Jump to content

Kinnekulle 2013 med grillning 5 juli & bankörning 6 juli


Recommended Posts

Grupper: Utöver i tidigare inlägg redovisat så är en erfarenhet från 2012 att det blir mycket "spilltid" med tre grupper.

Avflaggningen på tre grupper, vilket innebar att de som just passerat och därför inte sett avflaggningen kör ett "fullvarv" och sedan ser avflaggning och helt varv ytterligare till depå därefter skall banan bli klar för utsläpp av ny grupp plus inom körtimmen skall flaggposteringar byta vid heltimme.

Med två grupper eller egentligen inte två grupper utan två typer av körning såsom omkörning tillåten hela sträckan respektive bara på "depå-raken" tror jag än så länge att förarna får ut mer som helhet av den tid vi har tillgänglig. Tanken är att fördelningen med körtid över timmen blir bättre. Snart vet vi.....

Flaggvaktposteringar: De är bara "områdesutritade inte exakt utritade. Vill minnas det fanns något kuraktigt vid två av posteringarna, 1 plus 2 3 var nog bara en sittplats eller kanske inte ens det. Kartan gör att man hittar området. 2012 hade vi tre posteringar 1 + 2 +3 med den numrering som anges i bilden. Depån och utsläppet var en och samma postering och bemannades båda dagarna 2012 av i stort sett samma person. Därför räknar jag inte den som en särskild flaggpostering.

Flaggpostering: Visst kan en person som vet hur en flaggpostering hanteras och vilka krav som ställs också få bemanna densamma.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

7.56. Nu står 12 bilar uppställda dvs hälften. Incheckning pågår för fullt om cirka 1 timme startar vi Kinnekulle 2013

Link to post
Share on other sites

GRATTIS hälsar jag från norr till er för ett väl genomfört arr!

Mitt arr idag har varit att diskutera med ELGIGANTEN om varför en diskmaskin inköpt för 13 mån sedan havererar (märke Whirlpool).

Antas

Link to post
Share on other sites

Antas!

Det kan jag svara på... För att det är en Whirlpool. :prop:

Missade Kinnekulle, men tog igen det med en heldag på Knutan. Körde publik under lunchen och fick se många glada ansikten. De sken som små solar efter några varv i min räser.

Link to post
Share on other sites

Hemma i Arboga igen. V70 urlastad. Frågan är nu om min motordag skall fortsätta eller om jag är nöjd? Power Meet och V8-or i långa banor.

Några V8-or fanns på Kinnekulle och körde och en bunt hemvändade Power Meet 8 såg jag på vägen mot Arboga. Men........?

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Edit : Bra kört anders :thumbsup:

Edit ! Peter m

Körde publik under lunchen

Synd att du inte kom med din "räcer bil" o rejsade lite på kullen !

Hade vart skoj o se din hyper 8............

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Tack alla som var med denna härliga dag och speciellt till Calle och Jörgen som arrangörer.

Varvtider kapades och ny lärdomar har insupits och ett antal snurrningar (tappade räkningen :) )

Såklart var även grillkvällen mkt trevlig men det blir i den andra tråden ;)

Link to post
Share on other sites

Tack till alla som deltar och särskilt ni som fixar så att det blir så bra. För min del så är det årets höjdpunkt 3 år i rad. :) Grillkvällen var jättebra och en mycket bra anledning att åka en dag tidigare för. :)

Link to post
Share on other sites

Tack alla för en kanondag på banan. Kul att träffa gänget man hänger med här på forumet "på riktigt" igen. Hade själv en lyckad dag och fick justerat lite på dämparna pb sjönk till 58,99. Det enda tråkiga var att kameran glömdes på under lunchen så min vana trogen kom inte de bästa varven med på film.. SUCK och STÖN! Det som kom med har ett härligt blekt utseende då linsen antagligen är belagd med damma efter ett besök i kattsanden under förmiddagen. Men va f#¤%"n! Kul hade vi i alla fall och vad jag såg var disciplinen på topp på banan. :racesmile: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Några summeringar från banlednings synvinkel för Kinnekulle 2013.

- Vi tillämpade LocostSweden regler för bankörning daterade 2013-05-02 till 100 procent.

- Av de föranmälda ekipagen hade alla utom två sina egenkontrolldokument med sig. Ett ekipage hade åkt i från pappren, sånt kan hända. Ett ekipage ringde och frågat om det fanns papper i reserv för färgpatronen tog slut vid utskriften. Som sagt sånt händer och eftersom båda "skrev ut dokumenten" så anser vi det var 100 procent i måluppfyllelse. Så klart hade vi "extra dokument med" i fall ......

