarade mackar?

Fartkameror borde kunna hämtas från något lämpligt ställe?

Work, work, work... ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Äntligen!

Runt Karlstad har jag lagt in en del, så nu hoppas jag ni andra tar ert ansvar och avslöjar era favoritsträckor!

Instämmer med tidigare kommentarer - 12 kr är mycket väl använda pengar!

Jonas! När kommer funktionaliteten för att kunna lägga in utflyktsmål som t.ex. justa fik, bilmuséer eller varför inte skrotar och gamla bevarade mackar?

Fartkameror borde kunna hämtas från något lämpligt ställe?

Work, work, work... ;-)

/Bengt

Tack för ditt bidrag! :)

Har sett att det kommit in en hel del sträckor i Karlstadstrakten, riktigt bra! :notworthy:

Angående funktionalitet så ökar vår lista med saker vi bör lägga till eller fixa för varje dag, så det kommer nog komma en hel del uppdateringar framöver. Fartkameror och utflyktsmål finns med på listan. :)

Vi blir galet taggade att leverera en riktigt grym produkt när vi ser det stöd vi får från er alla!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja att när man väljer att lista olika vägar så klickar man upp en väg och trycker på "visa på karta" jag tycker det vore nice om bara den vägen syns då så man inte ser alla andra som ligger i närheten av just den vägen då.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla era förslag. :)

Vi sitter och jobbar på lite back-end jobb just nu som har högst prio, så det är inte så mycket man som användare ser. Men vi har planer att införa några av de förslag som kommit upp här och på andra ställen.

Stay tuned! Hoppas appen kommer till nytta sålänge!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade skrivit upp ett par saker sen betan men nu verkar ni ha fixat det mesta biggrin.gif men:

I skapa ny rutt, om jag ändrar kartlager är bocken fortfarande kvar på normal.

Det skulle inte göra nåt om man kunde ha längre namn på rutterna. När jag skulle skriva "Björsund - Sundbyholm" fick inte det sista m:et plats. Jag förstår att det är relaterat till utrymme på skärmen men ändå.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Jag kikade lite på inlagda sträckor, och det verkar som "Avstånd från position" anges i km, men det står mil. Till exempel påstås det att jag är 673 mil från sträckan Håverud. :)

Finns det någon process för att moderera inlagda sträckor så att sånt som är felaktigt eller dumt tas bort? Första gången jag kollade låg det nån sträcka på 45 mil europavägar, men den verkar borttagen nu. Jag gissar att ni kan få hålla på att kolla allt som läggs till, för det kan ju alltid vara någon som missuppfattar poängen med appen om inte annat...

Link to comment
Share on other sites

Jag kikade lite på inlagda sträckor, och det verkar som "Avstånd från position" anges i km, men det står mil. Till exempel påstås det att jag är 673 mil från sträckan Håverud. :)/>/>/>

Finns det någon process för att moderera inlagda sträckor så att sånt som är felaktigt eller dumt tas bort? Första gången jag kollade låg det nån sträcka på 45 mil europavägar, men den verkar borttagen nu. Jag gissar att ni kan få hålla på att kolla allt som läggs till, för det kan ju alltid vara någon som missuppfattar poängen med appen om inte annat...

Angående avstånd från position:

Det låter märkligt, är du säker på att det inte står "m", som indikerar meter? Något problem med gps-position bör det inte heller vara då avståndet ej ska visas om gps är inaktiverat. Om problemet kvarstår så måste vi kika på detta ytterligare. Kolla isf också om avstånden är ungefär lika varandra, dvs att alla är ca 600 mil ifrån din position.

Angående "skräpsträckor" så är planen att vi kommer införa en "rapporteringsfunktion", där användare kan rapportera sträckor som de anser vara riktigt dåliga. Huruvida vi kommer se över dessa manuellt och gallra eller om det kommer ske via någon smart algoritm låter jag vara osagt just nu. :) Däremot så finns redan nu funktionalitet för att se till att vissa sträckor aldrig visas på kartan. Via inställningar i appen så kan man välja att inte "visa sträckor som du betygsatt med lägre än X", dvs om du ger en sträcka betyget 1 och väljer att inte visa dessa sträckor så kommer den aldrig dyka upp på kartan om du inte explicit säger åt appen att göra det.

En mindre bugg uppstod i Fredags då vi effektiviserade serverns sätt att hantera sträckor, men den är nu åtgärdad här på måndagsmorgonen. Att hämta sträckor bör inte vara lika tidskrävande nu. :)

Kom med fler idéer! Vi kommer ösa in funktioner i appen nu här framöver.

Kan även meddela att det är ca "300 and counting" användare av appen just nu, varav ca 30 är pro-användare. Tack så mycket till er som valt att bidra!

Vi kommer förmodligen införa funktionalitet som enbart är tillänglig i pro-versionen, t.ex. fartkameror, skapande av sträcka via inspelning, etc. Eller eventuellt att vi istället gör om gratisversionen till en trial-version om det visar sig att det kommer bli stor användarbas. Vad tror ni om dessa förslag? Vilket av dem skulle ni föredra? Vår tanke är att detta kan resultera i en liten "gallringsprocess" där folk som är benägna att inte bidra med något (eller bidra med "skräp") kanske försvinner från appen. Samtidigt vill vi ju inte förlora användare heller, så vi är lite kluvna i vilken lösning vi borde använda.

Edited by ullstrm
Link to comment
Share on other sites

Position: Nä meter hade varit helt uppåt väggarna det också :) Men det var jag som inte hade GPS påslaget. Med GPS på blir avståndet drygt 30 mil, vilket stämmer bättre. Så det verkar som appen inte fattar att GPS inte är på och får nån konstig position.

Link to comment
Share on other sites

Jag uppgraderade till pro-versionen nyss. Nu har jag två appar som heter likadant och har samma ikon... en är 4,60MB stor och en är 4,55MB. Vilken är det ska jag ta bort?

Hade det gått att ordna så att gratisversionen tas bort automatiskt om man installerar pro-versionen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag uppgraderade till pro-versionen nyss. Nu har jag två appar som heter likadant och har samma ikon... en är 4,60MB stor och en är 4,55MB. Vilken är det ska jag ta bort?

Hade det gått att ordna så att gratisversionen tas bort automatiskt om man installerar pro-versionen? wink.gif

Ta bort båda och tanka ner pro versionen igen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag uppgraderade till pro-versionen nyss. Nu har jag två appar som heter likadant och har samma ikon... en är 4,60MB stor och en är 4,55MB. Vilken är det ska jag ta bort?

Hade det gått att ordna så att gratisversionen tas bort automatiskt om man installerar pro-versionen? ;)/>

Tack för ditt bidrag!

Krolleg's lösning är en enkel och fungerande sådan. Annars kan du via Play Store avinstallera appar också, och där ser du direkt vilken som är Pro och vilken som är Gratis. :)/>

Ang gps-position: Det visar sig att du har rätt; om GPS ej är aktiverad så kan man ibland få meddelande om avstånd till position ändå. Detta kommer vara åtgärdat i nästa version.

Edited by ullstrm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...