Jump to content

Vikt på Sierra spindel?


Morty

Recommended Posts

Alldeles för mycket. :(/>

Verkar vara knepigt att hitta något lättare bolt-on-alternativ också. Jag har då inte hittat något som går att få tag på längre. :/

Håller på med ett alternativ. Ska bli skoj och se vad det väger färdigt. Borde bli ca 2 - 2,5 kg lättare och godkänd scrubradie. Återkommer när jag fått mer tid att färdigställa pryttlarna.

Link to comment
Share on other sites

Håller på med ett alternativ. Ska bli skoj och se vad det väger färdigt. Borde bli ca 2 - 2,5 kg lättare och godkänd scrubradie. Återkommer när jag fått mer tid att färdigställa pryttlarna.

Det ser jag med spänning fram emot. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

40mm mindre scrub än Cortina och en mycket sympatisk vikt komplett med bromsar. Rallydesigns spindel med ett BMW hjullager. thumbsup.gif

sett den snygga lösningen på en del av dina byggen + hjul kalendern , du har inte mera bilder ? har fortfarande inte sett exact hur det där lagret ser ut ej monterat

thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

Min lösning bygger i grunden på Oves koncept, men det blir 4x108 bultmönster för att passa Ford pryttlar.

Har de flesta delar förutom att jag har inte bestämt mig för vilken diameter på bromsskivan jag ska ha än.

Tyvärr är det ett sidoprojekt så tempot är inte högsta möjliga. Finns ett antal högre prioriterade saker att ta tag i innan säsongen börjar.

Link to comment
Share on other sites

Lätt och smidig lösning baserad på Rallydesigns spindlar, hjullager från BMW, en adapter och ett par feta brickor. Med ET40 och en diameter i närheten av 600mm så landar man på en rimlig styrradie på ca 38mm. Snyggt, lätt smidig, bra geometri och ganska överkomligt i pris åxå. :thumbsup:/>

post-793-0-68087700-1359056842_thumb.jpg

post-793-0-97415800-1359057028_thumb.jpg

post-793-0-14430200-1359057044_thumb.jpg

post-793-0-00161600-1359057072_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fint Ove :thumbsup:

Skillnaden på min version 1 är att jag använt ett Saab 9000 (4x108) bakhjulslager och små skillnader på adaptern för att passa det lagret.

Navet på lagret svarvade jag ner till 63,3 för att passa Ford fälgar.

Med hjuldameter 577 (195/50-15, 205/60-13 m.m.) och ET 42 hamnar scruben på 40mm.

Min version 2 blir med Mondeo hjullager. Beställde tre st VKBA 1481 idag och svarvar nya adaptrar ikväll.

Har bara en 70mm 2172 axel så det blir tre stora påsar svarvspån per adapter :prop:

Link to comment
Share on other sites

Lätt och smidig lösning baserad på Rallydesigns spindlar, hjullager från BMW, en adapter och ett par feta brickor. Med ET40 och en diameter i närheten av 600mm så landar man på en rimlig styrradie på ca 38mm. Snyggt, lätt smidig, bra geometri och ganska överkomligt i pris åxå. :thumbsup:/>/>

Grymt! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Det här är klippskt på riktigt! :notworthy:

Min version 2 blir med Mondeo hjullager. Beställde tre st VKBA 1481 idag och svarvar nya adaptrar ikväll.

Bygger Mondeo Hubben mindre än saab-hubben så att scruben minskar eller vad är anledningen till version 2?

Link to comment
Share on other sites

Mondeo navet bygget ungefär samma som Saab 9000 om SKF gav mig rätt mått. Ovanligt (o)trevlig kundservice hos SKF om jag får uttrycka mig milt...

Anledningen till Mondeo naven är två, dels blir det enklare om man behöver snabba reservdelar och inte har tillgång till svarv där man befinner sig, den andra är att det navet har rätt pinnbultar monterade från fabrik (M12x1,5). Saab 9000 har gängade hål för hjulbult (M14x1,5) och om man inte vill klydda med olika fram och bak får man köpa eller tillverka pinnbultar som ändrar från M14x1,5 till M12x1,5.

Har tillverkat två nya adaptrar till Mondeo hubbarna, men den slutliga längden på lagerdelens yta kan jag inte bestämma förrän jag har naven och kan mäta.

Sen hade jag tänkt tillverka nya bromsokshållare till Midilite oken istället för Powerlite då jag vill ha större bromscylinderarea än vad som finns till Powerlite.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
  • 2 years later...

Plockar upp en gammal tråd som jag följer med lite nya inspel på färdiga lösningar med Mondeo lager för bakre hub, borde ge lite viktbesparing:

Kan dessa funka?

https://drdracing.com/shop/ols/products/rear-hub-kit-per-side

Jag har ju Gibbs rear upright med SIerrans Hub carrier- denna borde bli lite lättare sen kanske man kan få till ner vikten genom lättning av uprighten? har någon sett någon version som är lättad och håller osm man kan bulta denna hub på?

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

On 2013-01-24 at 21:15, Morty sade:

Fint Ove :thumbsup:

Skillnaden på min version 1 är att jag använt ett Saab 9000 (4x108) bakhjulslager och små skillnader på adaptern för att passa det lagret.

Navet på lagret svarvade jag ner till 63,3 för att passa Ford fälgar.

Med hjuldameter 577 (195/50-15, 205/60-13 m.m.) och ET 42 hamnar scruben på 40mm.

Min version 2 blir med Mondeo hjullager. Beställde tre st VKBA 1481 idag och svarvar nya adaptrar ikväll.

Har bara en 70mm 2172 axel så det blir tre stora påsar svarvspån per adapter :prop:

Hej @Morty

Kan du använda de "vanliga" Sierra baserade skivorna med den lösningen så de passar i oket? 

Jag har ju köpt RD's spindlar av Tomas men med Cortina geometri blir det som sagt inte så bra men om jag köper VKBA 1481 så borde jag kunna återanvända mina solida Sierra skivor och Powerlite?

Har ett par Ford adaptrar som du talar om som jag köpte här på forumet också.

/Vedde

  

Link to comment
Share on other sites

Tack Morty

Gick faktiskt igenom den innan jag frågade, men förstår av ditt svar att man behöver kunna svarva en bromskivhållare utanpå för att få det att lira, annars får jag försöka hitta en disk med tillräckligt djup för att sitta utanpå hubben och passa i oket. 

Jag har dessvärre inte fabrikationskunskapen att göra egna saker i svarv och fräs och trodde i min enfald att jag kunde köpa de delar som behövdes för att liksom Ove ovan bulta ihop dem i en smutt lösning.

Får se när jag får hem delarna vilket som funkar - annars går det ju att köra med Cortina geometrin och de skivorna var ju inte dyra att köpa😄

Det löser sig alltid på ett eller annat sätt.

/Vedde 

Link to comment
Share on other sites

Vad du än gör, kör inte med den axeln som kom med RallyDesign spindeln. Har sett sådan gått av och även sett Westfields gå av. 
Oj, tack för varningen. De säljer nya lösa axlar till Cortina setupen- kan det vara därför?


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...