- Flaggvaktslistan där alla blev placerade i ett flaggpostförslag redan från början i forumet, denna gång sorterat på telefonnummer, var det ytterst få byten i så vi anser att det fungerade bra med att "förplacera" flaggvaktsposterna. Alla vet redan från början vad som gäller. Väldigt lite eller nästan ingen administration för banledningen på plats vid Kinnekulle. Ville någon byte gjorde man det sinsemellan och sedan skrev in det i det "officiella flaggvaktsposteringsdokumentet".

- Kravet på anmälning till banledningen senast 10 minuter innan flaggposttjänstgöringen fungerade till 100 procent. BRA!! Det blev lätt och enkelt för banledningen att genomföra varje heltimmes flaggpostbyte. Dvs väldigt liten spilltid för ekipagen och banan var snabbt igång igen för körning.

- Regeln för "halvtimme nr1" med omkörning på hela banan samt "halvtimme nr2" omkörning bara på "depårakan" mottogs med ett ok av samtliga. Och alla hade synen att "hjälpas åt" dvs både omkörande och omkörd hjälpte varandra till säker körning. Jag anade att uppdelningen skulle försvinna någonstans runt 12 till 13 och det stämde. Klockan 12:00 var alla med på omkörning på hela banan var tillåten.

I praktiken fanns inte grupper utan bara var omkörning var tillåten då behöver inte förarna fundera på vilken grupp man tillhör utan det enda man behöver göra är att veta om man kör i "halvtimme nr1 eller nr2" i alla fall fram till 12:00 sedan var det lättare ändå.........

Av det jag tagit till mig förr om åren är det inte hastgheten primärt som "stressar" förare utan det är mer omkörningen eller att bli omkörd som stressar. Med "halvtimmesmetodiken" hoppas jag att det stressmomentet bli litet kanske till och med försumbart då man säkert vet att det är bara ett ställe som omkörning sker på, rakan i "halvtimme nr2". Kan också notera att även förra året med vanlig gruppindelning så fanns det bara en grupp cirka kl 12:00....

Personligen tror jag mycket på "halvtimmes trafiken" efter den erfarenheten jag fick från förare vid Kinnekulle 2013. Skulle jag missuppfattat detta kommer jag absolut få läsa det i tråden efter detta inlägg.......

- Snyggt fint och städat på både camping och vid depån. Jag behövde inte plocka ett enda litet skräp efter någon vid depån. Precis så ska det vara. Tack till alla.

- För högt buller är något som nästintill omedelbar svartflaggar en bil. Vi hade nogsam koll på bullret. I tråden har jag tryckt hårt på bullerfrågan med den godkända 95dB gränsen. Någon bil låg för högt och fick svartflagg men efter justering och nya prov så kunde vi konstatera att alla klarade sig. Vi gorde många kontroller och uppföljande kontroller. Det är bra att alla bilar klarade sig när justeringarna var gjorda.

Det viktigase av allt " Förarnas hjälp och omtanke för alla övriga förare på banan " är A och O för en säker körning. Så fungerade hela Kinnekulle 2013! Det gör att oavsett om man har 1000mil eller mer bana i kroppen eller om det är första gången med 0 (noll) mil bana så känner man sig hemma ändå och vet att alla hjälper till.

Kul att vi kunde passa in så Henrik S med sin GT40 fick köra två pass på "tom bana" om totalt cirka 9 varv och visa upp kärran

Banledningen behövde inte slita ut sig på något sätt. Allt från incheckning, körning och till avslut gick lätt och enkelt. Stort tack till alla. Ni skall veta att vi också fick en bra dag och kunde njuta av sol och njuta av glada banåkande ekipage.

Edited by cealm
Link to post
Share on other sites

Tack till er alla för en trivsam dag. Jag har insett att min begränsning vad gäller tider beror mer på mig än materialet, blir ju billigare så tillsvidare.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Link to post
Share on other sites

Tack för ett mycket väl genomför arrangemang! Trevligt både vid grillning, i depån och på banan. Extrapoäng för vädret!

Finns det något som kan göra våra träffar ännu bättre? Tveksamt vad gäller trevligt umgänge och mängd körtid!

Det enda jag kan komma på är att det är svårt att koppla ihop namn, bilar och alias på forumet. Några har man lyckats lära känna närmare under åren, men långt ifrån alla. Det kanske bara är jag som har detta "problem"? Skulle man kunna tänka sig att vi fixar en enkel skylt/lapp med namn, och alias som vi sätter upp i depån? Då skulle man kunna smygtitta på skylten om man är osäker? Synpunkter?

Nu måste jag börja fundera på vad jag ska hitta på för att hänga med bättre på rakan! I kurvorna är det chauffören som är det främsta hindret, men lite frustrerande när ALLA axlar ifrån en på rakan! ;-)

/Bengt

Link to post
Share on other sites

Håller med dig BeLo, på grillkvällen så skulle vi ha en klisterlapp på bröstet med aliaset på forumet och ev. en att sätta på bilen. Aliaset sätter sig i benmärgen men att koppla det till ansikte kan vara svårt.

Link to post
Share on other sites

Jag tyckte det hela löpte på kanon måste jag säga! Jag tyckte upplägget med "open pitlane" och halvtimmesindelningen fram till lunch var ett bra upplägg. Då hann de som inte var så vana vänja sig lite vid banan m.m. innan det blev fritt fram efter lunch. :thumbsup:

Sedan måste jag säga att (i alla fall vad jag såg) så hjälptes alla åt att hålla koll såväl framåt som bakåt och få till ett fint flyt ute på banan.

Nästa punkt som var riktigt bra var flaggvaktsbyten. Som förare hann man knappt märka av dessa byten så det blir tummen upp på det med! :thumbsup: Tack alla som hjälpte till med detta.

Det som skulle kunna förbättras till nästa gång är att även tillåta SFRO 2 samt vagnboksbilar samt att lägga arrangemanget någon vecka senare. Då skulle vi få möjlighet att ha våra tävlande kollegor på plats. Vi som var där hade ju så himla trevligt och jag kan inte se att vi inte skulle få det ännu trevligare om vi var fler. :racesmile:

Återigen, TACK till ALLA för en kanondag!

Vi ses nästa år! :)

Link to post
Share on other sites

BeLo: Jag hade faktiskt inplastade lappar med mig på alla som var föranmälda. Motsvarande man får vid konferenser mm. Sedan tog jag ett beslut att detta var "overkill"........ Kanske var det ett felaktigt beslut, hmmm? Forumets "nickname" var dock inte inplastat men fullständigt namn plus telummer och bilnummer så skulle någon tappa bort sig på campingen eller på banan så ...............

Bilder var det så nu finns Kinnekulle 2013. Nästan varenda bil hade en GoPro kamera eller motsvarande monterad. Alla håller säkert på och kilpper filmerna just nu och har inte hunnit publicera dem än. Till och med jag har en komplett bankörningsfilm, där ni kan klocka både tid och se topphastighet. Eventuellt kommer den publiceras.

Kinnekulle6juli1_zpsb4f1f6b4.jpg

Kinnekulle6juli2_zps5dd39332.jpg

Kinnekulle6juli3_zps134cd4b4.jpg

Kinnekulle6juli4_zps1accc909.jpg

Kinnekulle6juli5_zps22317ad3.jpg

Kinnekulle6juli6_zps50c8ebe2.jpg

Kinnekulle6juli7_zps0ec6f367.jpg

Kinnekulle6juli8_zpsf37c062c.jpg

Kinnekulle6juli9_zpse9495b07.jpg

Kinnekulle6juli10_zpscc2e7664.jpg

Kinnekulle6juli11_zpsd0e95b8f.jpg

Kinnekulle6juli12_zps138ef6af.jpg

Kinnekulle6juli13_zpsf9908f8f.jpg

Kinnekulle6juli14_zps220c6f78.jpg

Kinnekulle6juli15_zpsb1a39c47.jpg

Kinnekulle6juli16_zpsc60f3c2e.jpg

Kinnekulle6juli17_zps00bdbf35.jpg

Kinnekulle6juli18_zps89759f19.jpg

Kinnekulle6juli19_zpsc84c9a99.jpg

Kinnekulle6juli20_zpsd10fc35d.jpg

Kinnekulle6juli21_zps39e8da37.jpg

Kinnekulle6juli22_zpsa68bc22b.jpg

Kinnekulle6juli23_zps3707c6b1.jpg

Edited by cealm
Link to post
Share on other sites
Guest micke r1
Kul att vi kunde passa in så Henrik S med sin GT40 fick köra två pass på "tom bana" om totalt cirka 9 varv och visa upp kärran

EDIT:

Fett trist att man missade detta :thumbsdown:

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

F*n Micke du åkte hem för tidigt ;)

Vet inte om Henrik S är medlem men tror inte det hade varit problemet, det var inte fler sjuor än vad som var lämpligt så en GT40 kan gärna köra på banan samtidigt som oss sjuor kan jag tycka. Att Henrik åkte +20 mil (från Karlstad) för att vara med på vår träff tycker jag är engagemang för det vi håller på med och dessutom 2:a året i rad. Vi är ju en locost-klubb om än fokuserade på sjuor så tycker jag en "locost" i form av en hemmabyggd GT40 passar in fullt.

Link to post
Share on other sites

Vi är ju en locost-klubb om än fokuserade på sjuor så tycker jag en "locost" i form av en hemmabyggd GT40 passar in fullt.

Ja, vissa av våra sjuor är ju inte direkt lo(w)cost heller...

Link to post
Share on other sites

Tusen tack för helgens arrangemang! Jag kom oanmäld och det var roligt att det gavs möjlighet att få lufta kärran ett par varv. Vill ge arrangörerna en stor komplimang för ett både välarrangerat och trevligt event. Grillkvällen på fredagen var supertrevlig och väldigt gott om jag får säga - bra catering! Som en av de första medlemmarna i klubben är jag numera medlem igen efter några års uppehåll. Även om man har en GT40 så är suget efter något litet och lätt typ 7:a är väldigt stort. Jag är grymt impad av bredden på alla byggen och alla fiffiga lösningar. Köra kan ju folk också - både snabbt och säkert. Jag stod flaggvakt två pass och alla är verkligen duktiga och hänsynsfulla! Sist men inte minst var det länge sen jag träffade så mycket trevligt folk!

Fortsatt bra racingsommar - vi kanske ses på Gelleråsen som är min hemmabana:-)

Mvh

Henrik

post-2253-0-88640900-1373270804_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Tack alla för en mycket trevlig tillstälning, mycket goa tipps blev det! 01:11 förra året 01:07:5 på morgonen i år, lite hjälp från Jörgen me stötisar och lufft tryck så blev det 01:06:0 och det går att köra mycket fortare i kurvorna, ska bara få in det i huvudet... :wacko:

Tack Calle och Jörgen för allt fix! :notworthy:

//Björn

Link to post
Share on other sites

Ett klipp från dagen. Kanske någon som känner igen sig själv. Ursäkta den bleka bilden men jag upptäckte senare någon form av insekt i kanten av linsen som verkar ha varit orsaken.

Link to post
Share on other sites

Tack alla för en fantastiskt lyckad dag! Väldigt trevligt att få bekanta sig med er alla!

Jag kan inte annat än säga att allting gick otroligt bra. Trots 6 timmar landsväg i Sjuan och sen ytterligare 3 timmar i dragbilen följt av tältande dagen innan kände jag mig i toppform. Och inget annat kunde sägas om bilen heller. Ljudnivån mättes upp till trevliga 88dB och vinterns uppgraderingar i form av nya stolar, bromsar och framför allt nya fjädrar fram blev ingen besvikelse!

Bilen betedde sig exakt som jag hoppats på och trots att det lämnades viss marginal och spårval kan filas en del på så mäktade jag med 59.11 och körde konsekvent på under minuten varv efter varv tills jag inte orkade mer eller bakdäcken överhettade, vilket spännande nog tenderade att inträffa ungefär samtidigt under ett flertal pass. :P/>/>

En stor eloge till alla som deltog och det skötte sig exemplariskt såväl på som av och omkring banan! :D/>/>

Snabbaste varvet hamnade inte på film så klart men jag fick med ett 59.14-varv i alla fall.

Link to post
Share on other sites

Ett litet bidrag från mig. Noterar dock att jag behöver ljuddämpa mindre och/eller sätta en extra mikrofon närmare ljudkällan :)

Link to post
Share on other sites

Kinnekulle banlängd = 2072 meter Kinnekulle på Rejsa

På sidan "Kinnekulle på Rejsa" finns en länk för spårval mm. (se bild nedan)

SparvalRejsa_nu_zps80423ef9.jpg

Tabell som ger snitthastighet i förhållande till din varvtid. Obs Varvtid banrekord: 47s (F3)

Kinnekullesnitthastighet_zpsbce4095b.jpg

Edited by cealm
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Är det denna bil du tänker så är är det Kompressor-Anders, dock vid tillfället när bilden togs var det bara Anders för kompressorremmen gick av när generatorn inte längre ville snurra och med detta försvinner förnamnet Kompressor lika fort. Men det är nog lagat nu så namnordningen är återställd lika kvickt som den försvann.

Även motorhuv finns på separat "sotig" bild i inlägg #119.

Kinnekulle6juli18_zps89759f19.jpg

Link to post
Share on other sites

Han fick till en riktigt bra tid med om jag inte kommer ihåg fel. Micke r1 vet nog mer exakt men det var runt 57,6 någonstans. :racesmile:/>

Edited by fege
Link to post
Share on other sites

Ett litet bidrag från mig. Noterar dock att jag behöver ljuddämpa mindre och/eller sätta en extra mikrofon närmare ljudkällan smile.gif

En extern mic som du lägger under instrumentbrädan ska du ha :)

Link to post
Share on other sites

Någon som ruvar på bilder från träffen??

har ca 340 bilder, ska bara fixa dom lite först. Försökte ta på alla jag såg köra, tyvärr va det ju inte alla som va där.

Edited by Krolleg
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Tack för en trevlig titt, var där bara i en timme eller två men hann prata lite lösningar med olika folk - tyvärr vet jag inte vilka och missade tyvärr att GT40 skulle åka...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...